کد خبر 788360
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
ترامپ و نتانیاهو

این بار ترامپ قصد دارد با طرحی منطقه‌ای از فلسطین به عنوان ضد خودش استفاده کند و با دشمن سازی از ایران، فلسطین را برای هم پیمانی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی به کار گیرد.

به گزارش مشرق، براساس اخبار منتشر شده در روزنامه‌های عربی، پس از موفقیتی که مصر در به فرجام رساندن آشتی ملی فلسطین به دست آورد، شهر شرم الشیخ مصر، اواخر سال 2017 میلادی میزبان یک کنفرانس بین المللی صلح خواهد بود. به گفته منابع سیاسی مصری این کنفرانس بین المللی سرآغاز یک راه حل منطقه ای برای حل بحران فلسطین خواهد بود راه حلی که قرار است جایگزین راه حل دو دولتی شود. اما این ظاهر امر است و حقیقتی آلوده پشت این پرده نهفته است.

دست رد نتانیاهو به دست پخت آمریکایی

از سال 1991 که کنفرانس صلح مادرید تلاش کرد، کشورهای عربی را با رژیم صهیونیستی آشتی دهد، اصطلاحی با عنوان « روند صلح خاورمیانه » از سوی بوش پدر، رئیس جمهور وقت آمریکا در منطقه فراگیر شد. این اصطلاح از همان ابتدا معنایش تلاش برای ایجاد رابطه و همپیمانی بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی بود نه چیز دیگر. هدف این کنفرانس زمین در برابر صلح بود. یعنی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی صلح کنند و در مقابل این رژیم سرزمین های اشغال شده آنها را باز پس دهد. از گذشت 26 سال از آن کنفرانس تا کنون هیچ یک از طرف های حاضر در آن کنفرانس (ساف، لبنان، اردن، سوریه)، نه تنها به سرزمین های اشغال شده شان دست پیدا نکردند بلکه امروز رژیم صهیونیستی در حال اقدام برای الحاق کرانه باختری و جولان به سرزمین های اشغالی است. فقط این حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین بود که توانستند جنوب لبنان و نوار غزه را با مبارزه از دست اشغالگران خارج کنند.

« روند صلح خاورمیانه » عنوانی بود که آمریکایی ها پس از بوش آن را دنبال می کردند و راه حلی که ارائه می کرد، تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی در کنار هم بود که بدون درگیری در جوار یکدیگر وجود داشته باشند. پس از سال 2014 صهیونیست ها با زیاده خواهی، گردشی در این عرصه به وجود آوردند و همین طرح آمریکایی تشکیل دو کشور فلسطینی-اسرائیلی را به طرح یک دولت با چند ملیت تبدیل کردند. این مسئله همان اختلاف اساسی بین باراک اوباما و نتانیاهو بود. مسئله ای که باعث سردی روابط دو طرف شد و موجب شد اوباما از سال 2014 تا پایان دولت خود اقدامی برای حل مسئله فلسطین نکند.

پاسخ مثبت ترامپ به زیاده خواهی صهیونیست ها

نتانیاهو که بر سر تغییر استراتژی از راه حل دو دولت به راه حل یک دولتی با اوباما به بن بست رسیده بود، همزمان با آغاز تبلیغات انتخاباتی ترامپ اقدام به رایزنی با او برای مسئله فلسطین کرد. در همان ایام تبلیغات انتخاباتی، ترامپ با اعلام موافقتش با انتقال سفارت آمریکا در تل آویو به قدس نشان داد با نتانیاهو همراهی و همدلی دارد. هر چند ترامپ پس از رسیدن به ریاست جمهوری، اقدامی عملی برای وعده هایش انجام نداد. اما او هیچگاه رسما اعلام نکرد که راه حل دو دولتی را مد نظر دارد و همراهی او با نتانیاهو دیدگاه تحلیلگران را به این سمت برده است که او قصد دارد جامعه بین الملل را با یک غافلگیری مواجه کند. مخالفت ترامپ با اوباما و جان کری در کنفرانس صلح پاریس در روزهای پایانی دولت اوباما و توئیتی که ترامپ هنگام برگزاری این کنفرانس منتشر ساخت و در آن گفت همه چیز تغییر خواهد کرد، نشان دهنده این موضوع است که وی به هیچ وجه راغب نیست طرح دودولتی مورد حمایت اوباما و کری را پیش ببرد.

طرح جایگزین آمریکا برای فلسطین

براساس اخبار منتشر شده، پس از امضای آشتی ملی فلسطین مقامات مصری از برگزاری یک کنفرانس بین المللی صلح پیش از پایان سال 2017 خبر داده اند. این کنفرانس قرار است اواخر سال 2017 در شهر شرم الشیخ مصر برگزار شود. براساس اخبار منتشره، دولت ترامپ در این کنفرانس طرح جایگزین خود را برای طرح دو دولتی اعلام خواهند کرد. داده های به دست آمده حکایت از این دارند که این طرح یک طرح منطقه ای خواهد بود که مسئله فلسطین بخشی از طرح کلان آمریکا برای منطقه غرب آسیا است.

در این طرح آمریکا تلاش خواهد کرد ائتلافی رسمی را علیه ایران در منطقه با حضور رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب مرتجع منطقه با نظارت آمریکا علیه ایران به وجود آورد. یعنی حل مسئله فلسطین را متوفق بر حل مسئله ایران نماید. در حقیقت باید گفت آمریکایی ها می خواهند با ایجاد این پیمان ایران را مسئله اصلی و مشکل اساسی منطقه ذکر کنند که حل مسئله فلسطین بدون حل مسئله ایران مقدور نیست.

خیمه شب بازی ترامپ با عروسک فلسطین

در حقیقت ترامپ، قصد دارد فلسطین را- که خود در میان کشورهای مسلمان یک محور و نقطه اشتراک و وحدت است- به عنوان بهانه ای برای دستیابی به طمع ورزی های منطقه ای خود به کار گیرد. نکته مهم تر اینجا است که این مسئله به ضد خود در حال تبدیل شدن است. یعنی مسئله فلسطین که از آغاز تأسیس رژیم صهیونیستی موجب درگیری حقیقی بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی بود امروز از سوی آمریکا به وسیله ای برای هم پیمان شدن برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تبدیل می شود.

نتیجه

داده های فوق نشان می دهد اولاً آمریکا به خوبی درک کرده که این فلسطین است که نقش مرکزی را در غرب آسیا بازی می کند و تمام عرصه ها و مسائل بدون فلسطین خالی و حل نشدنی خواهند بود.

ثانیاً، این مسئله ثابت می کند که آمریکای ترامپ آنقدر در مقابل قدرت ایران در منطقه غرب آسیا ناتوان شده که به کشورهای عرب منطقه متوسل شده است. کشورهایی که پیش از این هر کدام از آنها برای باقی ماندن در مصدر قدرت، دست به دامان آمریکا بوده اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    0 0
    مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس