تدابیر امنیتی در مقابل مسجدالاقصی

واقعیت این است که محتوای اعتراض مردم فلسطین فراتر از موضوع گیت های الکترونیکی است و آنها نسبت به مصادره و تخریب احتمالی مسجد الاقصی و سایر مقدسات اسلامی و یهودی سازی قدس اعتراض دارند.

سرویس جهان مشرق - در درگیری‌هایی که در روز جمعه خشم فلسطینیان بر ضد اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی نام‌گذاری شده بود، سه فلسطینی به شهادت رسیده و صدها تن دیگر زخمی شدند. این درگیری‌ها در گوشه و کنار فلسطین اشغالی از قدس گرفته در کرانه باختری و حتی نوار غزه ادامه پیدا کرد. البته در نهایت یک فعال فلسطینی در شهرک حلمیش در رام الله با سلاح سرد به تعدادی از صهیونیست‌های شهرک نشین حمله کرد که در نتیجه این عملیات ۳ صهیونیست به هلاکت رسیده و دو نفر دیگر به شدت زخمی شدند. عامل این حمله نیز شهید شد.

در درگیری‌هایی که جمعه در مناطق مختلف فلسطین اشغالی از جمله در شهر قدس و اطراف مسجدالاقصی بعد از نماز جمعه به وقوع پیوست. سه نفر به شهادت رسیدند. محمد محمود شرف ۱۷ ساله در نتیجه اصابت گلوله به سرش در مقابل باب العامود شهید شد و محمد ابو غنام نیز در حی الطور در داخل شهر قدس به شهادت رسید. محمد خلف لافی ۱۷ ساله نیز در درگیری‌های بوجود آمده در منطقه ابو دیس در نزدیکی شهر شهر به علت اصابت گلوله جنگی به قلبش شهید شد.

منابع بیمارستانی و رسانه‌ای اعلام کردند که در نتیجه این درگیری‌ها ۱۲۰ فلسطینی در قدس زخمی شدند که جراحت‌های آن‌ها در نتیجه اصابت گلوله جنگی و پلاستیکی و خفگی با گازهای مسموم شیمیایی و زیر گرفتن با خودروهای صهیونیست یا به آتش کشیدن آنها بوده است. ۷۱ مجروح نیز در محل درگیری ها مداوا شدند.

شهرها و پایتخت های دیگر کشورها نیز شاهد برپایی تظاهرات اعلام همبستگی با ملت فلسطین بود که بیشتر آنها بعد از نماز جمعه آغاز شد. این تظاهرات در لبنان و یمن و اردن و مصر و تونس و ترکیه و مالزی و دیگر کشورهای عربی و اروپایی برگزار شد.

تحولات جمعه در فلسطین اشغالی در ابعاد سیاسی شاهد دو موضع مهم بود. موضوع اول اظهارات اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بود که خواستار برگزاری نشست فوری گروه های فلسطینی برای توافق بر سر استراتژی تقابل در درگیری‌های قدس در بیروت یا قاهره شد. وی چارچوب این نشست را مقاومت و اعتراض در برابر [اقدام رژیم های عربی برای ] عادی سازی روابط عربی- اسلامی با اشغالگران نامید و تاکید کرد که این موضوع فراتر از گیت های الکترونیک مسجد الاقصی است. هنیه در سخنرانی خود در جمعه خشم فلسطینی درگیری‌های کنونی را فراتر از گیت‌های الکترونیکی دانست و تأکید کرد که ملت فلسطین وحدت خود در مبارزه قدس و الاقصی را اعلام کرده و هر نوع تلاشی برای عادی سازی روابط عربی - اسلامی با رژیم صهیونیستی را رد می کند و آن را توهینی به خود می داند.

نکته مهم دیگر این بود که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای اولین بار از زمان آغاز انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ تاکنون هماهنگی‌های امنیتی خود با رژیم صهیونیستی را متوقف کرد. این اقدام هیجانی چندین شاخصه اصلی دارد که نشان از ناکارآمد بودن آن در برابر موج تجاوزهای اخیر رژیم صهیونیستی و سیاست‌های نژاد پرستانه این رژیم بر ضد ملت فلسطین دارد. نکته اول اینکه عباس این اقدام را صرفا با برداشتن گیت های مسجد الاقصی مرتبط کرده و سعی دارد از این انتفاضه مردمی برای رسیدن به دستاوردی موهوم برای خود سوء‌استفاده کند. این در حالی است که سه دهه مذاکره وی با رژیم صهیونیستی که تاکنون امتیازات استراتژیک زیادی را به صهیونیست‌ها داده، هیچ موفقیت قابل توجهی برای ملت فلسطین به دنبال نداشته است. واقعیت این است که محتوای اعتراض مردم و نیروهای مقاومت فلسطین فراتر از موضوع گیت های الکترونیکی است و آنها نسبت به مصادره و تخریب احتمالی مسجد الاقصی و سایر مقدسات اسلامی و یهودی سازی قدس و دیگر مناطق فلسطینی اعتراض دارند، با این وجود اگر رژیم صهیونیستی با موضوع برداشتن گیت ها موافقت کند، عباس تلاش خواهد کرد از این موضوع استفاده ابزاری و تبلیغاتی کند.

موضوع دیگر این است که این اقدام محمود عباس می‌تواند درهای جهنم سیاسی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی را بر ضد وی باز کند. عباس پیش از این نیز نشان داده که قدرت ایستادگی در برابر این فشارها را ندارد، لذا پیش بینی می شود اگر اسرائیل قصد برداشتن این گیت ها جهت اعتبار بخشی به عباس را نداشته باشد، وی خیلی زود از این خواسته منصرف شود.

نکته بعدی اینکه توقف همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی یکی از مطالبات بر حق و اصلی گروه‌های مقاومت جهت تحقق آشتی ملی بود، به این ترتیب با توجه به اظهارات اسماعیل هنیه شوک وارد شده به ملت فلسطین در صورت وجود اراده مثبت در نزد تشکیلات خودگردان فلسطینی می تواند قدم های مثبتی در مسیر کاستن از فاصله میان فتح و حماس بردارد.

جمعه همچنین بعد از جلوگیری نیروهای امنیتی صهیونیستی از حضور مردان زیر ۵۰ سال برای ادای فریضه نماز در منطقه قدیمی قدس ، نیروهای فلسطینی در اقدامی کم سابقه موفق شدند خیابان‌های قدس را به مصلای نماز جمعه تبدیل کنند. جمع زیادی از مردم فلسطین بعد از برپایی نماز در خیابان‌ها و زیر عدسی دوربین های مختلف ، درگیری با دشمن صهیونیستی را آغاز کردند. صهیونیست ها نیز از تمامی ابزارها برای سرکوب تظاهرات کنندگان استفاده کردند. خیابان اصلی صلاح‌الدین در قدس شاهد شدیدترین درگیری‌ها بود. علاوه بر این که درگیری‌ها در شهرهای الخلیل و بیت لحم در جنوب کرانه باختری و ایستگاه نظامی قلندیا بین شهرهای قدس و رام الله نیز دنبال می شد. 

شعله‌های انتفاضه و سکوت خفت بار رژیم های عربی

گرچه تاریخ درگیری‌های فلسطینی- صهیونیستی و تجاوزهای اخیر این رژیم ضد ملت فلسطین با سکوت خفت‌بار و مرگ‌آور رژیم‌های عربی منطقه مواجه بوده، اما این حجم از سکوت و همراهی که رژیم های مرتجع حاشیه خلیج فارس در قبال اقدامات غیرقانونی و جنایت‌های رژیم صهیونیستی و هتک حرمت مقدسات از خود نشان می‌دهند، در تاریخ موجودیت اسرائیل بی‌سابقه بوده است.

سکوت توهین‌آمیز سران کشورهای عربی در برابر این اقدامات هم در نتیجه رقابت این کشورها برای همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی و باز کردن کانال‌های ارتباط و عادی سازی روابط با دشمن اشغالگر قدس است. واقعیت این است که بسیاری از این کشورها موضوع فلسطین را از برنامه کاری خود خارج کرده و اهمیتی به ارزش‌های دینی و تاریخی و نمادهای اسلامی این کشور که جزئی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ اسلامی است، نمی دهند.

در همین رابطه خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ آمریکا چند روز پیش در گزارشی اعلام کرد که شرکت‌های صهیونیستی فعال در بازارهای عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس در حال افزایش است. این گزارش به نقل از مقامات اسرائیلی تأکید کرد که بیشترین تولیدات رایج صهیونیستی در بازارهای عربی، صنایع دفاعی الکترونیک و تکنولوژی های مربوط به کشاورزی و آب شیرین کن است.

یکی از مهم‌ترین عوامل سکوت جوامع عربی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی ، رویکردهای خاندان حاکم عربستان سعودی در قبال این رژیم است. نگاه جهان عرب به عربستان به عنوان یک الگوی فرهنگی و روند پر شتاب حاکمیت ریاض برای بهبود مناسبات با رژیم صهیونیستی نقش عمده‌ای در سکوت رژیم های عربی دارد. این در حالی است که سعودی ها تمام کینه و نفرت خود را متوجه تعدادی از کشورهای اسلامی همسایه خود کرده اند و با شدیدترین لحن و رفتار با آنها برخورد می کنند تا بتوانند بر اقدامات خود در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و سکوت در برابر جنایت های این رژیم سرپوش بگذارند.

سیاهه تجاوزهای رژیم صهیونیستی ضد مقدسات اسلامی

بعد از اینکه رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر متوجه شد بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی موضوع فلسطین و مقدسات اسلامی را از اولویت‌های خود خارج کردند ، تسریع در روند اقدامات خود در یهودی سازی مسجد الاقصی و احداث معبد موهوم در اطراف آن را در دستور کار خود قرار داد.

رژیم صهیونیستی طی همین سال‌ها کنترل حرم ابراهیمی در شهر الخلیل را به صورت کامل در دست گرفت و آن را از یک مسجد اسلامی به یک کنیسه یهودی تبدیل کرده و گیت های الکترونیکی در ورودی آن تعبیه کرد. آنها محدودیت‌های شدیدی را برای ورود نمازگزاران به این مسجد اعمال کردند، این در حالی بود که افراط گرایان یهودی عزم خود را برای کنترل کامل این مسجد جزم کرده اند.

رژیم صهیونیستی در همین مدت کنیسه یهودی بزرگی را در زیر مسجد الاقصی احداث کرده اند.آنها پخش صدای اذان در مسجد الاقصی و مسجد ابراهیمی و تمامی مساجد شهر را ممنوع کرده و تمامی رؤسای دولت های خارجی را مجبور می کند در مسجد الاقصی حاضر شده  در برابر دیوار ندبه سرسپردگی خود به صهیونیسم را اعلام کنند.  آنها همچنین پروژه‌های تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را به عنوان مقدمه ای برای مصادره کامل قبله اول مسلمانان دنبال می کنند.

اشغالگران صهیونیست با بیشترین توان به حفاری ها در زیر مسجد الاقصی و تخریب پایه های آن اقدام می کنند.صهیونیست ها و رهبران تندروی آنها به مناسبت‌های مختلف اقدام به یورش و هتک حرمت مسجد الاقصی می کنند. میزان این یورش ها به حدی بود که صهیونیست ها طی سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۴۵۰ بار تحت تدابیر امنیتی نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی اقدام به هتک حرمت مسجدالاقصی کردند. در نهایت، اقدام بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجدالاقصی باعث آغاز انتفاضه قدس شد. این در حالی است که صهیونیست‌ها محدودیت های زیادی را برای برپایی مراسم مذهبی مسلمانان بویژه نماز جمعه در این مسجد اعمال می کنند.

خفت و خنوع رژیم‌های عربی باعث شده صهیونیست‌ها هیچ اهمیتی به ملاحظات سیاسی و درخواست‌های آنها برای رفع محاصره مسجد الاقصی ندهند، تنها چیزی که باعث نگرانی رژیم صهیونیستی شده، گسترده شدن دامنه انتفاضه ملت فلسطین در دور جدید خود است که می تواند موجودیت و امنیت صهیونیست‌ها را به هم بریزد، همان طور که در انتفاضه گذشته بیش از ۱۰۶۹ صهیونیست به هلاکت رسیده و بالغ بر ۴۵۰۰ تن دیگز نیز زخمی شدند. امروز بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است که مقاومت مسلحانه و ایستادگی در برابر خودکامگی‌های رژیم صهیونیستی تنها راه توقف جنایت های این رژیم، آزاد سازی اراضی اشغالی و حل سایر پرونده‌های معلق در سایه اضمحلال موجودیت این رژیم نامشروع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    11 5
    کمتر از 25 سال...
    • محسن ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      6 2
      کمی بیش از یک سال
  • ناشناس IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    3 1
    انشاالله زودتر مدافعان حرم برن قدس رو از دست این رژیم خبیث آزاد کنن برای سلامتی مدافعان حرم و شادی روح شهدای مدافع حرم و اسلام صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس