کد خبر 800624
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶
لاوروف

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اجلاس سه جانبه سوچی گفت: بررسی تمام مسائل مربوط به کنگره گفت وگوهای ملی سوریه در دستور کار نشست سه جانبه سوچی قرار دارد.

به گزارش مشرق، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اجلاس سه جانبه سوچی گفت: بررسی تمام مسائل مربوط به کنگره گفت وگوهای ملی سوریه در دستور کار نشست سه جانبه سوچی قرار دارد.


لاوروف روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در آنتالیا در چارچوب نشست وزیران امور خارجه کشورهای حامی روند صلح آستانه شامل ایران، روسیه و ترکیه این موضوع را مطرح و مورد بحث قرار دادیم.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: توصیه هایی را تنظیم کردیم که روز چهارشنبه پیش رو در نشست سوچی به حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان ارائه می کنیم.

وی افزود:رئیسان جمهوری سه کشور بر مبنای توصیه هایی که برای آنها آماده کرده ایم رویکردهای در ابعاد مختلف ازجمله سازماندهی کنگره گفت و گوهای ملی سوریه را بررسی می کنند.

لاوروف گفت: در مورد اینکه چه کسانی به این کنگره دعوت می شوند از تصمیم هایی پیروی می کنیم که در شورای امنیت سازمان ملل گرفته شده و در مذاکرات ژنو و اسناد گفت وگوهای آستانه مورد تایید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در تمام این اسناد و قطعنامه ها به برگزاری گفت وگوهای فراگیر سوری با شرکت نمایندگان دولت و طیف وسیعی از معارضان تاکید شده است.با توجه به این نکات اقدام می کنیم.

لاوروف گفت: یکی از گام های خوب برای ایجاد شرایط مساعد برای برگزاری چنین مذاکراتی، روند صلح آستانه بود. زیرا برای نخستین بار در آن به عنوان طرف مقابل مذاکره کننده با هیات دولت سوریه، معارضان سوری مقیم کشورهای اروپایی و قدرت های منطقه ای (کشورهای عربی) که با شیوه های اولتیماتوم گونه شرایط برای پیشبرد مذاکرات تعیین می کردند شرکت نکردند بلکه معارضان مسلح وارد گفت وگو شدند.

وی افزود: این تحول کلیدی بود که منجر به حرکت روند آستانه به سوی حل و فصل مسائل سوریه از طریق مذاکره بین طرف های سوری و ایجاد مناطق کاهش تنش شد که در این مناطق آتش بس بین نیروهای سوریه و گروه های مخالف آن برقرار شده است.

وزیر امورخارجه روسیه گفت: ترکیب افرادی که به کنگره مذاکرات ملی سوریه دعوت می شوند باید گسترده باشد و تمام جامعه سوریه را فرا گیرد.


نشست سه جانبه محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه برای بررسی راه حل بحران سوریه روز یکشنبه در آنتالیای ترکیه برگزار شد.

وزارت امور خارجه روسیه درباره این نشست در بیانیه ای اعلام کرد که در آن، مسائل و تحولات اساسی مربوط به اوضاع سیاسی نظامی سوریه با توجه به قلع و قمع رو به پایان کانون تروریسم بین المللی و فعالیت مناطق کاهش تنش در این کشور بررسی شد.

در بیانیه گفته شد: سرگئی لاوروف، محمد جواد ظریف و مولود چاووش اوغلو به کاهش سطح خشونت ها در سوریه اشاره کردند که موجب شده طرف های سوری از مناقشه و زد و خوردهای مسلحانه صرف نظر کرده و به راه حل سیاسی روی آورند.

وزیران امور خارجه سه کشور بر ادامه تلاش های مشترک در چارچوب روند صلح آستانه و کمک به ایجاد شرایط برای تسریع مذاکرات سوری سوری تحت نظارت سازمان ملل تاکید کردند.

این بیانیه افزود: وزیران امورخارجه ایران، روسیه و ترکیه همچنین مقدمات برگزاری کنگره گفت و گوهای ملی سوریه در شهر سوچی را بررسی و یادآورشدند که این ابتکار برای اعتمادسازی بین طرف های سوری و مطرح شدن تمام مسائل دستور کار سوریه در گفت وگوهای ملی این کشور به منظور یافتن راه حل قابل قبول همه طرف ها مطابق قطعنامه 2254 ارائه شده است.

اجلاس رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه اول آذر ماه (22 ماه نوامبر) در شهر سوچی روسیه برگزار خواهد شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس