ژست‌های خاص ترامپ

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند رئیس‌جمهور این کشور با تصمیم وزیر خارجه‌اش برای اعلام پایبندی ایران به برجام مخالفت کرد.

به گزارش مشرق، شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی روز سه‌شنبه به تشریح جزئیات مربوط به روند تصمیم‌گیری دولت آمریکا برای تأیید پایبندی ایران به برجام پرداخته است. 

این گزارش حاکی است «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با تصمیم وزارت خارجه این کشور برای تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای مخالفت کرده و تا آستانه ابطال آن پیش رفته است.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در دومین گزارش سه‌ماهه از زمان روی کار آمدن ترامپ، کنگره را از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای مطلع کرد.   

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند همزمان با آماده شدن تیلرسون برای مطلع کردن کنگره از ارزیابی خود درباره برجام، ترامپ با آن مخالفت کرد. به نوشته بلومبرگ، وی می‌خواست گزینه‌هایی که در اختیار داشت و اتفاقات احتمالی در صورت عدم اعلام پایبندی ایران، مطلع شود.

به نوشته بلومبرگ، برای چند ساعت، بعد الظهر دوشنبه اینطور به نظر می‌رسید که کاخ سفید قصد دارد عدم پایبندی ایران را به کنگره اعلام کند.

طبق مصوبات قانونی آمریکا چنین رویدادی باعث آغاز مهلت 60 روزه کنگره برای رأی‌گیری درباره بازگرداندن تحریم‌های ثانویه‌ای علیه ایران می‌شد که پس از اجرایی شدن برجام رفع شده بودند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که کنگره و همین‌طور شریکان این کشور در گروه 1+5 آمادگی اعلام عدم پایبندی ایران از طرف واشنگتن را نداشتند. ضمن اینکه ترامپ هنوز در حال تدوین سیاست‌های خود در قبال ایران است. به علاوه، جامعه اطلاعاتی آمریکا هم معقتد است که ایران علی‌رغم نزدیک شدن به مرز برخی از محدوده‌های برجام، در کل به آن پایبند مانده است.

بلومبرگ نوشته است: «در نهایت، ترامپ از مطالبه‌اش عقب‌نشینی کرد و دولت پایبندی تهران را تأیید کرد.»

خبرنگار این شبکه خبری نوشته است: «اما مقام‌های کاخ سفید و سایر مقام‌های دولتی می‌گویند که رئیس‌جمهور برای مقابله با خشونت‌های منطقه‌ای ایران جدی است و در حال متمایل شدن به دسته‌ای از مشاورانش است که در حال سوق دادن او به سمت خروج از این توافق هستند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس