موزه لوور فرانسه گردی فراکسیون امید

در موعد تعطیلی خانه ملت در شرایطی که هنوز دو وزارتخانه وزرای خود را نمی‌شناسند، سفری از سوی چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (اعضای لیست امید) در شبکه‌های مجازی واکنش برانگیز شده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** فائزه هاشمی: همه اعضای خانواده ما خاطره می‌نویسند؛ چادر را سنتی سَرَم می‌کنم؛ جهانگردی یکی از برنامه‌های من است

«فائزه هاشمی» در مصاحبه با روزنامه شهروند گفت:

«همه اعضای خانواده ما خاطرات می‌نویسند. من ۲۱ سال است خاطراتم را می‌نویسم؛ ولی به انتشارش نمی‌توانم فکر کنم، چون خیلی از آن‌ها حتماً برای چاپ‌کردن ممنوع است».

وی در پاسخ به این سؤال که «عفت خانم هنوز خاطراتشان را می‌نویسند و قرار نیست دوباره منتشر شود؟» گفت: «بله، هر روز می‌نویسد و جلد دوم آن قرار است، منتشر شود»

فائزه هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «ما دو موضوع را از آقای هاشمی به ارث بردیم؛ یکی محبت مردم و یکی مزاحمت‌هایی که برای او ایجاد می‌شد و آنها نصیب ما هم شده است».

وی در پاسخ به این سؤال که «الان چه مزاحمت‌هایی هست مثلاً؟» گفت: «خب مثلاً این‌که پنج نفر از اعضای خانواده ما ممنوع‌الخروج شده‌اند یا مرتباً به دادگاه احضار می‌شویم. خب قبلاً من آن‌قدر پرونده نداشتم؛ قبلاً کم‌وبیش داشتم ولی در چهار پنج ماه گذشته مدام احضاریه می‌فرستند که وقتی می‌رویم عمدتاً گزارش‌های کذب است و واقعیت ندارد و به نظر هم می‌رسد که این ماجرا می‌خواهد ادامه پیدا کند و تمامی ندارد».

فائزه هاشمی در ادامه گفت: «من در ۲۶ اردیبهشت امسال ممنوع‌الخروج شدم... شاید تصور می‌شود که ما اسنادی را از اسرار نظام در اختیار داریم که می‌خواهیم منتشرش کنیم در حالی که چنین چیزی نیست؛ آقای هاشمی عاقل‌تر و باتدبیرتر و سیاستمدارتر از این بود که بخواهد اسنادی را برای ما به جا بگذارد».

وی در بخشی از این مصاحبه گفت: «چادر را سنتی سرم می‌کنم و اعتقاد ندارم که چادر حجاب برتر است، چادر حجابی است مثل حجاب‌های دیگر. یادم نمی‌آید که اجباری در این قضایا داشته باشیم. شاید هم شرایطی پیش نیامد که اجبار باشد».

فائزه هاشمی افزود: «] مادرم[ هر وقت من را می‌بیند، می‌گوید چرا جوراب پایت نیست، چرا دست‌هایت بیرون است، چرا با مردها حرف می‌زنی (خنده)، فراوان و هزار چرای دیگر. من جوابم این است که اینها هیچ‌کدام خلاف دین نیست».

وی در این مصاحبه تاکید کرد: «من خودم را فمینیست به معنی برابری حقوق زنان و مردان می‌دانم».

فائزه هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «من به سفر خیلی اعتقاد دارم، چه داخلی چه خارجی. ایرانگردی و جهانگردی یکی از برنامه‌های من است؛ مثلاً پارسال با یک تور رفتم اروپای شرقی و هشت کشور را گشتیم، آن‌جا در هتل‌ها اقامت می‌کردیم. قبلش هم نپال رفته بودم و خیلی کشورهای دیگر... همین دو ماه پیش مادرم با فاطی و محسن رفتند اسپانیا، قبلش هم به لندن رفته بودند. من هر سال چند کشور همسایه را با هم در یک سفر برای دیدن انتخاب می‌کنم. معتقدم که آدم باید دنیادیده شود».

وی با اشاره به انتخاب شهردار جدید تهران گفت: «مامان دوست نداشت که محسن شهردار شود. مامان البته دوست نداشت بابا هم رئیس‌جمهوری شود. ولی من فکر می‌کنم بین کاندیداها، محسن گزینه مناسبی برای شهرداری بود و فکر می‌کنم مردم به شهردارشدن محسن رأی دادند. این موضوعی است که این‌روزها زیاد می‌شنوم».

** ترکان: فرمانده اقتصادی دولت، اسحاق جهانگیری است

«اکبر ترکان» مشاور رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه ابتکار در پاسخ به این سؤال که «به عقیده برخی از کارشناسان تیم اقتصادی دولت از دو نحله فکری متفاوت تشکیل شده آیا به نظر شما این انتقاد بر تیم اقتصادی دولت وارد است؟»، گفت: «خیر اقتصاد کشور دو قطبی نیست. ضمن اینکه دیدگاهی که اقتصاد کشور باید برآن اساس شکل بگیرد دیدگاه اقتصاد مقاومتی است که ۲۴ بند دارد. در هربند آن هم تکلیف فعالیت‌ها معلوم شده است که فرمانده آن هم اسحاق جهانگیری است».

پیش از این «حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت با اشاره به معاونت‌های متعدد اقتصادی در دولت دوازدهم گفته بود: «این تعدد مراکز تصمیم‌گیری بخصوص در حوزه اقتصادی قطعاً به نفع اقتصاد نیست. این موضوع فقط به آشفته شدن فضای تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد منجر می‌شود».

گفتنی است در دولت یازدهم، با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصور می‌شد که معاون اول رئیس جمهور به عنوان فرمانده این ستاد، هماهنگ کننده نهایی است، اما تداوم برخی ناهماهنگی‌ها و گله چندی پیش جهانگیری از کمبود اختیاراتش در ستاد فرماندهی، نشان داد که معضل هماهنگی در تیم اقتصادی و ابهام در تصمیم گیری نهایی ادامه دارد.

** ترامپ آنقدر هم دیوانه نیست که برجام را پاره کند!

روزنامه شرق در سرمقاله امروز با عنوان «چه کسی به پای خود شلیک می‌کند» به قلم سردبیر نوشت:

«ترامپ نشان داده بیش از دانش و خرد از غریزه‌اش تبعیت می‌کند؛ همان غریزه‌ای که با آن مردم را برانگیخت و رستاخیزی در سیاست داخلی آمریکا بر پا کرد. او برای ادامه کامیابی‌اش از سه انگیزه فرمان می‌گیرد؛ افتخار، ترس و منفعت. مایکل اچ فوکس، مقام ارشد مرکز توسعه آمریکا، همچون دیگر همتایان خود باور دارد: «ترامپ با لغو برجام گلوله‌ای به پای خودش شلیک می‌کند»؛ اما برخی نیز باور دارند، ترامپ درصدد است تا ایران را وادار به این کار کند».

در این خصوص باید گفت ترامپ یک دیوانه است، اما آنقدر هم دیوانه نیست که برجام را پاره کند. بنابر مستندات متعدد و به اذعان مقامات ارشد دولت، برجام به‌طور خلاصه «اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه آمریکا است»؛ بنابراین نتیجه ایده‌آل برای آمریکا، لغو برجام نیست، چون رویکرد «وعده نسیه در برابر اقدام نقد» هیچ‌گاه برای وعده‌دهنده ضرری ندارد. راهبرد دولت ترامپ، آغاز مجدد مذاکره و تحمیل برجام‌های جدید موشکی، منطقه‌ای و... است. در این ارتباط، ژست دروغین مخالفت با برجام، تمدید تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‌ها و بالا نگاه داشتن ریسک سرمایه‌گذاری در ایران، تصویب و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از ارکان این راهبرد است.

مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کرده‌اند که مسئله اصلی آنها این است که برجام دائمی نیست و در پی آن هستند که این توافق را دائمی کنند.

در روزهای گذشته «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «ما با نقایص توافق هسته‌ای آشنا هستیم؛ به ویژه بندهایی که براساس آن بعضی از محدودیت‌های ایران به مرور زمان برطرف می‌شود مایه نگرانی آمریکاست. این بندها باید اصلاح شوند وگرنه ما نمی‌توانیم در آن بمانیم. آشکارترین نقص توافق هسته‌ای (برجام)، «بند غروب آفتاب» است».
گفتنی است بند موسوم به «غروب آفتاب» محدودیت‌های تعیین شده برای ایران را به یک بازه زمانی مشخص محدود می‌کند.
روزنامه اصلاح طلب: شرط و شروط ظریف برای مذاکره مجدد، جنبه طنز دارد!

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در روزهای گذشته در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: «ایران تنها در صورتی درباره تغییر توافق هسته‌ای مذاکره خواهد کرد که در هر امتیازی که تهران داده است -از جمله دست برداشتن از سوخت هسته‌ای- تجدید نظر شود».

ظریف افزود: «آنچه این دولت (آمریکا) به واقع می‌خواهد، حفظ امتیازات گرفته شده از ایران و در عین حال تلاش برای گرفتن امتیازات بیشتر از تهران است، اما نمی‌خواهد امتیاز جدیدی را از سوی آمریکا یا دیگر طرف‌ها بدهد. این نوع موضع گیری با متن هر گونه توافق مذاکره شده‌ای تناقض دارد».

تجربه ثابت کرده است که هر بار که مقامات ارشد دولت موضع گیری قاطعی در مقابل گستاخی دشمن اتخاذ می‌کنند، روزنامه‌های اصلاح طلب به شماتت و حتی تمسخر دولتمردان روی می‌آورند.

در همین رابطه روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «برجام بازگشت پذیر نخواهد بود» در واکنش به اظهارات ظریف نوشت:

«مسلماً آقای ظریف این مطالب را به طنز بیان کرده و از این طنز می‌توان معانی متعددی را برگرفت چون برگشتن به حالت قبلی امکان‌پذیر نیست... ایران نباید تعهدات خود را در قبال برجام زیر پا بگذارد. گرچه ایران خیلی زود می‌تواند به شرایط پیش از برجام بازگردد اما، این عمل کلیه آن ۶ قطعنامه شورای امنیت را فعال کرده و تحریم‌ها بازهم بی‌جهت علیه ایران به راه خواهد افتاد. ممکن است برخی دلواپسان چنین سخنانی بگویند اما چنین اظهاراتی به زیان منافع ملی ایران خواهد بود».

روزنامه‌های اصلاح طلب همواره دولت را به واکنش‌های منفعلانه و خسارت آفرین تشویق می‌کنند. رویکردی که ضربات جبران ناپذیری بر منافع ملی وارد می‌کند.

** در وزرای اقتصادی یک فرد اقتصادی هم نداریم!

«علی تاجرنیا» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه بهار گفت:

«مهم‌ترین چالش آقای روحانی در داخل کشور بحث مسائل اقتصادی و معیشتی است... علیرغم انتظاری که از آقای روحانی می‌رفت که در دور دوم همکارانی با انگیزه‌های جدی‌تر را برای پیگیری خواسته‌ها و مطالبات مردم دنبال کند، احساس می‌شود آقای روحانی نسبت به این بعد از شرایطی که قبل از انتخابات مطرح می‌کرد، کم توجه تر بوده است.] در مورد[نوع انتخاب‌هایی که در حوزه وزرا صورت گرفته، شاهدیم که در وزرای اقتصادی یک فرد اقتصادی هم نداریم...آقای روحانی در حال حاضر باید بیش از اینکه نگران برجام باشد، نگران این باشد که اگر اقتدار دولت در افکار عمومی با توجه به ضعیف شدن کارآمدی دولت پایین بیاید، روی تصمیمات و برنامه‌هایی که ایشان برای تعامل با کشورهای دیگر دارد، تأثیر خواهد گذاشت».

چندی پیش-مرداد ۹۶- «محمد هاشمی رفسنجانی» با اشاره به وزرای اقتصادی دولت دوازدهم گفت:

«در بعضی از وزارتخانه‌ها افراد جدیدی معرفی شده‌اند که برای انتخاب آنها جنبه تخصصی در نظر گرفته نشده است در حالی‌که باید با توجه به تخصصی بودن این وزارتخانه‌ها دانش و تخصص بیشتر در نظر گرفته می‌شد. وزارت اقتصاد یکی از این حوزه‌ها است. فردی که برای تصدی این وزارتخانه معرفی شده مدیر توانا و باتجربه‌ای است اما دانش اقتصادی ندارد؛ بنابراین دولت ممکن است با این انتخاب نتواند به اهداف اساسی‌اش که در این زمینه ترسیم کرده است دست پیدا کند. وزیر باید از نظر علم اقتصادی شناخته شده باشد تا بتواند نماینده خوبی از طرف ایران در مجامع بین‌المللی باشد. باید هم دانش مدیریت وجود داشته باشند و هم علم اقتصادی تا وزیر اقتصاد بتواند کارایی خوبی برای این حوزه داشته باشد».

هاشمی افزود: «یکی دیگر از حوزه‌ها که به نظر نقطه ضعف کابینه پیشنهادی است، وزارت صنعت است. وزیر صنعت دولت دوازدهم در حوزه صنعت تجربه و دانش ندارد».

«بهمن آرمان» کارشناس اقتصادی حامی دولت نیز-مرداد ۹۶- درخصوص وزرای اقتصادی دولت گفت: «تیم اقتصادی دولت دوازدهم، دهن کجی به رأی مردم است».

آرمان افزود: «آقای کرباسیان نه دارای توانایی علمی کافی است و نه تجربه اداره یک اقتصاد به هم پاشیده مثل اقتصاد ایران را دارد».

وی در ادامه گفت: «آمدن شریعتمداری به وزارت صنعت فاجعه است».

** «فرانسه گَردی» اعضای فراکسیون امید و بی توجهی به مشکلات مردم

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «چرا رفتیم فرانسه!» نوشت:

«در موعد تعطیلی خانه ملت در شرایطی که هنوز دو وزارتخانه وزرای خود را نمی‌شناسند، سفری از سوی چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی-] اعضای لیست امید [در شبکه‌های مجازی واکنش برانگیز شده است. انتشار تصاویر نمایندگان مجلس در سفر دو روزه به فرانسه، واکنش‌های مجازی طنزگونه یا حتی جدی را تشدید کرد...آنچه که در فضای مجازی دستمایه واکنش‌های کاربران شده بود، انتشار تصاویر نمایندگان در بازدید از موزه لوور پاریس بود.

به طور کل این سؤال میان کنشگران مجازی درگرفت که با توجه به مشکلات داخل کشور و اخباری که درخصوص بعضی از معضلات اقتصادی و اجتماعی به گوش می‌رسد، آیا هزینه کرد برای چنین سفری می‌تواند از اولویت‌های اصلی با توجه به وقفه طولانی مدت در کار مجلس شورای اسلامی باشد یا خیر...بهتر است مشخص شود که نتیجه این رایزنی‌های فرهنگی چه بوده است و یادداشت‌های تفاهم و همکاری امضا شده میان طرفین چه دستاوردی به ارمغان خواهد آورد و به طور مشخص نتیجه این سفر چه خروجی ملموسی خواهد داشت؛ پرسشی که به قوت خود باقی است و شفاف سازی بیشتری را مطالبه می‌کند».

گفتنی است لیست امید در انتخابات مجلس دهم و همچنین لیست امید در انتخابات شورای شهر پنجم تاکنون حواشی بسیاری داشته است... «سلفی حقارت»، «افشاگری الهه کولایی درباره لیست رانتی امید در انتخابات مجلس»، «افشاگری فاطمه دانشور درخصوص لیست رانتی امید در شورای شهر پنجم»، «افشاگری درخصوص ویترینی بودن حضور یک زن در میان کاندیداهای اصلاح طلبان برای شهرداری تهران»، «اظهارات متعدد درباره زد و بند سیاسی در بستن لیست امید» و...بخشی از نتایج «تَکرار امید»! توسط سران اصلاحات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    44 3
    روشهای اصلاح طلبان قدیمی و منسوخ شده . روشهای اصولگرایان قدیمی بود و منسوخ شده بود. هر دو تون بزنید گاراژ
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      12 13
      احتمالا کارگران هپکو مخالف حصر بودن که امید وارها ساکتن
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      1 0
      اصلاح طلبان
  • منورچهر IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    26 16
    به نظر من باید در این مملکت را گل گرفت. اگر این کار رو بکنید خوب میشه همه چیز
  • بیاییم ایران IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    46 7
    به خدا قسم ایران میتواند الگوی منطقه و جهان بشود اما مسئولان و مدیران خوب میخواهد که حرف آقای خامنه ی را عمل کنند و فقط حرف نزنن
    • EXtremist IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      10 0
      اشتباه منفی زدم لایک
  • بی اطلاع بی سواد IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    48 1
    من که کلا میخوام از این شهر کثیف و فاسد تهران برم به روستا و پناه ببرم به خدا از عذاب نزدیک خدا
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    14 1
    من هم براهم
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    45 1
    بخوريد كه مال مفت بدبخت بيجاره هاست
  • مجتبی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    33 1
    این اتفاقات که می‌افتد و نمایندگان به اصطلاح مردم به فکر رفع مشکلات خودشان و خوشگذرانی‌هایشان می‌افتند بیش از پیش مکدر می‌شویم
  • مجتبی IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    30 1
    انگار نمی‌دانند نماینده شده‌اند که از حقوق این ملت با تصویب لایحه‌های درست دفاع کنند و نه این که اصلاً معلوم نیست برای چه آمده اند
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    12 6
    باید یه حزب جدید باز کنید هردو حزب دیگه تاریخ انقضاشون تموم شده
    • ایرج امیری IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      10 0
      کدام حزب شناسنامه داری وجود داره
  • کاظم غفاری IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    31 1
    دیگه رفتارهایشان قابل تحمل نیست!
  • حسین2 IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    34 1
    آخر وسط این همه مشکلات و تحریم های اقتصادی و مواضعی که هر روز تندتر و گستاخانه تر می شود و معضلات اجتماعی و... فرانسه گردی را کجای دلمان بگذاریم
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    26 1
    اروپا گردی با پول ملت؟!
  • DE ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    26 1
    گردش و جهانگردی با پول ملت ... هزینه هتل و هواپیما و خوراک و لابد فوق العاده ماموریت از جیب و سهم نفت فقرا! برای اینکه چند ساعتی یک نیم نگاه به یک موزه بیندازد و برگردد !! غیر قابل تحمل و بخشش !!
  • پسر IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    28 1
    بخورید و بیاشامید ولی یادتان باشد سخت جوابگو خواهید بود مردم که نمیتونن اعتراض کنند ولی در آخرت حتماً حقشان را خواهند گرفت
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    15 1
    به جاش مردم تهران راضی هستن به فرانسه گردی و اروپا گردی میتونن پُز بدن که مسئولینمون فرانسه رفتن بچه هاشون کانادا هستن و ... خود مردم که بهشون رای دادن چی ؟عده ای توی نکبت و بدبختی و یه سرابی از آزادی قرار دارن (آزادی معنیش بی بند و باری نیست بفهمید خواهشا ) و بازیگر ها براشون تصمیم میگیرن و گُتره ای رای میدن همینه ...
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    1 0
    عجب !!! لیست فله ای امید همینه .
  • پورسینا CA ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    1 0
    ایران مسئولان میهن پرست می خواهد! عاشق ایران به هنگام انجام کار درست برای ایران و دیدن پیشرفت کشورش بزرگترین دستمزد خودش را می گیرد.
  • CA ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    1 0
    با مردم ایران نباید به اسم اصولگرا و اصلاح طلب توجه کنیم فردی که میهن دوست نباشد با نام این دو گروه به دنبال منافع خودش می رود!
  • مهرداد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    0 0
    فکر کنم یکی از نمایندگان این مقاله را خوانده
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    0 0
    مشکلات معیشتی مردم در دولت مورد غفلت قرار گرفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس