آزادگان - اسارت - اسیر

وضوع «اسارت و اسیرداری» یکی از بخش‌های ویژه کتابخانه تخصصی جنگ محسوب می‌شود و برای اطلاع‌رسانی آن، همواره اهتمام خاصی در اینجا وجود دارد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - موضوع «اسارت و اسیرداری»  و «زندانیان و اسیران جنگی» بخش مهمی از تاریخ هر جنگ محسوب می‌شود. در روزگار معاصر، که تعیین‌کنندگی جنگ، در کنار سیاست‌ورزی و حمایت مردمی، با تجهیزات و تکنولوژی برتر است از رویارویی انسانی و سلحشوری‌ها و چشم در چشم بودن، که در قرون گذشته در جنگ تن به تن شاهد بودیم دیگر خبری نیست. در چنین وضعیتی، بخش مهمی از تقابل مؤثر انسانی و تن به تن در جنگها بر عهده اسیر جنگی و زندانبانش قرار گرفته است. به ظاهر گرچه یکی غالب و دیگری مغلوب است اما در واقع هر اسیر جنگی نماینده فرهنگی کشور خود است و یکی از مشخصه‌های پیروزی یا شکست در جنگ، حاصل این مواجهه تن به تن و انسانی است.

اسیرداری حدود 40 هزار اسیر ایرانی در عراق و حدود 70 هزار اسیر عراقی در ایران طی «جنگ ایران و عراق» بار ویژه‌ای بر دوش فرهنگ و ادبیات جنگ هشت ساله نهاده است که از لابه‌لای منابع منتشره می‌توان به بخش‌هایی از آن پی‌برد. در مطالعه این آثار در می‌یابیم که چگونه در این جنگ، اسیران آزاد شده ایرانی «آزاده» و اسیران عراقی در اردوگاه‌های ایرانی «میهمان» نام گرفتند.

موضوع «اسارت و اسیرداری» یکی از بخش‌های ویژه کتابخانه تخصصی جنگ محسوب می‌شود و برای اطلاع‌رسانی آن، همواره اهتمام خاصی در اینجا وجود دارد. به لحاظ آماری، مجموع کتابهای منتشره (موجود در کتابخانه) در گستره موضوعی اسارت و اسیرداری در جنگ،  از ابتدا تا کنون (مرداد 1396) حدود 890 عنوان است که در این محاسبه، منابعی که بخش اندکی از آنها نیز به این حوزه موضوعی مرتبط بوده، لحاظ شده‌اند. همچنین منابع جدیدالانتشار این حوزه موضوعی 59 عنوان است که 47 عنوان آن منتشره 1395 و 12 عنوان نیز در سال 1396 انتشار یافته‌ است.

با نگاهی آماری به فهرست این آثار  در می‌یابیم که پراکندگی تازه‌های موضوع اسارت و اسیرداری به قرار زیر است:
41 عنوان خاطره و مجموعه خاطره هستند. 12 عنوان در قالب داستان و مجموعه داستان منتشر شده‌اند. 6 عنوان به زندگینامه اسیران جنگی پرداخته‌اند. یک عنوان به بررسی خاطرات اختصاص دارد. در 2 عنوان نیز اشعاری در این خصوص درج شده است و بالاخره یک عنوان نیز در زمره منابع تصویری قرار دارد.
گفتنی است به سبب قرار داشتن برخی از کتاب‌ها در دو  یا چند رده موضوعی، جمع آمار داده شده، بیش از تعداد کل آثار است.

به روال برنامه جدید کتابخانه، نمایشگاهی از تازه‌های این حوزه موضوعی در کنار کتابخانه برپا شده است.
روزهای نمایشگاه: 21 مرداد تا 1 شهریور 1396 شنبه تا چهارشنبه در ساعات اداری (8 تا 16)
طبقه سوم ساختمان مرکزی حوزه هنری، جنب کتابخانه تخصصی جنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس