سد بزرگ ترکیه

معاون وزیر نیرو اعلام کرد این وزارتخانه مراتب اعتراض خود را به ترکیه درباره احداث سد بزرگ ایلیسو در آن کشور به وزارت امور خارجه ایران ارائه کرد.

به گزارش مشرق،‌ رحیم میدانی در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تأسیسات آب و فاضلاب در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه واکنش ایران نسبت به ساخت سد بزرگ ایلیسو که در ترکیه در حال احداث است  چیست،گفت: وزارت نیرو مراتب اعتراض خود را نسبت به احداث سد ایلیسو در ترکیه به وزارت امورخارجه ارائه کرده است، بنابراین اینکه چه عکس‌العملی در این خصوص ارائه شود باید منتظر ماند. 

وی افزود: وزارت نیرو یادداشت اعتراضی خود به صورت کتبی را به وزارت خارجه ارائه کرده است، بنابراین این موضوع در جریان است که باید مراحل آن طی و مورد ارزیابی قرار گیرد. به گفته وی، ساخت سد ایلیسو قطعاً بر روی تالاب‌ها و ریزگردها تأثیر منفی دارد، بنابراین وزارت نیرو مراتب اعتراضی خود را به وزارت امور خارجه ارائه کرده است. 

میدانی در خصوص اینکه مشکل اصلی آب کشور چیست، گفت: دلیل اصلی مشکلات آب کشور این است که بیش از توان و ظرفیت کشور آب مصرف می‌شود. وی افزود: همین مسئله باعث شده است که تمام متخصصان و دلسوزان نگران آب شوند، چرا که کشور یک ظرفیت مشخصی دارد و تا یک حد می‌توان از منابع آب آن استفاده کرد. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: طرح تعادل‌بخشی یکی از طرح‌هایی است که براساس آن، در برنامه ششم توسعه باید 11 میلیارد کیلووات ساعت برداشت آب از منابع زیرزمینی کاهش یابد، این در حالی است که در حال حاضر حدود 6 میلیارد مترمکعب از سفره‌های زیرزمینی اضافه‌تر برداشت می‌شود. 

میدانی خاطرنشان کرد: در ابلاغیه جدید رئیس‌جمهور به وزیر جهاد کشاورزی، شخص روحانی دستور دادند که وزارت جهاد کشاورزی در طرح تعادل‌بخشی با وزارت نیرو همکاری کند، بنابراین خوشبختانه این ابلاغیه که قبلاً ادبیات آن را نداشتیم، روی کاغذ آمده و ما را امیدوار کرد. 

وی از پروژه‌ای که در حال مطالعه است نام برد که استارت آن در مشهد زده شده است و گفت: به دنبال بازیافت آب در کشور هستیم که بزرگترین پروژه آن قرار است در مشهد با همکاری آلمان، آمریکا و اسپانیا آغاز شود. میدانی افزود: این پروژه سالانه 100 میلیون مترمکعب توان بازیافت پساب را خواهد داشت. 

وی با اشاره به وضعیت بارش‌ها در کشور گفت: بارش‌ها در حوضه‌های آبریز دریای خزر 60 میلیمتر بوده که نسبت به درازمدت 92 درصد رشد داشته است، اما در سایر حوضه‌های آبریز مثل خلیج فارس و عمان بارندگی وضعیت خوبی نداشت و در حوضه دریاچه ارومیه که 8 میلیمتر بوده است، نسبت به درازمدت این درصد منفی بوده است. 

* طرح‌های انتقال آب باید انجام شود

میدانی در خصوص طرح‌های انتقال آب گفت: به اعتقاد بنده که 30 سال با آب کشور سر و کار دارم، ناگزیر هستیم پروژه‌های انتقال آب را مطالعه و اجرا کنیم. وی افزود: فلات مرکزی 45 درصد جمعیت کشور را در خود متمرکز کرده است، اما منطقه‌ای بی‌آب است، پس ما باید یا جمعیت را به مناطق پرآب ببریم و یا جمعیت در همان جا باقی بمانند و آب را به آنجا منتقل کنند. 

معاون وزیر نیرو تأکید کرد: رئیس‌جمهور در سال 93 حجت را تمام کردند و انتقال حوضه به حوضه فقط باید برای شرب صورت گیرد، پس ما فقط باید اقدام به انتقال آب شرب کنیم. وی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: کاهش بارش‌ها و منابع مالی باعث شد که در سال آبی گذشته سطح دریاچه ارومیه 22 سانتی‌متر افت کند، چرا که برخی پروژه‌ها هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. 

*انسداد چاه‌های بر اساس طرح تعادل بخشی

میدانی در خصوص طرح تعادل‌بخشی آب نیز گفت: امسال در قالب این طرح 115 هزار حلقه چاه باید مسدود شود که تا این لحظه 1650 چاه مسدود شده است. وی افزود: انسداد چاه‌ها نیازمند تأمین منابع مالی است که متأسفانه از 400 میلیارد تومان اعتبار تنها 114 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است. 

میدانی در خصوص شیرین‌سازی آب دریا نیز گفت: در حال حاضر کشور از بابت شیرین‌سازی آب دریا خیلی عقب نیست به طوری که در حال حاضر بخش خصوصی برای شیرین‌سازی یک میلیارد مترمکعب آب دریا مجوز کسب کرده است و نیز 60 میلیون مترمکعب آب شیرین تولید می‌شود که نیاز آب شرب در حاشیه دریا را پاسخ می‌دهد. 

وی در خصوص انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی گفت: در حال حاضر انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی برای 18 استان در دست مطالعه است که باید ببینیم در افق 1450 چه میزان منابع آبی در داخل کشور داریم و چه میزان می‌توانیم از دریای عمان به فلات مرکزی منتقل کنیم. 

*شیرین‌سازی آب خلیج فارس در کشورهای شیخ‌نشین

به گفته معاون وزیر نیرو در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس در شبانه‌روز اقدام به شیرین‌سازی 25 میلیون مترمکعب آب دریا می‌کنند.وی تصریح کرد: ریشه بحران آب در ایران، عدم تعادل بین منابع و مصارف است و این عدم تعادل باعث شده است تا نسبت به داشته‌ها مصرف آب نداشته باشیم. 

میدانی در خصوص معرفی اردکانیان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: اردکانیان پیشکسوت آب است و تجربه بین‌المللی در 10 سال گذشته کسب کرده است، بنابراین ایشان به پشتوانه مبانی علمی به دنبال مدیریت آب کشور خواهند بود. 

به گفته وی، قطعاً وزیر جدید نیرو هر شخصی که باشد، به این اجماع خبرگان آب خواهد رسید که تعادل بین منابع و مصارف یکی از مهمترین موضوع بخش آب خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    6 2
    طرف 20 ساله داره سد میسازه 50 میلیارد دلار هزینه کرده شما تازه فهمیدید؟ فایده نداره الان، الان شما به فکر مدیریت بحران گرد و خاک ناشی از افتتاح سد باشید. واقع بینانه، منطقی
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
      2 0
      مثلا میخوان عدم مدیریت خودشونو به گردن یه کشور دیگه بندازند به قول استاد کردوانی که گفتند سد ایلیسو اصلا ضد محیط زیست نیست بلکه کاملا یک برنامه برای مدیریت بحران آب است ترکیه ای ها اگه مدیریت بلد نبودند الان دریاچه وان آنجا هم خشک میشد حرف مفت میزنند خودشونم نمیدونند آب را چطور مصرف میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس