کد خبر 789199
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
اردوغان عصبانی

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر از رفتارهای غیردموکراتیک آمریکا انتقاد کرده تا نشان دهد از منازعه دیپلماتیک با واشنگتن عقب نشینی نکرده است.

 به گزارش مشرق به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز شنبه در اظهاراتی از آمریکا به خاطر اعلام جرم غیردموکراتیک علیه نیروهای امنیتی ترکیه و محافظانش به شدت انتقاد کرد.

اظهارات اردوغان موجب کاهش امیدواری ها نسبت به حل و فصل سریع بحران دیپلماتیک بین دو کشور شده است. آمریکا و ترکیه خدمات صدور ویزا برای شهروندان یکدیگر را لغو کرده‌اند. آمریکا در اعتراض به بازداشت کارمند کنسولگری در شهر استانبول، صدور ویزا را برای شهروندان ترکیه متوقف کرده است.

مقام های وزارت دادگستری ترکیه دخالت آمریکا در امور قضایی این کشور را رد کرده‌اند.

اردوغان در سخنانی در استانبول تاکید کرد: آنها می گویند که ایالات متحده مهد دموکراسی است. این نمی تواند درست باشد. این نمی تواند دموکراسی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر احکام بازداشت علیه نیروهای محافظ من صادر شده باشد... در آمریکا، جایی که من دعوت شده بودم، عذر می خواهم ولی من نمی توانم بگویم که این یک کشور متمدن است.

دادگاهی در آمریکا در ماه اوت ۱۵ نیروی امنیتی ترکیه را به خاطر ضرب و شتم معترضان اردوغان، در جریان سفر وی به واشنگتن در ماه می، محکوم کرده و دستور بازداشت آنها را صادر نموده است.

اردوغان گفته است که اعلام جرم و کیفرخواست صادر شده علیه ماموران امنیتی ترکیه، برای آنکارا الزام آور نخواهد بود.

از ابتدای امسال تاکنون ۲ کارمند کنسولگری آمریکا در ترکیه بازداشت شده اند. در ماه می نیز مترجم کنسولگری آمریکا در آدانا بازداشت شد و دو هفته قبل نیز کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول دستگیر شده است.

پلیس ترکیه قصد دارد از کارمند سوم کنسولگری آمریکا در استانبول نیز بازجویی کند. همسر و دختر این کارمند هفته گذشته به اتهام ارتباط داشتن با جنبش گولن بازداشت شدند.

روابط ترکیه و آمریکا پیش از این نیز بر سر حمایت واشنگتن از نیروهای کرد سوریه به شدت متشنج شده بود. بنر بزرگ عبدالله اوجالان روز پنجشنبه در مراسم جشن آزادسازی شهر رقه از تروریست های داعش به نمایش گذاشته شده است. این مساله با خشم آنکارا روبرو شده است.

روز شنبه سفارت آمریکا با انتشار بیانیه ای در واکنش به انتقادات اردوغان، اعلام کرد: دولت آمریکا در زمینه مقابله با تروریسم و حفظ ثبات منطقه با ترکیه همکاری خواهد کرد. پ ک ک در بین سازمان های خارجی تروریستی قرار دارد. اوجالان نیز به خاطر اقدامات مربوط به پ ک ک در ترکیه زندانی شده است. او فردی قابل احترام نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
    0 4
    امریکا یه مقدار از ایران خیالش راحت شه پوزه اینو مردک رو به خاک میماله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس