اربعین

در توافقی زائران ایرانی برای اخذ ویزا ریال پرداخت می‌کنند اما یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد، هزینه دریافت ویزا برای هر زائر 9600تومان و در مجموع 19 میلیارد و 200 میلیون تومان بیشتر از پرداخت دلاری است.

به گزارش مشرق، سازمان حج و زیارت امسال در یک اقدام جدید دریافت هرگونه ارز از جمله دلار را برای صدور ویزا حذف کرد.

به گفته دبیر ستاد مرکزی اربعین این اقدام با پیگیری وزارت امور خارجه، وزارت کشور و سازمان حج و زیارت با دولت عراق انجام شده است.کلیت این توافق مناسب و موجب حذف یک عامل برهم‌زننده مقطعی تعادل بازار ارز است اما در توافق انجام شده، دقت کافی در تعیین هزینه نشده است.

طبق اعلام قبلی هزینه صدور ویزا برای هر زائر 40 دلار است که سازمان حج هزینه ریالی معادل 170 هزار تومان را برای آن در نظر گرفته است که در کنار 29500 تومان تحت عنوان سایر هزینه‌ها،جمع مبلغ دریافتی از هر زائر به 199500 تومان می‌رسد. 

اما همانطور که در خبرها آمده بود با یک حساب ساده، به ازای هر دلار 4250 تومان از هر زائر گرفته می‌شود.دبیر ستاد مرکزی اربعین روز گذشته در ارتباط تلفنی با خبر ساعت 22 تاکید کرد که اساسا هزینه را نباید معادل دلار در نظر گرفت و اساسا دلار مبنا نیست. 

 براساس همان چارچوب مدنظر دبیر ستاد، اینگونه در نظر می‌گیریم که قرار بود برای صدور ویزا از هر زائر 40 دلار دریافت شود، اما هم‌اکنون به جای دلار، 170 هزار تومان یا یک میلیون و 700 هزار ریال دریافت می‌شود.در این صورت، زائران به جای اینکه معادل 160 هزار و 400 تومان برای اخذ ویزا هزینه کند، 170 هزار تومان پرداخت خواهد کرد. 

بنابراین این توافق سازمان حج از یک منظر به نفع ثبات در بازار ارز و از طرف دیگر به زیان زائران بوده است و هر زائر 9 هزار و 600 تومان بیشتر باید پرداخت کنند.با احتساب اعزام 2 میلیون زائر، دولت عراق 19 میلیارد و 200 میلیون تومان بیشتر از حالت قبل از زائران ایرانی پول دریافت خواهد کرد.

حال آنکه مبنای این اضافه پرداخت معلوم نیست و لازم است مسئولان سازمان حج و زیارت شفاف‌سازی کنند

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس