کد خبر 776431
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
پرچم عربستان

وزیر خارجه یمن در نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر و رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، از تخریب ۸۵ درصد از زیرساخت‌های درمانی این کشور به دست کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی خبر داد.

 به گزارش مشرق به نقل از روزنامه رأی الیوم، هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی در یمن، در نامه‌ای فوری خطاب به زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل و نمایندگان ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر، نوشت: عربستان و همپیمانان این رژیم از طریق ارتکاب جنایاتی که عرق شرم بر پیشانی بشریت می‌نشاند، عامدانه و آشکارا قوانین حقوق بشر بین‌المللی را نقض می‌کنند.

وی افزود: جنگ و محاصره، منجر به بحرانی شدن اوضاع انسانی در یمن شده است، به‌گونه‌ای که یمن شاهد بدترین بحران انسانی در سطح دنیا است.

در این نامه آمده است که کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی، ۸۵ درصد از زیرساخت‌های درمانی یمن را تخریب کرده و کارکنان این بخش و سایر بخش‌ها از چندماه قبل حقوقی دریافت نکرده‌اند.

وزیر خارجه یمن در بخش دیگری از این نامه افزود: طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد، ۱۸.۸ میلیون یمنی یعنی یک سوم جمعیت یمن، نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. همچنین ۱۴ میلیون نفر با فقدان امنیت غذایی روبه رو بوده  و ۷ میلیون نفر نیز در معرض خطر گرسنگی قرار دارند و این در حالی است که بیش از ۳ میلیون نفر نیز آواره شده اند.

شرف افزود: عربستان بعد از شکست نظامی در میدان، از گرسنه نگاه داشتن یمنی‌ها به عنوان سلاحی برای تحقق اهدافی که نتوانسته از طریق توسل به قدرت نظامی آن را محقق کند،  استفاده می‌کند. عربستان فرودگاه بین‌المللی صنعا را بست و این امر منجر شد که بیماران نتوانند برای درمان به خارج سفر کنند و دانشجویان نیز از ادامه تحصیل بازماندند.

وزیر خارجه یمن اظهار داشت: هر چند در گزارش اخیر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در یمن، تمام تجاوزهایی که ائتلاف متجاوز سعودی مرتکب شده، ذکر نشده است،  اما دربرگیرنده نتایجی نگران کننده درباره تجاوز به حقوق بشر در یمن است.

وزیر خارجه یمن افزود: به کارگیری سلاح‌های ممنوعه در یمن همچنان ادامه دارد و این در حالی است که ائتلاف به سرکردگی عربستان مانع ورود خبرنگاران و سازمان‌های حقوق بشری به یمن می‌شود. این محدودیت‌ها مانع پوشش رسانه‌ای حوادث یمن در رسانه‌های بین‌المللی شده است.

وی شورای حقوق بشر را مسئول توقف نقض حقوق بشر در یمن از طریق ایجاد یک هیئت بین‌المللی مستقل برای تحقیق در این زمینه دانست.

در این نامه همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده است که تسلیم فشارهای ائتلاف متجاوز سعودی و عربستان نشود.

نماینده عربستان در دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اخیرا در واکنش به درخواست‌های کمیساریای عالی حقوق بشر مبنی بر انجام تحقیقات در یمن مدعی شد که اکنون زمان مناسبی برای انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی در خصوص نقض حقوق بشر در یمن نیست.

الواصل دراین باره گفت: ما درحال همکاری با یکدیگر هستیم تا به یک نتیجه مورد قبول طرفین دست یابیم.

 زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مدتهاست که خواستار انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره نقض حقوق بشر در یمن است.

رژیم سعودی در قالب ائتلاف خود از سه سال پیش جنگی همه‌جانبه علیه یمن را به راه انداخت که تاکنون به کشته شدن بیش از هشت هزار نفر و زخمی شدن هزاران یمنی دیگر، انهدام ساختار زیربنایی این کشور، آوارگی میلیونها نفر و شیوع بیماری‌های واگیردار و قحطی در این کشور منجر شده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس