کتاب ماشال - شهید براتعلی داودی

توصیۀ همیشگی من به همۀ کسانی که با خانوادۀ شهدا یا رزمندگان سروکار دارند این است که امکانات جدید کار را بسیار ساده کرده است؛ می‌توانید با همین گوشی‌ها خاطرات را ضبط و منتشر کنید.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - براتعلی داودی، معروف به «ماشال»، شهیدی است از شهدای مشهد، شهیدی که بسیار به مسجد محله و مساجد محله‌شان خدمت کرده است. حالا طبیعی است که بچه‌های مسجد هم به فکر گردآوری خاطراتی دربارۀ او افتاده باشند. این‌طوری است که در قالب یک کتاب جورچینی به نام ماشال ساخته شده و انتشارات خوب شهید ابراهیم هادی هم آن را متتشر کرده است.

پیشتر دربارۀ «فاعلیت» نوشته‌ام و امروز دیدم که کتاب خوب ماشال هم مثل خیلی از کتاب‌های خوبی که به تاریخ شفاهی شهدا می‌پردازد یک نمونۀ خوب و نسبتاً کامل از یک آدم مؤمن فعال را عرضه کرده است. ماشال هم مثل شخصیت نورالدین، پسر ایران و خیلی دیگر از بسیجی‌های خمینی یک شخصیت دوست‌داشتنی است. در مورد این شهید عزیز عاملیت و دعوت مردم به‌سوی خدا با عمل خیلی برجسته است. او حتی کشتی و تفریحات به‌ظاهر عبثی مثل مسابقه و کری‌خوانی در پرخوری را هم بهانه‌ای برای جذب قلب‌ها قرار می‌دهد.

در عین حال که آدم رزمنده و مجاهدی است یک‌بعدی نیست و در زمینه‌های مختلف کار کرده و وجود داشته، به‌استناد خاطراتی که نقل شده‌اند. شجاعت در میدان جنگ، صلۀ رحم، فعالیت‌های عمرانی و به‌قول معروف «جهاد سازندگی»، شوخی و تفریح و ورزش، و ... موضوعات محوری خاطراتی هستند که شهید ماشال را در برابر مخاطب مجسم می‌کنند.

دعوای آخرالزمان و اصولا دعوای همیشگی تاریخ بشر دعوای امکانات مادی و تجهیزات نیست، دعوای روش زیست و الگوی تعاملات انسانی است. شهدا ثروت و گنجینه‌ای هستند که می‌توانند لحظات ما را غنی کنند. بازخوانی این میراث کم‌خدمتی نیست. باید خدا را شاکر بود که جوان‌های مسجدی ما به چنین دریافتی از دین و دین‌داری و سیمای دین‌داران رسیده‌اند که در تهیۀ کتابی مثل ماشال با این دقت‌ها به‌سراغ افراد رفته‌اند و این خاطرات را پیدا کرده‌اند.

در سال‌های اخیر کتاب‌های خوبی در مورد سیرۀ شهدا و مجاهدت‌های رزمندگان منتشر شده است که جای شکر و تشکر دارد. حُسن بزرگ این کتاب‌ها آن است که راه را برای کارهای بعدی باز کرده‌اند و کار را ساده ساخته‌اند. وقتی کتاب خاطرات دوستان شهید برونسی چاپ می‌شود یک شکل و روش کار ساده در اختیار همۀ ما قرار می‌گیرد تا بتوانیم نمونه‌های مشابه را تولید کنیم. همین است که می‌بینیم کتاب‌های بسیاری که به‌عنوان منابع به‌واقع در تربیت نسل بعد کارآمد هم هستند تولید می‌شوند.

توصیۀ همیشگی من به همۀ کسانی که با خانوادۀ شهدا یا رزمندگان سروکار دارند این است که امکانات جدید کار را بسیار ساده کرده است؛ می‌توانید با همین گوشی‌ها خاطرات را ضبط و در کانال‌ها و یا سایت‌ها پیاده‌سازی و منتشر کنید. اگر کسی تنبل است، از این کمتر هم خوب است؛ یعنی فقط صداها را ضبط کند و منتشر کند. ثروت عظیمی در دسترس همۀ ماست که با مختصر همتی می‌تواند خیلی بهتر و بیشتر حفظ شود؛ مثلا برادر بزرگ ما که در عملیات‌های متعددی از جمله «میمک» حضور داشته‌اند به‌اصرار بنده بخشی از خاطراتشان را نوشته‌اند.

بسیار دیده‌ایم و شنیده‌ایم که یک خاطرۀ ساده جرقۀ تولید یک رمان یا فیلم را می‌زند. ممنونم از بچه‌های پایگاهِ بسیجِ رسالتِ مسجدِ امام حسینِ مشهد که این پنجره را باز کردند تا ما با سیمای رشید شهید براتعلی داودی یا همان «ماشال» روبه‌رو شویم. ان‌شاءا... که برای مخاطبان درهای بسیاری به‌ روی حقیقت مسلمانی خواهد گشود، آشنایی با ماشال، شهیدی که در و پنجره می‌ساخت.

* علی محمد مودب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    0 0
    دست مریزاد راویان روایت شهدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس