کد خبر 799779
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
زلزله

سیدقاسم جاسمی تاکید کرد زلزله‌زدگان به پتو، چادر و سیستم گرمایشی نیاز ضروری دارند.

به گزارش مشرق، موبایلش را پاسخ داد، صدای باد در پشت گوشی نمی‌گذاشت سخنانش را به درستی بشنوم. گفتم «امکان دارد کمی بلندتر صحبت کنید؟»؛ صدای گرفته‌اش چندان وضوح مناسبی نداشت تا بتوانم مصاحبه‌ام را اغاز کنم. عذرخواهی می‌کند که چند شب را در چادرهای دالاهوی کرمانشاه به سر برده و از سرماخوردگی صدای مناسبی برای حرف زدن ندارد.

«خیلی وقتتان را نمی‌گیرم تنها می‌خواهم از شرایط کنونی حوزه انتخابیه‌تان سوالاتی را مطرح کنم» اینها را گفتم تا بتوانم از وضعیت مردم مطلع شوم.

قبل از شروع سوالاتم، خود شروع به صحبت می‌کند؛ «از بهبود شرایط مناطق زلزله‌زده سخن می‌گوید، از بازدید مسئولانی که به این منطقه سفر کرده اند و از چادرهایی که برای مردم حوزه انتخابیه‌اش فرستاده شده است» اما از وضعیت نامنظم امدادرسانی‌ها و بی‌مدیریتی‌ها گلایه‌های جدی دارد. لابلای سخنانش صدای فریاد و ناله‌هایی شنیده می‌شود که پرسش سوال را برای من سخت و پاسخ را برای او دشوار می‌کند اما مصاحبه ادامه‌ می‌یابد.

*روایت بی‌تابی مادری که طفل شیرخواره‌اش روی دستانش جان داد

لابلای حرف‌هایش سکوت می‌کند و سپس بی‌تابی هایی مادری را توصیف می‌کند که در حال حاضر کودک پرپر شده‌اش روی دستانش دیگر جان ندارد.

کمی مکث می‌کند خواستم سوال کنم که ناگهان صدای دلخراشی شنیده می‌شود؛ «این صدای جمع شدن کل زندگی و خانه یک خانواده در جوار ما است که بر اثر زلزله تمام آن از بین رفته و اکنون توسط لودر جمع می‌شود» این جمله را می‌گوید و سمت نمایندگی یادش می‌رود و به ارامی کمی اشک می‌ریزد.

سید قاسم جاسمی می‌گوید مردم اینجا دیگر جز مواد اولیه و چادری برای سکنی گزیدن هیچ چیزی برایشان مفهومی ندارد و باید سریع‌تر برایشان فکری کرد.

*436 نفر جان خود را در زلزله غرب کشور از دست داده‌اند

جزئیات دیگر حادثه زلزله اخیر در غرب کشور را بیان می‌کند و سوالم درباره آمار تلفات و جان باختگان این حادثه را  جواب می‌دهد که تقریبا 436 نفر رسما از سوی پزشکی قانونی و اورژانس  گزارش شده است و در ادامه می‌افزاید: احتمال افزایش جان باختگان وجود ندارد مگر در میان افرادی که مصدوم شدند.

به گفته نماینده مردم کرمانشاه در مجلس صد نفر از مصدومان قطع نخاع شده‌اند و احتمال دارد برخی ضربه مغزی شده‌اند؛‌ آمار غیررسمی مصدومان و کشته شدگان هم در حال حضر در دست نیست اما به صورت غیر رسمی هم عده‌ای را دفن کردند که باید بعدا باید به آمار رسمی اضافه شده شود که امیدوارم دیگر با احتساب این افراد آمار تلفات جانی به بیش از هزار نفر نرسد.

بیش از 8 هزار نفر دچار مصدومیت شده‌اند

«بیش از 8 هزار نفر در این حادثه مصدوم شدند که از 10 تا 90 درصد دچار مصدومیت شدند که باید توجه ویژه‌ای به این افراد شود.» این را جاسمی در ادامه سخنانش عنوان می‌کند.

او همچنین یادآور می‌شود: درست است که شهرستان‌های گیلانغرب، ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب شهرستان‌های آسیب دیده هستند اما بیشتر روستاها آسیب دیده‌اند ولی جرأت اینکه به خانه‌هایشان بروند را ندارند که باید اهتمام جدی در این زمینه داشته باشد؛ چون این مردم اکنون در خانه‌هایشان نمی‌توانند بروند -آنهم به دلیل آسیبی که منازلشان دیده است- و متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

*امدادرسانی و مدیریت در مناطق زلزله زده بسیار بی نظم است

این نماینده مجلس دهم معتقد است امدادرسانی در شهرستان گیلانغرب بسیار کم صورت می‌گیرد در شهرستان دالاهو هم شاید در حد 5 درصد امدادرسانی انجام می‌شود. متاسفانه در مجموع نحوه امداد رسانی مانند روزهای گذشته دارای نظم خاصی نیست و بی‌نظمی و بی مدیریتی حاکم است و شاید بیشتر مردم به ویژه در روستاها بیرون می‌خوابند،‌ چادر ندارد و اذیت می‌شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌خواهد مسئولانی که از نزدیک این مناطق زلزله را دیده‌اند فکر اساسی به حال این موضوع کنند و می‌گوید: به عنوان مثال دالاهو منطقه بسیار سردسیری است و ما که چند شب را در اینجا گذرانده‌ایم مریض شده‌ایم.

*زلزله غرب کشور بیش از ده هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است

از برآورد خسارت‌های حادثه هم سوال می‌کنم که او اعلام می‌کند: برآورد خسارت تاکنون به صورت دقیق صورت نگرفته است اما برآورد اجمالی را بیش از ده هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

جاسمی به وضعیت مردم اشاره می‌کند و می‌گوید که هیچ‌چیزی برای مردم اینجا باقی نمانده است، هم اکنون که دارم صحبت می‌کنم یک ساختمان را دارند جمع می‌کنند تا آن را در جای دیگری خالی کنند و از آن ساختمان تنها تپه خاکی باقی مانده است.

*مردم زلزله زده به پتو، چادر و سیستم گرمایشی نیاز ضروری دارند

«فردی به من می‌گفت مردم زلزله زده نیاز جدی به پول دارند چرا که عابربانک‌هایشان هم زیر آوار تخریب شده است؛ نه سندی، نه مدرکی و نه وسایل شخصی هیچ چیزی برایشان باقی نماینده است. همه چیز اعم از طلا، زیور آلات و اجناس قیمتی به همراه مخروبه‌ها توسط بیل‌مکانیکی و لودر در حال جمع شدن است.»

این نماینده با ابراز تاسف عنوان می‌کند که از اقوام و دوستانش هم تعدادی قربانی این حادثه شده‌اند و ادامه می‌دهد: مردم به صورت اساسی به چادر نیاز دارند و این بدان معنا نیست که وجود نداشته باشد، بلکه این چادرها به شکل مناسبی توزیع نشده و در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد.

*وضعیت بهداشتی روستاهای کرمانشاه اصلا مناسب نیست

وی همچنین تاکید می‌کند که مردم زلزله زده بیش از هر چیزی به پتو، چادر و سیستم گرمایشی نیاز دارند؛ مردم اینجا در شرایط بسیار بدی قرار و به سرویس بهداشتی و حمام‌های سیار نیاز دارند چرا که  وضعیت بهداشتی اینجا اصلا مناسب نیست.

«من اکنون هشدار می‌دهم از زلزله بدتر وضعیت آینده این افراد است، زن، مرد، دختران کوچک و شیرخوارگان در سرما هستند و از امکانات خوبی برخوردار نیستند لذا باید به حال این افراد فکر جدی شود.»

*کمیسیون امنیت ملی مجلس به بازدید از مناطق زلزله زده می‌روند

جاسمی از ورود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم به این موضوع خبر می‌دهد و می‌گوید که آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دقایقی قبل با بنده تماس گرفت و عنوان کرد که در سفر خارجی است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد: احتمالا کمیسیون امنیت ملی مجلس پس از سفر رئیس کمیسیون برای بازدید به این منطقه سفر کنند و ما حتما وضعیت نابسامان این منطقه را گزارش خواهیم داد؛ کمیسیون امنیت ملی از بعد حقیقی به این موضوع ورود خواهد کرد و البته امیدواریم از بعد حقوقی هم مجلس به این حادثه ورود کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس