پارچین

چند بازرس سابق آژانس مدعی شدند که برای پی بردن به برنامه تسلیحات هسته ای ایران، دسترسی کامل «آژانس بین المللی انرژی اتمی» به «پارچین» و مراکز نظامی مجاور ضروری است!

به گزارش مشرق به  نقل از  مجله خبری تاور، دو کارشناس حوزه تسلیحات هسته ای در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، با تکرار ادعاهای واهی غرب علیه برنامه هسته ای ایران مدعی شدند که برای پی بردن به برنامه تسلیحات هسته ای ایران، دسترسی کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به تأسیسات نظامی «پارچین» ضروری است!

«دیوید آلبرایت» بازرس سابق تسلیحاتی و رئیس کنونی «مؤسسه علوم و امنیت  بین المللی» به همراه «اولی هاینونن» معاون سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و سه کارشناس دیگر در گزارش خود مدعی شدند که آژانس بین المللی انرژی اتمی از ابزار و امکانات کافی برای تحقیق در خصوص موارد نقض احتمالی توافق هسته ای (برجام) توسط ایران برخوردار نیست.

در بخش دیگری از ادعاهای این گزارش آمده است: «استراتژی ایران برای انکار، اصلاح و تعدیل در این سایت، امتناع از صدور مجوز دسترسی، و ابهام زایی به طور موفقی مانع از آن شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی به عزم و تصمیمی واضح و صریح دست یابد!»

این کارشناسان نظامی در ادامه گزارش خود از کشورهای عضو گروه «۵+۱» می خواهند که آژانس بین المللی انرژی اتمی را به انجام بازرسی بیشتر از سایت نظامی پارچین ملزم نمایند و اینکه اقدامات در جهت بازرسی از سایت پارچین باید از طریق صدور مجوز دسترسی از سوی دولت ایران به افراد مهم و کلیدی و سایتهای مجاور تسهیل شود.

پارچین نام شهرک و منطقه‌ای است در جنوب شرقی شهر تهران . کارخانه‌های صنایع دفاع در پارچین از سال ۱۳۱۱ فعالیت داشته‌اند و امروزه حدود ۵۰۰ واحد مسکونی سازمانی و همچنین شهرک‌های اقماری دارد. تمرکز صنایع مهم دفاعی کشور در این مجموعه به همراه نگهداری ذخایر موشکی و دیگر مهمات متعارف، این سایت را به یکی از تاسیسات قابل توجه دفاعی تبدیل کرده و غربی‌ها نیز آن را جزء تاسیسات راهبردی نظامی تلقی می‌کنند.

ایران بعد از باز شدن پرونده هسته ای دوبار اجازه بازدید از پارچین را به بازرسان آژانس داده است و هر بار آنها چیزی برای بهانه گیری در آن نیافته اند.

این در حالی است که مقامات بلندپایه سیاسی ونظامی ایران بارها به صراحت تأکید کرده اند که اجازه بازرسی از سایتهای نظامی را نخواهند داد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    3 2
    با بودن روحانی و ظریف به احتمال قریب به یقین بازرسان این سازمان مطمئنند که عاقبت موافقت ایران را برای بازرسی از همه مراکز حساس امنیتی و نظامی کشور جلب خواهند کرد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس