ارز

حتی اگر دلار به ۴ هزار و ۳۱۲ تومان هم برسد، نرخ سود سالانه این بازار در حد نرخ سودسپرده‌های کوتاه‌مدت ۱۵درصد است که سرمایه‌گذاری در بازار پرنوسان ارز را توجیه نمی‌کند.

به گزارش مشرق، «مهران ابراهیمیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

صدای دلالان نبش خیابان منوچهری دیروز بلندتر از روزهای دیگر بود و دادزن‌های این بازار نرخ‌های جدید ارزهای خارجی را بلندتر فریاد می‌زدند تا نشان دهند دلار از مرز ۴هزار و ۱۰۰تومان هم گذشته است، تابلوهای صرافی‌های خیابان فردوسی هم قیمت ۴هزار و ۱۳۵تومان را نشان می‌داد اما حرکت در مسیر راسته صراف‌ها نشان می‌داد دلالان به همدیگر پیام‌هایی را می‌دهند که از خریدار واقعی خبری نیست و کاسبی کساد است ولی صرافان، با احتیاط دلار را خریدوفروش می‌کردند و برخی از آنها تنها تمایل به خرید دلار داشتند تا فروش آن. برخی دلالان این امر را ناشی از پیش‌بینی افزایش بیشتر ارز در ایام سفرهای تعطیلات ژانویه ارزیابی می‌کنند. 

دلار روز گذشته هم افزایش ۰/۵ درصدی را تجربه کرد؛ افزایشی که برخلاف شرایط بازار یعنی فروکش‌کردن تقاضای ارز خارجی بعد از اربعین در حال رخ دادن است اما عوامل دیگری در این روزها به بازار و به‌خصوص سوداگران نوید افزایش نرخ ارز را داده و به آنها اجازه داده به رغم نبود تقاضای ارز فیزیکی قیمت آن را بالا بکشند، عواملی چون افزایش ۱۵درصدی واردات در هفت ماهه اخیر، پیش‌بینی دلار ۳هزار و ۸۰۰تومانی در بودجه ۹۷، سفرهای ژانویه دهک‌های بالای جامعه، حرف‌های ترامپ و انگیزه دولت در گران‌فروشی باعث شده ذی‌نفعان بازار فیزیکی دلار نیز این بازار را ملتهب کرده و بار دیگر نرخ دلار را به بالای ۴هزار و ۱۰۰ تومان برسانند. ایران در مجموع در هفت ماه اول سال جاری ۲۷میلیارد و ۸۱۷میلیون دلار کالا از کشورهای مختلف وارد کرده است که ۱۵درصد از رقم مدت مشابه سال قبل، بیشتر شده و از سوی دیگر نرخ ارز دولتی نیز از ۳هزار و ۲۴۲تومان در ابتدای امسال با حدود ۲۸۲تومان به ۳هزار و ۵۲۴تومان رسیده است. 

   

سود ارز همچنان کمتر از سود بانکی 

به عبارت بهتر بازار غیررسمی یا آزاد به موازات افزایش نرخ دلار مبادله‌ای رو به افزایش است و همین امر سبب شده انتظارات نسبت به افزایش نرخ هم با شدت بیشتری تداوم یابد اما اگر افزایش نرخ ارز با همین شیب در بازار آزاد رشد پیدا کند باز هم سود اکتسابی برای پایان سال کمتر از سود بانکی کوتاه‌مدت که هم‌اکنون ۱۵درصد است، خواهد بود. به عبارت بهتر اگر نرخ ارز تا پایان امسال به ۴هزار و ۳۱۲تومان برسد، سود سرمایه‌گذاری یک ساله در این بازار با نرخ سود بانکی ۱۵درصد برابر خواهد شد. با این تفاوت که بازار ارز پرنوسان و پرریسک بوده ولی بانک‌ها سودهای تضمینی ارائه می‌دهند.  نرخ ارز در ابتدای امسال ۳هزار و ۷۵۰تومان بوده که دیروز در بالاترین رقم به ۴هزار و ۱۳۵تومان رسیده است. 

   

تناقض در گفتار و تاکتیک دولتمردان 

حرکت تدریجی نرخ‌ها که گویا به عنوان یک تاکتیک در افزایش نرخ‌ها در دستور کار دولت قرار گرفته با اظهارات مسئولان در تناقض است. این تاکتیک افزایش تدریجی و روزانه یافتگی هم‌اکنون نه فقط در بازار ارز که در بازارهای مختلف اعم از موادغذایی و لبنیات نیز در حال اجراست هر چند با اظهارات سخنگوی دولت در تناقض باشد. 

چندی پیش محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود، شخص رئیس‌جمهور با افزایش نرخ ارز مخالف است و دولت بنای این را ندارد که اجازه دهد، قیمت دلار به نحو فزاینده و جهشی افزایش یابد. با این حال به نظر می‌رسد دلار باز هم با سناریوهایی که برخی تدوین می‌کنند، در بازار بالا و پایین می‌شود و این نوسان به مراتب بیشتر از روند افزایشی قیمت‌های ارز مرجع توسط دولت است. این در حالی است که با افزایش قیمت نفت به ۶۱ دلار در ماه‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود امسال درآمد ارزی دولت به حدود ۹۰میلیارد دلار برسد. به عبارت بهتر لازم است دولت در یک برنامه جدی و عملیاتی‌تر از یک سو اطلاع‌رسانی درستی درباره بازدهی سرمایه‌گذاری در نرخ ارز را برای مردم نشان دهد و از سوی دیگر برای سوداگرانی که به بهانه‌های مختلف مانع یکسان‌سازی نرخ ارز شده و فاصله نرخ ارز مبادلاتی و ارز آزاد را بیشتر می‌کنند، چاره‌ای جدی بیندیشند و اجازه ندهند دلالان حاشیه خیابان منوچهری و سبزه میدان فریادهایشان را بلندتر کنند. 

   

مسابقه سکه و دلار در بازار

در این میان به موازات نرخ ارز قیمت انواع سکه نیز روند صعودی را در روزهای قبل ادامه داد، به طوری که سکه تمام در قبال افزایش ۲۸تومانی روز گذشته دلار ۱۵هزار تومان افزایش قیمت داشت. سکه تمام طرح جدید در ادامه روند صعودی روزهای اخیر دیروز به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. این نوع سکه دو روز پیش نیز ۲۰هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. همچنین نیم‌سکه بیش از ۷۰۰ هزار تومان عرضه شد و ربع سکه ۳۹۷ هزار تومان قیمت داشت. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: افزایش قیمت سکه تحت تأثیر افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده است. 

در این‌باره محمد کشتی‌آرای به ایسنا اظهار کرد: وضعیت بازار در چند روز اخیر با توجه به افزایش قیمت ارز ناخودآگاه با التهاب همراه و سبب افزایش قیمت سکه شده است. وی با بیان اینکه این افزایش قیمت در حالی رخ داده که قیمت جهانی طلا تغییر چندانی نداشته است، ادامه داد: قیمت سکه دیروز تا یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان افزایش یافت که این ناشی از افزایش قیمت ارز و التهاباتی است که این روزها ایجاد شده است. در واقع هیچ اتفاق دیگری در بازار نیفتاده است. 

رئیس اتحادیه طلا وجواهر تهران اظهار کرد: ‌ قیمت سکه از یک‌میلیون و ۳۱۸هزار تومان در هفته گذشته با حدود ۸۰هزار تومان افزایش، در بازار دیروز به یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان رسید. خرید و فروش‌ها با حاشیه ریسک بالا انجام می‌شود. به گفته کشتی‌آرای با التهاباتی که ایجاد شده قیمت‌ها واقعی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس