سپهبد آریانا در اسفند 1341 توسط شاه با عنوان فرمانده نیروهای جنوب به شیراز رفت و به سرکوب عشایر جنوب اقدام نمود. آریانان در سرکوب قیام عشایر و مردم فارس از هیچ سبعیتی دریغ نورزید. در پی این اقدام آریانا درجه ارتشبدی دریافت کرد و رئیس ستاد بزرگ ارتشداران پهلوی دوم گردید.

سرویس سیاست مشرق - حسین معتمدی منوچهری تنکابنی که بعدها نام خود را به بهرام آریانا تغییر داد ارتشبد سلطنت پهلوی دوم بود. ارتشبد آریانا در زمان محمدرضا شاه چند سالی"رئیس ستاد بزرگ ارتشداران" پهلوی بود.

حسین معتمدی منوچهری تنکابنی (بهرام آریانا) در سال 1285 شمسی در تهران به دنیا آمد. هم زمان با آغاز سلطنت رضا شاه در دانشکده افسری (که آن زمان "دانشکده صاحب منصبی" نامیده می شد) به تحصیل پرداخت. (دانشکده صاحب منصبی در سال 1341 شمسی به دانشکده افسری تغییر نام داد) بهرام آریانا در زمان جنگ جهانی دوم به نازیسم متمایل شده بود و مدتی با حزب "کبود" که گرایش های آلمانوفیل داشت همکاری می کرد.


سپهبد بهرام آریانا مزدوری از رژیم پهلوی


به همین دلیل نیز متفقین آریانا را نزدیک دو سال باز داشت کردند. از آن پس آریانا به هواداری از "حزب آریا" که یکی از مجریان سیاست های استعمار انگلیس در ایران بود پیوست. آریانا در توطئه کودتای 28 مرداد 1332 ایفای نقش نمود. او در آن زمان با درجه سرتیپی فرمانده لشگر گارد شاهنشاهی بود. پس از کودتای 28 مرداد با درجه سرلشگری فرمانده نیروی زمینی شد و مدتی بعد با درجه سپهبدی آجودان شاه شد.

سپهبد بهرام آریانا مزدوری از رژیم پهلوی
ارتشبد آریانا در کنار فرمانده نیروهای سرکوب امریکا در ایران

سپهبد آریانا در اسفند 1341 توسط شاه با عنوان فرمانده نیروهای جنوب به شیراز رفت و به سرکوب عشایر جنوب اقدام نمود. آریانان در سرکوب قیام عشایر و مردم فارس از هیچ سبعیتی دریغ نورزید. در پی این اقدام آریانا درجه ارتشبدی دریافت کرد و رئیس ستاد بزرگ ارتشداران پهلوی دوم گردید. اما در اردیبهشت 1348 از ریاست ستاد کل ارتش برکنار شد.


سپهبد بهرام آریانا مزدوری از رژیم پهلوی


پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاپور ریپورتر جی و ماموران سرویس اطلاعاتی امریکا امکان تاسیس سازمان "ارتش رهایی بخش" را برای ارتشبد آریانا و ارتشبد اویسی به وجود آوردند. "تاسیس سازمان آزادگان" و "ارتش رهایی بخش" در سال 1360 گروهک چند صد نفری مسلح خود را در شهر "وان" ترکیه مستقر نمودند. اما اختلافات درونی موجب ناکارآمدی این تشکل های وابسته شد.
ارتشبد بهرام آریانا در خرداد 1364 پس از یک دوره بیماری در شهر پاریس در گذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس