فرح پهلوی طبس

چند روزی است که در شبکه‌های اجتماعی تصویری از حضور محمدرضا پهلوی و همسرش در میان مردم زلزله زده طبس در سال ۱۳۵۷ دست به دست می‌شود، اما واقعیت حضور خاندان پهلوی در میان مردم چه بوده است؟

سرویس تاریخ مشرق - چند روزی است که از زلزله کرمانشاه می‌گذرد و قلب مردم ایران داغدار است؛ اما در این بین، اذناب آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی ایران، با هر بهانه‌ای به دنبال ضربه زدن به نهادها و شخصیت‌ها در جمهوری اسلامی هستند.

در همین چند روز اخیر و در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام، تصویری دست به دست می‌شود که حاکی از حضور محمد رضا پهلوی به همراه فرح دیبا در میان مردم زلزله زده طبس در سال ۱۳۵۷ است و به واسطه همین عکس، این چنین به مردم ایران القا می‌کنند که شاه در زلزله طبس میان مردم رفت ولی مقامات مسوؤل در جمهوری اسلامی، میان مردم نمی‌روند، اما اصل ماجرا چه بوده است؟

بعد از حادثه خونین هفده شهریور پنجاه و هفت و کشتار گسترده مردم تهران در میدان شهدا (ژاله سابق)، رژیم پهلوی با انتقادات و مشکلات گسترده ای روبرو می‌شود به نحوی که هیچ کس از درون رژیم مسوؤلیت حادثه هفدهم شهریور را قبول نمی‌کند، در همین اثنا، زلزله طبس در بیست و پنجم شهریور اتفاق می‌افتد و بهترین فرصت برای رژیم پهلوی در جهت سرگرم کردن انقلابیون و مردم خشمگین به وجود می‌آید، اما اینکه شاه و دربار پهلوی چه استفاده از زلزله طبس کردند و چه تفکری درباره کشته شدن مردم ایران در زلزله طبس داشتند، موضوعی است که باید به آن اشاره شود.

"آلبرتو بلیجی" یکی از روزنامه‌نگارانی که شرحی درباره زندگی اشرف نوشته، به وی لقب"ام‌الفساد" داده است؛ وی در قسمتی از شرح حال اشرف، درباره گفتگوی وی با محمدرضا درباره زلزله طبس اشاره می‌کند.

بلیجی در ادامه از شادی «اشرف» از وقوع زلزله در «طبس» خبر می‌دهد و نوار مکالمه «اشرف» و «محمدرضا» که از طریق رابط خود در ساواک به دست آورده را بازگو می‌کند، جایی که اشرف در کمال شقاوت و بی رحمی حادثه زلزله طبس را به برادر تاجدارش تبریک می‌گوید:

«اشرف: داداش من برای شما یک خبر خوب دارم، یک مژده …

شاه: چیه این خبر؟ چی شده؟!

اشرف: (با هیجان) زلزله اومده، طبس با خاک یکسان شده …

شاه (با تعجب): این که مژده نداره!

اشرف: چرا مژده نداره داداش؟! کشتار آنقدر زیاده که هم مذهبی‌ها و هم کمونیست‌ها چه بخواهند چه نخواهند باید به آنها برسند …

شاه (کمی خوشحال): مگر چقدر کشته شدند؟

اشرف: خیلی، خیلی زیاد (با هیجان) داداش تو خوشحال نیستی؟

شاه (مأیوس): نه گمان نمی‌کنم با خبر این زلزله شورش متوقف بشه … ولی تو راست میگی، زلزله همه رو مشغول می کنه، ما می تونیم فوری دست به کار بشیم.

اشرف (با خوشحالی): دیدی گفتم داداش …

شاه: خبر کی به تو رسید؟

اشرف (با هیجان): همین الان، مژده هم دادم، شما هم باید به من مژدگانی بدهید.»[۱]

بعد از این خبر است که محمدرضاشاه بعد از اعلام عزای عمومی  همراه با دوربین‌های تلویزیونی به طبس می رود تا علاوه بر گمراه ساختن افکار عمومی، با نمایش صحنه‌های تلویزیونی دلجوئی از زلزله‌زدگان، ضلع سوم مثلث شوم خود یعنی تزویر را نیز تکمیل نماید و مردم را برای مدتی از تظاهرات انقلابی منصرف کند و فرصتی برای تجدید قوا و تجدید آرایش سیاسی – نظامی فراهم نماید.

اما حضرت امام خمینی – رحمه الله علیه – پس از این اقدام رژیم، از نجف پیامی صادر نموده و ضمن احساس همدردی با زلزله‌زدگان و فراخوان جهت کمک به آنها، به افشای ماهیت رژیم شاه پرداختند. ایشان دراین پیام فرمودند:[۲]

بسم الله الرحمن الرحیم

 اینجانب از واقعه اسفناکی که موجب مرگ عده کثیری از برادران و خواهران ما شد، در سوگ هستم.

 زلزله طبس هر انسانی را متأثر و متالم می‌کند. مسلمین غیرتمند لازم است مستقیماً به برادران خود کمک کنند و چیزی به دست عمال دولت ندهند که باز راه برای چپاولگران باز شود. لکن در این موقع حساس آنجه لازم است به ملت شریف ایران تذکر دهم آن است که دولت و بوق‌های تبلیغاتی شاه از فرصت استفاده کرده و به اغفال مردم دست زده‌اند. آن‌هایی که هزاران نفر از بهترین فرزندان ما را دیروز بیرحمانه قتل عام کرده و ملتی را به عزا نشانده‌اند، امروز برای انحراف اذهان به تعزیه سرایی پرداخته و اشک تمساح برای زلزله زدگان می‌ریزند و عزای ملی اعلام می‌کنند.

آنهائی که مسلمانان عزیز و پیرو قرآن کریم را با رگبار مسلسل درو کردند و از قرار معروف از سربازان اسرائیلی برای کشتار مردم شجاع و بی پناه تهران که تعداد کشتگان را بیش از ۴۰۰۰ نفر نقل می‌کنند، کمک گرفته و پس از قتل عام، آنان را کمونیست و مارکسیست خوانده‌اند، امروز دلسوز ملت شده‌اند. دیروز گفتند مشتی خرابکار از خارج با گذرنامه جعلی آمده‌اند و خرابکاری کرده‌اند و ملت را خارجی معرفی کردند، امروز تظاهر کنندگان شعار ضد دیکتاتوری سراسر کشور را که داده‌اند و از شاه جنایتکار اظهار تنفر کرده‌اند، مشتی مارکسیست و کمونیست خوانده‌اند.

ملت ایران از روحانی تا سیاسی، از تجار و کسبه تا کارگر و دهقان چون شعارشان مرگ بر شاه است، کمونیست‌اند! و فقط شاه و مفتخواران اطراف او که با ملت مسلمان آن کردند و می‌کنند که چنگیز نکرد، مسلمانند و ایرانی! ملت مسلمان ایران! بیدار باشید و زلزله و سیل و سایر عوامل، شما را از مسیر خود منحرف نکند و به تبلیغات اغفال کننده دستگاه شاه گوش ندهید و نهضت اسلامی را ادامه دهید و تا بر چیده شدن دستگاه قلدری و استبداد، از قیام خود دست نکشید.

روحانیون معظم در این موقع حساس که شاه زلزله را بهانه قرارداده و دست به بهره برداری زده است، وظیفه الهی و سنگین خود را عمل فرمایند و به مردم هشدار دهند. سیاسیون و روشنفکران و دانشگاهیان وظیفه اسلامی و ملی خود را بجا آورند و نگذارند نهضت را به وسیله تبلیغات پر سر و صدا منحرف کنند. دولت به پشتیبانی شاه با اینکه صریحاً اعلام می‌کند که عهده‌دار کشتار بیرحمانه سراسر ایران است، امروز دست به تبلیغات مضری زده است ولی ملت ایران گول این تبلیغات را نخورده و از او انتقام خواهد کشید. ملت بزرگ مسلمان ایران باید از اعلام پشتیبانی غارتگران تاریخ ترس و سستی به خود راه ندهند که نمی‌دهند و با اتکاء به خدای بزرگ و حقانیت خود مطمئن باشند که پیروزند.

اکنون که برادران ما در کشتار سراسر ایران و مناطق زلزله زده بی‌خانمان و بی سرپرست شده‌اند، اکنون که شهر از گل ساخته شده طبس بر سر برادران ما خراب شده است، اکنون که مجروحین تظاهرات سراسری ایران از بی‌دارویی و بی‌غذائی در رنجند، بر برادران ایمانی لازم است هر چه بیشتر به سرپرستی بازماندگان و تهیه وسایل آسایش برای آنان بشتابند و به جار و جنجال دولت اکتفا نکنند و به صندوق اعانه آنان کمک نکنند که جز زراندوزی برای مجریان امور هیچ حاصلی نمی‌تواند داشته باشد و پیام تأثر بار اینجانب را در تسلیت مصیبت بزرگ، به بازماندگان آنان برسانند. از خداوند تعالی آزادی و استقلال کشور و صلاح حال مسلمین را خواستار است. والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته

روح الله الموسوی الخمینی

 در پی آن شهید آیت الله صدوقی، شهید علم الهدی، شهید باقری و آیت الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی و فیروز آبادی و دها تن ازفعالان انقلاب در منطقه حضور می‌یابند و به ساماندهی آسیب دیدگان می‌پردازند و کمک‌هایی که مساجد و سایر انقلابیون در سراسر ایران جمع می‌کنند را به مردم طبس می‌رسانند. پل هوایی که شاه قول آنرا برای کمک به زلزله زدگان طبس داده بود بعد از ۵ روز هنوز زده نشده است. شایعه می‌شود هزاران چادر برقی برای زلزله زدگان قبل از ارسال به طبس مفقود می‌شود.

نیروهای انقلابی نیز با پرپایی تظاهرات مردمی ضد شاه و تنویر افکار عمومی می‌پردازند تا آنجا که  وقتی شاه در روز پنجم زلزله (۳۰ شهیور ۱۳۵۷) به طرف زلزله زدگان طبس رفت، مردم در فرودگاه تجمع و علیه شاه شعار دادند. شاه پس از آن با شعارهای مردم مجبور به ترک فرودگاه  و شهر طبس شد. این برنامه در سفر فرح به طبس نیز رخ داد.


[۱] - کتاب «زندگی و عیاشی‌های اشرف» نوشته «آلبرتو بلیجی»- اسفند ۱۳۵۷- صفحه ۱۲۰

[۲] - صحیفه نور ج ۲ صفحه ۱۰۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 150
  • در انتظار بررسی: 48
  • غیر قابل انتشار: 111
  • رضا بهاری IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مشرق اگه شرف تو وجودت هست مطلب منو منتشر کن چطور میشه شخص اول مملکت از اتفاق بزرگی که تو کشور افتاده خبر نداشته باشه ولی خواهرش خبر داشته باشه و بابت رسوندن خبر حتی مژدگانی هم بخواد آیا اشرف رئیس ساواک یا رئیس زلزله نگاری کشور یا رئیس رادیو تلویزیون یا رئیس ستاد بحران مسؤل امنیت کشور و... بوده دوم میشه بگید در اون واقعه میدان ژاله چند نفر کشته شدن بحر حال بعد چهل سال اسناد زیادی در این مورد هست که میشه الان بازگو بشه بالاخره این هزاران نفری که شماها مدعی هستید یه خانواده ای داشتن بیاید اسم تک تک کشته شدگان میدان ژاله رو بزارید رو سایتها تا ما کوردلان ضد انقلاب شارلاتان و... رسوا بشیم
    • علی اکبر IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      واقعا با این سؤالات و معماهایی که مطرح کردی مشخصه که خیلی خنگی یعنی هیچ امکانی جود نداره قبل از ساواک کسی به شاه پیغام برسونه؟ درباره شهدای هفده شهریور هم خودت برو اسامی بخون در کل خیلی خنگی
    • محمد IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      خوبه خودت میگی کوردلی
    • محمد IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      چرا نمیشه شاه بیخبر باشه علتش هم نالایقی وبی کفایتیش بوده نمونش پرواز فانتوم های اف ۴ برای بمباران مردم آفریقا است که به دستور اسرائیلی ها انجام میشه وبعدا شاه متوجه میشه.
    • GB ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      آقای فرض کنیم بهاری ! اگر شما شعور تو وجودت هست و نسبت به تحلیل مشرق مشگل داری بگو چرا این عناصر رژیم نالایق و وابسته پهلوی یک عکس از یازدید شاه و فرح از منطقه و زلزله زده های بوئین زهرا در همین بیخ گوش پایتخت را منتشر نمیکنند ؟! در اینکه شاه دست نشانده عجانب به قصد فریب افکار عمومی و بهره برداری سیاسی در آن شرایط ویژه و متزلزل رژیم به طبس رفته هیچ شکی وجود نداره . اما در مورد اینکه چطور شاه از اتفاق زلزله بی خبر بوده و اشرف خبر را به او داده ؟ باید توصیه کنم به خودت کمی زحمت بده و در مورد اوضاع و احوال دربار شاه و عوامل وابسته به خاندان پلید پهلوی و عمله اکله مرتبط مقداری مطالعه کن قطعآ خواهی فهمید چرا خبر را اشرف به شاه داده است ! طبعآ نفوذ و دریدگی و جسارت خاص اشرف و سلطه ویژه او بر شاه هم میتواند دلیل این کار بوده باشد ! چون معروف هست در شرایط خاصی کسی جرآت خبر و گزارش دادن به شاه را نداشته است و همیشه استرس و دلهره نوع برخورد شاه با خبر و گزارش مورد نظر بر افراد چیره بوده است ! ودلائل بیشمار دیگری که فکر میکنم ذکر همه اونها را نتوانی هضم کنی و باعث ثقل مزاج مبارکت شود !
    • مسعود IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      در كوردلي جماعت شارلاتان و وطن فروش ضد انقلاب هيچ شكي نيست. اما اگه واقعا" به دنبال حقيقت هستي وريگي به كفش نداري و اين اظهار نظر گمراه كننده ات هم از باب انجام وظيفه و مزدوري براي اربابان غربي و آمريكائيت نيست, سعي كن يكي دوتا كتاب مربوط به تاريخ و شرح حال زندگي و رفتار و طرز فكر حاكم بر پهلويها و رجال درباري حكومت تحميلي و نحس پهلوي پيدا كرده و مطالعه كني , تا شايد متوجه بخشي از حقيقت و چرايي نهضت و انقلاب عظيم مردم ايران در سال 57 بشوي. كتب تاريخي و شرح حال هاي زيادي توسط خود عوامل درباري از قبيل اسدالله علم , احمدعلي مسعود انصاري (پسرخاله فرح )وحتي مادر شاه و ... در خصوص فساد و فسق و فجور دربار شاهي از خود شاه گرفته تا فرح و خواهران و برادران شاه وتا مسئولان درجه اول ودوم و... دربار پهلوي و همچنين ضعف و زبوني و خفت و خواري شخص به قول تو اول مملكت ! يعني شاه در برابر غربيها بخصوص آمريكائيها و بي توجهي او به وضعيت رقت بار مردم ايران در اقصي نقاط كشور نوشته شده كه ميتوني مطالعه كني و بعد بيايي درفضاي مجازي اظهار نظر كني.
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      خداوند تورو با همون شاه همجنس باز خانواده لجنش محشور کنه ، کاسه لیس با دمجون دور قاب چین
    • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      کثافت کاسه لیس تو خیلی احمقی از کجا تغذیه میشی
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      پس اشرف رو نشناختی...
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      اينگونه مسائل را فرماندار به وزير مربوطه گزارش ميدهد و سپس به اطلاع شاه ميرسيد و روابط اشرف به گونه اي بوده كه بعضي از مسائل را زودتر از شاه باخبر ميشده است. شما هم برو خاطرات رجال پهلوي را مطالعه كن بعد بيا نظر بده ، اونا ميگن شاه فلان و بهمان بوده حالا يه عده اي كه نميدونند انقلاب چيه از شاه دفاع مي كنند.
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      نادون برو مطالعه کن کجای دنیا وقتی اینهمه ادم می کشن میگن ما همرو کشتیم همیشه میگفتن دو نفر کشته 5 نفر ضخمی تا ابله هایی مثل تو باور کنن وشب همون روز تمام بیمارستان هارو میگرفتن و زخمی هارو دستگیر میکردن خیلی از کشته ها هم ناپدید میشن بعد از انقلاب هم یه سری گور دسته جمعی اطراف تهران پیدا میشه که همه جونای 19 تا 22 سال بودن حالا شما هر جور دوست داری با خودت فکر کن و این همه خانواده بیان چی بگن بگن فرزند ما شهید شده و اجر خودشونو ضایع کنن که چی که بعد امسال شما بگن این همش الکیه و این خانواده ها مال مفت می خوان ادمایی با طرز فکر شما همیشه یا از اینور بوم میفتن یا از اونور بوم
    • محمد IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      دوست عزیز وقتی زلزله یا اتفاقی میوفته نفری که اونجاست مستقیم زنگ نمی زنه به رئیس جمهور یا شاه اونم اون زمان!!! مسلما شروع میکنن به رده بالاتر اعلام کن و در این که خواهر شاه در بین درباریان نفوذ داشت هیچ شکی نیست. حالا شما که ضد انقلاب و شالاتان نیستی و نمی خوای رسوا بشی لااقل خودت تحقیق کن اونم منصفانه هم از مکتوبات داخلی و هم خارجی
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      من خودم یک ضد انقلاب هستم و شاه پرست اما مطلب مشرق را تایید میکنم
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      دمت گرم آقای بهاری . من خودم یک گروهکی هستم که وارد اصلاح طلبان شده ام اما شاه را قبول ندارم و مخالف شاه ایران هستم
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      تو میدو ن ژاله مردمو به رگبار بستن حالا تو بگو 1000 نفرنه 2000نفر نه 200نفر تعدادمهم نیست مهم کشته شدن انسانهای بی گناهه شما آبرو نخر واسه مشتی بی آبرو که تاریخ رسواشون کرده
  • US ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    شما که دروغ نمیگی، ای لعنت بر پ... و م... دروغگو، آمین بشمار!
    • سروش IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      اون وری هات هم که دروغ نمگن آی بر پ... م... دروغگو .... .
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      من خودم یک ضد انقلاب هستم و شاه پرست اما مطلب مشرق را تایید میکنم
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      76 77
      من خودم یک اصلاح طلب اما شاه را قبول ندارم و مخالف شاه ایران هستم
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    تو طبس مسکن مهر بود بابا ول کنین شاه رو اون بد عالم اینها که اداعای خوب بودن دارن چرا باید حال وروز مملکت وملت این باشه
    • شربیانی IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      مسکن مهر فقط ۲ کشته داشته
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      ازمسكن مهر هرچي هم آسيب ديده فقط نما و سفال ديوارها بوده الحمدلله همشون ستونهاشون سالم وپابرجاست.ولي بيمارستاني كه همين فروردين 96 افتتاح شده كاملاً تخريب شده است.
  • علی IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    دروغ گفتن تو اسلام گناه کبیره است به قول خودت، مشرق که داری میگی منتشر کن
  • سهیل US ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    واقعا متاسفم براتون اصلا شما چکار به اون زمان دارید شما به حساب خودتان برسید و ببینید از زلزله بم چند سال میگذره ولی هنوز خرابی هاش وجود داره. الان سه روز از زلزله گذشته ولی هنوز خیلی ها حتی چادر هم ندارند که شب بخوابند. شما لطف کنید راجع به اینها صحبت کنید
    • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      از آمریکا خبر بم رو چه طور میگیری عمو من تقریبا ۸ ساله تو استان کرمانم و سالی دو سه بار بم میرم بم بسیار زیبا ساخته شده و نشانی از زلزله توش پیدا نیست بعدشم زمان شاه کجا آباد بود که بخواد بعد زلزله یه جا رو هم آباد کنند خیلی از شهرها آب و برق نداشتند قیاس قبل و بعد انقلاب قیاس شب و روزه مع الوصف ایرادی نیست انشالله شاه دوستا با شاه و خانواده شاه محشور بشن
    • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      یکم انصلف داشته باشیم بالای ۷ ریشتر زلزله اومده حتی تو ژاپن هم چنبن زلزله ای تخریبای زیادی رو به جا میذاره اینه ارتش و سپاه و ... وارد شدن یعنی خرابی خیلی زیاده به جای نق زدن بهتره هرکس کار خودش رو انجام بده نه اینکه مثل این روزنامه های نفتی، سیاسی کاری کنن و مسکن مهر و دولت قبل و ... رو تیتر کنن الان دولت آقای روحانی سر کاره پس وظیفه دولت ایشونه که مشکلات رو حل کنه گیرم مسکن مهر به کلی نابود شده ، خوب شما بهترش رو بساز اگه راست میگید
    • ایرانی ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      131 9
      کسی به اون موقع کاری نداره...شک و شبهه انداختن که شاه فلان و بهمان کرد...بتید جواب میدادن که دادن... موفق باشین
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      اعتراضش را در مشرق ثبت میکند گوشی را کنار میگذارد و ادامه ی فوتبال را روی مبل به تماشا مینشیند!!
  • DE ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    به گور پدر خانواده پهلوي ، ولي در خبرها هست كه كردم هنوز تو اين سرما در خيابانها هستند و حتي كمبود اب و غذا و پتو دارند اين قابل قبول نيست تو اين سرماي كرمانشاه ،
    • GB ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      36 91
      دوست ارجمند فرمایشات شما کاملآ متین و بحق و قابل احترام و برخورداری از امکانات اولیه کمترین توقعی است که هموطنان عزیز در این موقعیت دارند - به ویژه اینکه همه اونها تا 24 ساعت پیش دارای خانه و کانون گرم خانوادگی بوده اند و امروز علاوه بر بهم ربختن این کانون و از دادن عزیزان و بستگان از سرپناه و حد اقل امکانات زندگی محروم شده اند و این شرایطی بسار سخت است که تا کسی دچار نشود از درک عمیق و درست آن عاجز خواهد بود ! اما از طرفی باید پذیرفت که عمق و وسعت این فاجعه بسیار بزرگ است - در استانی به وسعت کرمانشا و شرایط اقلیمی خاص و آب و هوائی متفاوت و چند گانه - به این مقوله اصل غافلگیری حادثه را هم در نظر بگیرید ! حالا فکر میکنید اگر شما مسئول تا الاختیار و مبسوط الید کشور بودید میتوانستید ظرف 10 - 15 ساعت مشکلات منطقه را حل و مایحتاج مردم را فراهم کنید ؟ اولویت آوار برداری و امداد و نجات هم طبعآ مزید بر اینها خواهد بود ! اما باید این توصیه و توقع را از مسئولین داشته باشیم که با نظم و برنامه ریزی و سرعت لازم نهایت سعی و تلاش خود را مبذول خدمت و رسیدگی کنند . به هر حال حادثه دردناک و فاجعه ای ملی اتفاق افتاده و ان شاء الله با عزم واراده ملی و یاری پروردگار متعال مشکلات حل خواهد شد ! این گونه موارد در کشور های دیگر هم با همین مختصات و مشکلات رو به رو بوده و هست ! طوفانها و زلزله های کشور امریکا را حتمآ به خاطر دارید ! کشوری مثل امریکا هم هرگز نتوانسته است ظرف 24 ساعت حتی امکانات اولیه زندگی مردم حادثه دیده را فرام کند ! گاهی پس روزها و حتی هفته ها از تامین آب و برق و گاز منطقه آسیب دیده عاجز بوده است ! ضمن ابراز همدردی عمیق و صادقانه با هم استانی های عزیز خودم و طلب صبر و اجر الهی برای خانواده های داغدیده و طلب رحمت و مغفرت الهی برای قربانیان حادثه از مسئولین محترم و قاطبه هموطنان عزیز و نوعدوست درخواست میکنیم هرآنچه در چنته دارند خالصانه برای خدمت و رفع آلام و رنج مردم غیور استان کرمانشا - در اختیار بگذارند .
    • احمد IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      هفت ریشتر زلزله اومده. انتظار داشتی فقط دو تا لیوان بیفته بشکنه؟!
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    353 2
    بر پدر و مادر هرچي ظالمه لعنت
  • US ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مرگ بر شاه
  • احمد IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مشرق جان به شرفت قسم اینوبزاربقیه هم بخونن شماملت همیشه بایدگشنه وتوسری خورباشین شاه مردرفت وخوب وبدش پای خودش وجدآبادش شماخوب باشین ادم باشین وکمکای مردمی رو ازسرفقروفلاکت ندزدین بدبختای بیچارهءتعصبی وخنگ خاک توسرت بااین عقایدپلاسیده ات بیسواد
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    شاه بهرحال یک وطن پرست بود و با هیچ سیاه نمایی نمیتوانی این واقعیت را انکار کنید. شرف و وجدان داشته باشید
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      بله خيلي وطن پرست بود به خاطر همين بحرين را داد رفت .......و سر هر مسئله اي فرار را بر قرار ترجيح ميداد. و به دليل همين وطن پرستي پول ، جواهرات و.... را از كشور خارج كرد.
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      وطن پرست رو خوب اومدی والا این بشر تا یه سر و صدایی میشد در میرفت خارج منتظر میموند اربابش کودتا کنه و قدرتشو پس بگیره سال ۵۷ هم به همین امید رفت ولی خب اون م.. رو لولو برد!!!!!!
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      شاه یک مزدور وطن فروش بود که نفت ایران را مفت به امریکا میداد و نوکری امریکا را می کرد و از خودش هیچ اختیاری نداشت .
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      "شرف و وجدان"!دقیقا چیزی هست که شماشاه پرستها ندارید!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      بذار خیالتو راحت کنم : شاه بجز امریکا و مقام سلطنت هیچی را نمی پرستید !
    • SE ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      واقعا یا سواد تاریخی ندارید و فقط شنیده های واهی خود را منعکس میکنید و یا تاریخ را خوب میدانید ولی نوکر صفتی تان نسبت به رضا قلدر و توله هایش باعث طرح این دروغهای شاخدار میشود. لعنت و نفرین مردم ایران و خداوند سبحان بر ضالمین و ستمکاران و دروغگویان باد. زنده و پایند باد ایران
  • بهزاد IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مردم قضاوت خواهند کرد، نظراتم رو تو اینستا گفتم، شما هم اگه میخواید جواب مستدل بشنوید برین تو شبکه های اجتماعی. اینجا مشرق جوابم رو منتشر نخواهد کرد.
    • کریم آقا IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      بروبینیم بابا - مگه ما بیکاریم که بریم از توی اینستا نظریات گرانبهای شما رو مطالعه کنیم - چقدر از خود مچکر !!!!!
  • DE ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    انتشار این تصویر به ضرر نظام است تحلیل های بعد از این تصویر باد هواست آنچه مردم می بینند زن شاه سابق در بغل کپر نشینآن زلزله طبس است اما آنچه ازنان حسن روحانی دیدند صد نفر محافظ در کپسولی بنام اتومبیل و با صد وعده که وعده وفا هیچکس ندید
  • محمد IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    وقتی تو فضای مجازی یه تیم فرماندهی منسجم نداریم این میشه اوضاع تمام ضد انقلاب منافقین بهاییت و هزار گروهک دیگر برای دشمنی با ایران و ایجاد شایعه در فضای مجازی متحد هستند ، چند تا پست در فضای مجازی منتشر کردین از خیانت های این خاندان منحوس پهلوی ؟؟ چقدر تونسین تاثیر گزار باشین در مورد زمان شاه ؟؟ وقتی دشمن فضارو باز ببینه معلومه که میاد جلو تا زمانی که اینقدر منفعلانه نسبت به فضای مجازی برخورد میکنند باید منتظر این پست ها باشیم
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    خب فایل صوتی اش کجاست؟!
  • علی IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    لعنت بر وجود بی لیاقت بی بخار بی شرفتون با این دروغ هاتون ... تهمت به مرده و زنده نزنید . از مردن یه بچه دو ساله هم سواستفاده کنید و علیه شاه و خاندانش حرف بزنید . شاه مرد . ولش کن . برو به زنده ها برس . اون بد تو خوب
    • رضاییان IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      شاه؟! خیلی جدیش گرفتیدا...کی... کرده بود؟؟؟ خودش که ته بی بخارا بود، باباشم که کسای دیگه شاش! کرده بودن ، آره... بخار داره عمو....
  • ALI IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    اینو پخش کن اگر وجود داری مشرق اگر شرافت حالیته 09172782... این شماره منه ساعت ۳ بامداد گذشته و چندبار با همین خط به دفترتون زنگ زدم برنداشتید بس که مزخرف نوشتی و فشار رو سرمه ولی گوش کن شاه خیلی ساله مرده فرح هم داره زندگیشو میکنه و مطمئنم از تو یکی دلسوزتره الان شورای ملی ایران رو رصد کن ببین خاندان پهلوی چی گفتن حرف من نه تایید اوناست بلکه رد توئه یه عکس از شاه گذاشتی و زیرش به سلیقه خودت تهمت میزنی به یه مرده مسلمون دینت همینه ؟ شاه مسلمون مرد ولی تو نمیمیری تو چی از تاریخ میدونی ؟ حتی از یک زلزله و کشته شدن مردم هم به نفع خودت استفاده میکنی با مرام برای استحکام قلم مصلوبت به نهادهایی که زنجیر به قلمت بستن . قلم مقدسه ننویس قلم شرافت داره ننویس منبع و رفرنس دادی یه کتاب خارجی و صحیفه که کسی نتونه بهت گیر بده؟ که بگی همه دنیاهم همینو میگن و تقدس هم سپرت کنی برای امانت ؟ تو هیچ چی از کسایی که قرآن بر سر نیزه کردن کم نداری ننویس این جوهر مقدسه ننویس
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      شما قریب به یقین رد دادی سه کامنت پشت هم چرندیات بدون یک استدلال منطقی
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      اگه فرح دلسوزه پس از اون پولهایی که دزدیده یه بخششی بکنه
  • ارش GB ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    دروغ كه كنتور نميندازه،اينا رو فقط يه سري احمق باور ميكنن،البته ميدونم كه جرات نداري چاپ كني
  • سید مهدی US ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مشرق جان فقط تو خوبی و محمود جونت!
  • ابوذر زائری امیرانی IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    خاندان پهلوی نه تنها فرهنگ این کشور را نابود کردند و خودباختگی جانشین ان کردند، معماری کشور ما را هم نابود کردند. سلطانیه ما 700 سال است در برابر همه زلزله ها مقاومت نموده. شاه پرستان و شاه دوستان اگر هنری دارند بجای نق زدن و کاسبی از مصیبعت های این کشور یکی از دهاتهای سر پل ذهاب را با سرمایه و هنر معماری خود بسازند. و حداقل توهم مردم داری شاه خود را عملی کنند
  • CA ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    211 9
    بنده خدا زلزله طبس (و فردوس) چند سال قبل از انقلاب بود. تفکر جهانگیری و خالیبندی تا کجا ؟ واقعن برای خودمون متاسفم.
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      16 94
      دانشمندجان اون زلزله بویین زهرا بود
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مشرق جان خوب شد این اسناد رو رو کردی و گوشه دیگری از جنایات این خانواد منحوس رو شد .
  • ایرانی IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    چرا نمیشه اشرف اول متوجه بشه ؟ وقتی با همه رابطه داشته و قدرت کله پا کردن افراد رو هم داشته. !!
  • 70 IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    کارتر بیشرف باعث سقوط حکومت پهلوی شد.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    شاه که گورشو گم کرد رفت مونده طرفداراش
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    187 5
    الان این نوار کجاست
  • SE ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    لعنت و نفرین ابدی بر رضا قلدر و توله ها و عیان و انصارشان
    • SE ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      کسانی که زندگی در دوران رژیم کثیف و ملعون طاغوت را تجربه نکرده اند ساده لوحانه فریب تبلیغات دروغین کانالهای ماهواره ای و سایتهای وطن فروشان و خائنان به مردم ایران را میخورند، کانالهای ماهواره ای و سایتهایی که با ثروتهای به غارت بره شده پدران خائن شان و صهیونیسم پلید اداره میشوند. این فریب خوردگان در این توهم سوق داده شده اند که دوران سراسر طلم و ستم و خفقان و بی عدالتی و بیگانه سالاری پهلوی ملعون ایران کشور گل و گلاب بوده است، زهی خیال باطل. با منفی زدن متوهمان متومل بی درد و بی خبر از ملت، حقیقت تغییر نمیکند.
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مرگ بر خودت.
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    گذشته ها گذشته الانو بچسب ، شاه ظالم بود باشه قبول الان شما به مردم برسید اگه راست میگید سه روز گذشته بنده خداها یه چادر یا پتو ندارن فکر کنید که اینها هم برادران سوری یا یمنی هستن کمی هم سنگ این هموطن ها رو به سینه بزنید
  • 70 IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    شاه مدام با قدرتهای جهانی مثل آمریکا و غرب درگیر بود اگه نمیفهمی بفهم.
    • مهرداد روستا IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      بخاطر همین می‌رفت دست‌بوسی ملکه انگلیس ...... مدرکش موجوده.
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      8 156
      شاه نوکر و دست نشانده امریکا و انگلیس بود و خائن و وطن فروش بود.
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      اقا یا خانوم ؟ چند سالته؟ اگه سنّت پایینه ؛ حد اقلّ تاریخ بخون ؛ این مزخرفات چیه که میگی؟ اولا : هم محمد رضا و هم پدرش توسط انگلیس و بعد امریکا به سلطنت رسیدن ! ثانیا : امریکا وغرب تنها تکیه گاه شاه بودند ! شاه رو ژاندارم منطقه کردند ودار وندار این کشور رو غارت کردند ! {{شاه مدام باقدرتهای جهانی مثل امریکا و غرب درگیربود ! }} اینو از کجات در اوردی ؟ فقر وفلاکت از در ودیواراین کشور دارای نفت سرشار میبارید ! منتها مردم از سر جهل و بیسوادی به همون زندگی قانع بودند ؛ روستای ما که یکی از اباد ترین روستاهای کشور بود فقط معدود افراد مالک زمین دستشون به دهانشون میرسید ! پدر و مادر من هم جزء ملاک ها بودند !بقیه پسرهاشون تا 5 و6 سالگی برهنهء مطلق بودند ! مادر این خانواده ها نان را در صندوق میذاشتند ودرب صندوق نان قفل بود وکلیدش تو گردن مادر خانواده ! وقت ناهار مادر یک نان رو چهار تکه میکرد و به هر فرزندشون یک چهارم نان میرسید که بدون هیچگونه نان خورشی !!! مادر مرحوم من سعی میکرد برای دیگران مقداری ماست وشیر میرساندند ویا سیب زمینی و در فصل میوه به فقرا میرسانید ! چهار پسر به خرج شکم و لباس ومقداری پول با اصرار خانواده شون شبانه روز در خانهء ما بودند ! اما بعد از انقلاب زمین ملاک های بزرگ نصفش به افتاب نشین ها ( بیکاران وفقرا ) رسید به هر خانواده 2هکتار زمین دادند ! همین امسال که بعد از سالها به ان روستا رفتم اکثریتشان صاحب خانه های عالی ودرب هر خانه یک ماشین سواری پارک شده ! به اضافهء موتور سیکلت و تراکتور وکمباین ! این روستا در خراسان شمالیست ! حتی شنیدم بعضیهاشون صاحب کار خانه شده اند ! اینها از برکات انقلاب است ! خداوکیلی ادم هوس میکنه برگرده به اون روستا ؛ اب لوله کشی شده برق گاز وهمهء امکانات شهری در اون روستا و روستاهای مشابه بسیار زیاد است ! نمیدونم چرا عده ای ندانسته و اون زمان رو ندیده حسرت شاه رو میخورند ؟! تنها هزینهء جشن 2500 ساله کافی بود همهء ملت ایران رو ثروتمند کنه ! اما بعد از انقلاب امریکا وغرب ضربه خورده از انقلاب یک جنگ 8 ساله رو توسط صدام معدوم وبا پشتیبانی مالی وتسلیحاتی همهء زیر ساختهای اقتصادی ایران را نابود کردند ! وسالیان درازی مارا در تحریم همه جانبه قرار دادند ! حیف که فرصت نیست شرح مبسوطی از گذشته و امروز با بیان کنم !
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      167 7
      خدارو شکر فیلم استقبال ملکه انگلیس و شاه فیلیپ از شاه همه جا موجوده
  • 69 IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    بعد از انقلاب قرار بود دین از سیاست جدا شود چرا نشد؟؟؟
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      9 129
      من خودم یک ضد انقلاب هستم اما شاه را هم نوکر بیگانه میدونم
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      6 71
      قبلش بود قراربود یکی بشه
    • کارشناس IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      3 91
      مگه سرود انقلاب را نشنیدید : شد جمهوری اسلامی به پا که هم دین دهد هم دنیا به ما . اما من خودم یک منافق هستم اما شاه را قبول ندارم و مخالف شاه ایران هستم
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    من هیچ‌وقت آمریکا و انگلستان را نمیبخشم بخاطر خیانت های که به محمدرضا شاه پهلوی کرد.
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      واقعا راست گفتی !! ما را به رخت و چوب شبانی فریفتند !! معلون نبود این جماعت اصلا دنبال چی بودن اون زمان !! الان که 100 برابر اون زمان رو داریم می بینیم ....
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      85 3
      آی از غفلت مردم.. چشماتونو رو ب واقعیت بستید.. خدا ب دادتون برسه
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      8 105
      اونا شاهش کردن مردمم بیرونش
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    هموطن گرامی ظاهرا اشرف را دستکم گرفته باعوامل جور باورش درس تمام ارکان سلطنت
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      4 107
      من خودم یک ضد انقلاب هستم و شاه پرست اما مطلب مشرق را تایید میکنم
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مردم روشن شدن مشرق جان ؛ دلایل الکی رو کنار بذار . در راهپیمایی اربعین مسئولان فرمودن که 800 دستگاه آمبولانس برای خدمت رسانی آماده هستند ، ولی در مناطق زلزله زنده کشوررررررمان مردم از کمبود آمبولانس ناراحتن . جان مردم اهمیت دارد یا زیارت اربعین ؟؟ در حالیکه خداوند در قرآن در مورد زیارت حج (که مقدس ترین مکان مسلمانان هست) فرموده که در صورت داشتن شرایط خوب مالی آن را ادا کنید و از اوجب واجبات نیست .
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      آخه چی رو به چی ربط میدی آمار از کجات درمیاری هر چی کم کاریه از طرف دولت لیبرال مورد پسند شماست
    • حجت IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      کلیدو خودتون انتخاب کردین، بی خود گردن مشرق ننداز
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      یقینا دشمنان امام حسین علیه السلام زنازاده هستند. ضمنا این نکته را هم باید دانست که آمبولانس را دولت تهیه می کند. کمکهای اربعین از جیب خود مردم است. و همین مردم الان دارند سیل کمکها را به کرذمانشاه سرازیر می کنند. در حالی چهار وزیر دولت جتی یک چادر با خودشان نیاوردند.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    قیام 17 شهریور کار مجاهدین خلق(مریم رجوی، مسعود رجوی) بود لعنت بهشون.
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      182 9
      لعنت بر مجاهدین خلق که باعث بسیاری از بدبختیهای این مردم همین گروه نجس و کثافت و به اصطلاح روشنفکر بوده ، اولین گروهی بودن که جنگ مسلحانه رو زمان پهلوی راه انداختن و بسیاری از جوانها رو به بهانه آزادی و ... به کام مرگ کشوندن و بسیاری از کارهایی رو که خودشون مرتکب می شدن به دولت اون زمان نسبت می دادن ، لعنت خدا در دنیا و آخرت بهشون ، بیچاره کردن ما رو !!
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      7 173
      آره جون خودت
  • کریم شیرازی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    اصلا فرض کنیم اینا دروغ باشه . همین الان فرح و سرش اگه خیلی دلسوزن 500 هزار دلار خوار و بار سوار یک هوایپما کنند بفرستند واسه زلزله زده گان کرمانشاه . با اون همه ثروتی که به یغما بردند . ولی دریغ از یه دونه یک دلاری که کمک کنند
  • jk IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مشرق من دوست دارم شما باشی و طرفدار زیاد داشته باشی تا جلوی مافیای ثروت و قدرت نفت و صنعت بایستی- ولی واقعا آدم خجالت میکشه بعضی تحلیل های شما رو میخونه انگار برای افراد با آی کیو زیر 10 خبر میزنی!!!!!!!!!!!!!!!
  • علی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    264 7
    مردم خودشان قضاوت میکنند
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    تا این لحظه 58 نظر سانسور و 49 نظر درج شده است - سایت مشرق ! تو برو به فکر جهنم سخت خود در اخرت باش چون فایده ندارد رنگ کردن مردم
    • حجت IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      شما جهنمو قبول داری میگه؟
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      شما طرفدار پهلوی هستید و دم از بهشت و جهنم میزنید؟! نمیخوایم غیر منصف بتشیم ولی خوبه که منبع هم درج شده خودتون مطالعه کنید بعد بیاید کامنت بزارید
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      آخه بی صفت نرفتی تو نظرها ببینی حتی توهین به رهبری رو هم چاپ کردن احتمالا اون نظرهایی که چاپ نشده جواب به همون کامنت بوده
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    دروغ نگو دروغگو
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    139 5
    ترامپ در هتل خودش با لباس پیشخدمتها گاهی کار می کنه. در سیل اخیر آمریکا هم با لباس امدادگرها ظاهر شد. اوباما در زمان بحران لکه نفتی فلوریدا با لباس امداد ظاهر شد. اما آقایون حتی حاضر نیستن یه شب در شهرهای زلزله زده در چادر بخوابن.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    8 181
    جماعتي كه هنوز هم دل در گرو عشق دربار فاسد و خائن و لامذهب پهلويها دارند,هر موقع كه در برابر استدلال و شواهد انكار ناپذير طرف مقابل در خصوص بي لياقتي و فسق و فجور پهلويها و كاسه ليسان درباري رژيم منحوس شاهنشاهي كم مي آورند , مي گويند شاه مرده ,چرا دست از سر مرده بر نمي داريد؟؟!!!! اگه بنا به استدلال اين جماعت دگم بود, پس بايد بعد از گذشت 14 قرن از حوادث صدر اسلام و شهادت اميرالمؤمنين علي و امام حسن عليهما السلام و فاجعه عاشورا و... اصلا" اسمي از مسببين آن جنايات بي سابقه و عظيم در تاريخ نمي ماند و هيچكس حق اين را نداشت كه از ابن ملجم و خاندان ملعون بني اميه و آل ابو سفيان و معاويه و يزيد و عمر سعد و شمر و ... به عنوان جانيان و اشرار ومنافقان صدر اسلام كه دستشان به خون بهترين انسانهاي روي زمين آلوده شد , ببرد و آنها را لعن و نفرين كند!! چون همه آنها مرده اند !! هركس كه در برابر دين خدا و بندگان صالح خدا بايستد و براي رسيدن به اميال پست دنيويش از هيچ تلاشي فروگذار نكند ودستش به خون بزرگان دين و مكتب و مسلمين آلوده سازد ,چه زنده ,چه مرده , مستوجب لعن ونفرين و عذاب است.خواه معاويه و يزيد باشه خواه شاه ايران يا ملك فلان وهابي عربستان , فرقي نميكنه
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    خدا بر عذاب شاه خائن بيفزايد
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    این خانواده شاه اگر راست میگن یه مقدار از اون چمدون های پر از طلا و جواهر و میراث ملت که به تاراج بردن رو برا کمک به زلزله زده ها بفرستن!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    شاه وحکومت پهلوی را قبول ندارم
    • علی ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      احسنت.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      4 109
      من خودم یک ضد انقلاب هستم و شاه پرست اما مطلب مشرق را تایید میکنم
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      4 87
      من خودم یک ضد انقلاب هستم اما شه را هم نوکر بیگانه میدونم
  • صادقي IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    من از اولين كساني بودم كه بلافاصله بعد از اعلام زلزلهء طبس با گروهي از دوستان انقلابي ومذهبي مقلد امام راحل باعجله خود را به طبس رسانيديم وضمن نيت كمك به زلزله زدگان ، قصد داشتيم از كلانتريها و ژاندارمري طبس اسلحه پيدا كنيم ! ولي به طبس كه رسيديم ديديم هم ساختمان ژاندارمري سالم مانده بود وهم بيشتر كلانتريها ، چون ساختمان شان نوساز بود ! بنده هنوز هم عكسهايي دارم كه در وسط بولوار و در روي ديوار ها متني با اين مضمون نوشته شده بود : به دستور شهبانو فرح پهلوي : هر گونه تخريب ساختمانهاي قديمي ويا باز سازي آنها حتي در حد تعويض درب و پنجره ممنوع است ! اكثر ساختمانهاي شهر طبس با خشت خام وطاق ضربيهاي خيلي سنگين بر اثر زلزله هائي با شدت پايين هم تخريب ميشد ! واين دستور طي يك بازديد كه فرح قبلا از طبس داشته بود صادر شده بود وبه صورت تابلو در همهء خيابانها نصب شده بود وطبعاً به شهرداري وفرمانداري شهر طبس هم ابلاغ شده بود ! در واقع علت اصلي تخريب كامل شهر طبس هم همين دستور فرح بود كه متأسفانه در تاريخ انقلاب از شرح اين هوس شوم خاندان پهلوي غفلت شده است ! من هنوز هم عكس اين تابلو ها را دارم ! رژيم به قول بعضي از كامنت گذاران بي اطلاع (وطن پرست !) هيچگونه كمكي نه در اوار برداريها داشتند ونه كمك هاي غذائي و چادر و پتو ! جالب است مأمورين ژاندار مري هم براي مصرف خودشان از ما كمك ميگرفتند ! كه روزي چند سرباز ويك ستوان ژاندارمري براي گفتن يخ به محل كمكهاي مردمي مشهديها آمده بودند يخ مورد نياز مصرفي انهارا داديم ، اما ان ستوان با وقاحت ميگفت نصف اين يخ ها را به ما بدهيد تا ما توزيع كنيم !!! در اينجا بود كه من كه ان زمان جوان داغي بودم بر سرش فرياد زدم كه براي توزيع به مردم بريد از شاهتون بگيريد ! من براي جلو گيري از گرد و غبار يك چفيهء سفيد عربي بر سرم بود و دهانم را هم بسته بودم ! بعد از نيم ساعت همان ستوان با رئيس ژاندارمري طبس امدند وميخواستند بنده را بازداشت كنند كه جناب حجة الإسلام سيد جعفر اقاي طباطبائي (برادر اية الله سيد مهدي طباطبائي) كه رياست ستاد كمك رساني را داشتند دست خالي باز گشتند ! با اين بازيهاي اخير زلزلهء كرمانشاه و توابع توسط سايت ها و شبكه هاي ضد انقلاب راه افتاده است لازم ميبينم زلزلهء طبس و وقايع وماجراهاي ان زمان براي مردم تشريح شود !
  • جوان نسل سوم انقلاب IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مرگ بر افكار برده ساز شاهنشاهي.
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      4 77
      من خودم یک ضد انقلاب هستم اما شاه را هم نوکر بیگانه میدونم
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      4 79
      من خودم یک ضد انقلاب هستم اما شاه را هم نوکر بیگانه میدونم
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      108 9
      اوهوی ضدانقلاب مخالف شاه که همش داری اینو جار می زنی! کم دروغ بگو
  • zahra IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    سلام.. خدارو شاکرم ک در دولت جمهوری اسلامی زندگی میکنم و زیر سایه مقام معظم رهبری.. مردم کشورم عاقل تر از این حرفان ک با این حرفا همبستگی خودشونو از دست بدن... شما برید ب فکرخودتون باشید ک با وطن فروشی و این حرفا زندگی خودتون و آخرت خودتونو از دست دادید.. ایشاالله با ظهور آقا امام زمان عج نسل وطن فروش ها و آدم های فاسدی چون شما کنده میشه..
  • آرش IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    سیاست همیشه کثیف بوده..توی هیچ برهه ای از زمان هیچ کدومشون به فکر مردن نبوده.
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      2 110
      من خودم یک ضد انقلاب هستم اما شاه را هم نوکر بیگانه میدونم
  • رزمنده IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    خواهشا اینقدر شاه شاه نکنید شاهچی ها ، از آدم بی ارضه شاه در نمیا د حیف به محمدرضا پهلوی شاه بگید
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      1 121
      من خودم یک ضد انقلاب هستم اما شاه را هم نوکر بیگانه میدونم
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    225 4
    همه این مطالب شما نتیجه عکس میده پس دوستانی این نصحیت بپذیرید که اصلا وارد این مسایل و تحرف اشکار تاریخ نشید
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    ساندیس خورهای عوضی کم آوردن.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      2 101
      من خودم یک ضد انقلاب هستم و شاه پرست اما مطلب مشرق را تایید میکنم
  • علی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    127 6
    به جای این مسخره بازی ها و خط ونشون به کر عزیزان هموطن باشیم.زنده باد ایران وایرانی .جانم فدای خاک پاک ایران.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    گویا سلطنت طلب ها لینک دادن به این مطلب شما
  • ضدشاه و ضد فتنه IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    9 135
    خیلی مطلب خوبی بود. یه عده ای هنوز دنبال اینند که شاه برگرده یا کره خرش بیاد شاه بشه !!!! دمتون گرم خیلی عالی بود.
  • احمد IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    فرماندهان ارتش و سپاه رو که می تونستن کمک موثر باشن در ساعات اول دیدیم. وزرای کشور و بهداشت رو هم همینطور. نیازی به حضور رئیس جمهور در ساعات اولیه نبود. اما اونم روز دوم آمد. که به نظر من درستش هم همین بود.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    هر چقدر هم یه عده بخوان تطهیر کنن پهلوی رو فایده ای نداره انقدر نجس هستن این طایفه که با آب زمزم هم تطهیر نمیشن
  • ملک IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    فرضا شاه رفته طبس؛ یک کار خوب هم انجام داد. این دلیل نمیشه خودش خوب باشه چون هزاران کثافت کاری دیگه کرده و دستور داده انجام بدهند، از قتل گرفته تا خوردن مال مردم و زورگوئی و ... خلاصه برای خوب دانستن یا بد دانستن افراد باید روی کفه ترازو سنجیده بشن که وزنه گناهان شاه و خاندان پهلوی با ظلمها و نوکری هائی که کرده خیلی سنگین است
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    5 164
    مشرق جان! من خودم شهربانو فرح پرست هستم اما این یک حرفت درسته
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      73 0
      چقد بانمکی تو
  • ناشناس IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    16 66
    مردم خودشان می توانند حق را از باطل بشناسند . شما هنوز در حال داستان سرایی هستید اما من خودم یکی از مخالفین حکومت هستم اما شاه را قبول ندارم و مخالف شاه ایران هستم
  • مهدي IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    70 3
    اومديم يه مطلب در خصوص شاه و زلزله بخونيم ، واقعا كه فحش و ناسزا چقدر راحت بر زبون بعضي ها جاري ميشه. متاسفم .همين!!!
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    3 60
    چرا اخه؟
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    57 0
    سرچی بحث میکنید زلزله زدگان را دریابید
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    درود بر ارتش و سپاه و ملت
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    4 105
    متاسفانه کسانی که از این انقلاب حمایت میکنند همگی باج خور هستند اما من خودم یک اصلاح طلبم اما شاه را قبول ندارم و مخالف شاه ایران هستم
    • رضا IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      67 3
      خخخخخ الكي هي بنوسين منافق و اصلاح طلب . من خودم يك اصلاح طلب نمازخون هستم و از اختلاسگران و خيانت كاران به وطنم بيزارم . و دارم به عشق ائمه به كشور و مردمم خدمت مي كنم
  • متاسف IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    2 82
    متاسفم برات مشرق بیشتر هم برای کسایی که تو کامنتا حرف زدن من خودم یک اصلاح طلب اما شاه را قبول ندارم و مخالف شاه ایران هستم
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    6 93
    سایت مشرق ! پهلوی خیلی بد بود من خودم یک منافق هستم اما شاه را قبول ندارم و مخالف شاه ایران هستم
  • محراب IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    8 80
    رفته بودن هواشون عوض شه. جدا من از قدیم یکی منافقین بودم و اصلاح طلبم اما شاه را قبول ندارم و مخالف شاه ایران هستم
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      105 0
      همین که میگی من یک منافقم یعنی یه تخته ات کمه
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    26 20
    مرگ بر ابلیس جن
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    85 7
    خفه بینیم بابا
    • امیر IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      7 70
      خودت خفه، وقتی هیچ دلیلی برای رد خبرهای مشرق نداری، باید سکوت کنی نه اینکه فحاشی کنی، فقط یک فرد عقب افتاده ای مثل تو در این شرایط فحاشی می کنه.
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    مشرق راستگوترین وباشرف ترین و با مغزترین و با کلاس ترین و با خبرترین و با حیثیت ترین منبع خبری ایرانه از نظر من
  • رضا IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    9 155
    من خودم يك اصولگرا دوست هستم و شاه رو لعنت مي كنم
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    99 1
    جدیداً خیلی نگران آینده انقلاب دارم میشم. اونم به خاطر عملکرد ضعیف مسئولینه. گذشت، اون دورانی که می شد همه چیز رو لاپوشانی کرد. چرا صدا و سیما، اینقدر از شبکه های اجتماعی تو پوشش خبری مشکلات مردم عقب افتاده!!!
  • بهزاد IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    پان ایرانیست های سلطنت طلب هنوز در توهمات خودشون سیر میکنن همونهایی که کوروش رو کبیر میدونن.
  • ناشناس CH ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    64 18
    مرگ بر انگلیس و رادیو بی بی سی .
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    مرگ بر ضد ولایت فقیه ؛ یک کلام مرگ بر امریکا و طرفداراش
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 0
    خاندان پهلوی بیشرف داشتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس