رئیس دفتر رئیس جمهور در جریان سفر یکروزه خود به سوئد در دیدار و گفت‌وگو با مقامات این کشور، گفت: حاصل برجام، گسترش همکاری های تجاری با ایران است و اکنون همه به ایران نگاه مثبی دارند و این نگاه فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری را فراهم کرده است.

به گزارش مشرق، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه گذشته به‌ منظور دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری و بانکداران سوییس و بررسی راهکارهای توسعه روابط بانکی و همکاری‌های مالی و پولی دو کشور وارد برن شده بود.

وی صبح روز پنجشنبه هفته گذشته با «یوهان اشنایدر-آمان» رئیس‌جمهوری سوییس دیدار و گفت‌وگو کرد. نهاوندیان همچنین عصر روز پنجشنبه نیز با اعضای اتحادیه بانکداران سوییس، در برن، دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور پس از دیدار و گفت وگو با مقامات سوئیس، شامگاه پنجشنبه از این کشور، به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ارشد اقتصادی سوئد، عازم استکهلم شد.

*حاصل برجام، گسترش همکاری های تجاری با ایران است

محمد نهاوندیان در سفر خود به سوئد و در یک صبحانه کاری با اعضاء اتاق بازرگانی استکهلم، اتاق بازرگانی بین‌الملل سوئد و شورای بین الملل صنایع سوئد، ضمن تشریح فرصت های سرمایه گذاری در اقتصادی ایران، به پرسش های سخنرانان در جلسه پاسخ داد.

نهاوندیان در این نشست، دو مولفه «رو به رشد» و «پایدار» بودن را اصلی ترین شاخص های اقتصاد امروز ایران برشمرد و از صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی سوئد برای آشنایی و مطالعه دقیق و بهتر فرصت های اقتصادی کشورمان دعوت به عمل آورد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: شرایط ژئوپلیتیک، اقلیمی، اجتماعی، فرهنگی و ویژگی های اقتصادی ایران افق های روشنی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار می دهد.

وی در تشریح فرصت های مغتنمی که برای همکاری و تعامل بین دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی ایران وجود دارد، از حوزه های انرژی، کشاورزی، صنعت و تجارت و حل و نقل نام برد و اظهار کرد: در حالی که شرکت های سوئدی به دنبال گسترش راهکارهای توسعه همکاری های تجاری با دنیا هستند، این حوزه ها از بهترین گزینه ها برای این فعالان اقتصادی محسوب می‌شود.

نهاوندیان اولویت های مطرح شده در چشم انداز پنج ساله ایران را فرصتی بزرگ برای سرمایه گذاری از سوی شرکت های خارجی بر شمرد و با اشاره به وضعیت اقتصادی پس از برجام گفت: آنچه در برجام به نتیجه رسید برای همه خوب و در عین حال آموزنده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور یادآور شد: تمام نگرانی های مطرح شده در توافق هسته ای غیر واقعی و ساختگی بوده است؛ ما توانستیم از طریق همکاری و مذاکره این نگرانی ها را مرتفع سازیم. این توافق حاصل تعامل سازنده و گفت و گوهای موثر سیاسی همه طرف های مذاکره از جمله کشورهای اروپایی بود که با رفع تحریم ها شرایط را مهیای فعالیت های گسترده اقتصادی کرد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه امروز انتظار می رود، تعامل گسترده و پایدار اقتصادی شرکت ها و فعالان اقتصادی اروپاست. حاصل برجام، گسترش همکاری های تجاری با ایران است. اکنون همه به ایران نگاه مثبی دارند و این نگاه مثبت فرصت های مناسب سرمایه گذاری را فراهم کرده است.

نهاوندیان همچنین مشکل مراودات بانکی با ایران را به دلیل جریمه های گذشته آمریکا و برخی محدودیت های اوفک مورد اشاره قرار داد و گفت: این ملاحظات سبب شده است تا بانک ها و موسسات مالی غرب با احتیاط بیشتری عمل کنند. اما باید در نظر داشت بر اساس برجام، تمام تحریم های بانکی مرتبط با هسته ای برداشته شده و تحریم های آمریکایی که به شرکت ها و بانک های اروپایی مربوط می شد نیز لغو شده است.

وی در خصوص روابط ایران و اروپا گفت: در این روابط به دو چیز نیاز داریم نگاه آینده نگرانه و پایدار و سرعت افزون تر در تعامل ها و تبادلات اقتصادی. از کمپانی های سوئدی می‌خواهم برنامه های خود را برای توسعه روابط بانکی با ایران با سرعت بیشتری دنبال کنند.

* پیشنهاد ایجاد شعبه بانک‌های ایران در سوئد

محمد نهاوندیان در ادامه سفر یک روزه خود به سوئد و در دیدار با وزیر تجارت سوئد، ضمن تاکید بر برنامه‌ریزی های به عمل آمده توسط دولت ایران برای جذب حداکثری سرمایه گذاری خارجی گفت: ایران و سوئد می توانند در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله حوزه های مرتبط با انرژی، حمل و نقل ریلی، فناوری اطلاعات و محیط زیست همکاری کنند.

وی با اشاره به پدید آمدن شرایط مساعد پس از برجام برای سرمایه گذاری شرکت های خصوصی خارجی در ایران و از جمله تمایل برخی از شرکت های سوئدی به این امر گفت: باید شرایط به گونه ای باشد که این همکاری ها با سرعت مناسب، بدون فوت وقت آغاز شود، اهداف و منافع بلند مدت داشته باشد و از همه مهمتر مسیر سرمایه گذاری از سوی هر دو کشور خصوصا از لحاظ تامین منابع مالی با سهولت صورت گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اهمیت تسهیل امور در بخش بانکی، به ایجاد شعبه بانکهای ایران در سوئد اشاره کرد و اظهارداشت: در صورت تحقق این امر بسیاری از مشکلات مالی مرتبط با سرمایه گذاری و تعاملات اقتصادی میان شرکت های ایرانی و سوئدی مرتفع می‌شود و خود همکاری های بانکی میان دو کشور توسعه یافته و سرعت خواهد گرفت.

«آن لینده» وزیر تجارت سوئد نیز در این دیدار با استقبال از گسترش روابط در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران گفت: توسعه همکاری های اقتصادی و ساماندهی این ارتباط با ایران برای ما بسیار مهم است و راه حل هایی که بتواند دو کشور را به یکدیگر نزدیک کند مورد توجه استکهلم قرار دارد.

وزیر تجارت سوئد ضمن استقبال از پیشنهاد نهاوندیان مبنی بر ایجاد شعبه بانک‌های ایران در این کشور گفت: سوئد سیاست های تازه ای را در خصوص گسترش تعاملات خود با دیگر کشورها تدارک دیده است و در این راستا از پیشنهادات ایران در توسعه روابط استقبال می کند. ما فضای اقتصادی ایران را به دقت مطالعه کرده و با شناختی که به دست آورده ایم برای توسعه روابط اقتصادی با ایران برنامه‌ریری کرده ایم.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر بهداشت سوئد به ایران و اطلاع از اقدامات دولت ایران در بیمه درمانی مردم و انتقال آن به دولت سوئد، این اقدامات را شایسته تقدیر دانسته و گفت: سوئد همچنین از همکاری های پزشکی، دارویی و درمانی با ایران استقبال می کند و این موضوع می تواند در اولویت همکاری ها قرار گیرد.

* لزوم افتتاح حساب برای بانک مرکزی ایران در بانک مرکزی سوئد

نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه دیدارهای خود با مقامات سوئد با «ماگدالنا اندرسون» وزیر دارایی سوئد دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار گفت: با توجه به روابط مثبت و گسترده گذشته ایران و سوئد باید توسعه روابط مجددا از سرگرفته شده و سرعت بگیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ضمن تشریح موقعیت ژئواستراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه گفت: در واقع با احتساب جمعیت منطقه، ایران یک بازار 300 تا 400 میلیونی است و توسعه روابط دو کشور باید سرعت گرفته و با یک برنامه جامع به وضعیت پایدار برسد.

نهاوندیان اظهارداشت: با برنامه‌ریزی هایی که در دولت ایران صورت گرفت در سالهای گذشته، به رغم کاهش قیمت نفت و وجود مشکلات اقتصادی توانستیم بر این مشکلات فایق بیاییم و برعکس سایر کشورهایی که کاهش قیمت نفت وضعیت اقتصادی آنها را دچار بحران و دست کم مشکلات جدی کرد، رشد اقتصادی قابل قبولی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نسل جوان فعال و تحصیل کرده و منابع مختلف موجود در کشور پهناور ایران فرصت های طلایی را برای اقتصاد ایران ساخته است، گفت: سوئد اگر با دید استراتژیک به ایران نگاه کند اقتصاد ایران وضعیت مثبتی برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه افتتاح حساب برای بانک مرکزی ایران در بانک مرکزی سوئد را گام عملی و موثری در تسهیل روابط اقتصادی دو کشور توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که این مهم هرچه سریعتر عملیاتی شود.

«ماگدالنا اندرسون» وزیر دارایی سوئد نیز در این دیدار ضمن استقبال از گسترش روابط اقتصادی دو کشور ایران و سوئد گفت: روابط با ایران برای ما بسیار مهم است. ایران تا قبل از تحریم ها بزرگترین شریک تجاری سوئد بوده و باید تلاش کنیم این روابط گسترده دوباره احیا شود.

وزیر دارایی سوئد گفت: در سوئد شرکت های زیادی هستند که علاقمند به توسعه روابط با ایران هستند و به دولت فشار می آوردند که زمینه های توسعه روابط اقتصادی را فراهم کنیم. عزم ما بر این است که روابط خود را با ایران هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه اقتصادی تا حد ممکن توسعه دهیم.

اندرسون با اشاره به اینکه آهنگ رشد اقتصادی ایران و آمار اقتصادی مثبت به دست آمده این کشور برای ما مهم است، گفت: طبق بررسی های ما ایران توانسته در مدت کمی هم تورم را کاهش دهد و هم رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشد و این ها فاکتورهای مهمی برای توسعه روابط اقتصادی است.

وزیر دارایی سوئد در ادامه ضمن استقبال از پیشنهاد دکتر نهاوندیان مبنی بر افتتاح حساب برای بانک مرکزی ایران در بانک مرکزی سوئد گفت: موقعیت های مناسبی برای سرمایه گذاری و مشارکت برای دو طرف وجود دارد که پیگیر همه آنها هستیم درعین حال برای سهولت تعاملات اقتصادی بین شرکت های ایرانی و سوئدی علاوه بر حساب مشترک، ایجاد شعبه بانکهای ایران در سوئد را هم بررسی می کنیم.

* پدید آمدن بسترهای مناسب اقتصادی در ایران در دوره پسابرجام

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور که برای دیدار با مقامات سوئدی به استکهلم سفر کرده بود با «هانس دالگران» مشاور عالی و رئیس دفتر نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار با تشریح فضا و بسترهای مناسب اقتصادی پدید آمده در ایران در دوره پسابرجام گفت: پیدایش این فضای مثبت در کنار موقعیت ویژه ایران در منطقه چه از لحاظ ژئوپلیتیکی و چه از لحاظ امنیت موجود در آن چشم اندازی پایدار و رو به رشد را برای سرمایه گذاری و همکاری های اقتصادی نوید می‌دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: دولت با برنامه هایی که در نظر گرفته است به دنبال برقراری ارتباطی سهل و سریع بین شرکت ها و موسسات مختلف خارجی و بخش خصوصی ایران خصوصا در بخش های مرتبط با صنایع نفت و انرژی، محیط زیست، حمل و نقل ریلی و سایر حوزه های مورد علاقه طرفین است.

نهاوندیان گفت: دولت ایران با برنامه ریزی و فراهم کردن زمینه های مساعد مشارکت عملی برای نسل جوان و فعال در بخش خصوصی با بکار گیری شیوه های نوین علمی در صدد سرعت بخشیدن و رونق بخشیدن در عرصه های گوناگون است.

«هانس دالگران» همتای سوئدی نهاوندیان نیز در این دیدار ضمن استقبال از گسترش همکاری های اقتصادی و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران ، کشورمان را حائز ویژگی های قابل ملاحظه ای در سطح منطقه و جهان دانست و بر عزم این کشور برای توسعه و گسترش روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: سوئد همواره از روابط مثبت و گسترده با ایران بهره برده و ما علاقمند هستیم تعاملات بین دو کشور را بیشتر و موثرتر از گذشته توسعه دهیم.

وی بیان اینکه «سوئد فرصت گسترش روابط با ایران را غنیمت شمرده و از توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با ایران به طور جدی استقبال می کند»، اظهارداشت: دولت سوئد اراده سیاسی خود را برای گسترش روابط با ایران در تمامی حوزه ها بویژه حوزه اقتصاد به کار گرفته است و ما آمادگی داریم به طور مشخص در حوزه های حمل و نقل، محیط زیست و آی. سی. تی با ایران همکاری های جدی را به سرعت و در آینده نزدیک آغاز کرده و در این خصوص به توافق برسیم.

مشاور عالی نخست وزیر سوئد افزود: ما علاقمند هستیم فضای همکاری های دو جانبه میان شرکت ها و موسسات بزرگ سوئدی و شرکت ها و بخش خصوصی ایران را سرعت ببخشیم و به شکل جدی آن را تسهیل کنیم و در این خصوص هماهنگ شدن بخش های اقتصادی دو کشور از اولویت زیادی برخوردار است.

دالگران گفت: لذا مذاکرات و دیدارهای دو جانبه مقامات دو کشور برای پیگیری و برداشتن گام های عملی در این خصوص از اولویت های دولت سوئد است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس