کد خبر 800501
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
آمریکا

تمدن ها به دلایل مختلف دچار فروپاشی می شوند. گاه فرهنگ های دیگر به زور آنها را می بلعند و گاه به دلیل مصرف کردن تمام منابع در دسترس خود به پایان خط می رسند. آمریکاییان شیفته مقوله آخرالزمان هستند.

به گزارش مشرق، این ایده هیچ گاه به اندازه امروز مورد توجه  نبوده است. بچه پولدار بودن دیگر به هیچ روی یک سرگرمی پنهان و مخفی نیست، بلکه به یکی از کلیشه های سیلیکون ولی تبدیل شده است. نومیلیاردرها با همان سلیقه و آداب و اصول معمولشان، ماهرانه در حال ساختن و تثبیت جایگاه اجتماعی خودشان و همچنین در حال طراحی مسیرهای فرار به نیوزیلند برای خانواده هایشان هستند. تمام آمریکاییانی که من می شناسم - حتی اگر این کارشان صرفاً از روی هیجانات باشد- در حال آماده سازی خود برای سقوط هستند.

در برابر چنین فرجامی، اندیشیدن به این واقعیت ها بیهوده است که : حجم ارتش آمریکا به تنهایی برابر است با مجموع حجم هفت ارتش هفت کشوری که در رتبه های بعدی قرار می گیرند. ماحصل اقتصادی آمریکا تنها اندکی کمتر از یک چهارم تولید ناخالص جهان است. نرخ بیکاری روی 4.6% متوقف مانده است و شاخص میانگین صنعتی داو جونز در وضعیت بالایی قرار دارد. با این حال فاجعه بالای سر آمریکا چرخ می زند، همچون ابرهایی که احتمال دارد عبور کنند یا سیل به بار بیاورند. چرخه های بازار نیازمند اصلاح فوری هستند.  نظم جهانی که طی چندین نسل حافظ صلح و رفاه مردم بوده، در نتیجه بی حوصلگی ها و کج خلقی های نسل متولد پس از جنگ جهانی دوم، در حال از بین رفتن است؛ اگر براگزیتی های پیرسالار نباشند، ترامپیست هایی هستند که خواهان پایان دادن به جابه جایی آزادانه مردم هستند. مطبوعات آماج تهدید قرار دارند، بخشی از سوی رئیس جمهور و عمدتاً از ناحیه این واقعیت که مردم آمریکا در حال دریافتن این  نکته هستند که بدون اطلاع از واقعیت ها، می توانند به سادگی تمام کارشان را انجام دهند؛ و یک حس نومیدی نسبت به ماهیت دولت آمریکا که در سطح کشور در حال گسترش است، خلائی را پدید می آورد که در آن نوع جدیدی از آمریکاگرایی رادیکال می تواند شکوفا شود؛ نوعی میهن پرستی که انزجار از دولت خودشان معرف آن است.

آمریکا سرزمین آزاد و منزلگاه دلیران است. آزاد بودن در میان­سالی چه معنایی دارد؟ دلیر بودن چه معنایی دارد؟ آزاد بودن چه معنایی دارد وقتی مثل من دختری پنج ساله دارید؟ آیا به معنای داشتن آزادی گریختن است؟ آیا این شجاعت است؟ از نظر من که چنین کاری اصلا ً شجاعت نیست.

با توجه به رواج اسلحه و تمایل آمریکاییان به سلاح، فانتزی واقعی اسلحه این است: اینکه روزی شما به جای گرفتار شدن در این آب های گل آلود تصمیم گیری هایی که اسم دیگر آن زندگی روزمره است، در وضعیت وضوح اخلاقی کامل قرار خواهید گرفت. اطرافتان، آدم های خوب و آدم های بد وجود خواهند داشت و شما با دانستن فرق بین آنها قادر خواهید بود با علم به نتیجه نهایی دست به اقدام بزنید. در زندگی مردان و زنان و کشورها زمانی فرا می رسد که در آن فانتزی مقاومت در برابر منفجر کردن همه چیز و از نو آغاز کردن، تقریباً غیرممکن می شود.

اولین کتاب پرفروش مستعمرات اولیه آمریکایی «روز قیامت» نوشته مایکل ویگلزورث بود که در سال 1662 منتشر شد. از این کتاب در نیوانگلند به ازای هر 20 نفر یک نسخه به فروش رفت. کتاب طی قرن هفدهم چهار بار  و در سراسر قرن هجدهم در فواصل مختلف به چاپ رسید.

بیداری بزرگ دهه 1730، این اولین جنبش مذهبی حقیقی آمریکایی، فروپاشی عنقریب تمام قدرت های دنیوی را پیش بینی می کرد. جانات ادوارد در ماساچوست چنین موعظه می کرد که آمریکاییان سزاوار پایانی هستند که به سویش روانه اند: « ما  با مشخصه های لازم برای به دوزخ رفتن به دنیا می آییم. بذرهای دوزخ در درون ماست.»

تمدن ها به دلایل مختلف دچار فروپاشی می شوند. گاه فرهنگ های دیگر به زور آنها را می بلعند و گاه به دلیل مصرف کردن تمام منابع در دسترس خود به پایان خط می رسند.  با این حال آمریکاییان همیشه  شیفته مقوله آخرالزمان بوده اند.

منبع: نشریه راه رشد وابسته به ستاد امر به معروف و نهی از منکر شماره 187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    2 1
    ان شاءالله آمریکا متلاشی می شود.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    0 0
    همدیگر رو خواهند خورد
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    0 2
    اره. فک کنم تا اخر هفته امریکا تجزیه بشه به هزارو بیست و دو کشور و ی نصفه عقل داشته باشین و تحلیل های چرت نکنین.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      2 0
      آدم به ظاهر روشنفکر سرنوشت آمریکا چیزی جز زوال در آینده نزدیک نیست هر چند ورشکستکی هم اکنون هم با میلیاردها دلاربدهی وجود دارد اما به برکت حباب بسیار بزرگ تبلیغاتی و موج سواری بر افکار ساده لوحان بسیاری چون تو خود رایزک کرده و سرپا نشان می دهد و لی بزودی همانند شوروی و به سرعت باد از هم می پاشد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس