دروزی

سال 2015 میلادی و در چارچوب راهبرد تشکیل «نیروهای دفاع ملی» سوریه نیرویی مردمی از طایفه دروزیان سوریه در منطقه «جبل العرب» استان سویداء به نام یگان «لبیک یا سلمان» تشکیل شد.

سرویس جهان مشرق - وقتی سخن از طایفه دروزیان به میان می آید، ناخود آگاه نگاه ها به لبنان دوخته می شود، چون این طایفه نقش های محوری و بسیار مهمی را در تاریخ این کشور طی جنگ ها و مبارزات لبنانی ها به ویژه قیام موسوم به «انقلاب برنج» در سال 2005 میلادی ایفا کرده است.

اما مرکز ثقل واقعی طایفه دروزیان در سوریه است که بیش از 700 هزار دروزی در این کشور زندگی می کنند،‌ در مقایسه با 250 هزار دروزی که در لبنان، 130 هزار دروزی که در سرزمین های اشغالی و 20 هزار دروزی که در اردن زندگی می کنند.

با توجه به شرایط حاکم بر سوریه و بازتاب این شرایط بر وضعیت طایفه دروزیان سوری که پیامدهای آن دامان دروزیان لبنانی را هم خواهد گرفت، می توان گفت، این طایفه یکی از خطرناک ترین و حساس ترین مراحل تاریخی خود را سپری می کند.

مشایخ-و-بزرگان-طایفه-دروزیان-سوریه.jpg

مشایخ و بزرگان طایفه دروزیان سوریه

این در حالی است که از زمان آغاز بحران سوریه از 15 مارس سال 2011 میلادی دروزی های سوری تلاش کردند، موضع بی طرفانه ای را در قبال تحولات جاری در سوریه اتخاذ کنند.

نبود شخصیت های کاریزما و رهبران فعال و تاثیر گذار در میان دروزیان سوریه، رهبران این طایفه در لبنان تلاش کردند، با تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی این طایفه به آن سمت و سو دهند، به همین منظور فراخوان ها و اطلاعیه ها و بیانیه هایی مکرری از سوی «ولید جنبلاط»، رئیس حزب «سوسیالیست ترقی خواه» لبنان منتشر شد که در آنها علاوه بر حملات شدیدی که نظام سوریه و «بشار اسد»، رئیس جمهوری این کشور را هدف گرفته بود، دروزی های سوری را به جدایی از ارتش سوریه جدا و پیوستن به صفوف معارضان سوری تحریک می کرد.

طلال-ارسلان-در-دیدار-با-یکی-از-شیوخ-دروزیان.jpg

طلال ارسلان در دیدار با یکی از شیوخ دروزیان

در برابر این تحرکات، شخصیت ها، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی دروزی حامی نظام سوریه همانند «طلال ارسلان»، نماینده پارلمان و رئیس حزب «دموکراتیک» لبنان و «وئام وهاب»، وزیر سابق ورئیس حزب «التوحید العربی» لبنان نیز فعالیت هایی را آغاز کردند که سرآمد آنها اعزام شماری از جوانان داوطلب طایفه دروزیان لبنان به میدان های نبرد با تروریسم تکفیری در کنار ارتش و نیروهای مسلح  در سوریه تلقی می شود.

طلال-ارسلان-در-دیدار-با-سید-حسن-نصرالله.JPG

طلال ارسلان در دیدار با سید حسن نصر الله،‌ دبیرکل حزب الله

اقدام طلال ارسلان و وئام وهاب موج جدیدی از اعتراض ها و انتقادات را در محافل سیاسی لبنان به همراه داشت و در رأس این معارضان «ولید جنبلاط»، رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان قرار داشت که در آخرین پیام خود، با مورد خطاب قرار دادن اعضای طایفه درزوی سوریه، درباره دامی که ادعا می کرد، پیش روی آنها گسترانیده شده، هشدار داده و نظام سوریه را متهم کرده بود، که «بار دیگر دمشق به جنوب سوریه با سیاست بهره برداری از دروزی ها باز می گردد، همان سیاستی که در همین چند ماه‌ های اخیر در منطقه عرنه، در استان سویداء با هدف برافروختن آتش نزاعی خونین با دیگر طوایف سوری اجرایی شد».

وئام-وهاب-در-دیدار-با-یکی-از-رهبران-طایفه-دروزیان-2.jpg

وئام-وهاب-در-دیدار-با-یکی-از-رهبران-طایفه-دروزیان-1.jpg

وئام وهاب در دیدار با یکی از رهبران طایفه دروزیان

تصریحات ولید جنبلاط به مذاق برخی از محافل سیاسی لبنانی خوش آمد، به همین دلیل به نوعی به حمایت از وی برخواسته خاطر نشان کردند، نگرانی های جنبلاط از حادثه عرنه چندان هم بیراهه نیست.

حادثه ای که به ظاهر نگرانی های جنبلاط را در پرونده سوریه را تشدید و آن را نزاع داخلی بین برادران سوری و تصفیه طوایف ساکن این کشور به دست یکدیگر توصیف کرده و درباره تکرار آن به درزوی ها هشدار داده بود، در واقع نبردهایی بود که اکتبر سال 2014 میلادی بین «نیروهای دفاع ملی» سوریه با گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» که درصدد تصرف منطقه عرنه بودند، به وقوع پیوسته بود و در جریان دفع حملات سخت النصره و درگیری های مسلحانه رخ داده 27 دروزی از نیروهای دفاع ملی سوریه کشته شده بودند.

وئام-وهاب-در-دیدار-با-سید-حسن-نصر-الله.jpg

وئام وهاب در دیدار با سید حسن نصر الله،‌ دبیرکل حزب الله

این محافل سیاسی لبنانی ضمن تایید اظهارات جنبلاط مبنی بر اینکه بخش گسترده ای از مناطق سکونت دروزی ها در جنوب سوریه، از سال 2014 میلادی به مناطق تماس و درگیری بین نیروهای ارتش و دفاع ملی سوریه با گروه های چند ملیتی تروریستی تبدیل شده و شرایط حساس و خطرناکی را برای این طایفه ایجاد کرده، دلیل نگرانی های جنبلاط را در دست داشتن اطلاعات محرمانه ای ارزیابی کردند که نشان می دهد، ارتش سوریه خود را برای عملیات نظامی بزرگی در ریف های دو استان سویداء و درعا آماده می کند و از آنجا که این دو استان و ریف های آن به کانون سکونت دروزیان در سوریه شهرت یافته، بنابراین یکی از طرف‌ های اصلی و مستقیم در این نبردها دروزی ها خواهند بود.

دروزهای-مدافع-روستای-حضر-2.jpg

دروزهای-مدافع-روستای-حضر-3.jpg

دروزهای-مدافع-روستای-حضر-4.jpg

دروزهای-مدافع-روستای-حضر-1.jpg

 دروزهای مدافع روستای حضر

تشکیل گروه های دفاع ملی دروزی

به عمد یا غیر عمد مخاطبان این انتقادات دو گروه تلقی می شدند، اول: نظام سوریه که مخالفان آن در لبنان تلاش می کردند، اینگونه القا کنند که آنقدر تضعیف شده که توان و قدرت دفاع و حمایت از مردم سوریه از طایفه دروزی ها را ندارد و اینکه پایگاه و جایگاهی بین این طایفه ندارد که به حمایت از آن برخیزند، به همین منظور حزب الله به عنوان متحد دمشق در لبنان خود را مجبور دید با نفوذ در دروزی های لبنان به کمک دمشق بشتابند و دوم: طایفه دروزیان سوری که با این انتقادات تلاش داشت، نشان دهد، نظام سوریه جایگاهی در میان دروزی های این کشور ندارد، چراکه اگر از چنین حمایتی برخوردار بود، به جای ارسال دروزیان لبنانی به دفاع از دمشق، از میان دروزیان سوریه گروه هایی به دفاع و حمایت از نظام حاکم برمی خواستند.

یگان-لبیک-یا-سلمان-دروزیان-سوریه-1.jpg

یگان-لبیک-یا-سلمان-دروزیان-سوریه-2.jpg

 یگان لبیک یا سلمان دروزیان سوریه

آنچه بر این تحلیل ها مهر تایید می زد، فضا سازی رسانه های لبنانی وابسته به این منتقدان بود که در گزارش های خود تاکید داشتند، نظام سوریه در میان دروزی های این کشور از حمایتی برخوردار نیست و این طایفه میان موافقان که اقلیت را تشکیل می دهند و مخالفان که در اکثریت هستند، تقسیم شده است.

در پاسخ به این انتقادات و اتهامات اواسط مارس سال 2015 میلادی و در چارچوب راهبرد تشکیل «نیروهای دفاع ملی» سوریه موسوم به «الدفاع الوطنی» نیرویی مردمی از طایفه دروزیان سوریه در منطقه «جبل العرب» استان سویداء به نام یگان «لبیک یا سلمان» تشکیل شد.

این یگان در برهه زمانی تشکیل شد که گروه مسلح «ارتش آزاد» خود را برای نبرد تصرف فرودگاه نظامی «الثعله» در استان سویداء آماده می کرد و برای تضمین حمله خود معارضان نظام در جنوب سوریه را به خدمت گرفته بود تا مانع ادامه حمایت و پشتیبانی مردمی از ارتش سوریه در استان سویداء شوند و از طایفه دروزیان شیخ «وحید البلعوس» به خدمت گرفته شده بود.

دروزیان-سوریه-1.jpg

دروزیان-سوریه-2.jpg

دروزیان-سوریه-3.jpg

 دروزیان سوریه

در این راستا، «حکمت سلمان الهجی» بزرگ طایفه دروزیان و رهبر روحی و معنوی این طایفه و طوایف مسلمان یکتا پرست در سوریه که درک کاملی از سقوط فرودگاه نظامی الثعله و سیطره گروه های مسلح تروریستی بر آن و در ادامه بر دیگر مناطق استان سویداء داشت، با انتشار بیانیه ای خطاب به اعضای این طایفه در جنوب سوریه، از مردان و جوانان غیرتمند دروزی و هر کس که توان به دست گرفتن سلاح داشته باشد، می خواهد، به نام دفاع از خاک و وطن و ناموس و جان و مال خود به گروه های داوطلب دفاع ملی سوریه ملحق شده و با تشکیل گروه دفاع ملی دروزی ها در کنار ارتش و نیروهای مسلح سوریه به مبارزه با گروه های مسلح تروریستی بشتابند.

فرودگاه-ثعله-سویدا-همچنان-در-اختیار-ارتش-سوریه-و-دروزی-ها-2.jpg

فرودگاه-ثعله-سویدا-همچنان-در-اختیار-ارتش-سوریه-و-دروزی-ها-1.jpg

فرودگاه ثعله سویدا همچنان در اختیار ارتش سوریه و دروزی ها

وجه تسمیه نیروهای دفاع ملی دروزی

تشکیل نیروهای دفاع ملی دروزیان با جنجال رسانه ای گسترده ای همراه بود، معارضان سوری تشکیل این نیروها را به جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان نسبت داده و تفسیرهای متفاوتی بر نام برگزیده این نیروها؛ «لبیک یا سلمان» ارائه دادند.

دروزی-های-سوریه-در-دیدار-با-بشار-اسد-3.jpg

دروزی های سوریه در دیدار با بشار اسد

«فیصل القاسم»، از معارضان سوری و زاده استان سویداء در واکنش به تشکیل یگان لبیک یا سلمان در صفحه فیس بوک اش نوشت: در ادامه دخالت های ایران و حزب الله در بحران سوریه که پیش تر به تشکیل گروه های شبه نظامی متشکل از شیعیان عراق و لبنان و ایران و علویان سوریه تحت عناوینی مانند «لبیک یا حسین»[ع]  و «لبیک یا زینب»[س] منتهی شده بود، این روزها شاهد تشکیل گروه شبه نظامی جدیدی از طایفه دروزیان به نام «لبیک یا سلمان» هستیم.

همچنین «ایاد ابو الشقرا»، معارض دروزی سوری ضمن متهم کردن ایران و حزب الله به دست داشتن در تشکیل این گروه و تلاش برای برافروختن آتش فتنه طایفه ای بین دروزی ها، در تحلیلی بر نامگذاری این یگان به «لبیک یا سلمان» گفت: ایرانی ها به خوبی از ارج و منزلت «سلمان فارسی»،‌ صحابه پیامبر [ص] نزد طایفه دروزیان آگاه هستند، لذا از احساسات و احترامی که دروزیان و یکتا پرستان جنوب سوریه برای این شخصیت برخوردار هستند، سوء استفاده کرده و با انتخاب این نام تلاش می کند، احساسات جوانان دروزی را تحریک کرده آنها را به ملحق شدن به این گروه ترغیب کند.

ابو-سومر-اسامة-زهر-الدین-برادر-سرهنگ-عصام-زهر-الدین-فرمانده-ستاد-مشترک-عملیات-نظامی-ارتش-سوریه-در-قنیطره-....jpg

 ابو سومر اسامة زهر الدین برادر سرهنگ عصام زهر الدین فرمانده ستاد مشترک عملیات نظامی ارتش سوریه در قنیطره ...

عصام-زهر-الدین-در-دیدار-با-شیوخ-دروزی.jpg

 عصام زهر الدین در دیدار با شیوخ دروزی

در پاسخ به این اتهامات و ادعاها شماری از شیوخ طایفه دروزی و فرماندهان یگان لبیک یا سلمان تاکید کردند که برخلاف تصریحات برخی از معارضان سوری «لبیک یا سلمان» به این جهت برای نیرو انتخاب شد تا به کسانی که ما را به مزدوری و وابستگی به نظام و شخص «بشار اسد» متهم می کنند، بگوییم، این نیرو وابسته به نظام و شخص خاصی نبوده، با هدف دفاع از وطن، مصون نگه داشتن آن از تجاوز متجاوزان و بیگانگان و حفاظت از تمامیت ارضی سوریه تشکیل شده و تلاش می کند، در کنار ارتش و نیروهای مسلح سوریه ضمن دفاع از عِرض و ناموس خود، مانع تکرار فجایعی مانند نبردهای «عرنه» و «داما» و شهرک های «بکا» و «ذیبین» شویم که عاملان آن گروه های تروریستی بودند و به موجب آن ده ها دروزی کشته و زخمی شدند.

پیشینه دیرینه حضور دروزیان در میدان دفاع از سوریه

ادعاها و اتهامات فوق در حالی از سوی معارضان سوری در واکنش به تشکیل یگان لبیک یا سلمان مطرح شدند که دروزی ها از همان سال های اول بحران سوریه در عرصه دفاع از میهن خود و مبارزه با گروه های تروریستی تکفیری حضور فعال و مشارکت گسترده ای در کنار ارتش و نیروهای مسلح سوریه داشتند.

گروه-ارتش-یکتا-1-پرستان-2.gif

گروه-ارتش-یکتا-1-پرستان-3.gif

گروه-ارتش-یکتا-1پرستان-4.jpg

گروه-ارتش-یکتا-1-پرستان.jpg

گروه ارتش یکتا پرستان

در این زمینه می توان از گروه موسوم به «ارتش یکتا پرستان» یا «ارتش دروزی های یکتا پرست» نام برد که فوریه سال 2013 میلادی توسط «ابو ابراهیم اسماعیل التمیمی» از نوادگان «ابو حمزه بن علی»، مؤسس طایفه دروزی ها در دوران خلافت فاطمیون در قرن یازدهم در مصر تشکیل شد.

گروه «ارتش یکتا پرستان» که به گروه «ارتش ابو ابراهیم» نیز معروف است، از زمان تشکیل تاکنون در کنار ارتش و نیروهای مسلح سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی به ویژه گروه تکفیری «جبهه النصره» مشارکت داشته و مهمترین مناطق عملیاتی آن ریف غربی استان درعا، ریف شمالی استان قنیطره، مناطق جبل الشیخ در استان سویداء و ریف جنوبی دمشق است.

اولین ظهور علنی ارتش یکتا پرستان شهر دروزی نشین «قطنا» در ریف شمالی استان قنیطره بود که گروه های تروریستی درصدد تصرف آن بودند، اما ایستادگی و مقاومت جانانه ارتش یکتا پرستان در کنار ارتش و نیروهای مسلح سوریه حملات گروه های تروریستی را که سه ماه مستمر ادامه داشت، با شکست مواجه کرد.

دروزی-های-سوریه-در-دیدار-با-بشار-اسد-2.jpg

دروزی-های-سوریه-در-دیدار-با-بشار-اسد-1.jpg

دروزی های سوریه در دیدار با بشار اسد

معارضان سوری درباره دلایل تشکیل یکتا پرستان صراحتا به جنایات گروه های تروریستی از جمله گروه های تکفیری مانند جبهه النصره و داعش اشاره و اذعان می کنند، کشتار اقلیت ها یا ظلم و ستم روا داشته شده از سوی این گروه ها علیه پیروان ادیان دیگر در سوریه مهمترین دلیل نزدیکی دروزی ها به نظام و ایستادن در کنار ارتش سوریه در مبارزه اش با گروه مسلح بود.

در این راستا می توان به جنایات گروه تکفیری جبهه النصره پس از تصرف منطقه «جبل الدروز»، در ریف شمالی استان ادلب اشاره کرد که 25 هزار دروزی ساکن 18 روستا در این منطقه را وادار کردند به برداشتی که خود از دین اسلام دارند و آن را بر آنها عرضه می کردند، درآیند و البته این جدای از کشتار و  قتل صدها دروزی بود که در این مناطق به دست تکفیری های النصره صورت گرفت.

یوسف-جربوع-فرمانده-و-موسس-گروه-سپر-وطن-از-دروزیان-سوریه-1.jpg

 یوسف جربوع، فرمانده و موسس گروه سپر وطن از دروزیان سوریه

همچنین باید از نیروی دیگری متشکل از دروزیان به نام «سپر وطن» نام برد که ارتباط و همکاری بسیار نزدیک و تنگاتنگی با ارتش و نیروهای مسلح سوریه دارد. حضور و فعالیت میدانی و نظامی این نیرو تنها به استان سویداء محدود نمی شود، بلکه در کنار ارتش سوریه در تمام نقاط این کشور جهت مبارزه با گروه های تروریستی و تکفیری حضور و رهبری آن را یک دروزی به نام شیخ «یوسف جربوع» برعهده دارد.

وجود این تشکل های داوطلب و خودجوش دروزی که تاریخ تشکیل آنها به سال ها قبل از تشکیل از گردان لبیک یا سلمان باز می گردد، کذب ادعاهای معارضان نظام سوریه در داخل و خارج این کشور را به اثبات می رساند.

تصاویری-از-مراسم-تشییع-3-شهید-دروزی-روستای-حضر-1.jpg

تصاویری-از-مراسم-تشییع-3-شهید-دروزی-روستای-حضر-3.jpg

تصاویری-از-مراسم-تشییع-3-شهید-دروزی-روستای-حضر-2.jpg

 تصاویری از مراسم تشییع 3 شهید دروزی روستای حضر

حمایت دروزیان لبنان و جولان اشغالی از دروزیان سوریه

چند روز بعد از رژه نظامی یگان های حزب الله در منطقه «القصیر» سوریه و در روز 22 نوامبر سال 2016 میلادی که به روز استقلال لبنان معروف است، «وئام وهاب»، نماینده سابق دروزی های لبنان رسما از تشکیل گروهی به نام «گردان های التوحید» متشکل از طایفه دروزی های لبنان خبر داد.

وهاب در این روز ضمن به نمایش گذاشتن رژه ای از نیروهای تشکیل دهنده این گردان ها طی تصریحاتی حمایت خود از نظام سوریه و «بشار اسد» و وفاداری مطلق اش از آنها را اعلام و تاکید کرد که دروزی های لبنان همچون گذشته از نظام سوریه، بشار اسد و هم کیشان خود در سوریه در برابر تجاوزات گروه های تروریستی تکفیری ادامه خواهند داد و تشکیل یگان دروزی «لبیک یا سلمان» و یا فعالیت ارتش یکتا پرستان به حمایت دروزیان لبنانی از هم کیشان خود در سوریه پایان نمی دهد.

گردان-التوحید-دروزیان-لبنان-1.jpg

گردان-التوحید-دروزیان-لبنان-2.jpg

گردان-التوحید-دروزیان-لبنان-3.jpg

گردان-التوحید-دروزیان-لبنان-4.jpg

گردان التوحید دروزیان لبنان

اعلام حمایت از دروزی های سوریه در برابر تجاوزات و تعرضات گروه های تروریستی تکفیری تنها به دروزی های لبنان محدود نمی شد، بلکه در تحولی بی سابقه، بسیاری از جوانان دروزی سرزمین های اشغالی که سابقه خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی را نیز در پرونده خود دارند، به صراحت حمایت خود از هم کیشان اشان در سوریه را اعلام و بر آمادگی خود جهت نبرد با گروه های تروریستی در جنوب سوریه و دفاع از مناطق دروزی نشین تاکید کردند.

دروزی-های-اسراییل-2.jpg

دروزی-های-اسراییل-1.jpg

 دروزی های اسراییل

این اعلام حمایت در حالی صورت می گرفت که رژیم صهیونیستی در طول دهه های گذشته تلاش کرده بود، با دادن امتیازات مختلف به دروزی ها ساکن سرزمین های اشغالی در صفوف آنها نفوذ کرده و بین آنها شکاف ایجاد کند، دادن تابعیت این رژیم و به رسمیت شناختن پیروان این طایفه در سرزمین های اشغالی،‌ همچنین خدمت در ارتش اسرائیل از امتیازات در نظر گرفته شده برای طایفه دروزیان سرزمین های اشغالی است.

اعلام استمرار حمایت دروزی های لبنان و اعلام حمایت دروزیان سرزمین های اشغالی از هم کیشان خود در سوریه  پاسخ محکم و کوبنده ای به منتقدان و معارضان لبنانی بود که تا پیش از تشکیل گردان «لبیک یا سلمان» و با نادیده گرفتن حضور قدرتمند ارتش یکتا پرستان در مبارزه با گروه های تروریستی تکفیری، تلاش داشتند، از یک سو، دروزیان سوریه را طایفه ای جدا از ملت، ارتش و نظام سوریه و از سوی دیگر، نظام و ارتش سوریه را ناتوان از دفاع از دروزی ها در برابر تجاوزات گروه های تروریستی تکفیری جلوه دهند.

پیشینه درخشان طایفه دروزی ها در دفاع از سوریه

دروزی ها اگرچه اقلیتی کوچک در سوریه به شمار می آیند، اما پیشینه ای بسیار درخشان در تاریخ سوریه، به ویژه طی بحران تحمیلی بر این کشور دارند و همواره در تمام مراحل وفاداری خود به سوریه را ثابت کرده و در بسیاری از نبردهای ارتش سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی تکفیری به ویژه استان های درعا، قنیطره، ریف دمشق و سویداء مشارکت گسترده و تاثیر گذاری داشته اند.

دفاع از منطقه «جبل الحرمون» در استان قنیطره و ممانعت از سقوط آن به دست گروه های تروریستی تکفیری، دفاع و حمایت از دمشق، مرکز نظام و پایتخت سوریه در محورهای عملیاتی «جرمانا» و «صحنایا» در ریف دمشق، سه نبرد بسیار مهم و سه صحنه از حضور پر افتخار و درخشان طایفه دروزی های سوریه در دفاع از کشور و مبارزه با گروه های تروریستی تکفیری طی بحران سوریه محسوب می شود.

سرهنگ-عصام-زهرالدین-از-چهره-های-بارز-دروزی-وفادار-به-نظام-سوریه-3.jpg

سرهنگ-عصام-زهرالدین-از-چهره-های-بارز-دروزی-وفادار-به-نظام-سوریه-1.jpg

سرهنگ عصام زهرالدین از چهره های بارز دروزی وفادار به نظام سوریه

همچنین این طایفه چهره های متعددی را به دولت، ملت و کشور سوریه به عنوان نماد و سمبل وطن دوستی و ملی گرایی معرفی کرده که در حال حاضر نام آشناترین آنها، سرهنگ «عصام زهر الدین» است که در جبهه شرقی در استان «دیر الزور» فرماندهی نیروهای ارتش سوریه و ماموریت شکست محاصره چند ساله شهر دیر الزور توسط گروه تروریستی تکفیری «داعش» را برعهده دارد و در طول این سال ها بارها کفایت و توانمندی خود را در عرصه نظامی و دفاع از سوریه با شکست داعش در نبردهایی که هم برای نظام سوریه و هم برای داعش حکم مرگ  و زندگی در شرق سوریه را داشت، به اثبات رساند.  

خلاصه سخن

علی رغم اینکه دروزی ها اقلیت کوچکی را در سوریه تشکیل می دهند و به دلیل بسته بودن شناخت کافی از این طایفه، به ویژه نقش آنها در محاسبات طرف های درگیر در بحران سوریه وجود ندارد، اما اعضای این طایفه در طول سال های بحران تحمیلی بر سوریه، در دو سطح داخلی و خارجی میزان تاثیر گذاری خود بر روند بحران و مسیر تحولات ثابت کردند.

در این میان طرفی که بتواند، با درک درست از قدرت و توانمندی این طایفه و میزان اثر گذاری آنها بر روند بحران و تحولات میدانی سوریه، این نیرو را به سمت خود جهت دهد، بیش از طرف های دیگر از قدرت تغییر معادلات میدانی و موزانه قوا در پرونده سوریه به ویژه در جبهه جنوب که رژیم صهیونیستی یکی از خطرناک ترین بازیگران آن شمرده می شود، برخوردار خواهد بود و طی این سال ها نظام سوریه با درک درست از نیروهای تاثیر گذار در میدان نشان داده که در پرونده دروزیان هوشمندتر و منطقی تر از دیگر طرف های درگیر در بحران سوریه عمل کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    10 5
    ممنون. فردا هم گزازش بدید. میگن ایران نابود شد
    • حسین PL ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      31 5
      دروزی , مسیحی حتی اون کوبایی ها که معلوم نیست به چه چیز اعتقاد دارند شرف و انسانیت و شعورشون بسیار بسیار والا هست در مقایسه با انگلهایی مثل آل سعود و آل خلیفه و آل جهل و آل حماقت هست.
  • ستار IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    36 7
    مقاله بسیار خوبی بود و از مطالعه آن لذت بردم فقط این نکته را اضافه کنم که دروزیها فرقه ای منشعب شده از مذهب شیعیان اسماعیلی ( هفت امامی) هستند.
    • رضا IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      31 4
      صد رحمت به انها مثل ترکمن های افراطی نیفتادند تو دام ترکیه؟؟؟؟؟
  • جمیشد GB ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    25 5
    گروه «ارتش یکتا پرستان» که به گروه «ارتش ابو ابراهیم» نیز معروف است، از زمان تشکیل تاکنون در کنار ارتش و نیروهای مسلح سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی به ویژه گروه تکفیری «جبهه النصره» مشارکت داشته و مهمترین مناطق عملیاتی آن ریف غربی استان درعا، ریف شمالی استان قنیطره، مناطق جبل الشیخ در استان سویداء و ریف جنوبی دمشق است
  • نوستر آداموس IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    7 84
    لشکریان به مرزهای ایران خواهند رسید و کشور ایران آتش را از نزدیک لمس خواهد کرد
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      61 7
      لشگریان غلط کردن با تو، مملکت صاحب داره
    • احمدرضا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      46 5
      آقای آداموس ما مثل آدامس همه ی دشمنان خودمون رو می جویم ومثل تفاله آنها را توف می کنیم اینو به اربابانت هم بگو اگه جرعت دارند بسم ا....
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      4 35
      موافقم. خانم نوستر آداموس درست میگن
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      23 5
      برو .....
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      52 3
      ایرانی زنده است و میجنگد
    • علی حسینی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      26 3
      .........آب قطعه
    • محمد IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      42 4
      لشكريان بيان براشون گور دسته جمعي آماده كرديم
    • علی عباس زاده IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      45 5
      کوچولو اگه رسیدی به مرزهای ایران سعی کن مراقب شلوارت باشی که ......... مرزهای ایران اونقدر واژه سنگینی هستش که از اندازه دهن تو و اربابای پلیدت خیلی گنده تره
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      21 3
      و آن زمان وعده خدا محقق خواهد شد و آخرین ذخیره الهی در روی زمین ظهور خواهد کرد و بساط اهریمنان را برخواهد چید . آن روزگار است که اقصی نقاط جهان نغمه زیبای انا المهدی را خواهند شنید و کشور به دست صاحب اصلی آن خواهد رسید .
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      22 5
      صهیونیست های ناگرامی ! آرزوهای بزرگی دارید ولی عاقبت برای متقین است .
  • لبنان IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    29 2
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • SY ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    13 4
    سلام گزارش خوبی بود اما در ابتدای آن باید در باره (انقلاب برنج) صحبت کنم. متاسفانه این ترجمه اشتباهی است در اصل (ثورة الأرز) الأرز هم اعرابش این شکلی است حرف (ر) ساکن ویک نوع درخت معروفی در لبنان است که نماد پرچم آن است. اما (الأرز) اگر (حرف ر) ضمه داشته باشد به معنای برنج است. متشکرم
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    11 2
    ماشالله درووووووووز!
  • لبنان IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    8 56
    از همین الان معلومه کار ایران تمامه
    • محمد IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      22 6
      واق واق نکن
    • علی عباس زاده IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      15 4
      بوزینه کار تو و هفت جد وآبادت تمومه پرچم لبنان رو زدی توی پروفایلت ولی اصلا تابلویه که هویت تو مال لبنان نیست مال کشور حروم لقمه هاست
    • رضا2 IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      15 5
      بخواب بابا حال نداری!
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      15 6
      ببخشید شما کجایی هستی که برای نابودی ایران رجز میخونی ؟!!! لااقل جرات داشته باش و اسم کشورت رو بگو
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      9 22
      به نظر شما اگر همان روزهای اولِ تظاهرات مردمی در سوریه ، بشار اسد به خواست مردم تن داده بود و کناره گیری میکرد ، آیا این کشت و کشتار در سوریه راه می افتاد ؟ آیا اینجوری کشوری مانند سوریه نابود میشد ؟ الان در کشورهایی مانند تونس ، لیبی و مصر (شاید با مشکلاتی هم روبرو شدند) آرامش برقراره و هیچ ویرانی تا این حد (سوریه) متوجه کشورشان نشد. کاش روز اول آقای بشار اسد اینقدر برای ماندن در قدرت تلاش نمیکرد.
    • LB ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      12 5
      میام براتا! از اسم لبنان سو استفاده نکن. هیچکدوم از گروهک های منطقه که هیچ، حتی کشورهای منطقه هم توان و جرات نابودی ایران رو ندارند. مگر اینکه شما و امثال شما نماینده های مثل خودتونو بفرستید به مجلس و وزارتخانه ها! ولی کور خوندید، بازم خدا هست و سپاه هست و ما هستیم. پاینده باد ایران اسلامی
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      13 7
      اگه ایران نبود کار منطقه تمام بود
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      6 6
      تا حالا دهها میلیاردها دلار به اینها کمک کردیم چطور ممکنه کارمون تموم باشه ؟
    • موریس IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      9 5
      گوگولی برو کارتون ت رو نگاه کن
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      9 4
      بشار بکشه کنار که اسراییل بیاد یا آمریکا؟ مشکل سوریه افراطیهای هزار کشور وهابی است نه مردم معترض آرام
    • امیر IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      9 5
      جناب 12:37 کدام مردم؟!!!!! ( منظورت تکفیری های آمده از هشتاد کشوردنیاست؟!!!!) بشاراسد از قدرت کناره گیری می کرد تا قدرت دست تکفیریها بیفته؟!!!! حالت خوبه؟!!!! اکثریت مردم سوریه از بشار اسد و پدرش حمایت می کردند و می کنند و خودتم می دونی و بهتره بدونی و اینقدر در برابر فهم واقعیت مقاومت نکنی، بهتره کمی بیشتر مطالعه کنی و سواد سیاسی خودتو بالا ببری، تظاهرات عده ای اندک در درعای سوریه در اوایل جنگ در سوریه ،که نمی بایست منجر به کناره گیری بشار اسد می شد ( انتظار داشتی با تظاهرات هدایت شده از خارج از مرزها والبته برخی مخالفان داخلی مثل اخوان المسلمین سوریه، بشار اسد از قدرت کناره گیری کند؟!!!! همه که مثل شاه سلطان حسین صفوی و شما نیستند)،.
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      0 1
      سلام به ملک سلمون برسون
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    8 30
    دولت سوریه هیچ شانسی ندارد از شمال و شمال شرق توسط نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا و از جنوب تحت محاصره اردن و ارتش اسرائیل و از سمت شرق هم نیروهای حشدشعبی شاخه صدر(سرایااسلام)با اسد مخالف اند و بخش های دیگه هم تحت تصرف ارتش عراق است که ارتش شیعه محسوب نمیشه و همکاری قطعن نخواهد کرد.در استان سویدا هر لحظه احتمال پیشروی به سمت دمشق وجود داره ترکیه هم که در ادلب و حمص بالادست است ...دولت سوریه شاید فقط بتواند بیابان های سوریه را دوباره کنترل کند
    • موریس IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      11 7
      نه بابا چقدر باهوشی ! الان برا خودت فکر میکنی یه کارشناس خیلی عاقل هستی!
  • shayan IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    14 5
    در یک مقطعی که نظام سوریه در حال ساقط شدن بود (۲۰۱۲-۲۰۱۳) دروزی های حق داشتن که طرف نظام سوریه و نگیرن به هر حال باید از طایفشون دفاع کنن ولی خداروشکر الا اوضاع در سوریه و عراق بسیار خوب است و با همه مشکلات رو به پاکسازی میرن . مقاومت همیشه پیروزه. یا مهدی
  • LB ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    10 4
    انقلاب برنج نداریم. ثورة الارز یعنی انقلاب سدر (نمادی که در پرچم لبنان هست) با رز به معنای برنج فرق داره عزیزان. ترجمه می کنید برنج ملت فکر میکنند یک انقلاب بلشویکی بوده برای گرسنگان
  • علی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    14 7
    شما که اینقدر دروزیان رو دوست دارید؟ برای اون ها حق زندگی در مرزهای ایران هم قائل هستید ؟
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    9 6
    درود بر عصام زهرالدین. درورد بر همه مدافعان در سوریه. مرگ بر ال سعود تکفیری
  • علی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    5 6
    اکر به خدا ایمان داشته باشیم .باورکنید کورستان تکفیری ها راخواهیم دید انشا ,الله
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    19 6
    خاک پای این دروزیان تو سر ترکیه وترکیه پرستان خاعن که کشورهای سوریه عراق ولیبی ومصر را به اتش کشید
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    3 0
    مشرق با علم نظر بده حالا صبح عکس جنایت پخش نکنی و به این یکتا پرستا نسبت ندی
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 2
    بزودی سفیان ی از میان همین دروزی را خواهید دید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس