ظریف

این مکانیسم طوری چیده شده که عملا نه تنها شکایت ما هیچ سودی نداشته باشد، که اصرار ما به رسیدگی به شکایت می‌تواند به صورت خیلی ساده و سرراست موجب برگشتن همه تحریم‌های پیشین شورای امنیت گردد.

سرویس سیاست مشرق - علی رغم اظهارنظرهای متعدد برخی دولتمردان و برخی سیاسیون حامی دولت، مبنی بر این که دور جدید تحریم‌های ایالات متحده چیزی جز " تجمیع تحریم‌های پیشین نیست" و نباید مردم را دچار " اضطراب بلاوجه" کرد،  با اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، اجرای قانون کاتسا (مادر تحریم‌ها) ذیل دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ از ۹ آبان رسما آغاز می‌گردد.

در چارچوب مادر تحریم‌ها، محدودیت‌های اقتصادی گسترده ای شامل، بلوکه شدن دارایی‌ها در خاک آمریکا تا ممنوعیت ارایه خدمات بانکی داخلی و خارجی به افراد و نهادهای مشمول این تحریم‌ها و تحریم شخصیت‌های حقیقی و حقوقی معامله کننده یا حتی مرتبط با ایران باید اعمال ‌گردد.

سوالی که در اذهان عمومی ایجاد می شود، این است که حال که چنین دهن کجی بزرگی از سوی آمریکا نسبت به روح و جسم برجام صورت گرفته و عملا با تصویب و اجرای «کاتسا» هیچ نشانی از توافق هسته ای بر جای نمی ماند، چرا دولت محترم به تنها راهکار قانونی پیش بینی شده در قبال نقض برجام، یعنی شکایت به کمیسیون مشترک برجام متوسل نمی شود؟ اصولا چرا تا به این جای کار که بارها تن و روان برجام با تحریم‌های چپ و راست ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی آسیب دیده، تیم دیپلماسی ما حتی یک بار هم از مکانیسم تعبیه شده در برجام برای شکایت که حق قانونی آن محسوب می‌شود، استفاده نکرده است؟

علت را باید در همان بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام جستجو کرد. مکانیسم حل اختلاف برجام به واسطه به کارگیری روشی موسوم به «مکانیسم ماشه (snapback) طوری طراحی شده که عملا نه تنها شکایت ما هیچ سودی نداشته باشد، که اصرار ما به رسیدگی شکایت ما از ناقض برجام، می تواند به صورت خیلی ساده و سرراست موجب برگشتن همه تحریم‌های پیشابرجام شورای امنیت علیه ما شود!

بگذارید نخست نگاهی به دو بند فوق الذکر در متن برجام بیاندازیم:

طبق این مکانیسم، اگر ایالات متحده، به هر بهانه ای(تاکید می شود: هر بهانه ‌ای) از ایران نسبت به عدم پایبندی آن به برجام شکایت کند (حتی اگر کاملا دروغ باشد)، آن گاه به لحاظ تئوریک ۳۱ روز بعد خود به خود تمام تحریم‌های لحاظ شده در قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت (که با برجام اجرای آن متوقف شده بود) می تواند به سر جای خود برگردد.

به زبان ساده، «هر» شکایت آمریکا در کمیسیون مشترک نظارت بر برجام، (فارغ از این که اثبات بشود یا نشود) در صورت اصرار آمریکا و عدم اعلام رضایت، می تواند به سرعت به مرحله نهایی، یعنی شورای امنیت، ختم شود و در آن رای گیری بر سر «ادامه توقف اجرای قطعنامه های پیشین شورای امنیت علیه ایران»، به واسطه این که باید قطعنامه ای به تصویب برسد، آمریکا با حق «وتو»ِ خود می تواند جلوی تصویب قطعنامه را بگیرد و به همین سادگی همه تحریم‌ها به جای خود بازگردد.

حال به این پرسش پاسخ دهیم که ضرر این مکانیسم برای جمهوری اسلامی چیست؟ چون در متن بند ۳۶ این عبارت قید شده که " چنان چه موضوع کماکان به نحو مورد رضایت شاکی فیصله نیافته باشد" آن گاه روند رسیدگی به مرحله بعد (جلسه وزرای خارجه، جلسه هیات سه نفره و شورای امنیت) می رود، ما قطعا می توانیم طرح شکایت کنیم.

با این حال یک خطر ذاتی در این بند و بند ۳۷ هست که می تواند به سادگی شکایت ما را در کمیسیون مشترک به ضد ما بدل کند.  اگر ایران در اعلامیه‌ای به برجام، نسبت به نقض تعهدات ایالات متحده اعتراضی را مطرح کند، اگر این اعتراض به درستی رسیدگی شود و به اعتراض ایران پاسخ منطقی داده شود(که با وجود عضویت آمریکا و متحدان آن در کمیسیون مشترک بسیار بعید و دور از ذهن است)، آن گاه ایران می تواند با اعلام رضایت از رفتن اعتراض به مرحله اخر(شورای امنیت) جلوگیری کند. اگر اعتراضِ به حق ایران به هر دلیل رسیدگی نشود، یا رسیدگی بی طرفانه انجام نگیرد، یا ایالات متحده با اعمال نفوذ اجازه رسیدگی ندهد، آن گاه پافشاری ایران به رسیدگی به شکایت خود، باز منجر به جریان یافتن مکانیسم ماشه می شود، و در رای گیری مرحله آخر در شورای امنیت باز آمریکاست که می تواند با حق وتو همه تحریم‌ها را برگرداند.

این نکته را باید در نظر داشت که هر طرح شکایت ما، می تواند آمریکا را به طرح شکایت متقابل تحریک کند و عملا مکانیسم ماشه تا به آخر آن کلید می‌خورد.

در رای گیری شورای امنیت درباره شکایت هر یک از اعضای کمیسیون برجام، چون باید قطعنامه توقف اجرای قطعنامه‌ها به تصویب برسد، حتی در صورتی که اکثریت اعضای شورا رای به تصویب آن بدهند، هر یک از کشورهای دارای حق وتو، می توانند با استفاده از این حق جلوی تصویب این قطعنامه را بگیرند. طبعا هم ایالات متحده، هم متحدان ان انگلستان و  فرانسه می توانند این قطعنامه را به ضرر ایران وتو کنند و همه تحریم‌ها به جای خود بازگردد.

ملاحظه می شود که هول و شتاب «بلاوجه» در انعقاد توافق برجام، و حاکم بودن این اصل بر تیم مذاکره کننده هسته ای ما که «هر توافقی، بهتر از توافق نکردن است» و اسیر تاکتیک‌های «پلیس خوب، پلیس بد» شدن جان کری و لوران فابیوس، باعث شد که چنین مکانیسمی مورد پذیرش قرار بگیرد و در چنینی بزنگاهی دست ما را از ابزارهای قانونی شکایت عملا کوتاه کند. و این البته یکی از نقایص متعدد «توافق بد» است که با غفلت از شروط ۹ گانه رهبر انقلاب و تعجیل، بی درایتی و .......تیم مذاکره کننده و تصویب شتابناک آن در مجلس در کیسه ملت ایران قرار گرفت.

با همه این اوصاف، تحریم‌های جدید و بی منفعت بودن مکانیسم حل اختلاف در برابر این تحریم‌ها، به معنای پایان کار برای ما نیست. از اتفاق، دولت محترم و همه ارکان حکومتی باید تلاش‌ و همت خود را چند برابر کنند تا در میدان عمل، برگه‌های دیگری را که قطعا در اختیار نظام و کشور است، در برابر بدعهدی و پیمان شکنی امریکا و متحدان برای روز مبادا مهیا کنند. این امر مستلزم آن است که در وهله نخست، دولتمردان ما مسیر اشتباه اعتماد به غرب را به طور کامل کنار بگذارند و بپذیرند که با وجود پیشقدم نبودن در کناره گیری از برجام، باید چشم امید خود را به طور کامل از آن ببرند و با بسیج امکانات و پتانسیل‌های کشور، آماده بدترین سناریوها هم باشند. درباره شیوه‌ها عمل متقابل و گزینه های در اختیار جمهوری اسلامی در برابر منطق زور آمریکا و غربی‌ها در ماجرای برجام در گزارش‌های دیگر باز هم خواهیم نوشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 28
  • FR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    32 20
    چون ما عرضه نداریم تنگه هرمز را ببندیم! حیدریاش برای بستن تنگه هرمز آماده هستند ولی بعضیا چرا تعلل میکنن نمیدونم!
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
      6 1
      آفرین دقیقا حرف دل منو زدی . از دیپلمات ها که انتظاری نیست ولی از تعلل نظامی ها تعجب میکنم . همون تحریم بانک مرکزی در سال ۹۰ مصداق اعلان جنگ بود چه برسه به حالا . تنگه هرمز را اگر میتونید ببندید وگرنه مجبوریم بسوزیم و بسازیم .
    • ناشناس DE ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
      9 2
      و امريكايي ها مدام در پي بهانه هستند كه فشار را بيشتر كنند و بستن تنگه هرمز هم بهانه جديدي عايد شان ميكند !! حالا برجام امضا شده و كاري هم نميشود كرد . همين ! در زمان مذاكره و بعد از مذاكره به منتقدين برجام تا توانستند حمله كردند و بيسواد و دلواپس و دللالان تحريم گفتند و وعده و وعيد هايي دادند و خودشان به خودشان جايزه دادندو به خيا بان ها ريختند و جشن گرفتند و در انتخابات وعده برداشته شدن تمامي تحريم ها در صورت انتخاب شدن را دادند و حتي خودشان از برجام هاي بعدي و همه چيز را با مذاكره ميشود حل كرد و از عزت پاسپورت ايراني گفتند و حتي اب خوردن را هم مرتبط برجام كردند و حالا بستن تنگه هرمز يعني چه ؟؟؟ انسان از شنيدن بعضي گزارشات در مورد جاسوس بودن بعضي از مذاكره كنندگان و حتي فرار بعضي ها به خارج نعجب ميكند و هنوز هم با تمام وجود از برجام دفاع ميشود و حتي بعضي ها از عبارتي همچون (ما اهل مذاكره و استدلال هستيم ميگويند )، با حلوا حلوا گفتن دهن كسي شيرين نمي شود .
    • ج د ا IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      5 4
      بستن تنگه هرمز یعنی اعلام جنگ به همه کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده و هند و چین و ژاپن چون 60 درصد نفت مصرفی این کشورها از تنگه هرمز عبور میکند و تنها در صورتی اجرایی خواهد شد که کشورمان مورد هجمه نظامی تمام عیار زمینی و هوایی و دریایی قرار گیرد و شهرهای مهم کشور بمباران یا موشک باران شود نه به خاطر فقط تحریم
    • ج د ا IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      2 2
      بستن تنگه هرمز یعنی اعلام جنگ به همه کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده و هند و چین و ژاپن چون 60 درصد نفت مصرفی این کشورها از تنگه هرمز عبور میکند و تنها در صورتی اجرایی خواهد شد که کشورمان مورد هجمه نظامی تمام عیار زمینی و هوایی و دریایی قرار گیرد و شهرهای مهم کشور بمباران یا موشک باران شود نه به خاطر فقط تحریم
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      0 0
      به ج د ا ان شاء الله که جنگ شود. فقط جنگ ایران را از بحرانهای بزرگ اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی نجات خواهد داد. ما در دوره جنگ با عراق سختی هایی داشتیم اما از نظر اجتماعی اتحاد بیشتری داشتیم و ضمنا با توجه به نیاز آن زمان به دولتی سازی همه امور خود به خود مشکل تورم یا اشتفال بسیار کمتر بود.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    18 10
    آخر سر مشخص کنید که آیا برجام تصمیم نظام بوده یا دولت. 1- اگر تصمیم دولت بوده که چرا هیچ کسی مسئول نیست؟ چرا ظریف رو مواخذه نمی کنند؟ 2- اگر تصمیم نظام هم بوده که دیگه هزاران مرتبه بدتر اما دیگه نمی شه ظریف رو که فقط مجری تصمیم بوده سیبل قرار داد.
    • علی از سراب IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
      13 2
      برجام تصمیم اون 18 میلیون نفری بود که برای بهتر شدن معیشت این غربگراها وغربزده های ساده لوح رو دوباره بر مسند امور نشاندند.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      3 0
      دقیقا میفهمم چی می خوای بگی، فقط نمی فهمم این همه رو را از کجا میارین شما!؟ این تصمیم کاملا مشخصه کار کیا بوده، راهی هم ندارید که بخواهید گردن دیگران بندازید....
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    34 1
    با مذاکراتی که انجام دادیم از چاله درآمدیم وبه چاه افتادیم رسانه ها بزرگنمایی بکنند یا نکنند برجاميون باید به پیشگاه مردم عذرخواهی کنند
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
      9 0
      عذر خواهی چه فایده ای دارد وقتی که پدر مملکت در امد
  • GB ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    0 0
    این تحریم های جدید طوری وانمود شده و نمایانده شده اند که ربطی به برجام نداشته باشند و نتوان از طریق برجام اقدام نمود . مسایل غیر برجامی مانند موشک و مبارزه با تروریسم و چیزهایی مانند اینها به قول امریکا این تحریمها را به وجود اوردند و ربطی به برجام ندارند .
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    5 0
    اگر اینجوری باشه صد رحمت به عهد نامه گلستان ،ترکمانچای وقراداد ۱۹۱۹
  • آقای برجامی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    1 23
    ما به هیچ قیمتی از برجام عقب نشینی نمیکنیم. حتی اگر امریکا سخت ترین تحریم های تاریخ بشریت را علیه ما اعلام نماید بازهم ما به برجام پایبندیم و آن را کنار نمیگذاریم.
  • صادق IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    23 1
    مطمئن باشید امریکا هیچ موقع از تحریم ها دست ورنمیداره. چه ما برجام رو اجرا کنیم چه نکنیم. یه زمانی بهانش برای اعمال تحریم ها صنعت هسته ای کشور بود و الان بهانش حمایت از مقاومته!
  • ناشناس IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    23 0
    رشته ای بر گردنم افکنده دوست (دشمن) می کشد هرجا که خاطرخواه اوست !
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
    0 8
    با این شرایط باز هم ما به قبل از برجام می رسیم و حداقل فایده اش اینست که توانسته ایم فشار تحریم ها در چند سال به عقب انداختیم. اگرچه مطمئنا فواید بیشتری هم برای ما داشته است.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
      8 0
      ان شاء الله مردم ما متوجه شده باشند که آمریکا چه نوع حکومتی است و به هیچ چیز پایبند نیست .
    • SE ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      4 1
      رای دهندگان به روحانی عاشق آمریکا هستند و بی وفایی معشوق تازه آتش عشق آنها را شدیدتر هم کرده است.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    0 2
    با حمله ‍‍پیشدستانه آمریکا رو از خلیج فارس بیرون کنیم و بعدش تنگه هرمز رو ببندیم
  • حمزه IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    3 1
    ماهم باید برای ضربه زدن به اقتصاد آمریکا برنامه داشتیم ایران وروسیه وسایر کشورها میتوانند با جایگزین کردن ارزهای دیگر جلوی یکه تازی دلار را بگیرند باید یمن را به موشکهایی مجهز کنیم تاشریان نفتی سعودی که قلب اقتصاد آمریکا با آن می تپد رامنهدم کنیم . چرا پول نفت مسلمین برعلیه مسلمین وکشتار اطفال یمنی استفاده میشود چرا باید اقتصاد امارات وپالایشگاهای نفت سعودی در امان ودراختیار منافع آمریکا باشد وتمام زیرساختهای اقتصادی یمن نابود شود چراابوظبی وپالایشگاههای نفت سعودی توسط موشکهای یمنی هدف قرار نمیگیرد.ایران وروسیه باید ازتمام ظرفیت خودبرای تجهیز موشکی یمن استفاده کنند
  • DE ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    2 0
    هیچ کاری ازدستمون برنمیاد. زورمون رو دادیم التماس خریدیم. نتیجه هرجنگی هم نابودی ایرانه!
  • US ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    7 0
    یعنی شاهان و وزرای فاسد قاجار که 13 شهر این مملکت رو باد دادن، پیش وزارت امور خاج دولت یازدهم احساس روسفیدی میکنن!
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    0 0
    اي آقا اين برجام يك طرفه براي ايران است و دولت حاضر براي دسترسي به روزنه هايي كه حداقل هايي راب راي ايران بياورد همه چي را داد و هيچ هم نگرفت. حالا از اين چند كاغذ پاره را هم از دست بدهد از برجام فقط باد هوايش باقي مي ماند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس