کد خبر 65076
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۴

فناوري‌هاي امروزي به ابزار دولت‌هاي تماميت‌خواه براي اعمال كنترل روزافزون بر شهروندانشان تبديل شده است؛ در اين نوشته، 10 شيوه جديد جاسوسي دولت آمريكا در امور شهروندانش توصيف شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پايگاه تحليلي "امريکن دريم" در گزارشي در رابطه با شيوه‌هاي جديدي که دولت‌ آمريکا در زندگي مردم جاسوسي مي‌کند، مي‌نويسد: اگر به نظر شما جالب نيست كه دولت‌ها به شيوه‌هاي مختلف، سعي کنند تا زندگي ما را زير نظر بگيرند، بر آن نظارت کنند، آن را دنبال کنند و بر آن کنترل داشته باشند، منتظر باشيد در آينده شاهد وقوع رخدادهاي ناپسندتري باشيد. امروزه ما در روزگاري آكنده از سوء ظن و ترديد زندگي مي‌كنيم؛ در چنين دنيايي که در آن فناوري با سرعت روزافزوني پيشرفت مي‌كند، دولت‌ها در اقصي نقاط جهان در تلاش هستند تا شيوه‌هاي جديدي براي جاسوسي در رفتار مردم و كنترل آن کشف کنند. گفته مي‌شود که در جهاني که هر انساني يک "تروريست بالقوه" محسوب مي‌شود، مفاهيمي چون آزادي، استقلال و حريم شخصي، مفاهيمي شيک هستند که تحقق آن دور از ذهن به نظر مي‌رسد. همواره به ما اطمينان داده مي‌شود كه نظارت دولت بر رفتار ما و تجسس در آن، به نفع تامين امنيت خود ماست؛ اما حقيقت آن است که تنها دولت نيست كه بر کارهاي ما نظارت مي‌کند. امروزه تك تك ما تجسس در كارهاي ديگران را ياد مي گيريم و مي‌آموزيم که در کارهاي ديگري جاسوسي کنيم، و هر  سرنخي از "موارد مشكوك" را بلافاصله به دولت گزارش دهيم. کل اين دنياي متمدن امروزي به يک زندان مشبک بزرگ تبديل شده است و بسياري از اين فناوري‌هاي نوين چه بسا وضع را وخيم‌تر مي‌کنند.

* 10 شيوه جديد دولت‌ها براي جاسوسي و کنترل زندگي مردم

در ذيل به 10 روش جديدي که دولت‌ها از طريق آنها در کارهاي شما جاسوسي مي‌کنند و رفتارتان را کنترل مي‌کنند، اشاره مي‌شود...
* استفاده از قطعات الکترونيکي نصب شده بر روي پوست
1-آمادگي "خالکوبي‌هاي پوستي الکترونيکي" را داريد؟ يک تيم پژوهشي توانسته است نوعي "پوست هوشمند" طراحي کند که بسيار ظريف و انعطاف‌پذير و سرشار از قابليت‌هاي جديد است. استفاده از قطعات الکترونيکي نصب شده بر روي پوست، شايد براي نوابغ دنياي فناوري بسيار جالب باشد، اما ممکن است مشکلات بي‌شماري نيز با خود به همراه داشته باشد. در ادامه شرح اين دستاورد جديد را از زبان مقاله‌اي در يک روزنامه بريتانيايي مي‌خوانيم...

* اين سيستم از مدارهايي بسيار انعطاف‌پذير ساخته شده است

سيستم الکترونيکي برون پوستي، از مدارهاي الکترونيکي بسيار انعطاف پذيري استفاده مي‌کند؛ اين سيستم از کانال‌هاي مارمانند عايقي تشكيل شده که به راحتي تا شده و کش پيدا مي‌کنند، بي آنکه در عملکرد آنها خللي ايجاد شود. اين مدار به اندازه يک تمبر پستي بوده و از موي انسان هم نازک‌تر است و بدون نياز به چسب، با نيروهاي طبيعي الکترواستاتيک به پوست مي‌چسبد.

* امکان کنترل رفتار شهروندان توسط اين دستگاه، از معايب اين دستگاه

درست است که اين فناوري روشي فوق‌العاده براي اتصال بي‌سيم به اينترنت است و پزشكان با كمك آن مي توانند وضعيت بيماران خود را پي‌گيري كنند، اما در عين حال احتمال سوء استفاده از آن نيز وجود دارد. با افزايش استفاده از اين فناوري، دولت‌ها خواهند توانست مكان شهروندان و فعاليت‌هاي آنها را به نحوي بي‌سابقه کنترل کنند و بر آنها نظارت داشته باشند. به علاوه، ممکن است روزي برسد که دولت‌ها استفاده از آن را اجباري کنند. به عنوان مثال، ممکن روزي مجبور باشيد براي اثبات هويت خود يا انجام فعاليت‌هاي تجاري از اين "خالکوبي‌هاي پوستي الکترونيکي" استفاده کنيد. ضمن اينكه، امکان استفاده از "قطعات الکترونيکي نصب‌شده بر پوست" براي کنترل بخش عمده‌اي از مردم، چندان دور از انتظار نيست. تنها کافي است توجه داشته باشيد که اگر شما به اينترنت وصل شويد، اينترنت نيز به شما متصل است.

* از مغازه‌داران خواسته شده تا هر گونه مور مشکوکي را بلافاصله گزارش دهند

2-اسناد تعجب‌آوري که انجمن "اوث کيپرز" بدست آورده است حاکي از آن است که "اف‌بي‌آي" از مغازه‌داران خواسته است هر گونه "فعاليت مشکوک" را گزارش کنند. طبق اين اسناد، منظور از "فعاليت مشکوک"، موارد زير است:
-پرداخت نقدي
-قطع بودن يک دست با انگشت‌ها
-بوهاي عجيب
-بيان سخنان و گفته‌هاي بيش از حد مذهبي
-خداشناسي بسيار تندرو و افراطي
-خريد سلاح يا جعبه‌هاي کبريت ضد آب
-خريد غذاهاي آماده براي خوردن
-خريد وسايل ديد در شب، چراغ‌قوه يا ماسک گاز
طبق گزارش "ورلد ديلي نت"، اين سند بخشي از مجموعه بروشورهايي است که قرار است در "فروشگاه‌هاي تجهيزات کشاورزي، اسلحه، قطعات نظامي و حتي هتل‌ها و متل‌ها" توزيع شود.

* اشعه دردآور نامرئي

3-ارتش آمريکا يک اشعه دردآور نامرئي توليد کرده است که بسيار موثر عمل مي‌کند. در ادامه، توصيف اين سلاح را از زبان مقاله‌اي در پايگاه تحليلي"آلترنت" مي‌خوانيد...

* توليد حرارتي بيش از 130 درجه در پوست هدف

گويي اين اسلحه از جنگ ستارگان آمده است. سيستم مجهز به عمليات ممانعتي در اين اسلحه، همچون فر يک مايکروويو صحرايي عمل مي‌کند و از خود اشعه‌اي متشعشع مي‌کند که پوست فرد هدف را تا 130 درجه حرارت مي‌دهد. اين حرارت بالا، چنان سوزشي در فرد هدف ايجاد مي‌کند که ناخودآگاه او را وادار به فرار مي‌كند (نيروي هوايي اين واكنش را "اثر خداحافظي" مي‌نامد).

* استفاده از اين اسلحه در زندان‌هاي آمريکا

 اين اسلحه هم اکنون در زندان‌هاي آمريکا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. سوال اين است که چقدر طول خواهد کشيد تا از اين سلاح در همه جاي کشور استفاده شود؟

* شبکه‌هاي اجتماعي همچون فيس‌بوک و توييتر کنترل مي‌شوند

4-مراقب آنچه که در فيس‌بوک يا توييتر مي‌گذاريد باشيد. امروزه نهادهاي مجري قانون در سرتاسر دنيا به گونه‌اي بي‌سابقه بر شبکه‌هاي اجتماعي تمرکز کرده‌اند. به عنوان مثال، اخيرا پليس نيويورک‌سيتي، واحد مخصوص رسانه‌هاي اجتماعي تاسيس کرده است که مسئول تعقيب مجرمين فيس‌بوک و توييتر است.
* فناوري تشخيص چهره، و استفاده از آن در ناآرامي‌هاي لندن
5-فناوري تشخيص چهره نيز از ديگر فناوري‌هايي است که به عرصه آمده است. اين فناوري با استفاده از ميليون‌ها دوربين امنيتي که در سرتاسر جهان نصب مي‌شوند، براي نهادهاي مجري قانون بسيار سودمند و مفيد هستند. در حقيقت، پليس لندن از اين فناوري براي پيدا کردن مردمي استفاده کرد که در ناآرامي‌هاي لندن حضور داشتند.

* آزمايش اين فناوري توسط پليس در شلوغي‌هاي انگلستان

فناوري تشخيص چهره که قرار است در بازي‌هاي 2012 لندن به کار گرفته شود، در شلوغي‌هاي لندن امتحانش را پس داد؛ در اين ناآرامي‌ها، افسران پليس از برنامه به روز شده "تشخيص چهره اسکاتلنديارد" به عکاسي از چهره مظنونين پرداختند.

* استفاده از فناوري تشخيص چهره حتي در فيس‌بوک

در واقع فناوري تشخيص چهره بخشي از زندگي روزمره ما شده است؛ به نحوي که حتي فيس‌بوک نيز از آن استفاده مي‌کند. در هر حال به نظر مي‌رسد به سختي بتوان از تير رس اين فناوري بيرون ماند.

* مشاهده کردن فعاليت‌هاي افراد از طريق دستگاه‌هاي هوشمند سنجش ميزان انرژي

6-انرژي‌سنج‌هاي هوشمند به تمامي خانه‌هاي آمريکاي شمالي و اروپا راه پيدا کرده‌اند. اين سنجه‌هاي هوشمند، در هر لحظه از روز خانه شما را نظاره مي‌کنند و هر داده پيچيده‌اي در مورد زندگي شخصي شما را به شرکت‌هاي نظامي مي‌فرستند.

* تلاش پارلمان اروپا و دولت اوباما براي استفاده هر چه بيشتر از اين دستگاه

پليس آمريکا در پرونده‌هاي مربوط به مواد مخدر در سرتاسر کشور از اين فناوري استفاده مي‌کند. چنانچه اين انرژي‌سنج هوشمند، ميزان مصرف انرژي شما را غيرعادي ببيند، به احتمال زياد خانه شما مورد حمله قرار خواهد گرفت. پارلمان اروپا در نظر دارد تا سال 2020 در خانه 80 درصد از مصرف‌کنندگان برق، اين فناوري را تعبيه کند؛ باراک اوباما نيز به شدت مشغول استفاده هر چه بيشتر از اين فناوري در خانه آمريکاييان است.

* در مدارس سعي مي‌شود دانش‌آموزان را به نحوي آموزش دهند که نظارت بر رفتارشان را بپذيرند

7-فرزندانمان در مدارس به گونه‌اي آموزش داده مي‌شوند که بپذيرند زندگي‌شان دائما تحت نظارت است. به عنوان مثال، وزارت کشاورزي آمريکا مبالغ هنگفتي را صرف نصب دوربين‌هاي کنترلي در سلف‌سرويس مدارس کرده است تا عاملين دولت بتوانند از نزديک شاهد غذا خوردن فرزندانمان باشند.

* تلاش براي استفاده از نرم‌افزار تحليل جرم براي پيش‌بيني ارتکاب جرم

8-شايد گمان کنيد که تنها "تام کروز" بايد از "تکنيک‌هاي پيش‌بيني ارتکاب جرم" مي‌ترسيد. اما بايد بدانيد که امروز اين تکنيک‌ها در جهان واقعي نيز رنگ واقعيت به خود گرفته‌اند. دپارتمان دادگستري اطفال در ايالت فلوريدا اعلام کرده که قصد دارد از نرم‌افزارهاي تحليلي براي پيش‌بيني ارتکاب جرم در بزهکاران جوان استفاده کند، و در برنامه‌هاي ويژه پيشگيري به اين "مجرمين بالقوه" آموزش دهد.

* استفاده از دستگاه استخراج اطلاعات توسط پليس ميشيگان براي دريافت اطلاعات موجود در تلفن همراه افراد

9-بنا به گزارش اتحاديه آزادي‌هاي مدني آمريکا، پليس ميشيگان داده‌ها و اطلاعات موجود در تلفن همراه موتورسواراني که در خيابان متوقف مي‌کند را با استفاده از "دستگاه استخراج اطلاعات"،استخراج مي‌کند. پليس اين کار را حتي در مورد موتورسواراني که هيچ جرمي مرتکب نشده‌اند نيز انجام مي‌دهد.
"سي‌ان‌اي‌تي" نيوز در خبرهاي خود قابليت‌هاي اين ابزار را اين چنين بيان مي‌کند:

* اين دستگاه را مي‌توان براي انواع مختلف تلفن همراه استفاده کرد

اين دستگاه که توسط شرکت "سلبرايت" فروخته مي‌شود، مي‌تواند پيام‌هاي کوتاه، عکس، ويدئو و حتي اطلاعات جي‌پي‌اس را تقريبا از تمامي انواع گوشي‌هاي موبايل دانلود کند. اين دستگاه کوچک به هم‌کنش‌گرهايي مجهز است که براي انواع مختلف موبايل به کار گرفته مي‌شود و حتي مي‌تواند از رمزهاي امنيتي عبور کرده و به برخي اطلاعات دست يابد.

* استفاده از دستگاه توليد صداي دوربرد براي پراکنده کردن تجمعات

10-هم اکنون مقامات مجري قانون براي پراکنده کردن تجمعات در آمريکا از دستگاه‌هاي توليد صداي دوربرد استفاده مي‌كنند. حال اين سوال پيش مي‌آيد كه مگر صدا توان بارآوردن چه خسارتي دارد؟ خوب، به نظر مي‌رسد که صدا مي‌تواند صدمات سنگيني وارد کند. متن زير توصيف اين دستگاه به زبان مقاله‌اي است که در "آلترنت" چاپ شده است...

* اين دستگاه مي‌تواند براي هميشه شنوايي فرد را از بين ببرد

دستگاه توليد صداي دوربرد که توسط شرکت "امريکن تکنالاجي" ساخته شده است، صداهايي توليد مي‌کند و مي‌فرستد که بيش از صد يارد (تقريبا معادل 91/5 متر)، برد دارد. سال‌هاست که اين دستگاه توليد مي‌شود، اما آمريکاييان براي نخستين بار به هنگام برگزاري نشست گروه  20 در سال 2010، در پترزبورگ براي پراکنده کردن معترضين از آن استفاده کردند. اين دستگاه عمدتا به دو شيوه مورد استفاده قرار مي‌گيرد: يا به عنوان بلندگو براي اينکه به معترضين دستور داده شود که پراکنده شوند؛ يا، در صورتي که سرپيچي کنند، همچون "آژيري گوش‌خراش" به صدا درمي‌آيد تا آنها را وادار به ترک محل کند. اين دستگاه گرچه کشنده نيست، اما مي‌تواند، بسته به نحوه استفاده، براي هميشه حس شنوايي فرد را از بين ببرد.

* اين دستگاه ميان افراد، تبعيض و تفکيکي قائل نمي‌شود

اين دستگاه هيچ تبعيض و تفکيکي ميان افراد قائل نمي‌شود. هنگامي که از آنها براي پراکنده کردن افراد استفاده مي‌شود، هر فرد بي‌گناهي که از محل مورد نظر عبور مي‌كند نيز از آن متاثر خواهد شد. چنانچه هنگام استفاده از اين دستگاه، فردي بيش از حد به آن نزديک شود، شنوايي خود را براي هميشه از دست خواهد داد. کودکان و افراد مسن در برابر اين دستگاه بسيار آسيب‌پذير هستند. متاسفانه استفاده از اين دستگاه رو به افزايش است. در حقيقت، حتي براي پراکنده کردن مهماني‌هاي دانشگاهي نيز از آن استفاده مي‌شود.

* استفاده از فناوري "ناظر كبير" روز به روز در حال افزايش است

حال پرسش اين است که آيا اين است جهاني که شما در آن زندگي مي‌کنيد؟ آيا دوست داريد فرزندان و نوه‌هاي شما در دنياي زندگي کنند که در آن آزادي و استقلال به فراموشي سپرده شده‌اند؟ دنياي امروز ما به قهقرا مي‌رود. استفاده از اين فناوري‌هاي "ناظر كبير" (در رمان 1984، اثر "جرج ارول" اشاره به فردي است كه در راس حكومتي توتاليتر قرار گرفته و مراقب كردار و گفتار و اندايشه هاي آدم زير سلطه خويش است) روز به روز رو به افزايش بوده و متاسفانه سرکوب‌کننده‌تر مي‌شود. اگر اين روند همين‌جا متوقف نشود، روزي خواهد رسيد که اين فناوري به دست افراد پليد مي‌افتد و پليدي‌ها و زشتي‌ها آزاد شده و به زندگي ما راه يابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    0 0
    اينها همه نماد تلاش تمدني در حال زوال است براي ماندگاري
  • reza ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    0 0
    در غرب پرده های حیا و عفت و اخلاق و... دریده شده حالا هم برای حفظ نظام سلطه پرده های گوش ملت دریده شود که چیز مهمی نیست . برای حفظ نظام سلطه و مثلا دموکرات غرب تمسک به هر روشی ولو غیر انسانی و غیر اخلاقی مجاز و مشروع است. بیچاره این دموکراسی ، که در قلب کشورهای مدعی دمکراسی و طرفدار حقوق بشر به این گونه تکه پاره میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس