کد خبر 776810
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
صدام حسین

علاوه‌بر این عربستان پایگاه‌ها و ظرفیت‌های نظامی خود را هم در اختیار ارتش عراق قرار داد تا جایی که برخی از عملیات‌های هوایی خلبانان عراقی از خاک عربستان صورت می‌گرفت و پشتیبانی می‌شد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق: صدام با پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر در برابر دوربین‌های تلویزیونی نشان داد که این بار جنگی را علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد کرد که تمامیت ارضی و حیات موجود مردم ایران را مورد تهدید قرار می‌دهد. او که در 31 شهریور، تیر شروع جنگ را شلیک کرد فتح هفت روزه تهران را در سر می‌پروراند. این در حالی بود که در آن شرایط او بدون اجازه صاحبان اصلی جنگ دست به چنین اقدامی نزده است و اگر حمایت‌های غربی- عربی که نه، بلکه حمایت همه‌جانبه 80 کشور جهان نبود او در برابر مقاومت و دفاع جانانه مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) نمی‌توانست دوام چندانی بیاورد. مساله حمایت کشورهای مختلف جهان از رژیم بعث عراق یکی از موضوعات مهمی است که هر چه به آن پرداخته شود باز هم نکات مغفول و ابعاد دیگری دارد که بازخوانی آنها به درک مساله جنگ و تجاوزگری مدعیان حقوق بشر کمک شایانی می‌کند.


1- آمریکا

ایالات متحده که در دوره ریاست‌جمهوری کارتر با بحران گروگان‌های خود در سفارت آمریکا در تهران مواجه بود اولین و اصلی‌ترین حامی رژیم بعثی بود که چراغ سبز او زمینه اطمینان خاطر صدام به پشتوانه‌های غربی را فراهم آورد. به طوری که برژینسکی مشاور امنیتی کارتر، شروع یک جنگ تمام‌عیار  را راه‌حل مناسبی برای عقده‌گشایی آمریکایی دانست و عنوان کرد: «آمریکا در مقابله با انقلاب ایران، باید تقویت دولت‌هایی را که توان انجام عملیات نظامی علیه رژیم ایران را دارا هستند مورد توجه قرار دهد.»

با شروع جنگ هواپیماهای آواکس آمریکایی در اختیار صدام قرار گرفت. علاوه‌بر این آمریکا مبلغ یک میلیارد دلار برای خرید و ساخت سلاح به رژیم بعثی عراق داد. اطلاعات گسترده نظامی که به گفته ژنرال وفیق السامرائی از ژان بولارد نماینده اطلاعاتی آمریکا در عراق می‌گرفتند کمک ویژه‌ای از دستگاه امنیتی ایالات متحده بود. در بعد سیاسی ایالات متحده رژیم بعث را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد و همچنین کشورهای دیگر را به حمایت سیاسی و اقتصادی از عراق وادار کرد. در زمینه رفاهی نیز آمریکا ‌وامی 840 میلیون دلاری برای تهیه مایحتاج غذایی به صدام داد تا فضای داخلی عراق را آرام و بدون تنش مدیریت کند.

2- فرانسه

فرانسه، مهد آزادی و دموکراسی از دیگر کشورهایی بود که در تجاوز ضدبشری صدام علیه مردم ایران، او را یاری می‌کرد. فرانسه که قبل از این هم گروه‌های ضد انقلاب و معاند با نظام را در خود جای داده بود و مأمنی برای منافقین بود حمایت‌های سیاسی و پشتیبانی گسترده‌ای از عراق داشت. کاخ الیزه با اطلاع از ماهیت گروهک منافقین دست آنها را در دستان طارق عزیز - معاون صدام- گذاشت و موجب تفاهمنامه همکاری میان آنها شد. علاوه بر این میراژهای فرانسوی خدمت بی‌نظیر آنها بود. همچنین هواپیماهای سوپر اتاندارد و موشک‌های لیزری که از جدیدترین دستاوردهای نظامی فرانسه بود در اختیار صدام قرار گرفت. بر مجموع اینها باید ادوات شیمیایی‌ را هم اضافه کرد که تاکنون فرانسه از افشا شدن نقش خود در زمینه حملات شیمیایی صدام ابا داشته است. در ابعاد اقتصادی نیز کاخ الیزه 4.7 میلیارد دلار در اختیار رژیم بعث عراق برای کشتن مردم ایران قرار داده است.

3- انگلیس

انگلیس با سابقه استعماری طولانی در این منطقه، تکیه‌گاه دیگر صدام برای جنگ بود. تانک‌های چیفتن بریتانیا در خدمت نظامیان بعث عراق قرار گرفت. همچنین آموزش نظامی نیروهای بعث از دیگر حمایت‌های انگلیس بود به‌طوری که «هیتی» معاون وقت وزیر دفاع بریتانیا در این رابطه می‌گوید: «تمام تلاش‌مان را به خرج دادیم تا رابطه را گرم نگه داریم. طی جنگ هشت ساله صدام علیه رژیم تهران، به طور متوسط هر سال 40 خلبان نظامی عراقی در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا، آموزش می‌دیدند و شرکت‌های خصوصی نظیر هواپیمایی C.S.I هم بر این دوره‌ها نظارت داشتند.»

علاوه بر این کمک‌های میلیاردی انگلیس و صادرات رایگان او به عراق از دیگر کمک‌های بریتانیایی‌ها بود چه اینکه قیمت نفت دریای شمال به شدت در آن دوران اوج گرفت و ادامه جنگ به نفع اقتصاد انگلیس تمام می‌شد. همچنین روباه پیر نقش دیرینه خود را برای صدام به خوبی بازی کرد. دستگاه امنیتی انگلیس با جاسوسی در فرآیند خریدهای ایران از کشورهای اروپایی سعی در بر هم زدن معاملات به نفع رژیم صدام داشت.

4- رژیم آل‌سعود

رژیم آل‌سعود اولین و اصلی‌ترین کشور عربی بود که در منطقه به رژیم بعثی کمک کرد.  «ملک فهد» پادشاه وقت سعودی در این رابطه اقرار کرد :«ارزش کل اعتبارات، وام‌های بی‌بهره و سایر کمک‌هایی که به شکل محموله‌های نفتی یا تجهیزات به عراق به عمل آمده بیش از 27.5 میلیارد دلار است. این اقلام شامل 84/5 میلیارد دلار اعتبار، 6.75 میلیارد دلار کمک به‌صورت تولید نفت، 9.25 میلیارد دلار وام بدون بهره و 2.42 میلیارد دلار تجهیزات نظامی و حمل و نقل می‌شود.»

اعترافات سعودی‌ها خود گویای این مطلب است. همانطور که وقتی پس از حمله عراق به کویت، صدام نقشه تهاجم به دیگر کشورهای منطقه را درسر داشت وزیر دفاع وقت عربستان در اظهار نظری جالب اعلام کرد: «عراق که امروز قصد تجاوز به عربستان را دارد شاید فراموش کرده است که در زمان جنگ حتی نوشابه سربازان آنها را تأمین می‌کردیم.» رژیم آل‌سعود در زمینه اطلاعاتی و تسلیحاتی نیز حمایت‌های جدی از صدام کرد و درواقع نقش واسط برای کمک‌های آمریکا به بعثی‌ها بود. هواپیماهای آواکس، هواپیماهای اف-15 پیشرفته برای پرتاب بمب، تانکرهای هوابرد برای سوخت‌رسانی به هواپیمای جنگی، موشک‌های فضا به فضا  و تانکرهای سوخت بزرگ‌تر برای گسترش سطح هواپیماهای اف-15، بخشی از تجهیزات نظامی بود که آمریکا  برای جنگ عراق علیه ایران در اختیار آل‌سعود قرار داد.

علاوه‌بر این عربستان پایگاه‌ها و ظرفیت‌های نظامی خود را هم در اختیار ارتش عراق قرار داد تا جایی که برخی از عملیات‌های هوایی خلبانان عراقی از خاک عربستان صورت می‌گرفت و پشتیبانی می‌شد. علاوه‌بر کشورهای فوق، حامیان دیگری نظیر شوروی، آلمان،‌ ایتالیا، بلژیک، کویت، اردن ، امارات، سودان، الجزایر، لیبی و ... در پشتیبانی از صدام نقش‌های متعددی بازی کردند که بررسی همه آنها مجال دیگری می‌طلبد.  در واقع رژیم بعث عراق با پشتیبانی بسیاری از کشورها دست به این تهاجم و تجاوز زده بود. اما باز هم مردم دلیر ایران و نیروهای مسلح غیور به رهبری الهی امام خمینی نشان دادند که نظام جمهوری اسلامی ریشه در جایی دارد که برکندن آن به دستان شیطان بزرگ و ایادی متحد و متفرقش امکان‌پذیر نیست. /فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس