این شهید ، در حالی که فرماندهی لشکر23 نوهدرا بر عهده داشت، طبق روال همیشه گی اش ، شخصا در خط مقدم حاضر شد و به هدایت عملیات پرداخت که در همین حین ، با آتش مستقیم ارتش بعثی به شهادت رسید و نام خود را به عنوان «تنها فرمانده لشکر شهید» ارتش جمهوری اسلامی به ثبت رساند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ،حسن آبشناسان به سال 1315 در تهران متولد شد. حسن پس از کسب دیپلم در سال 1336 به دانشگاه افسری وارد و در سال 1339 با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شده و دوره مقدماتی را درسال 1340 به پایان رساند. وی پس از پشت سر گذاشتن اولین دوره رنجر در ایران ، تا سال 1356 دوره‌های عالی ستاد فرماندهی را طی نموده و در این میان نیز دوره‌های چتر بازی وتکاوری را در داخل و خارج از کشور گذراند.
شهرت حسن آبشناسان به تقید مذهبی ، آن هم در فضای آلوده ارتش شاهنشاهی به حدی بود که در میان هم دوره ای هایش به شیخ حسن معروف شد.  همین مسئله باعث شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سرعت مورد اعتماد انقلابیون قرار گیرد و از جمله افرادی باشد که پایه های نظامی سپاه پاسداران را قوت و قوام ببخشد.
سرلشكر  آبشناسان ، از نادر فرماندهان لشكري ارتش جمهوري اسلامي است كه  از نظر اخلاق و كارآمدي ، جزو ستارگان درخشان ارتش به شمار مي‌رود.
امیر سرلشکر حسن آبشناسان در هشتم مهر سال 1364 شمسی(مصادف با چهاردهم محرم) ، در حالی که   فرماندهی لشکر23 نوهد (یگان تکاوران نیروی زمینی با عنوان«نیروی ویژه هوابرد») را بر عهده داشت، طبق روال همیشه گی اش ، شخصا در خط مقدم «عملیات قادر » حاضر شد و به هدایت عملیات پرداخت که در همین حین ، با آتش مستقیم ارتش بعثی به شهادت رسید و نام خود را به عنوان «تنها فرمانده لشکر شهید» ارتش جمهوری اسلامی به ثبت رساند. وی همزمان با فرماندهی لشکر 23 نوهد ، فرماندهی قرارگاه شمال غرب ارتش جمهوری اسلامی را نیز بر عهده داشت.تربت پاک این عزیز ، در بهشت زهرا(س ،)قطعه: 26    ردیف:79   شماره:47 به امانت سپرده شده است.
به مناسبت هفته دفاع مقدس ، یادی می کنیم از این سردار بی مانندِ ارتش جمهوری اسلامی و چشمان خود را منور می نماییم به نظاره چند عکس از آن شهیدِ جاوید:










نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 138
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 22
  • حامد ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    8 0
    خدا رحمتش کند . یک رنجر به معنای واقعی بود . با صلابت ، متین ، متواضع ، محکم و با اخلاص و بی ریا بود. شهید بزرگوار سپهبد صیاد شیرازی خیلی از ایشون تعریف میکرد.
  • حسین ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    9 0
    شهید علی منفرد نیاکی (فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز) هم هستند. از این ها گذشته در ارتش شهدایی داشتیم که از نظر رتبه از فرمانده لشکر بالاتر بودند ، مثل فلاحی ، فکوری ، بابایی و نامجو. حتی سپهبد قرنی ( اگرچه قبل از جنگ به شهادت رسید) و صیاد شیرازی.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    3 1
    تیترتونو اصلاح کنید
  • مهدی ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    2 1
    شادی روح امام شهدا همه شهیدان خصوصا شهید ابشناسان صلوات
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    2 1
    یاد دلیرمردان ارتشی در غرب کشور گرامی باد که در منطقه نامردکشی غرب کشور با صبوری نقشی زیبا از خود به جا گذاشتند.
  • محمد ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    4 1
    اگر ایشون تنها سرلشکر شهید ارتش هستن پس امیر منفرد نیاکی خود کشی کرده؟؟؟اقا اطلاعات درست بدین.شهید منفرد.فکوری... پس چی؟
  • یک ایرانی ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    6 0
    """""""""""سرلشكر آبشناسان ، از نادر فرماندهان لشكري ارتش جمهوري اسلامي است كه از نظر اخلاق و كارآمدي ، جزو ستارگان درخشان ارتش به شمار مي‌رود. """". این جمله بیانگر اینه که فرماندهان با اخلاق و کارامد در ارتش به تعداد کمی وجود داشتن..این جمله به دور از انصافه
  • جهان آرا ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    2 1
    منظور از اين تيتر نفاق انگيز چيه ؟ چرا چشم و گوش خودتان را به حقايق مي بنديد . تمام فرماندهان سپاه و رزمندگان مي دانند كه اگر حمايتهاي ارتش و ... و اصول كلاسيك پشتيباني نبود و اتحاد در عين اختلاف عقايد نبود اينهمه ايثار و گذشت و فداكاري رزمندگان ثمري جز شكست نداشت . ارتش ركن اساسي نيروهاي مسلح مي باشد . اين حرف كيه ؟
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    2 0
    اين ها سالها رنج و زحمت كشيدند تا فرمانده لشكر شده اند ولي آنهائي كه در سپاه بودهاند و فرمانده لشكر شده اند اينجور نبود ( از لحاظ رتبه نظامي ميگم) يك ج.ان 25 ساله چطور مي شه فرمانده لشكر و مقايسه ميكنيد يا اين شهيد بزگوار كه كلي دوره هاي مختلف رو ديده؟ همه شهداي جنگ براي ما مردم ايران عزيز هستند.
  • عطا دارايي ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    4 1
    لطفا تيتر توهين آميز خود درمورد ارتش اصلاح كنيد
  • علی ناصحی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 1
    بهتر بود عنوان طوری انتخاب شود که به مجاهدان ارتشی کم احترامی تلقی نشود
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 1
    شما با این تیتر منافقانه قصد تحقیر ارتش جمهوری اسلامی را داشتید که تا درجه فردی مثل صیاد شیرازی و قره نی شهید داده
  • محمد ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    2 0
    عجب چهره خاکي و بي ريايي داره، روحش شاد!
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 0
    این همه می گویند تیترتان را عوض کنید چرا اینقدر لجباز و یک دنده هستید در جنگ تمام امنیت دریا و هوا با ارتش بوده است چرا با این تیتر منکر زحماتشان می شوید
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 0
    برادر مشرقی ! دوستان خواننده نظراتی در خصوص تیتر این مطلب دارن که ناشی از دقت نظر و دلسوزیه . اگه با حوصله و برای احترام به نظر مخاطبین یه کم سلیقه بیشتری به خرج داده و تیتر رو اصلاح کنین بهتر نیست تا اینکه یکی یکی به نظر خودتون پاسخ دندان شکن بدین ؟
  • محسن ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 2
    دوستاني که به تيتر انتقاد داشتند توجه کنند که اينکه ارتش يک فرمانده شهيد داشته دليل کم کار بودنشون نبوده ونبايد يه همچين تعبيري کرد ضمن اينکه ايشون فرمانده زبده ترين لشگر نيروهاي ايران بودند پس علت شهادت ايشون يا شهيد نشدن ديگر فرماندهان ربطي به نوع کار و فعاليتشون نداره. شهادت موهبت الهيه که نصيب يه عده شد و نصيب يه عده نشد. اجر تمام رزمندگان اسلام نزد خدا محفوظه
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    6 1
    سلام تیترتون توهین آمیزه همه دارن میگن ولی شما می نویسید دلیلی نمی بینید احتمالا از تحقیر کردن ارتش چیزی گیرتون میاد وگرنه دلیلی نداره که رو ایت تیتر گیر بدین
  • سورنا ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 0
    خداييش خيلي پر رويي كه با همه اين اعتراضات باز هم داري به ارتشيهاي وطن دوست توهين ميكني.
  • ابو شاهد ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    سلام البته من هم این انتقاد را به ارزشی ترین و ترکش دار ترین مردان سایت مشرق نیوز وارد میدانم که گاهی تیتر های بی منظور و البته دو پهلو انتخاب شده را طبیعی تلقی میکنند البته من با این تیتر سایت مشرق نیوز کاملا موافق هستم / تنها فرمانده لشگر شهید ارتش چون سرلشگر ابشناسان است زیرا او تنها فرمانده خود اتکا از منظر نظامی و تنها فرمانده و متخصص ارشد ارتش در زمینه جنگهای کوماندویی و مبتکر در تلفیق سازمان با متد شیوه غیر کلاسیک جنگهای چریکی و پارتیزانی در شمالغرب بوده است از این منظر جایگاه وی ممتاز و این سرلشگر ارتش اسلام تنها فرمانده لشگر شهید نیروهای واکنش سریع ارتش جمهوری اسلامی ایران است که از ورزیده ترین و کار ازموده ترین واحدهای کوماندویی حال حاضر جهان است که افتخار ایدئولوژیک ترین رنجرهای تراز اول دنیا را دارد . ارتش جمهوری السلامی ایران و سپاه پاسداران دو بال قدرت و غیرت انقلابی در دفاع از کیان انقلاب و میهن میباشند شهید کلاهدوز از فرماندهان ارتش بود که به سپاه درامد و تا قائم مقامی فرماندهی کل سپاه رشد کرد و اکنون همه در کنار هم هستند بسیاری از نیروهای ارتش و ناجا اکنون دارای سمتهای گوناگون اطلاعاتی و عملیاتی در سازمان رزم نیروهای مقاومت بسیج هستند و بسیجی میباشند لذا از برادران انقلابی تقاضا میکنم زیاد روی تیترهای جنجالی نیروهای بسیجی و بی ترمز سایت مشرق حساس نشوند که این عزیزان از ارادتمندان به همه شهدا و رزمندگان هستند همه ما خادمان این ملت بزرگیم و بدانیم سازمان و ساختار و ماموریتهای نیروهای مسلح منفک از یکدیگر است و هر کدام از این نیروها قلندران حوزه ماموریت خویشند که برایشان ارزوی توفیق و سلامتی دارم و هفته دفاع مقدس را به اول به بسیجیهای بی ترمز مشرق نیوز و سپس به همه رزمندگان اسلام تبریک و تهنیت عرض مینمایم و یاد همه شهدا را علی الخصوص تنها فرمانده لشگر کوماندویی ارتش اسلام سرلشگر ابشناسان راگرامی میداریم. ابو شاهد
  • داود ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    3 1
    آقا جان راست مي گويند تيتر شما موذيانه و بي ادبانه است منظورتان چيست بساط تفرقه را پهن نكنيد
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    4 0
    تیترتون توهین به ارتشه!..
  • رزمنده سابق ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 0
    بر اساس تعاليم ديني بايد از مواضع شبهه ناك دوري كرد اگر قصد شما هم از اين تيتر خير باشد چون باعث حساسيت مي شود بهتر است آنرا تغيير دهيد. شما را به حرمت خون شهداي دفاع مقدس دست از لجاجت برداريد.
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق جان چرا اينقدر اصرار ميكنيد كه تيترتان اشكال نداره ؟ تيتر ممكنه از نظر معنا درست باشه . ولي شكل اون درست نيست . وقتي اين همه بيننده از اون ايراد ميگيرند شما هم كمي به نظر مخاطبان احترام بگذاريد فقط كمي !!!
  • رزمنده لشكر 14 امام حسين ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 0
    اين خاطره بخوانيد بعد در مورد تيترتان تصميم بگيريد: در حين عمليات كربلاي 5 از قرارگاه با شهيد خرازي تماس گرفتند كه مشكلي در محدوده خط پدافندي شما بوجود آمده است حسين به من و يكي از دوستان دستور داد خط رابررسي كنيم. بعد از بررسي متوجه شديم مشكل مربوط به خط همجوار است و بخشي از خط را نيرو مستقر نكرده اند. به حسن گزارش داديم و تا اسم يگان مربوطه را آورديم حسين به ما تشر زد و گفت خط اسلام است خط اين يگان و آن يگان نيست سريع نيرو در خط مستقر كنيد. حال خود قضاوت كنيد آيا تيتر شما كه باعث يوء برداشت و تمايز بين سپاه و ارتش مي شود با تفكر خرازي ها همخواني دارد؟ كار كنيم در آن دنيا شرمنده شهدا نباشيم. در آن دنيا اعمال ما مورد قضاوت است اينكه از چه شهر يا يگاني بوده ايم ملاك نيست.
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 0
    متاسفم برای سایت مشرق که اخبار تفرقه انگیز مینویسد
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    متاسفم برای سایت مشرق که اخبار تفرقه انگیز مینویسد
  • مهران ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 0
    بابا داد بزنید که عقده تعریف از سپاه رو دارید! ...و شما هم همینطورید با این تیتر دو پهلو هم میخواهید بگید به ارتش احترام میگذارید هم اینکه سپاه فرمانده لشگر شهید زیاد داده! میدونم مثل همیشه اینم سانسور مسشه!
  • مجید ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    آقای حسینی از شما بعیده؟!!!!
  • حسین ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 0
    در اینکه شهدای سپاه چه از نظر تعداد فرمانده لشکر یا نیروی عادی از ارتش بیشتر بوده شکی نیست. اما این امر امتیازی برای سپاه محسوب نمیشود و نمی توان گفت چون شهدای ارتش کمتر از سپاه بوده نقش دست دوم در جنگ داشته. ارتش به عنوان یک نیروی کلاسیک که فرماندهان و حتی سربازان وطیفه آن دوره های سخت تری از سپاه دیده و می بینند باید هم در جنگ تلفات کمتری بدهند و آماده تر باشند .
  • علی رضا ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    بابا چرا گیر دادید که تیتر منافقانه و... ول کنید دیگه لیاقت شهادت بین فرمانده لشگر هافقط برای ایشون بوده برادران ارتشی هم اگه بخوان با این حرف ها ناراحت شوند که...
  • دلسو خته این دین این خاک ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    تو به کنید از این خوراک درست کردن برای بی بی سی و صدای آمر یکا . این حرف ها بوی نفاف می دهد . منا فقین شعار انحلال ارتش سر می دادند و شما به یک معنی دیگر آن حر ف ها را می زنید . یا غرض دارید یا تاریخ جنگ را نمی دانید . پس این عز یزان از نظر شما شهید نیستند / نا مجو / فکوری / صیاد شیرازی/ ستاری / و صد ها فر مانده بزرگ ارتش / بعد از افتضاح کاری سیما که با اعتراض سر لشکر حسنی سعدی مواجه شد چشمان به مشرق روشن . پس تمام فر ماندهان سپاه که در حین انجام و ظیفه به رحمت الهی رفته اند شهید نیستند از جمله شهید کا ظمی /بوی گندی کا ید از مرداب و مردار ها / گر برون از طبلع عطار شد تکلیف چیست / مملکت از این مسا یل ضربه خورده و می خورد / چه هدفی دارید از این نفاق اندازی / اف بر منا فقین در هر لباس و هر مرام اف بر اشعث ها این دوران....اف
  • صادق ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    ارتش بازوی ملت است.اگر ارتش در جنگ نبود که حالا ایرانی وجود نداشت.این همه خلبان شهید و افسر ناو و...رو رها کردی و میگی تنها فرمانده لشکر شهید.البته چون ارتش میدونست چطور بجنگه خیلیها ازش یه جورایی ناراحتند.کاش خوب به منظورم فکر کنی ارتش رو اصول می جنگید نه رو ...دیگه نمیشه بگم.لطفا درج کنید.
  • مسلمون ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    عنوان این مطلب واقعا جای تاسف داره حتی اگه درست باشه.در طول دفاع مقدس تنها نیروی هوایی و دریایی ما ارتش بوده که اینهمه جانفشانی کردند.نیروی زمینی ارتش هم که زحماتش و تجربیاتش غیر قابل انکاره.شهیدان با سمت های مختلف هم داده.چقدرحضرت امام{ره} از لزوم اتحاد سپاه و ارتش مطالب بیان فرمودن اما امثال شماها....
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    حسين عزيز تعداد شهداي ارتش از شهداي رسمي سپاه كمتر نيست. ارتش 23 درصد شهداي جنگ تحميلي را تقديم كرده و سپاه بيست و يك درصد. بسيجي‌ها اما بيشتر از اين بودند كه او عزيزان هم جزو سازمان رزم سپاه نبودند و با هر دو نيرو همكاري مي كردند.
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    تو ديگه خيلي نامردي كه با لفاظي مي خواي قضيه رو عادي كني ارتش فرمانده لشكر شهيد هم كم نداره،‌مثلا شهيد نياكي فرمانده لشكر خوزستان- شهيد فلاحي رييس ستاد مشترك ارتش
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    آقا اين همه بزرگان هستند كه هي عليه ارتش و رزمنده هاش صحبت مي كنن و حماسه هاشونو كمرنگ نشون مي دن كسي هم كاري به كارشون نداره. ميگم اگه مي توني از برادراي ديگه بگو
  • میثم ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    این تیتر یک فتنه رسانه ای از طرف مشرق هست. چرا به این موضوع اشاره ای نمیکنید که چه هزینه هایی شده تا یک ارتشی به درجه سرلشگری برسه حالا در زمان جنگ که با شرایط خاص ارتش بعد از انقلاب چرا باید ارتش کسانی که میتونن تو امر برنامه ریزی و طراحی تاکتیک موثر باشند رو به میدان نبرد مستقیم بفرسته و سرمایه هاش رو نابود کنه. شاید اگر در سپاه هم چنین تفکری بود ما اینهمه شهید نمیدادیم. در ضمن فرماندهی لشگر در سپاه و ارتش متفاوت است. ممکنه کسی که حتی درجه سروانی هم در ارتش نداشته به یکباره با راه اندازی سپاه مسئول راه اندازی یک لشگر در یک منطقه شده باشه. در هر صورت روح تمام شهدا شاد باشه و کسانی که قصد اختلاف بین سپاه و ارتش رو دارن نابود بشن انشاء الله
  • حسین ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    برادر از اینکه مردم ما ارتش را بیشتر از سپاه دوست دارن ناراحت نشو .... میتونی هم نظر منو نگذاری ...
  • خودم ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    به خاطر حرمت خون شهیدان دست از این مباحث کوچک و خوار بردارید. خجالت بکشید. اولا که این بحث اشتباه است آن هم در مورد شهدا دوما مگر شهید با شهید فرق می‌کند. آن مردان پیر یا میانسال و یا جوان ساده و بی‌آلایش که از سر کوره آجرپزی یا زمین کشاورزی و ... در شهرستان خویش به خط مقدم جبهه آمدند و شهید شدند مقامشان در نزد الله جهانیان همانند آن ارتشبد و سپهبد و سرلشگری است که شما بر سر درجه و نیرویی که در آن خدمت می‌کرده بحث و دعوا می‌کنید. همه شهیدان عزیزند خداوکیلی اگر آنان زنده بودند به نظر شما از این بحث خوشحال بودند یا ناراحت؟؟؟؟
  • آقا جلال ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 1
    من به عنوان كسي كه هم ارتش و هم سپاه رو از نزديك مي شناسم (سرلشكر فيروزآبادي نيستم ها) و هردوشونم دوست دارم، ميگم اين تيتر فوق العاده حرفه اي و درسته! اينايي هم كه جيغ جيغ مي كنن يا بي اطلاع هستن يا الكي كاسه داغ تر از آش شدن! اون بابايي هم كه شهيد والامقام "منفرد نياكي" رو مثال آورده، هنوز نميدونه كه اسم اين شهيد بزرگوار، مسعود بوده، نه علي! در ضمن ايشون در زمان شهادت جانشين فرمانده نيروي زميني بودن نه فرمانده لشكر! خدايا! كي ما رو از دست اين جهال نجات ميدي؟
  • یک ارتشی 90ماه جبهه ای ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق جان خیلی سرتقی!!! هر چی می گویند تیترت رو عوض کن زیر بار نمیری.همش هم به همه حرفهای تکراری می زنی و با گفتن خاله خرسه و منافق و.... قلدری خود رو می خواهی نشان بدی
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق کم آوردی؟ دیگه نظریه نمی زنی؟
  • ناشناس ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 2
    کار مشرق به عنوان پایگاه اطلاع رسانی کاملا حرفه ای است مناصب این شیرمردان رادر هنگام شهادت قید کردن رسم امانتداری است
  • علي ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق بدت نياد ولي اگه يه خرده ملايم تر جواب نظرات رو بدي خيلي بهتره
  • آقا جلال ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 1
    من به عنوان كسي كه هم ارتش و هم سپاه رو از نزديك مي شناسم (سرلشكر فيروزآبادي نيستم ها) و هردوشونم دوست دارم، ميگم اين تيتر فوق العاده حرفه اي و درسته! اينايي هم كه جيغ جيغ مي كنن يا بي اطلاع هستن يا الكي كاسه داغ تر از آش شدن! اون بابايي هم كه شهيد والامقام "منفرد نياكي" رو مثال آورده، هنوز نميدونه كه اسم اين شهيد بزرگوار، مسعود بوده، نه علي! در ضمن ايشون در زمان شهادت جانشين فرمانده نيروي زميني بودن نه فرمانده لشكر! خدايا! كي ما رو از دست اين جهال نجات ميدي؟
  • حسین ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    بله . اسم ایشون مسعود بود. اشتباه از من بود.
  • حسین ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 0
    جناب آقا جلال! حق با شماست. اسم شهید نیاکی مسعود بود نه علی. آقای ناشناس ، بسیج جزیی از سپاه است برادر. بعضی ها هم انقدر ناراحت نباشند. به قول مشرق تنها شهید فرمانده لشکر ارتش همین شهید آبشناسان است . ارتش بلد بوده چطور بحنگه ، معلومه که فرماندهان کمتری از ارتش شهید می شدند. سپاه یک نیروی جوان بدون آموزش رسمی بوده. ضمنا لشکر های سپاه هم با ارتش قابل مقایسه نبودند. هر لشکر (چه زرهی ، پیاده ؛مکانیزه) باید تعداد مشخصی تیپ و گردان و گروهان داشته باشدو باید گروهان های مهندسی ، تکاور ، مخابرات ؛توپخانه و تانک داشته باشند که بسته به اینکه لشکر زرهی ، یا پیاده است تعداد گروهان های تانک و پیاده متفاوت است. اصولا بیشتر لشکر های سپاه در زمان جنگ این شرایط را نداشتند. البته جواب دوستان مشرقی را در مورد کم کاری ارتش خود ارتش در بیانیه 3 سال قبل خود در اعتراض به مستند دفاع مقدس تلویزیون به خوبی داد.
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق جان خوب جواب میدی! میشه بیزحمت نظرات منم درج کنی اونوقت اگه خوشت نیومد بیای اینجوری بحث کنیم تا منم به هر چه حق وحقیقته هی صلوات بفرستم؟
  • حسین ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    این دوستمون احتمالا در دوران جنگ سرباز وطیفه بودند. چند ماه اضافه خدمت داشتی؟!
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    جوانمرد! منظورم گذاشتن این نظر نبود. منظورم اونایی که از ۱ تا ۲۰ روز گدشته تو خبرای دیگه نوشتم وهنوز حتی جزو غیر قابل انتشارم نیومدن!
  • ابوشاهد ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    0 0
    سلام البته من هم این انتقاد را به ارزشی ترین و ترکش دار ترین مردان سایت مشرق نیوز وارد میدانم که گاهی تیتر های بی منظور و البته دو پهلو انتخاب شده را طبیعی تلقی میکنند البته من با این تیتر سایت مشرق نیوز کاملا موافق هستم / تنها فرمانده لشگر شهید ارتش چون سرلشگر ابشناسان است زیرا او تنها فرمانده خود اتکا از منظر نظامی و تنها فرمانده و متخصص ارشد ارتش در زمینه جنگهای کوماندویی و مبتکر در تلفیق سازمان با متد شیوه غیر کلاسیک جنگهای چریکی و پارتیزانی در شمالغرب بوده است از این منظر جایگاه وی ممتاز و این سرلشگر ارتش اسلام تنها فرمانده لشگر شهید نیروهای واکنش سریع ارتش جمهوری اسلامی ایران است که از ورزیده ترین و کار ازموده ترین واحدهای کوماندویی حال حاضر جهان است که افتخار ایدئولوژیک ترین رنجرهای تراز اول دنیا را دارد . ارتش جمهوری السلامی ایران و سپاه پاسداران دو بال قدرت و غیرت انقلابی در دفاع از کیان انقلاب و میهن میباشند شهید کلاهدوز از فرماندهان ارتش بود که به سپاه درامد و تا قائم مقامی فرماندهی کل سپاه رشد کرد و اکنون همه در کنار هم هستند بسیاری از نیروهای ارتش و ناجا اکنون دارای سمتهای گوناگون اطلاعاتی و عملیاتی در سازمان رزم نیروهای مقاومت بسیج هستند و بسیجی میباشند لذا از برادران انقلابی تقاضا میکنم زیاد روی تیترهای جنجالی نیروهای بسیجی و بی ترمز سایت مشرق حساس نشوند که این عزیزان از ارادتمندان به همه شهدا و رزمندگان هستند همه ما خادمان این ملت بزرگیم و بدانیم سازمان و ساختار و ماموریتهای نیروهای مسلح منفک از یکدیگر است و هر کدام از این نیروها قلندران حوزه ماموریت خویشند که برایشان ارزوی توفیق و سلامتی دارم و هفته دفاع مقدس را به اول به بسیجیهای بی ترمز مشرق نیوز و سپس به همه رزمندگان اسلام تبریک و تهنیت عرض مینمایم و یاد همه شهدا را علی الخصوص تنها فرمانده لشگر کوماندویی ارتش اسلام سرلشگر ابشناسان راگرامی میداریم. ابو شاهد
  • آرش ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 2
    من بعد از جنگ در ارتش خدمت كردم از ارتشياني كه در جنگ بودن شنيدم كه مي گفتند ما هم جنگيديم ولي بسيجيها(نه سپاه) چيز ديگري بودند ترمز نداشتند و عراقيها به شدت از آنها مي ترسيدند
  • علی ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    2 0
    روحش شاد لااقلش سرلشکر بوده وبالیاقت . ساده زیست بوده و ردجه هاش الکی و آبکی نبوده مثل بعضی ها
  • یک جوان بیست و دو ساله اون موقع ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 2
    قصد ورود به این مسئله را نداشتم ولی اینکه فرمودید که یک جوان 25 چطور میشه فرمانده لشکر ......شهید باقری را که میشناسید ؟ اگر نمیشناسید جهت اطلاع باید عرض کنم که با سن بسیار کم اساس و پایه اطلاعات نظامی سپاه را در حالی گذارد که بزور سنش به بیست و سه سال می رسید در شناخت و طراحی اطلاعات رزمی کاری کرد که برادران ارتشی هم به ایشان باور اورده بودند و اینها تماما در حالی است که نه رشته تحصیلی و نه کارهای قبلی وی به هیچ وجه نظامی و یا اطلاعاتی نبود . اما در زمینه اینکه ارتش فرمانده لشکر شهید یکی داشته ......بگذارید زبانمان بسته باشد شما را به خدا بگذارید زبانمان بسته باشد از بابت حرمت بخون فرماندهان و سربازان شهید ارتش ..........آخر جنگ بود که ارتش عراق براحتی اسرای بسیار زیادی را از ما گرفت بپرسید و جستجو کنید از کدام یگانها بودند و فرماندهانشان کجا ...... توی جزیره مجنون داشتیم میجنگیدیم و عراق با تمام توانش به ما حمله میکرد روز 4-4-67 یعنی روز سقوط جزیره دشمن نومید شده بود که سمت راست و چپمان در کوشک و جفیر خالی شد ....جزیره سقوط کرد معاون گردانمان نیروها را فرستاد بیرون و تا مطمئن نشد که همه بیرون نرفته اند خودش حرکت نکرد حرکتی که هنوز ادامه دارد و جسدش هم به پسرش نرسید ......توپخانه قبل از مقر شهید هاشمی یعنی خاتم چهار داشت محل استقرار جدیدش را آماده میکرد وقتی عراق تک کرد نه توپها بودند و نه افراد .....توپخانه 64 الحدید سپاه توی جزیره بود وبشدت جواب عراقی ها را میداد ....چند تا گلوله شیمیائی سیانور توی اتشبارها خورد توپها بودند و نیروها هم همینطور ولی نفس نمیکشیدند رنگشان مثل بدنه توپها سیاه شده بود .......اون نیروهائی که از چپ و راست ما عقب کشیدند توی اهواز و اندیمشک داشتند برای پول بدست اوردن و رسیدن به خانه هایشان ژث هایشان را میفروختند و کسی نبود جلویشان را بگیرد .......وقتی نیروهای گروهان خارج شده از جزیره به دزبانی بیرون از جزیره رسید و دژبانی خواست اسلحه هایشان را بگیرد فرمانده گروهان دست به اسلحه شد که با نیروهایم و اسلحه هایشان داریم میریم هویزه تا فرمانده گردان دستور استقرار مجدد بدهد ...حتی یک سمبه اسلحه های کلاش بچه ها هم گم نشده بود وقتی رفتم اسلحه هایشان را تحویل بگیرم تا گروهان تازه نفس جای آنها را بگیرد........راستی چرا بعضی ها شده بودند هیئت واگذاری زمین در جبهه ها ؟
  • ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق جان, من حقیر کی باشم که بخواهم نشر اکاذیب بکنم؟ اگر شبه ای هست از بی سوادی بنده است که میتوانید ارشاد بفرمایید. در مورد فحاشی هم که پناه میبرم به خدا تا از جاهلین و ظالمین نباشم. اما دوری و مهجوری مرا واداشته تا به پندار خود خوی بهلول و زاکانی و... پیش گیرم. و البته گاهآ در مواردی که با ضد وطن و ابله ... بی دین مواجه میشوم بخصوص آنانکه مردم را ابله میپندارند و درشتی میکنند (مثل شجریان و اردوغان و ...) از اینرو بعضآ تندی هایی در کلامم هست که نیت خاصی جز روشنگری در میان نیست. اگر گاهآ از شما گله میکنم از دلتنگیست. بدل نگیرید. آخر اینجا تنها جاییست که بوی یار میدهد و هر چه دل تنگم میخواهد گوش میدهد. عاشق که تواضع ننماید چه کند؟ شبها که به کوی تو نیاید چه کند؟ گر بوسه دهد زلف تو را رنجه مشو! دیوانه که زنجیر نخاید چه کند؟ و نهایتآ اینکه دشمنتان شرمنده, نیازی به پوزش نیست. انشاءالله در رسالتتان مؤید باشید. و من الله توفیق , اجرکم عند الله
  • حسین ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    1 0
    پشت شما به کجا گرمه که این طور به ارتش این کشور توهین می کنید. بیانیه فضاحت بار!! بیانیه شرم آور!! داستان شهید علم الهدی هم فکر می کنم در زمان فرماندهی بنی صدر رخ داد. عقب نشینی تانک های لشکر 16. از این دست عقب نشینی ها در جنگ زیاد رخ می دهد. خصوصا در اوایل جنگ که هنوز کلی فرمانده تصفیه نشده در ارتش وجود داشت. پس اوایل جنگ را به کل جنگ تعمیم ندهید .
  • میثم ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    خیلی خوشحالم که اینقدر خوب پاسخ دادید اما کل این توضیح شما فقط برای اون قسمت از صحبت من بود که گفته بودم "شرایط خاص ارتش بعد از انقلاب " یعنی بحث افسران و درجه دارانی که هنوز تفکر شاهنشاهی داشتند با این عزیزانی که نامبردید جداست و درست به همین خاطره که من نوشتم که نباید اینها در خط مقدم شرکت میکردند. باید میبودند و آموزش میدادند فرماندهان لشگر سپاه تازه تأسیس شده و ارتش تضعیف شده از خیانت کاران رو. کاش شما 48000 شهید ارتش رو با تعدادی از خیانت کاران به این مرز و بوم مقایسه نمیکردید. ای کاش ارتشی که امام نیروی زمینی آن رو با عنوان قهرمان یاد کرد اینقدر راحت مورد حتک حرمت و بازیچه دست عناصر بی بصیرت فعال در رسانه های کشور که آب به آسیاب دشمن میریزند نمیشد. چه بسا اگر نبود تیز بینی امام برای حفظ ارتش بودند کسانی همچون این دوست عزیزی که این تیتر فتنه انگیز رو انتخاب کرده که در اوایل انقلاب خواهان حذف و تضعیف این نیروی اصیل انقلاب بودند. و چه بسا اگر نبود هوشیاری امثال شهید صیادها برای اتحاد بین سپاه و ارتش الان حتی همین مقدار اندکی هم که از ارتش و رشادتهاش صحبت میشه خبری نبود. البته نقش صدا و سیما هم که خط مقدم این تفکر است با اون مستند دفاع مقدسی که ساخت بیش از بیش معلوم شد که حتی د.... ما بچه بسیجیها همونقدر که به سپاه علاقه داریم از تضعیف ارتش و تحقیر اون توسط خودیها میرنجیم و نمیتونیم ساکت باشیم. انشاء الله خداوند ما رو به راه راست هدایت کنه.
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    خوشم اومد کم آوردید.نظریه دیگه نمی زنید!!!!!!
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    همه نظرات را خواندم.قبول دارید به گل زدید ولی جسارت ندارید اعلام کنید
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق خیلی واردی ها.سرباز هم اینو میدونه: لشکر به یگانی متشکل از سه تیپ گفته می شود و هر تیپ شامل سه گردان و هر گردان شامل سه گروهان می باشد. حله؟
  • عطادارايي ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    انشاله خدا بشما عقيل سليم عطا بفرمايد تا هيزم آتش اختلافات را روشن نكنيد
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    داداش جرات نداری نظریه مردم رو بزنی چرا مطلب می نویسی که همه باهاش مخالفت کنند؟خوب همه حالتو گرفتندها!!!!
  • حسین ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    3 0
    برادر مشرقی! بر فرض که همه حرف های شما درست . اما آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر ارتشی که شما آن را ضعیف و خائن می دانید ، واقعا عملکرد بدی در جنگ داشت پس چرا بعد از جنگ منحل نشد؟ بر عکس پابرجاتر و استوار تر باقی ماند. اگر واقعا ارتش در جنگ بد عمل کرده است پس چرا هم چنان از نظر تجهیزات و تعداد نفرات یک سرو گردن از سپاه بالاتر است. خصوصا در بحث نیروی هوایی و تعداد تانک و هلی کوپتر . اگر ارتش ضعفی هم در جنگ داشت که داشت، باید با شرایط آن موقع مورد نقد قرار گیرد. از ارتشی که خیلی از فرماندهانش دوره دیده و افسر ارتش شاهنشاهی بودند انتظار بیشتر از این داشتید. شما باید ارتش امروز را ببینید. ارتشی که خیلی از فرماندهان آن در دوران جنگ کودک و نوجوان بودند و بزرگ شده انقلاب هستند. ارتشی که وارد دعواهای سیاسی نشده و گوش به فرمان فرمانده کل قواست.
  • حسین ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    آیت الله خامنه ای: ارتش ایران ، ارتش خدا و کلمه طیبه است. و جادارد امروز ارتش را حزب الله بنامیم.
  • آرش ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    من در سالهاي 77 و 78(بعداز جنگ) دزفول خدمت مي كردم دو درجه دار داشتيم كه معمولا" با هم افسر نگهبان مي شدند و من معاونشان يكيشان بچه نورآباد بود و در زمان جنگ در سپاه بود و چند سالي اسير و دومي ارتشي و فرمانده تانك شبها مي نشستند من از دوران جنگ سوال ميكردم مي گفتند سپاه و ارتش دو كار جداگانه داشتند سپاه نيروي پياده جلو و ارتش آتش تهيه و جنگ زرهي اولي طي يك عمليات اسير و دومي تمام بدنش جاي تركش داشت مي گفت تانكش كه چيفتن بوده مورد اصابت تانك هاي پيشرفته روسي تي 72 قرار گرفته و همه نفرات به غير از خودش شهيد شده اند فكر نمي كنم آنها روزي را تصور مي كردند كه چند نفر بيايند بين رشادتهاي انها فرقي بگذارند و بجاي تقدير چنين بگويند
  • میثم ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    معاون روابط عمومی ارتش با ا شاره به نامه فرماندهی معظم کل قوا به مهندس ضرغامی مبنی بر اینکه مستند دفاع مقدس کار خوبی بود ولی سهم ارتش در آن رعایت نشده... افتخار بسیجیهای واقعی اینه که سرباز امام زمان (عج) و نایب بر حقش امام خامنه ای هستند و نیازی به تشخیص شما بی بصیرتهای فریب خورده دشمن نیست. در حدیثی آمده است که پیامبر(ص) فرمودند: «من بر امتم نه از مومنان بیمناکم، نه از مشرکان؛ اما مومن، ایمانش مانع ضرر اوست؛ و اما مشرک، خداوند او را به خاطر شرکش رسوا می‌کند؛ ولی من از «منافق» بر شما می‌ترسم که از زبانش علم می‌ریزد (و در قلبش کفر و جهل است) سخنانی می‌گوید که برای شما دلپذیر است؛ اما اعمالی در خفا انجام می‌دهد که زشت و بد است!» «سفیه البحار» جلد 2 صفحه 606 کاش که میشد به جای اینکه برای سایتتون از این راه .... کامنت جمع کنید همون اول و با اعتراض مردم هوشیاری که این تخم نفاق و دورویی رو تشخیص دادند به خود می امدید و تیترتون رو عوض میکردید. مطمئن هستم با توجه به فتنه کثیف سبز که به حول و قوه الهی و رهبری پیامبرگونه امام خامنه ای ناکام موند پرده ای دیگر از خباثتهای غرب و حامیان داخلی آنها اینبار برای تفرقه بین ارتش و سپاه وارد عمل شده و بی بصیرتی مثل شما بازیچه دست اونهاست. ان حزب الله هم الغالبون...
  • محمد ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    (به شیخ حسن معروف شد)حالا اگه به شیخ حسن معروف نمیشد جانفشانیاش برای خاک وطن بی ارزش بود؟ (از نادر فرماندهان لشكري ارتش جمهوري اسلامي است كه از نظر اخلاق و كارآمدي ، جزو ستارگان درخشان ارتش به شمار مي‌رود)خدارو شکر ارتش ایران اینقدر شیردل و قهرمان گمنام داشته که دنبال نام و نشان نبودند و خونشون رو برای این خاک مقدس و عقاید بدون گرایش و عاری از سبکسری فدا کردند.در کل متن جهت دار و بی مایه ای بود.
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    انصاف هم چیز خوبی است در دوران دفاع مقدس همه ی ملت ایران سهیم هستند و صرفنظر از بعضی کاستی ها ارتش و سپاه در کنار هم جنگ را اداره می کردند و کسانی که به شهادت رسیدند لیاقت داشته اند در عین حالیکه یکی از اصول رزم انفرادی می گوید بکش تا زنده بمانی
  • حامد ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    اثبات شی نفی ما ادا نمی کند آقای ایرانی
  • حامد ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    تصویر دوم چقدر شبیه آقای مومنی رئیس حوزه هنری است. اول فکر کردم اصلا خودشه
  • مرتضی عارف ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    0 0
    ادامه راه شنیع بنی‌صدر در جداسازی سپاه و ارتش و ایجاد دودستگی بین امت حزب‌الله از نبوغ شماست. جواب به کامنتها هم که از پاسخهای یک کودک وبلاگ‌نویس به طرفداران و مخالفانش فراتر نرفته خود گواه بیشتری بر نبوغ. خدا انقلاب را از شر شما حفظ کند.
  • سعید غلامی ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    ارتش در دوران جنگ هم نقاط ضعف داشت ، هم نقاط قوت . نیروی هوایی و هوانیروز نقاط قوتش بودند ، پیاده نظام و زرهی نیروی زمینی هم نقطه ضعفش بود چون اصلا برای چنین جنگی ساخته نشده بود و محمدرضا شاه آن را برای جنگ احتمالی با شوروی که آمریکا هم پشتش دربیاید ساخته بود ، نه این که هشت سال با کشوری که آمریکا و شوروی هر دو پشتش درآمدند بجنگد. خدا شهدای ارتش را بیامرزد . آن ها تلاش خودشان را کردند اما سیستم اشکال داشت.
  • یاسر ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 1
    پیشنهاد می کنم اینایی که فکر میکنن یک فرمانده لشگر شهید داشتن واسه ارتش افت داره برن چند تا فرمانده لشگر رو شهید کنن تا ارتش سربلند بشه. آخه اینم عصبانیت داره
  • میثم ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    آهـنـی را کـه مـوریـانــه بـخــورد نتوان برد از او به صیقل، زنگ با سیه دل، چه سود گفتن وعظ نـرود مـیـخ آهـنـین در سنگ
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    شمادنبال چی هستی تویی که اگه ژ-3کنارت شلیک کنن زهره ترک میشی درموردشهدا حرف نزن
  • میثم ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    شادی روح همه شهدای انقلاب و شهدای ارتش و سپاه و بسیج درهشت سال دفاع مقدس صلوات.
  • اکبری ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 1
    طرفداران دوآتشه ارتش ، اگر به خودشان اطمینان دارند چرا این همه به در و دیوار می زنند. طلا که پاک است ، چه حاجتش به خاک است. معلوم می شود خودشان هم می دانند که نیت خیر ندارند
  • ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    من فکر می کنم تیتیر بر خلاف مدعای مشرق کاملا سیاسی است. دنبال هرج و مرج و اختلاف افکنی هستید. اثبات این مدعا پاسخ های تند و تیز و همراه با بی ادبی شما به مخاطبان است. این پاسخ های تند وتیز دور از شان سایت خبری است. فکر می کنم اگر تیتر اصلاح نشود و توهین به نیروهای مسلح باب شود خیلی بد است. امید داریم قوه قضائیه سریعا بر خورد نماید. البته اگر سایت شما مرتبط به خانواده هاشمی نباشد. چون خانواده هاشمی هم بری از محاکمه اند و ریشه تمام فتنه های کشور.
  • ارتش وسپاه (ایران) ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 1
    دوستان عزیز در قدرتمند بودن ودلاور بودن ارتش امروز ایران شکی نیست ولی باید قبول کرد که کشورهای غربی و آمریکا حساب خاصی روی سپاه باز کرده اند ، وزیر امورخارجه آمریکا بارها وبارها برای راه انداختن موج سپاه هراسی به خاورمیانه سفر کرده است واکنش های مختلف رسانه های خبری جهان به رزمایش های سپاه بسیار متفاوت با رزمایش های ارتش است، موج گسترده تبلیغات منفی رسانه های غربی علیه سپاه خود گویای این واقعیت است که سپاه برای آنان از ارتش ایران بسیار بیشتر اهمیت داردشما تابحال چندبار اسم سرلشکر صالحی را از دهان اینها شنیده اید و چند بار اسم سرلشکر جعفری را شنیده اید لیست افراد مورد تحریم آمریکا را نگاهی بیاندازید اکثرشان پاسدار هستند مطلب واضح است که کدام نهاد نظامی ایران برای این ها مانع وسد و خطر محسوب می شود در ثانی قیاس سپاه وارتش قیاسی احمقانه است چون ارتش یک نیروی صرف نظامی است ولی سپاه دایره ماموریت هایش بسیار گسترده تر از محدوده نظامی گری است شود حال قضاوت با شما
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 1
    عزیزان! این برادران که نگفتن ارتش بیعرضه بوده یا زحمتی نکشیده فقط گفتن یه فرمانده لشکر شهید بیشتر نداشته که این نه تنها عیب نیست برای ارتش بلکه یک مزیت است. دلیل آن اینکه در اوایل جنگ سپاه نیروی متخصص یا نداشت و یا کم داشت لذا ارتش در موقعیت حساستری قرار گرفت زیرا میبایست با بازماندگان ارتش از رژیم پیشین: ۱. ساختار جدید خود را ساماندهی میکرد. ۲. نیروهای تخصصی سپاه را آموزش میداد (علاوه بر آموزش در داخل ارتش) ۳. بدلیل داشتن تخصص نظامی مغز متفکر جنگ میبود و در نقش سر برای بدنه مملکت بود که نمیشد به آسانی از دستش داد لذا بیشتر فرماندهان ارتش میبایست برای ادامه جنگ و مقابله با دشمن تا زمان به ثمر رسیدن فرماندهان جدید چه در ارتش و چه در سپاه سالم نگه داشته میشدند تا هم جنگ را رهبری کنند وهم دانش و تجربه اشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. مزید براین بیشتر نیروهای بسیج و سپاه آنزمان بدلیل نبودن تشکیلات سازمانی مدون وکلاسیک نظیر درجه و... کسی در قید پست و درجه و ... نبود. همه یک هدف خالصانه داشتند که عبارت بود از دفاع از میهن تا آخرین قطره خون. این مطلب موجب بروز دو دیدگاه متفاوت در ارتش و سپاه در مورد جنگ شد که مکمل یکدیگر و کاملا منطقی و درست و برای هر طرف کاربردی بودند و بی هم آیندهای جز شکست در فرا روی هیچ یک نبود. یکی عبارت بود از دیدگاه کلاسیک و تخصصی ارتش که طبق قوانین فیزیکی کار را عبارت میداند از میزان جابجایی در ازای انرژی صرف شده در واحد زمان. بنا براین نگرش اگر شما تمام انرژیتان را صرف هول دادن کوهی بکنید و در پایان کوه جابجا نشود شما کاری نکرده اید و همچنین اگر شما تمام سربازان و کادر متخصص خود را در راهی که از عهده هر غیر متخصصی بر میاید به کشتن دهید وهیچ پیشرفتی هم نداشته باشید شما نه تنها کاری نکرده اید بلکه دچار یک عمل ابلهانه شده اید که جایگزین شدن خصارتش نیازمند زمان پول مکان و نقرات و ادواتی است که باید در مقابل دشمن توسط افراد متخصص بکار رود و نه در پشت جبه برای ترمیم خصارت عملیات اشتباه و زیانبار. از طرف دیگر مردم عاشق و شوریده و گاها بدون هدف و معدودی از مادر قهر کرده بودند که تخصصشان شهید شدن و معبر باز کردن بود. کسانی که عقل جزئی و ناقص آدمهای زمینی جایی در دیدگاه آسمانی عاشقشان نداشت وحساب سود و زیان نمیکردند چون پیرشان گفته بود: چه بکشیم چه کشته شویم پیروزیم! در قاموس اینان نمیشود و نمیتوانیم نبود. اگر معبری میبایست باز شود و تخریبچی و مهندسی نداشتند صبر اینرا هم نداشتند ببینند کی و از کجا تخریبچی و... میاید تا برایشان معبر بزند چون تا آنزمان دشمن چه کارها که نمیکرد. بنابراین اگر نیازی به زدن معبر بود میزدند حتی با انداختن خود برروی مین و... و نا گفته نماند که در آن زمان کسی از این عزیزان خبر نداشت که قرار است چند سال بعد به درجات سرداری و... نائل شوند ودر حد برادر و اخوی و بویژه عدم وجود تحصیلات و تخصص (در اوایل) و منصب و... برای همه راحت بود که در خط مقدم باشند زیرا نیروی جایگزینشان زیاد بود واگر یکی میرفت دیگری بجایش مینشست(دلیل بر این تعداد فراوان سردارهای شهید در سپاه است). اما این بدان معنا نیست که سپاهیان سلحشور جنگیدن وفرماندهی بلد نبودند و یا اینکه ارتشیان غیور از خود رشادت وفداکاری نشان ندادند بلکه صفه صفجه تاریحشان پر از رشادت و شهادت و ایثار است اما به موقع و از روی اصول. از اینرو نیروهای فرماندهی ارتش بدلیل دانش نظامی و اهمیتشان برای ادامه جنگ لازم بود رشادتهای خود را بگونه ای حساب شده و با حد اقل تلفات نشان دهند. نموه بارز این رهبر فقید انقلاب بودند. مگر ایشان از یک بسیجی یا سرباز خدای نخواسته کمتر بودند که به جبهه نرفتند؟ خیر! ایشان در حکم سر بودند برای ملت و ملت توان از دست دادن ایشان را نداشت و جبهه ورشادت ایشان در جماران برای هدایت ملت ... بود. سایرین مانند دستان و انگشتان و ... بودند که اوامر را جهت نیل به مقصود اطاعت میکردند واگر انگشتی قطع میشد بازهم انگشتا دیگری بودند که کار بکنند. برای معبر باز کردن و در خط مقدم بودن و درگیری با آتش مستقیم با دشمن نیاز به یک سر لشکر نیست که کشته شود. یک بسیجی ین سرباز یا هر کس دیگری میتواند این کار را بکند اما کار یک سر لشکر را هر کسی نمیتواند بکند. پس در نهلیت میبینید که چرا ارتش (بدلایل عاقلانه سرلشکر شهید زیاد ندارد اما پر از رشادت و شهید است. و سپاه بدلیل عاشقانه و گاها غیر منطقی پر از شهیدانیست که بعدها سرلشکر شدند. شاید اگر شهید نشده بودند اکنون سرهنگ بودند یا فراموش شده بودند یا شاید هم سپهبد شده بودند و... نمونه واقعی این همرزمان شهیدان بابایی و صیاد شیرازی و... که بعد از سالها خدمت و ایثار با اینکه توانی کمتر از آن شهیدان نداشتند اما فقط در حد سرهنگی و سرتیپ دومی ماندند. اما آن عزیران در آنزمان پس از شهادت بدرجات سرلشکری وسپهبدی رسیدند. بنابر این نمیتوان هیچ یک از نیروها را بی اجر گذاشت و یا یکی را بر دیگری ارجه دانست. مهم روحیه اطاعت ایثار و استقامت است که در هر دو بحمدالله هست. آنچه مشرق نوشته توهین و تنزیل مقام و منزلت ارتش نیست و تنها یک یادآوری از آن شهید بزرگوار و دادن یک آمار از تعداد فرمانده لشکرهای شهید نیروی زمینی ارتش است که نه تنها عیبی بر این نیرو نیست بلکه مایه مباهات فرماندهان زبده آن است که به آسانی یدست دشمن کشته نشده بلکه با اجرای فرماندهی صحیح ضربات مهلکی بر پیکر دشمن وارد کردند. ازهمه عزیزان استدعا دارم تا با دید بازتری به این خبر بنگرند تا نه خود مایه تفرقه شوند ونه مشرق را عامل تفزقه بدانند. والسلام علیکم
  • حسین ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 1
    معلوم است که از سپاه می ترسند....
  • حسین ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    کسی اینجا طرفدار دو آتشه ارتش نیست و همه این را به خوبی می دانند که به گفته امام خمینی اگر سپاه نبود کشور هم نبود. حرف ما این است که جنگ را سپاه به تنهایی یا ارتش به تنهایی پیش نبردند. من فکر نمی کنم در تاریخ معاصر ایران شجاع تر از امام خمینی وجود داشته باشد. اگر واقعا ارتش در جنگ بد و ضعیف عمل کرده بود ، امام خمینی که با هیچ کس تعارف نداشت حتما دستور انحلال ارتش را صادر می کرد . اما به کوری چشم بعضی ها این کار رو نکرد. می توانست دستور دهد ارتش منحل شود و تجهیزات ان در اختیار سپاه قرار گیرد.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 1
    چه پاسخ کوبنده ای داد مشرق ایول
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    درصد سنج شما خرابه!!!!
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    1 0
    خوب دهنتو بستیم ها مشرق
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 1
    دووووووووووووووستون دااااااااااااااارم مشرقی های ناززززززززنین!!!!! ای ول به غیرت و شرف و معرفتتون!!! خدا حفظتون کنه...
  • بصیر ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 1
    از پاسخ های محکم مشرق سپاسگذاریم. بهتر است که درباره عملکرد ارتش در دوران جنگ سکوت کنیم چون اگر قرار به صداقت باشد مسائل بدی افشا خواهد شد
  • نادر ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 1
    مشرق خیلی کشش داده اما این طرفدارای ارتش هم فقط چرند می گن و تهدید می کنن. حداقل درست دفاع کنید که ارتشیا ضایع نشن
  • شهادت طلب ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    1 0
    شادی روح «تنها» فرمانده لشکر شهید ارتش جمهوری اسلامی و «یازده» فرمانده لشکر شهید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صلوات
  • علي ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 1
    حقيقتي است شبهه انگيز
  • سید ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    خدا قوتتان دهد و هر روز بر کمالاتتان بیافزاید . این کار ها را بیشتر گسترش دهید و از احمقی دشمنانمان استفاده کنید و دل سرد نباشید.
  • مصطفی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    لعنت بر هر کس که با تیتر های بد ، برادران ارتش و سپاه را از هم دور میخواهد بکند.... ما همه با هم میشویم ایران سرفراز باد ایران درود بر دلاور مردان ارتش و سپاه
  • مصطفی ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    کجا حرفه ایه ؟! تیتر منافق گونه زده تو میگی حرفه ای
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    امید دارم بزودی محاکمه تان را ببینم
  • ناشناس ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    اگر امام نبود ، ارتش نبود. اگر امام نبود سپاه نبود. اگر سپاه نبود کشور نبود
  • مسلمان ایرانی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    باد «هیئت واگذاری زمین» بخیر. یاد «خط پدافندی مهران» بخیر. یاد هنر نمایی های ارتشی ها در لبنان بخیر. یاد بزرگ ترین اسیر گیری عراق از نیروهای ارتش در سال 67 بخیر.
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    یادم میاد وقتی مهران رو آزاد کردیم قرار شد خط رو تحویل ارتش بدیم برای پدافند.خیلی از رفقامون تو اون خط شهید شده بودن و دلموننمیومد ول کنیم بریم. فرمانده گروهانمون گفت ناراحت نباشد به لطف برادرای ارتشیمون خیلی زود دوباره برمی گردیم
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    براي هر دو تون متاسفم ارتش 48000 شهيد داده
  • حسین ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    فکر کنم تابه حال در هیچ پستی انقدر کامنت نگذاشته ام . اما چه کنم که برخی ها حماقت را به اوج رسانده اند. برادر مشرقی که کامنت منو به دلیل نشر اکاذیب حذف کردی ، شاید من نتونستم منظورمو درست بگم. میشه بفرمایید ... البته همان راه ... هم از نظر من اشکالی ندارد(البته در این یک مورد و درراه مبارزه با صهیونیسم) . دلیل اصلی اینکه خارجی ها بیشتر از سپاه می ترسند یکی همین نکته و دیگری این است که قدرت موشکی کشور در دست سپاه است و طبیعی است که مانور های موشکی سپاه از مانور های ارتش حتی نیروی هوایی بیشتر مورد توجه باشد. اما حرفی هم با دوستانی که صحبت ار هیات واگذاری زمین و خط پدافندی مهران کردند دارم. دوستان عریز من اگرچه 23 سال بیشتر ندارم اما پدرم و همه عموهایم ، خود در رمان جنگ سپاهی بودند و همه این حرف ها را شنیده ام. مثلا از پدرم شنیده ام که وقتی منطقه ای را بعد از آزاد سازی به ارتش می سپردند در خیلی از مواقع عراقی ها بلافاصله آن منطقه را پس می گرفتند اما اینکه بگوییم ارتش فقط عقب نشینی می کرد و سپاه به تنهایی حمله دور از انصاف است. ضمن اینکه مطرح کردن این حرف ها در حالیکه 23 سال از پایان جنگ گذشته و ارتش امروز کلا با ارتش دوران جنگ متفاوت است فقط نبش قبر است و بس .
  • یک پاسدار ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    امروز ارتش با آن روزها خیلی فرق کرده است.
  • عماد ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    منوجه نمیشم چرا برخی آقایون تعصب کور دارن! بابا حرف ارتش الان نیست که. کدوم آدم با انصافی می تونه قبول نکنه ارتش 30 سال پیش توی جنگ کم کاری کرده؟!
  • هدی ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    درود بر هر سپاهی و ارتشی و بسیجی ای که جون زندگی خودشون رو گذاشتن برای اسلام و ایران!
  • امیر حسین ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    درود بر نیروی هوایی ارتش! درود بر همه شهدای ارتشی و سپاهی و بسیجی!
  • احمد ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    علی فریدونی عکاس جنگ: در مرحله سوم عمليات بعد از تجديد قوا، نيروها به ميدان مين برخورد كردند كه دستور عبور از آن داده شد. عبور از ميدان مين از دو محور بود كه يك سمت سپاه و بسيج بودند و سمت ديگر دست ارتش بود. 150 نفر از بچه‌هاي سپاه و بسيج بعد از شنيدن دستور عبور از ميدان مين داوطلب ‌شدند تا قلت بزنند روي مين تا معبري باز شود و ديگران رد شوند، (من در سنگر فرماندهي بودم كه فرماندهان اصلي آنجا بودند، از قبل پنهان شده بودم تا آنها مرا نبينند اما صدايشان را مي‌شنيدم.) از بي‌سيم‌ها صداي "الله اكبر" گفتن رزمنده‌ها مي‌‌آمد و بعد صداي انفجار مين شنيده مي‌شد. در آن سوله يك طرفه فرماندهان سپاه و يك طرف فرماندهان ارتش بودند. بچه‌هاي سپاه ميدان ميان را رد كردند اما نيروهاي ارتش از اين دستور سر باز زدند و به اين دليل كه آنها عبور نكردند. زمان گذشت و هوا روشن شد. عراقي ها متوجه شدند و بچه‌هاي سپاه بسيجي را قيچي كردند، عده زيادي قتل عام شدند و عده‌اي ديگر راه برگشت را گم كردند.
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    جناب مشرقی! بنده در مقام جوابگویی به مقاله شما بر نیامدم که پاسخم غلط یا درست باشد! و در کل قصد مقایسه نداشتم . همانگونه که از سخنانم برمیاید مطلوب بنده هم همین است که این دو قابل قیاس نیستند. یکی چون سیب است و دیگری پرتقال که نمیشود گفت یکی کمتر سیب است یا دیگری بیشتر پرتقال یا اینکه کدامیک خوشمزه تر است. اینها دو موجود کاملا مجزا با خصوصیات متفاوت هستند که در زمان و مکان خود به اندازه کافی تاثیر گزار بوده اند و اگر چه نظر دیگران در تغییر واقعیت و حقیقت ماهیت و کارایی هیچ کدام تاثیری ندارد اما دوست داشتن هر یک بسته به ذائقه مردم نسبی و متفاوت است همچنان که نمیتوان کسی را بخاطر دوست داشتن سیب و دوست نداشتن پرتقال و برعکس ملامت کرد مردم هم در انتخاب نیروی محبوب خود مختارند و البته این تضمینی بر بهتر بودن انتخابشان نیست. البته روی این سخنم با مردم هم هست و آنها نمیتوانند مشرق را چون مثل آنان فکر نمیکند مقصر بدانند. به این شعر دقت بفرمایید: اندرین راه چو طاووس بکار است مگس پیشترها این رانمیفهمیدم که چگونه مگس و طاووس با هم برابرند و میپرسیدم خدایا واقعا هدفت از خلقت مگس کثیف و مزاحم بیمصرف مگس چیست در جایی که طاووس بدین زیبایی آفریدهای؟ امروزه مشخص شده که لارو مگس در درمان بسیاری از جراحات عمیق پوستی ناشی از دیابت زخم بستر وسوختگی بسیار قوی و سریع کاربرد دارد که علم پزشکی از انجام آن عاجز است و معمولا به قطع عضو تیمار میانجامد. حال چه اسرار عظیمی درگوناگونی خلقت بویژه آنچه ما بیمقدار میدانیم نهفته که ما از درک آنها عاجزیم فقط خدا میداند و صاحبان علم و آنانکه خدا بخواهد. جهان مانند خد و خال و ابروست که هر چیزی بجای خویش نیکوست باید دید حضرت امام در ابقای ارتش و عدم انحلال ارتشی که من وشما آنرا به زعم خودمان وارث ایام طاغوت و یا ناکارآمد در آنروزها میدانیم چه دیدند که چنین کردند و چه سر و منفعتی در آن میدیدند که ما ها از درک آن عاجزیم. بنده در تایید برخی نظریات بعدی شما سعی در روشنگری برای عده ای از خوانندگان که حب و بغض بیجا دارند نمودم. به هر حال از درج نظراتم نهایت تشکر را دارم. هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود وارهد از حد جهان بی حد و اندازه شود ویا: کنون ناطق خمش گردد کنون خامش به نطق آید رها کن حرف بشمرده که حرف بیشمار آمد والله اعلم بالثواب
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    خدا همه مارا در زمره شهدا قرار بدهد اما تشریف بیارید گلزار شهدای شهر کرمانشاه و ملاحظه بفرمائیدچند تا سرلشکر و سرتیپ ارتش جمهوری اسلامی به ما لبخند میزنن همان لبخند مستانه ای که امام ره راجبشان بارها فرمودند و . . . و خدایا من و امثال منو ببخش و با شهدای شهر و کشورم مهشور بفرما آمین یا رب العالمین
  • محسن اهواز ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    0 0
    لطفا نویسنده مقاله آدرس بده تا واسش کتاب املای سبز عمو فردوس بخرم. حاظر!!! (چند بار تو مقاله های مختلف دیدم.)
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    0 0
    دیگه چرا حذف شد؟
  • حسام جعفری ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    0 0
    همه فرمانده لشگر های سپاه خوشان را موظف می دانستند که شخصا از مناطق عملیاتی دیدن کنند و در کنار بسیجی ها حاضر باشند تا به آن ها روحیه بدهند نه مثل فرمانده لشگرهای ارتش داخل قرارگاه بنشینند و دستور صادر کنند. شهید آبشناسان هم از نظر ارتشی های آن روز کار غلطی کرد که رفت به خط مقدم و خودش را دم تیر داد. به اعتقاد من شهید آبشناسان یک سرلشکر بسیجی بود. روحش شاد
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    0 0
    سلام اخوی! ضمن سپاسو امتنان بابت درج دو نوشته پیشینم خدمتتان عارضم که یک مطب سومی هم بود که پیش از همین مورد آخر نوشته بودم. اگر زخمت است فراموشش کنید. والله ولی التوفیق
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    0 0
    با همه هستم حتی با مشرقیها! دیگه هر دو طرف دارین زیادی میرین. مهم این نیست که کی راست میگه و چرا راست میگه. مهم اینه که حضرت امام فرموده بودند وحدت کلمه را حفظ کنید. حالا همه بگین چشم والسلام. اگه فکر میکنید بیشتر از امام میفهمید بسم الله ادامه بدهید. ایشان در آنزمان چنین چیزهایی را میدیدند که آن راهنمایی های حکمانه را ایراد میفرمودند. حالا هی با متر خودتون گز کنید. ... ملاک امروز بندگان است که در کجا و چه موضعی قرار دارند. ابلیس پیش از رانده شدن مقرب درگاه بود اما امروز کجاست. استدعای عاجز دارم از طرفین برای خاتمه این جدل که موجب شادی دشمن است. خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر بگرداند.
  • یاسر3113 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    0 0
    سلام قبل از انقلاب اسلامی ما وزارت جنگ داشتیم و اکنون تنها کشور دنیا هستیم که از وزارت دفاع استفاده میکنیم استمرار اینگونه بحثهای غیر منطقی و نا بجا صحیح نیست علیرغم تایید تیتر مشرق اضافه میکنم در برهه ای از زمان پاکسازی ارتش اسنادی در دست است که برخی ارتشیان پاکسازی شده پس از حمله عراق به ایران این ارتشیان بی حقوق و اخراجی بنا وظیفه ملی و میهنی در جنگ شرکت کردند و برخی چون حکایت اخراجیها به شهادت رسیدند لذا باید به این مسائل توجه کرد که در جه دار ارتشی طاغوت وقتی فرهنگ اسلامی امام امت خویش را مبیند دچار تحول میشود حتی علیرغم انکه خود را قربانی سیستم جدیدی دید باز از عرق ملی و میهنی خویش دست نکشید و در دفاع از کشور به جبهه ها شتافت به خاطرات سرتیپ ستاد فردوسی ارتشی بسیجی مسلک انقلاب اسلامی مراجعه شود ما این موارد را داریم حتی از هواداران تواب سازمانها هم به جبهه رفتند و عاقبت به خیر شدند در تمام مناطق عملیاتی سپاه بر روی تابلوهایی از جنس درب جعبه مهمات چنین نوشته شده بود هوانیروز افتخار صف شکنان قلندرانی چون شیرودی و صیاد شیرازی دست نیافتنی ترین فرماندهان انقلاب اسلامی هستند که در دو لباس ارتش و سپاه منادی وحدت و پشقراولان ارتش توحید بوده اند علت اینکه بالای 11 فرمانده لشگر از سپاه به شهادت می رسد و هنوز هم فرماندهان رده بالای سپاه به شهادت می رسند در تفاوت مدیریت میدانی جنگ و روش رزم انقلابی انان است ما با 2 جمله سر و کار داریم یکی ارتش جمهوری اسلامی ایران است اما دیگری واژه ایران ندارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه اینکه متعلق به ایران نباشد لذا ارتش بدلیل ساختار و دکترین نظامی خاص خویش فقط یک فرمانده لشگر انهم اواخر جنگ به شهادت رسید در جنگ خیانت و بزدلی هم مشاهده میشود شما به امار اسرا نگاه کنید و ببینید بسیجیها چه جانانه مقاومت کردند و تصاویرشان در دنیا منتشر گردید الان ورود به ارتش عبور از هفت خان رستمه تحول ارتش ما اکنون بینظیره اونا تونستند از کانال سوئز عبور کنند و اسراییلیها رو تکون بدن این ارتش افتخار اسلام و نظام است و کسانیکه از تیتر احترام امیز مشرق اهداف خود را دنبال میکنند بز دلان سیاسی هستند و به کوری چشم بدخواهان نیروهای انقلاب حافظ انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان هستند من هم میگم درود خدا بر تنها شهید فرمانده لشگر نیروهای ویژه ارتش اخه این کجاش نادیده گرفتن شهدای بزرگ ما در ارتش هست . بی سواداش بیان جلو
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    0 0
    ممنون برادر عزیز! پاینده باشید.
  • اميرحسين ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    0 0
    آقاي حسام جعفري توفكركردي كه هستي كه اينقدر توهين آميز مطلب مي نويسي؟ ارتش به صورت منظم كلاسيك و مبتني بر منطق جنگيد بار اعظم جنگ هم بر دوش ارتش بود، سند ميخواي عمليات مروايد كه نيروي دريايي عراق به صورت كامل توسط نيروي دريايي ارتش ج ا نابود شد. سند ميخواي عمليات هاي پيرزومندانه نيروي هوايي. سند ميخواي عمليات نصر توسط لشگر 16 زرهي قزوين. امثال شما كه هيچ اطلاعاتي از تاريخ نداريد شايستگي اظهار نظر هم نداريد. تو ارتش به دليل وجود نظم عمليات هاي عظيم با موفقيت و با حداقل تلفات انجام گرفت... دوست عزيز خدايي هست و روز حشري بترسيد از اين تفكرات خودتون
  • اميرحسين ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    0 0
    افسانه سرايي نكن آقاي نا شناس! اگه ارتش نبود كه عراق تو هفته اول به تهران رسيده بود! لشگر 92 تو خوزستان و تيپ 84 تو ايلام و لشگر 81 تو كرمانشاه راه عراق رو سد كردند تا بقيه نيروهاي ارتش برسند برو تاريخ رو خوب ببين و منصف باش. هنر اين نيست كه گردان بره گروهان برگرده، گروهان بره نفر برگرده به قول امثال شما!!! هنر اينه كه با حداقل تلفات بتوني به حداكثر اهداف برسي مثل ارتش غيور
  • حسام جعفری ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    0 0
    امیر حسین خان اون روی سنگ پای قزوینت رو ببر بذار تو هویزه تا وقتی کاروان راهیان نور می رن واسه زیارت شهدای هویزه ازش استفاده کنن. خود ارتشی ها درباره عملیات هویزه صداشون درنمیاد حالا تو اومدی کاسه داغ تر از آش شدی
  • ناشناس ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۸
    0 0
    شما اگر به این خاطرات افسانه نگویید که کلاهتان پس معرکه است. بچه های مردم با گوشت تنشون زمین رو آزاد می کردند و بعضی ها با حداقل تلفات آن را تحویل دشمن می دادند. شما دیگر حرف از انصاف نزن
  • یاسر3113 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۴
    0 0
    تذکر شما صحیح است / متشکرم
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 0
    اگر صحیح هم باشه شما بد تعریف کردید برادر این کار ها رو ادامه ندهید
  • سید علی امیری ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم. اولا که با حرف شما در تمام زمینه هایی که در مورد سرداران گفتید موافق نیستم.فقط شهید آبشناسان نبود!!صیاد شیرازی هم در جنگ 3بار زخمی شد.سرلشگر هوشنگ رستمی 7 تا تیر خورد ولی 5تا بعثی رو ناکار کرد.رستمی_بابایی_اقارب پرست_قرنی_فکوری_کشوری_شیرودی_صیاد شیرازی_نیاکی و هزاران نفر هستندکه یه وجب از خاک مملکت رو با هیچ چیز عوض نکردند. ارتش بی طبقه توحیدی درجه نمیخواد!!درجه رو خدا میده!!!همه ی ارتشی هایی که در جنگ جانانه جنگیدند امیر هستند.و پاسداران ما سردار!!! ارتشی که در موقع جنگ 40 سال از تاسیسش میگذشت کجا و سپاهی که سال57 تاسیس شد کجا!!!
  • ناشناس2 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    0 0
    با عرض سلام برادران عزیز و گرامی من مطالب بالا را به خوبی خواندم ولی متاسفانه بعضی از آقایون کم لطفی میکنند برادران ارتش و سپاه بسیج نداریم همه برادرن مثلا من دو تا برادر دارم یکیش ارتشی یکیش سپاهی . هر دو از یک مادر متولد شدند و در یک خانواده تربیت شدند و هر دو اعتقاداتشون یکی است برادرآن بخصوص مشرق زمان جنگ هم همین وضعیت بود ارتش و سپاه با هم برادر بودن برادر من وتو بودن درست نیست در مورد ارتش اینجوری صحبت کنیم بعدش هم جنگ 8 سال طول کشید زمان تشکیل سپاه هم 58 بود یک نفر بخواد سرلشگر بشه 28 سال طول میکشه پس اون موقع اصلا سپاه سرلشگر نداشت به نظر من فرمانده لشگر نیاز نیست در خط مقدم باشه چون فرمانده لشگر با فرمانده گردان وتیپ کار میکنه کار اصلی با فرمانده گردان و تیپ است برادر من برا جنگیدن یک سرباز در خط مقدم باید هفت نفر آن را پشتیبانی کندفرمانده لشگر باید پشتیبانی عملیاتی و لجستیکی کند نه اینکه اسلحه دست بگیرد در خط مقدم بجنگد اگر مهمات و آذوقه فرمانده لشگر هم به موقه نرسد اسله خالی مثل چوبی بیش نخواهد بود برادران با اختلاف انداختن بین برادران سپاهی و ارتشی و منحرف کردن فکر جوانانی که به این سایت مراجعه میکنند و از واقعیت جنگ خبری ندارند به جایی نمیرسی ما الان همه از نسل انقلابیم برا شادی ارواح طیبه شهدای هشت سال دفاع مقدس سلوات
  • ایران ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    0 0
    اگر ایران در جنگ پیروز شد واین مرز وبوم حفظ شد به خاطر ارتش قدرتمندی بود که قبل از انقلاب به وجود امد..امکانات تجهیزات ..داشتن بهترین نیروی هوایی جهان نیروی زمینی..چرا کسی از کلاه سبزها حرف نمیزنه؟ از خلبان هاشم ال اقا....
  • گمنام ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    -دو تا کتاب از خاطرات رزمندگان بخونی میفهمی "چرا کسی از کلاه سبزها حرف نمیزنه؟" -شما حالا رو نبین، ارتش قدرتمندی اگر ابتدای انقلاب وجود داشت بسیج و سپاه شکل نمی گرفت!
  • حسین شیرزادی ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    0 0
    در سالهای 63تا 65در لشگر 23نوهد با درجه گروهبان وظیفه خدمت کردم و مدتی را هم در طول عملیات قادر در خدمت جناب سرهنگ شهید حسن آبشناسان بودم هم در منطقه لولاند و هم در پادگان سرهنگ شهید شهرام فر در روستای پسوه و خدا میداند که چقدر ازایمان - شجاعت - متانت - اقتدار و تعهد سرهنگ آبشناسانلذت میبردم مخصوصا وقتی که با کوله پشتی و اسلحه آنگونه با صلابت و قدرت و ایمان خاصی بلندیها را در عملیات قادر زیر پا میگذاشت بطوری که ما جوانان از رفتن آنگونه عاجز میماندیم و از شجاعت او به وجد می آمدیم یادم است در اواخر عملیات قادر سرلشکر شهید احمد کاظمی هم با یگانهای از لشگر 8نجف اشرف برای همکاری آمدند برای همکاری با لشگر ما .سرلشگر شهید آبشناسان همیشه سفارش میکردند در خط مقدم هم غذای سربازان را در ظروف بسیار عالی وبا قاشق و چنگال بدهید چون اینها خیلی زحمت میکشند و باید با احترام با آنها رفتارکرد .روحش شاد و یادش گرامی باد
  • عاشق شهادت ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    اسم این شهید بزرگوار، مسعود منفرد نیاکی است نه علی. با تشکر
  • محسن بیرانوند ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    به خدا قسم همیشه آ رزو داشتم در دانشگاه افسر ی امام علی استخدام بشم ولی حیف که آرزویی بیش نیست
  • محمدرضافرهنگ جو ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    بنام خدا بادرودسلام به تمامی شهدای ایران اسلامی شهیدبزرگوارابشناسان وشهیدبزرگوارمصطفی چمران ازنادرشهدای این مرزبوم بودن تکررارنشدنی انشالله ماسربازانی پسندیده ی انها باشیم(بسم الله الرحمن الرحیم یاایهاالذین امنواان تنصروا الله ینصرکم ویثبت اقدامکم)
  • داریوش ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    من تمام نظرات هموطنان را چه بسیجی و سپاهی و چه ارتشی و غیرنظامی را خواندم . نتیجه اینکه هموطنان دارند روی لغات و کلمات بایکدیگر بحث و جدل میکنند و متاسفانه بعضی از آنان تفاوت بین فرمانده لشگر و سر لشگر را نمیدانند . سرلشگر به کسی میگویند که درجات ارتشی را یکی پس از دیگری طی کرده باشد . همانند تحصیلان کودکستان - دبستان - دبیرستان - و... یعنی ابتداء دانشکده افسری را گذرانده باشد و با درجه ستواندومی آغاز کرده و یکی پس از دیگری ستوانیکمی - سروانی - سرگردی - سرهنگ دومی - سرهنگ تمامی - سرتیپی - و سرلشگری را یافته باشد . و این افسر ممکن است اصولا در سمت فرماندهی لشگر نباشد . در مخابرات - در ستاد و یا در دانشکده تدریس کند و الا آخر . ولی فرمانده لشگر ممکن است همین درجات را طی کرده باشد و اکنون فرماندهی یک لشگر رزمی راهم دارا باشد و یا ممکن است با درجه پائین تر به دلیل نبود فرمانده مناسب برای لشگر و یا الزامات و نحوه جنگها و یا رشادت و جرآت و استحکام در قدرت فرماندهی با درجه سرهنگی و یا سرتیپی به فرماندهی لشگر انتخاب شود . بنابراین تفاوت بسیار بین این دو واژه وجود دارد . بی تردید هموطنان توجه خواهند داشت که اشکال در فهم ودرک گفتار متقابل است وگرنه در دفاع از کشور همه افرادی که تلاش کردند مقدس هستند و قابل احترام . سرافراز باشد .
  • سرباز سردار ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    0 0
    از مشرق میخوام در مورد۱۷۵ شهید دست بسته غواص کربلای ۴ هم مطلبی بنویسد.
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    برای من جای سوال است چرا بعضی ها در مورد تیتر درست و مناسب این خبر چنین واکنش هایی نشان می دهند؟! به نظرم یا خبر را درست نخوانده اند و یا هدف خاصی دارند...
  • مجید ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    به قول حضرت غلی (ع )که فرمود خوارج حرف راستی می زدند ولی مراد باطل از آن داشتند مثل تیتر مشرق که هیچ سودی غیر از ضرر نداشت سعدی علیه الرحمه می فرماید جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    ضمن درود به روح پر فتوح شهدای هشت سال جنگ تحمیلی خصوصا شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران..مشرق حرف بدی نزده...اینقدر گیر الکی هم ندید لطفا..واقعیت رو گفته
  • مجید ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    حضرت علی (ع)می فرماید حرفی که نه به درد این دنیای تو می خورد و نه آن دنیای تو آن حرف را نزن . متاسفانه مشرق حرفی زده که در این دنیا موجب دلسردی قشر یا اقشاری به همراه خانواده هایشان خواهد شد (همانطور که در بالا عکس العمل آنها را می بینیم)و در آن دنیا گناه دلسرد کردن خادمین را به دوش خواهد کشید ضمنا با بی سواد خواندن همه ، تاکید روی نوشته های خود می ورزد ضمنا من از پرچم امریکا خوشم نمی آید و نمی دانم کدام امریکایی آنرا بالای نوشته های قبلی ام قرار داده
  • صادق ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    ای بابا این بنده خدا که یه واقعیت را گفته اونم اینکه شهید آبشناسان تنها فرمانده لشکر هستند که شهید شده و در مورد سایر رده ها نگفته پس حداقل برید یه خورده در خصوص ارکان ارتش تحقیق کنید،به خدا فرمانده لشکر با فرمانده نیروی هوایی،جانشین لشکر،جانشین نیرو،ستاد مشترک و........ فرق داره،پس شهید آبشناسان تنها فرمانده لشکری هست که شهید شدت اند.
  • علی ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    یه تیتر با یه مطلب نوشتی،همه رو به جان هم انداختی،بعد هم که میگی مطلب فلان و فلان،در این برهه از زمان چنین تیتر زدنی چیزی جز تفرقه نداره،باور نداری مطالب همه دوستانو بخون،اولا خداوند همه شهدارو رحمت کنه،از سربازش گرفته که گمنامترین هستن تا فرماندهان رده بالا،همه برای اعتلای نام اسلام و سر بلندی وطن رفتن،خواهشا شهدای وطن رو مصادره ارگانی نکنینین،میدونم باز میای و حرف خودتو میزنی،ولی سعی کن این سبکی از شهدا تبلیغ نکنی،این کارارو امثال شماها چن ساله دارن میکنن که اینچنین بذر تفرقه تخم انداخته و جوونه زده،یکی سپاه میگه یکی ارتش،ایشالا یه روزی برسه که همه ید واحد بشیم تحت یک بیرق و درفش
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    ضمن تکرار آخرین دعای علی و آرزوی استجابت برای این دعا لازم است عرض کنم ((یک بیرق)) یعنی سمبل یک حکومت ،یک ایدئولوژی و... و یک قانون حاکم و یک نگاه حکومتی . لذا اینهاست که باعث وحدت می شود نه فقط سر دادن شعار وحدت آرزو میکنم قوانین واحدی بر همه نیروهای مسلح حاکم گردد و نگاهی واحد توسط مسئولین باعث دلگرمی و جلوگیری از تفزقه و تشتت بر آنها شود
  • علیزاده ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    کسانی که با جهل شون دارن تفرقه افکنی میکنن دشمن ایرانند اینقدر بحث در مورد این مساله قثط می خواین وقت مردم و بگیرین خدا ببخشدتون می خواین چی رو اثبات کنین
  • عیسی یعقوبی IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 0
    مینوشتیدسرلشکر ارزشی بهتر بود. تامی نوشتید ارتشی. هیچ ارتشی هم ناراحت نمیشد هیچ غیر ارتشی هم خوشحال.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس