انیمیشن

عظیم‌ترین و پرهزینه‌ترین اثر انیمیشن ایران و جهان اسلام عنوانی است که اخیراً در اخبار مربوط به پروژه پویانمایی محمد رسول الله(ص) برای این انیمیشن ذکر شده است.

به گزارش مشرق، انیمیشنی که با هدف انعکاس زندگی حضرت رسول اکرم(ص) به سفارش و تهیه کنندگی آقای کیارش کیانی فعال در حوزه انیمیشن تولید می‌شود. این سریال با بهره گیری از توانمندی‌های فنی و هنری موجود در کشور و با رویکرد وحدت بین مسلمانان جهان تولید خواهد شد.

در این کار بازه‌های تاریخی زندگانی پیامبر(ص) قبل از ولادت پیامبر تا انتهای امامت حضرت علی(ع)به تصویر درمی‌آید و پیش‌بینی می‌شود مدت تولید این سریال به حدود ۶ سال برسد.تهیه کننده سریال «محمد رسول الله(ص)»  چندی پیش درباره این انیمیشن مدعی شد که بیش از ۴۰۰اسپانسر از ایران و همچنین بخش خصوصی سایر کشورهای اسلامی برای سرمایه گذاری در ساخت آن اعلام آمادگی کرده‌اند.وی در این باره به گزارش روابط عمومی پروژه گفت: این کار بدون شک بزرگ ترین سریال انیمیشنی تاریخ صنعت انیمیشن ایران و جهان اسلام خواهد بود و برای چنین حجمی از پروژه اجرایی اعلام آمادگی ۴۰۰ اسپانسر امری طبیعی است.وی عنوان کرد: مجموعه بلند «محمد رسول الله(ص)» در استودیو انیمیشن رضوان تولید خواهد شد که متشکل از هنرمندان انقلابی فعال در صنعت انیمیشن ایران است و پیش بینی می‌شود، این اثر بین‌المللی با کیفیت شایسته قدمی بلند در راستای ارتقای صنعت انیمیشن ایران باشد.علاوه بر این‌ها بیش از 30 سفارتخانه از کشورهای اسلامی و غیراسلامی متقاضی شرکت در مراسم افتتاحیه پروژه محمد رسول‌الله(ص) شدند و در این بین درخواست حضور 30 تن از سفرا در مراسم افتتاحیه این سریال انیمیشن تاریخی، در کمیته برگزاری مراسم افتتاحیه در حال بررسی است.همچنین به‌دلیل استقبال شرکت‌های دولتی و خصوصی برای حضور به‌عنوان اسپانسر و حامی مالی سریال انیمیشنی محمد رسول الله(ص) کمیته مدیریت پروژه تولید سریال، گزینش از میان متقاضیان اسپانسرینگ را آغاز کرده و با برخی از آنها وارد مرحله عقد قرارداد شده است.در کنار این صحبت‌ها به تازگی اخباری مبنی بر پیوستن آقای حسن روح الامین نقاش و هنرمند عرصه تجسمی که آثار قابل توجهی در حوزه هنرهای آیینی و مذهبی دارد، به این پروژه منتشر شد.

روایتی از دوران جاهلیت و زندگی پیامبر (ص)


در همین راستا وی درباره این همکاری عنوان کرد: در حال حاضر من با 7 تابلو کانسپت‌های اولیه این پروژه را طراحی کرده‌ام. نقاشی‌هایی که به گونه‌ای شامل یکسری از ایده‌های اولیه است که می‌تواند در اختیار کارگردان و نویسنده قرار بگیرد که سوژه‌ای باشد برای بهره بردن از فضایی که در این حوزه وجود دارد. روح الامین درباره بازه تاریخی این کار نیز گفت: دوران و زمانی که در این پروژه به تصویر کشیده می‌شود به دوران زندگی پیامبر، کمی پیش از آن و دوران جاهلیت برمی گردد. فضایی که بازه زمانی قابل توجهی از زندگی ایشان را به تصویر می‌کشد.این هنرمند درباره تلفیق هنر و ایده‌هایی که یک نقاش باتجربه آیینی می‌تواند برای انیمیشنی با این فضا داشته باشد، بیان کرد: قالب کارهای ارائه شده برای این مجموعه به شکل دیجیتال ارائه شده و در کل داستان و رمز موفقیت برای هر کاری این است که هر چه قدر روی یک کار بیشتر تجربه و اتود زده شود، آن پروژه پخته‌تر می‌شود. در این بین بهترین حالت این است که وقتی ما می‌خواهیم درباره موضوعی حرف بزنیم با تحقیق و اصیل درباره‌اش بگوییم، به عنوان مثال زمانی که می‌خواهیم از اعراب زمان پیامبر بگوییم و آن را به تصویر بکشیم، باید با آگاهی و شناخت طرحی را ارائه دهیم که عرب دوره خلیفه‌های عباسی یا مصر نباشد، بلکه تنها گویای عرب عربستان باشد.

دقت؛ لازمه موفقیت است


بحث تأمین منابع تحقیقاتی و شناخت از موضوع پیش رو برای داستان‌های تاریخی این چنینی موضوع دیگری بود که روح الامین درباره‌اش گفت: بخش زیادی از منابع تاریخی در این حوزه، مطالعه منابع تصویری است. اتفاقی که از کتاب‌ها، نقاشی‌ها و عکس‌هایی که در موزه‌ها وجود دارند برای آن می‌توان استفاده کرد. این مسأله کار سختی نیست و تنها به تلاش، پیگیری و دقت نیاز دارد، اتفاقی که چندان در کارها اتفاق نمی‌افتد و به همین دلیل وقتی کسی این شیوه را در پیش می‌گیرد فکر می‌کنند که او کار خیلی خاصی کرده است، در صورتی که این طور نیست. این منابع نیز در عین عدم وسعت، چندان محدود هم نیستند و تنها باید با دقت آن‌ها را بررسی کرد. او در خصوص شکل گیری آثار تأثیرگذار و منشأ آن‌ها در این فضا بیان کرد: مسأله این است که همه این تصاویر از یک منبع به ذهن من خطور می‌کند و این اتفاق مثل خاطره‌ای است که تنها در ذهن شماست. در این بین من تمام این حرف‌ها و فضا را مثل یک فیلم سینمایی یا یک خاطره طولانی که انگار سال‌ها با آن زندگی کرده‌ام در ذهنم دارم، بعد از آن کم کم تمام این پلان‌ها و تصاویر را به یاد می‌آورم و در ادامه می‌توانم همه آن‌ها را ثبت و اجرا کنم.

اصول ثابت است، ابزار تغییر کرده


روح الامین که در این پروژه نیز به شکل دیجیتال کانسپت‌های اولیه را طراحی کرده است درباره خلق اثر به روش دیجیتال افزود: نقاشی دیجیتال تنها اسمش نقاشی دیجیتال است و به عنوان نمونه در کارهای خود من اصول آن مثل همان اصل‌های نقاشی رنگ روغن و... است. در این فضا شما به جای ترکیب رنگ با روغن و زدن آن روی بوم از قلم نوری و مدیوم‌هایی استفاده می‌کنی که به شکل دیجیتال وجود دارند، در نتیجه خروجی نهایی کار یکی است و تفاوت چندانی با دیگر شیوه‌ها ندارد، چرا که اصول ثابت است و تنها ابزار تغییر کرده است. در این حوزه نیز ما نه تنها عقب نیستیم بلکه هنرمندانی را داریم که در سطح بین‌المللی کار می‌کنند و این موضوع جالب توجهی است.وی همچنین پیرامون لزوم فضاسازی در هر کاری به ویژه طرح‌هایی که به انیمیشنی مثل محمد رسول الله(ص) اختصاص دارد، گفت: من همیشه با خودم می‌گویم که مگر کاری که می‌خواهم انجام دهم، چیزی به جز فضاسازی است؟ در واقع من احساس می‌کنم مهمترین کاری که باید انجام دهم همین فضاسازی است و من باید برای مخاطب آن اتمسفری را که وجود دارد خلق کنم. روح الامین درباره ادامه همکاری اش با پروژه انیمیشن محمد رسول الله(ص) خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست و به خواست گروه بستگی دارد که می‌خواهند تا کجای کار با آن‌ها همراهی کنیم، ولی از جانب من مشکلی در این باره وجود ندارد. مراسم افتتاحیه این پروژه در تاریخ ۱۵ آذر ماه مصادف با میلاد باسعادت پیامبر اعظم(ص) و در راستای تجدید میثاق با آرمان‌های بنیان گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه‌ای برگزار می‌شود.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس