سردار عراقی زاده

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: سپاه به منظور کمک به وضعیت بهداشتی و درمانی آوارگان میانمار، جمعیت هلال احمر کشورمان را در احداث بیمارستان صحرایی یاری می‌دهد.

به گزارش مشرق، سردار حسن عراقی زاده رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح در سومین همایش داروسازی نظامی و شرایط اضطراری درباره وضعیت آوارگان میانمار، اظهار داشت: در سفری که اخیرا به منظور بررسی وضعیت آوارگان میانمار به بنگلادش داشتیم، مشاهده کردیم وضعیت بهداشتی این آوارگان در شرایط بسیار بدی قرار دارد به نحوی که از ابتدایی ترین شرایط بهداشتی برخوردار نیستند و علاوه بر این حتی از آب آشامیدنی و سالم نیز بی بهره هستند.

وی افزود: در یک ماه اخیر سازمان های بین المللی مانند WHO و هلال احمر اقداماتی انجام دادند که می توان به برپایی چادرهایی در قالب اردوگاه برای اسکان آوارگان اشاره کرد ولی باز هم به لحاظ امکانات اولیه بهداشتی در تنگنا قرار دارند.

سردار عراقی زاده ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد این آوارگان زنان و کودکان هستند و ۶۰ درصد این خانم ها هم باردار هستند و علاوه بر این بیماری های تنفسی و سوء تغذیه نیز در میان آوارگان میانمار، بسیار شایع است.

وی همچنین اضافه کرد: طی این مدت هلال احمر ایران حدود ۱۰۰ تن مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز آوارگان را به منطقه ارسال کرده اما نیازمند کارهای زیر بنایی است، لذا مقرر شده سپاه به منظور کمک به وضعیت بهداشتی و درمانی آوارگان میانمار، جمعیت هلال احمر کشورمان را در احداث بیمارستان صحرایی یاری دهد.

رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه تصریح کرد: در بخش دارویی باید بسترهای از قبل تعریف شده ای را داشته باشیم چون در زمان بروز حادثه امکان نیازسنجی وجود ندارد؛ پس علاوه بر تنوع دارویی، اشکال بسته بندی نیز باید با توجه به شرایط بحرانی باشد.

وی با بیان اینکه در زمینه صادرات دارو علیرغم وجود ظرفیت در منطقه، خیلی به آن توجه نکردیم، عنوان کرد: در بخش دفاعی، به داروهای خاص و بسته بندی هایی در اشکال خاص نیازمندیم به عنوان مثال برای تسکین درد مجروحان جنگی هنوز هم در دنیا دارویی ساخته نشده و این موضوع هنوز حل نشده باقی مانده است؛ پس این یکی از موضوعاتی است که در داروسازی نظامی باید به آن توجه کرد.

سردار عراقی زاده سپس با تاکید بر اینکه این نوع از داروها و اشکال تزریقی آن مشکلی است که برای رفع آن در طب نظامی باید اقدامی انجام داد، بیان داشت: استفاده از تخصص داروسازان بالینی در کنار سایر متخصصان در بیمارستان ها به شدت احساس می شود؛ بنابراین وجود مراکز مشاوره دارویی از اولویت هایی است که باید به آن در مراکز بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح توجه کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس