کد خبر 788338
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
داعش رقه

روزنامه رأی الیومسفر وزیر سعودی در رکاب آمریکایی‌ها به رقه را خطرناک و در راستای طرح تجزیه طلبانه آمریکایی‌ها خواند و گفت: سوریه با کمک متحدانش به توطئه‌ها برای جدایی رقه از این کشور پاسخ می‌دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در سرمقاله امروز خود با عنوان «سبهان با آمریکایی‌ها در رقه چه آشی می‌پزند»، انگیزه‌های سفر وزیر سعودی به سوریه را بررسی کرد.

در این یادداشت آمده است: سفر غیر منتظره  «ثامرالسبهان» وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خلیج (فارس) به همراه «برت مک گورت» فرستاده ترامپ به منطقه و هماهنگ کننده ائتلاف بین المللی ضد داعش به رقه در سوریه علامت سوال هایی درباره انتخاب زمان این سفر مطرح است و اینکه پیدا و پنهان مواضع دولت سعودی در مرحله آتی سوریه به دنبال شکست داعش و سقوط پایتخت و بیش‌تر اراضی تحت تصرف آن چیست بخصوص که قضیه تجزیه طلبی کُردها آن هم به زیان کشورهایی که در آن حضور دارند بار دیگر به شدت جنجال‌برانگیز شده است.

 السبهان که به دلیل انتقادهایش از ایران و رهبران شیعه عراق سفیر نامطلوب سعودی در بغداد خوانده و از آنجا اخراج شده بود هنوز مرد ماموریت‌های دشوار است و از شخصیت‌های نزدیک به شاهزاده محمد بن سلمان ولی‌عهد و حاکم فعلی عربستان شمرده می‌شود، بنابراین بی دلیل برای ماموریت به سوریه برگزیده نشده است.

دلایل و انگیزه‌های متعددی درباره سفر سبهان وجود دارد عربستان با این اقدام خود می‌خواهد پیام‌هایی به ایران، ترکیه و خود دولت سوریه برساند که می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

دلیل اول اینکه، عربستان در جستجوی راهی برای تحویل گرفتن بیش از 50 شهروند سعودی است که در صفوف داعش با سوریه مبارزه می‌کردند و هم اینک در جریان آزادسازی رقه تسلیم نیروهای دموکراتیک سوریه شدند همان گونه که کشورهایی نظیر انگلیس، فرانسه و دیگر کشورهای غربی فرستاده‌هایی برای تحویل گرفتن شهروندان خود اعزام کردند.

دلیل دوم اینکه، عربستان می‌خواهد با ارسال سیگنال‌هایی به ترکیه و ایران ثابت کند که پشتیبان کُردها و نیروهای دموکراتیک سوریه است که رقه را تحت تسلط خود گرفتند و از پشتیبانی نظامی زمینی و هوایی آمریکا برخوردارند.

دلیل سوم اینکه، عربستان به دنبال ایجاد پل‌های ارتباط با قبایل اهل تسنن در منطقه رقه و پیرامون آن است و از همین رو سبهان با اعضایی از شورای مدنی بومی آنجا و سران عشایر دیدار داشته و همچنین با «احمد الجربا»، رئیس سابق ائتلاف ملی معارضان سوریه که به سفارش آمریکا گروه‌هایی از افراد مسلح این عشایر سنی را برای مبارزه در صفوف نیروهای سوریه دموکراتیک بکارگرفته و رهبری آنها را برعهده داشت.

دلیل چهارم اینکه، عربستان به دنبال نشان دادن حمایت خود از راهبرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران در تایید نکردن توافق هسته‌ای ایران و متهم کردن آن به حمایت از تروریسم و بی ثبات کردن منطقه است به گونه‌ای که سفر سبهان به سوریه اولین گام عملی عربستان در این راستاست.

دلیل پنجم اینکه، عربستان در ظاهر مشارکت برای بازسازی سوریه درصدد دست و پا کردن نقشی برای خود در سوریه جدید است، چون به دنبال تفکیک گروه‌های معارض در سوریه به دو شاخه مسلح و سیاسی، کُردها برگه امتیازی قوی‌تر در رویارویی با ترکیه و ایران است که می‌تواند آنها را به خدمت بگیرد.

به نظر می‌رسد مقامات سعودی تصمیم دارند در رویارویی با ایران و ترکیه که پشتیبان قطر در بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند در جبهه کُردها قرار گیرد و ارکان راهبرد آمریکا را که حالا در منطقه و بخصوص علیه ایران در حال ظهور است مستحکم کند تا جلوی نفوذ و دستاوردهای روز افزون ایران را در سوریه و عراق بگیرد، چرا که ارتش سوریه توانسته با کمک همین متحدان خود بیش از 90 درصد از خاک این کشور را بازپس بگیرد و در تازه‌ترین نبردها در شرق سوریه با تسلط کامل بر شهرهای دیر الزور و المیادین به سمت مرزهای عراق و سوریه پیشروی کند.

اگر محاسبه ما درست باشد که نبرد آتی در سوریه احتمالا بین ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه برای تسلط بر شهر رقه است آنگاه معنای سفر غیرمنتظره وزیر سعودی به این شهر را می‌فهمیم چرا که سنت عربستان در اتخاذ دیپلماسی آرام و فاصله گرفتن از مناطق میدانی داغ و ملتهب و تحرکات پس پرده را شکسته است.

رای الیوم در پایان آورده است: معلوم نیست سبهان و حکومت وی با آمریکایی‌ها در رقه چه می‌کنند اما در هر حال کار خطرناکی می‌کنند که می‌تواند پاسخ مستقیم یا غیرمستقیم ترکیه و ایران و مطمئنا سوریه را به همراه داشته باشد، بنابراین آیا رهبری عربستان قادر به رویارویی با این جواب به هر شکلی که باشد خواهد بود آن هم در شرایطی که سران این کشور در باتلاق جنگ یمن گرفتار آمده و متحدانشان هم در سوریه شکست خوردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    4 3
    تاآمریکا پشت کردهاهست کسی نمیتونه کاری کنه مگراینکه باتوافقاتی پشت کردهارو خالی کنه
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
      3 3
      بابا جمع کنید.چقدر توهم چقدر خوش خیالی.مثل بارزانی و قضیه اقلیم،در سوریه هم فقط و فقط ابزار هستید و بس.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
      4 2
      امریکا تو عراق نتونست غلطی کنه تو سوریه هم نمی تونه
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      0 1
      واقعیت این است که کرد ها در جنگ عثمانی و صفوی (ایران ) الت دست بودند در جنگ جهانی اول الت دست بودند در جنگ ایران و عراق الت دست بودند و بابا این رهبران کرد چرا می خواهند جوان های کرد را به قبرستان ببفرستند تجزیه منطقه باید از ترکیه یا پاکستان شروع بشه یه کم عقل داشته باشید تو سوریه هم امریکا به جای اینکه سربازان خودش بمیرد از کرد ها استفاده می کند با از دست دادن کرکوک هم کردستان مستقل هم بشود نمی تواند روی پا خود بایستد
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      0 0
      تو عراق یه سری پیداشدن البته از قبل بودن(دو حزب مجزا با نیروهای مجزا) اما تو سوریه یکدست هستن بعد هم شهرها تو سوریه ویران شده برعکس عراق که شهرها(کرکوک) از گزند جنگ درامان بود.همین عامل جلوگیری از خرابی شهرها خودش یک عامل بازدارنده از جنگی تمام عیار بود. اما اینکه جنگ بین اسد و کردهای سوریه رخ می دهد بله قطعا اتفاق می افتد.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    4 1
    مرگ بر امریکا مرگ بر ال سعود
  • امیر IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    0 0
    امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند مقاومت این همینه پوشالی را در هم می شکند
  • US ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    0 0
    حرف حرف زوره هرکسی زور بیشتری داره حرفش رو به کرسی می نشونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس