آنچه که امروز جوامع اسلامی بیش از هر زمان دیگری بدان نیاز دارد، وحدت در میان مذاهب اسلامی است. ایده وحدت در میان مسلمین ار دیرباز آرمان مصلحان امت اسلامی بوده و با علم به اینکه اهداف و آرمان‎‎های مسلمانان در سایه همین مهم بدست می‎آید، تلاش‎‎های بسیاری برای دست‎یابی بدان شده است.

به گزارش مشرق، دشمنان اسلام نیز با اطلاع از این مسئله سال‎هاست که راهبرد اصلی خود در تقابل با مسلمانان را ایجاد تفرقه و اختلاف قرار داده‎اند و سرمایه‎گذاری‎‎های صورت گرفته علیه گسترش و رشد اسلام نیز عموما از همین اصل الگو گرفته است.  

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز یکی از اساسی‎ترین آرمان‎‎های حضرت امام(ره) در راستای ایجاد و حفظ وحدت در کشور، منطقه و حتی فرامنطقه‎ای میان مسلمانان بود که بعد از ایشان نیز از سوی رهبر انقلاب به شکلی شایسته دنبال شد. دغدغه رهبر انقلاب منجر به صدور فرمان تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شد و دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در پی این فرمان تاسیس و براساس رهنمود‎های معظم له در سطح وسیع تری مسلمانان را به تقریب و همبستگی دعوت کرد.  

مسئله تقریب و وحدت اسلامی در بیانات رهبر انقلاب

حضرت آیت‎الله خامنه‎ای در مناسبت‎های مختلف به اقدامات دشمن برای تفرقه میان امت اسلامی پرداخته و مسلمانان را نسبت به پیامد‎های وخیم تفرقه که وضعیت فلسطین، افغانستان و عراق را می‎توانیم از جمله پیامد‎های آن بدانیم، آگاه ساخته‎اند.
 
از جمله ایشان در پیام نوروزی سال ۱۳۸۶ می‎فرمایند: «در سطح دنیای اسلام هم یک تلاش وسیع و عمیق (برای تفرقه میان مسلمانان) از سوی دشمن محسوس است». هم‎چنین در رهنمودی دیگر در ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ خطاب به ملت‎های منطقه و به‎خصوص فرقه‎‎ها و دسته‎‎های مختلف لبنانی چنین توصیه فرمودند: «ملت‎های منطقه و فرقه‎‎های اسلامی و پیروان دین‎های مختلف در لبنان و در همه کشور‎های اسلامی باید دست اتحاد به یکدیگر دهند و نگذارند تفرقه آنان موجب قوت دشمن شود».
 
معظم له در همین راستا در بیاناتشان در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) نیز در توصیه به ملل اسلامی اظهار میدارند: «البته ملت‎های اسلامی باید بیدار باشند و نباید دشمن و توطئه و حرکت‎های او را کوچک بشمرند، باید بیداری و برحذر بودن و هشیاری خود را حفظ کنند. امروز، روز اتحاد و همدلی ملت‎ها و دولت‎های اسلامی است».  

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 21/9/1391 در دیدار اساتید، نخبگان و اندیشمندان شرکت‎کننده در اجلاس جهانی «اساتید دانشگاه‎‎های جهان اسلام و بیداری اسلامی» وحدت را یکی از مسائل اساسی و مورد نیاز دنیای اسلام دانستند و افزودند: «غرب و آمریکا تلاش دارند تا تحت عناوین شیعه و سنی، قومیت‎ها و ملیت‎ها میان مسلمانان ایجاد اختلاف کنند، بنابراین همه باید هوشیار باشند و مسائل را با این دید مورد بررسی قرار دهند و نسبت به آن‎ها موضعگیری کنند».  

فتوای رهبر انقلاب راجع به همسر پیامبر(ص)

همانگونه که اشاره شد تفرقه افکنی میان مذاهب اسلامی یکی از مهم‎ترین راهبرد‎های دشمن برای نفوذ و در نهایت مدیریت جوامع اسلامی است، در این میان متاسفانه همواره عده‎ای خواسته یا ناخواسته در همین پازل دشمن ایفای نقش کرده‎اند. فتوای تاریخی رهبر انقلاب اسلامی در مقابل توهین یکی از علمای کشور‎های عربی به همسر پیامبر نیز اقدامی اعتقادی و البته هوشمندانه برای مقابله با این‎گونه اقدامات بوده است.
 
ایشان هم‎چنین در همین راستا فتاوای دیگری نیز از قبیل عدم ممنوعیت نماز خواندن شیعیان به امامت فردی سنی مذهب یا مشارکت در نماز جماعت اهل‎سنت دارند که دقیقا نقطه مقابل سخنان و اقدامات تحریک‎آمیز برخی جریانات تندروی شیعه است.  

زمانی که یکی از مدعیان شیعه‎ در کویت در سالروز درگذشت یکی از همسران پیامبر گرامی اسلامی طی سخنانی کلمات توهین‎آمیز خطاب به وی به‎کار برد، توطئه‎‎ها علیه ایران و مذهب شیعه وارد فاز جدیدی شد.
 
اما بلافاصله رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سوالی هرگونه توهین به عایشه را حرام اعلام کردند که این اقدام بازتاب‎‎های بسیاری در جهان اسلام به‎همراه داشت. معظم‎له در این‎باره فرمودند: «اهانت به نماد‎های برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به‎ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) می‌شود».
 
رهبر معظم انقلاب این پاسخ را به استفتای جمعی از علمای منطقه احسا عربستان سعودی مطرح نمودند که در آن خواسته شده بود تا ایشان نظر خود را درباره اهانت و استفاده از کلمات تحقیرآمیز و توهین به همسر پیامبر اسلام اعلام نمایند. رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ اعلام فرمودند:

" یَحرُم النَیل مِن رُموزِ اِخوانِنا السُنه فَضلَاٌ عَن اِتهام زوج النَبی (صَلی الله عَلَیه وَ آله) بِما یُخِل بِشَرَفِ‎ها بَل هذَا الاَمر مُمتَنِعٌ عَلی نِساء الانبیا وَ خُصوصا سَیدهم الرسول الاَعظَم (صلی الله علیه و آله و سلم)».  

این فتوا در رسانه عربی بازتاب فراوانی داشت و از جمله روزنامه الانبا کویت، سایت پرمخاطب محیط، روزنامه‎های السفیر لبنان، الحیات چاپ لندن، سایت رادیو تلویزیون مصر و... به انعکاس آن پرداختند. با این حال کانال العربیه ترجیح داد در این‎باره سکوت کند.  

شبکه الجزیره ضمن تکرار این خبر در بخش‎های خبری مختلف، در برنامه «ماوراءالخبر» با حضور کارشناسان به بررسی فتوای رهبری انقلاب و نقش آن در وحدت و نزدیکی میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی پرداخت. خبرنگار الجزیره در تهران نیز در گزارشی با نشان دادن جدیدترین کتاب استفتائات مقام معظم رهبری به سوابق رهبر ایران در ایجاد وحدت میان مذاهب اسلامی اشاره کرد.  

 در این‎باره احمد الطیب، شیخ الازهر، در بیانیه‎ای اعلام کرد این فتوا در زمان مناسب برای جلوگیری از شکاف و بستن در‎های فتنه صادر شده است. احمد الطیب در بیانیه خود مینویسد: «با تمجید و خرسندی، فتوای مبارک حضرت امام خامنه ای را در خصوص تحریم اهانت به صحابه یا تعرض به همسران حضرت رسول (صل‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) دریافت کردم.
 
این فتوایی است که با دانش صحیح و درک عمیق از خطرناکی آنچه که اهل فتنه انجام می دهند صادر شده است و بیانگر علاقه و اشتیاق به وحدت مسلمانان است. آنچه که باعث می شود بر اهمیت این فتوا افزوده شود آن است که عالمی از علمای بزرگ مسلمان و از بزرگ‎ترین مراجع شیعه و به‎عنوان رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران؛ چنین فتوایی را صادر کرده است..»  

پایگاه اینترنتی محیط نیز فتوای ایشان را حرکتی حکیمانه برای بسته شدن باب فتنه شیعه و سنی دانست و نوشت: «این فتوا توانست توطئه‎‎های آمریکا و اسرائیل برای شکستن صفوف مسلمانان را خنثی کند». روزنامه کویتی الوطن نیز در یادداشتی به قلم سردبیر خود نوشت: «فتوای رهبر ایران پاسخ قاطعی است به همه‎ کسانی که مصالح جامعه اسلامی را در نظر نمی‎گیرند و با ایراد اظهاراتی خلاف مشاعر اسلامی باعث ایجاد فتنه شیعه و سنی می‎شوند».
 
روزنامه الرای العام چاپ کویت نیز اظهارات مقام معظم رهبری را راهگشایی برای حل مسائل طایفه‎ای و بسته شدن دروازه فتنه جنگ شیعه و سنی دانست و نوشت: «فتوای رهبر ایران پاسخ محکمی به یاسر حبیب (روحانی شیعه کویتی که بر بالای منبر همسر پیامبر دشنام داد) بود.
 
ایشان با این فتوا نشان دادند که حساب افراد تندرویی مانند یاسر الحبیب از دیگر شیعیان جداست». روزنامه الشروق چاپ مصر نیز صدور فتوای رهبری را نشان از وجود خط قرمزی مشابه میان شیعه و سنی دانست و نوشت: «ایشان با صدور این فتوا نشان دادند که برای همه چه شیعه و چه سنی خطوط قرمز وجود دارد و هیچ کس نمی‎تواند از این خطوط قرمز عبور کند».  

در این‎باره همام سعید رهبر اخوان‎المسلمین اردن با تقدیر از فتوای حضرت آیت‎الله خامنه‎ای در مورد حرمت اهانت به اصحاب پیامبر اکرم (ص)، آن را یک اقدام ارزنده و مهم در جهت حفظ وحدت مسلمانان و جلوگیری از بروز فتنه مذهبی دانست.
 
اخوان‎المسلمین اردن توجه به فتوای حضرت آیت‎الله خامنه‎ای را برای اتحاد مسلمانان ضروری دانست. رهبر اخوان‎المسلمین اردن در اظهاراتی که در پایگاه رسمی این گروه منتشر شد، اعلام کرد: از آیت‎الله علی خامنه‎ای عالی‎ترین مرجعیت شیعیان که اهانت به همسران پیامبر (ص) و نماد‎های اهل‎سنت را حرام دانستند، تقدیر می‎کنم.
 
اخوان‎المسلمین اردن با تقدیر از فتوای حضرت آیت‎الله خامنه‎ای در مورد حرمت اهانت به اصحاب پیامبر اکرم (صل‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم)، آن را یک اقدام ارزنده و مهم در جهت حفظ وحدت مسلمانان و جلوگیری از بروز فتنه مذهبی دانست. سعید این فتوا را یک اقدام مهم برای وحدت مسلمانان و جلوگیری از بروز فتنه مذهبی توصیف کرد و از امت اسلام خواست برای مقابله با دشمن اول جهان اسلام ( یعنی رژیم صهیونیستی و حامی آن آمریکا) متحد شوند.
 
 
قاضی مالک الشعار مفتی طرابلس و بخش‎‎های شمالی لبنان خواستار نزدیکی بیشتر میان شیعیان و اهل‎تسنن در تمامی زمینه‎‎ها به‎ویژه در زمینه مبانی دینی شده و با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص تحریم اهانت به صحابه و همسران رسول گرامی اسلام این اقدام را ستودنی خواند و گفت که همه باید در این مسیر گام برداریم و ریشه اختلاف‎‎ها و اختلاف افکنی‎‎ها را بخشکانیم.
 
وی با ابراز خرسندی از این موضع رهبری گفت مهم‎ترین ویژگی این فتوا در این است که از سوی بزرگ‎ترین مرجع شیعیان در ایران و رهبر انقلاب اسلامی ایران اتخاذ شده است. الشعار با اشاره به اینکه افرادی وجود دارند که از فرصت‎‎ها برای فتنه‎انگیزی میان برادران اهل تشیع و تسنن استفاده می‎کنند، خواستار این شد که دو طرف به این فتنه‎‎ها توجه داشته باشند تا مانع از ایجاد آن شوند.  

شیخ عبدالناصر الجبری، دبیر کل جنبش امت لبنان نیز در گفت‎وگو با برنامه «مع الحدث» که از شبکه تلویزیونی المنار لبنان پخش شد، فتوای مقام معظم رهبری را درباره حرام دانستن اهانت به صحابه و استفاده از کلمات تحقیرآمیز و توهین به همسر پیامبر اسلام ستود و تاکید کرد که هوشیاری رهبران امت اسلامی راه را بر همه طرح‎‎های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد فتنه قومی مذهبی در لبنان خواهد بست. هم‎چنین حزب کار مقاوم لبنان به ریاست شیخ زهیر الجعید فتوای حضرت آیت‎الله خامنه‎ای در خصوص تحریم اهانت به اصحاب و همسران پیامبر را نشان‎دهنده عمق روابط اعتقادی و برادری میان طوایف مختلف اسلامی دانست و بر ضرورت انتشار و تعمیم این فرهنگ در میان تمام مسلمانان تاکید کرد.  

مجمع اتحاد دانشجویان جهان اسلام نیز با تقدیر از فتوای رهبر معظم انقلاب در مورد حرمت اهانت به نماد‎های اهل سنت تصریح کرد که این فتوا نمونه بارزی از وحدت عملی امت اسلام و نشانه‎ای مبنی بر سلامت امت اسلامی و وجود هوشیاری در مقابل دسیسه‎‎ها و توطئه‎‎های فتنه‎انگیز به‎شمار می‎رود.
 
فتوای اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، امام خامنه‎ای، پیرامون حرمت اهانت به صحابه و نماد‎های اهل سنت و همسران پیامبر (صل‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) با استقبال جهانی برادران سنی و شیعه مواجه شد که این استقبال نشان‎دهنده عطش و اشتیاق امت اسلام نسبت به اهمیت مسئله وحدت اسلامی است که خداوند متعال در قرآن کریم ما را به‎سوی آن این‎گونه دعوت فرموده است: «این امت شما امتی یکپارچه است و من پرورگار شما هستم، پس تقوای الهی پیشه کنید».
 
دشمنان امت اسلام براساس قاعده مشهور تفرقه بینداز و حکومت کن تلاش می‎کنند تا مانع وحدت مسلمانان شوند و بتواند به چپاول ثروت‎‎های این کشور‎ها پرداخته و سیطره خود را بر امت اسلامی ادامه دهند. در این راه تعداد اندکی از تندروان بی‎بصیرت مذاهب مختلف اسلامی با اعمال جاهلانه خود مانند اهانت و تکفیر به استمرار این سیطره کمک می‎‎کنند حال آنکه این اعمال جاهلانه در راستای اهداف شوم استکبار و استعمار جهانی است که همیشه در پی ایجاد تفرقه بین برادران شیعه و سنی و انحراف افکار عوام و خواص امت اسلامی از مسائل اصلی جهان اسلام بوده‎اند.  

نتیجه گیری

تاریخ نشان داده که هرگاه جامعه اسلامی دچار تفرقه و گرفتاری شده است، این مواضع و فتاوای تاریخی علمای اسلام بوده که راه‎گشای جامعه اسلامی شده است. صدور فتوا و اظهار مواضع از سوی عالمان دین که به شایستگی در جایگاه اجتهاد قرار دارند، همواره روشنگر راه زندگی مسلمانان در پرتو تعالیم اصیل اسلامی بوده است.
 
نظام جمهوری اسلامی و بنیان‎گذار فقید آن امام خمینی (ره) و هم‎چنین مقام معظم رهبری نیز تمام تلاش و هم و غمشان تقریب مذاهب اسلامی بوده و هست.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد اهمیت مسئله وحدت، تلاش دشمن برای تفرقه بین مسلمانان و هم‎چنین مهم‎ترین نقطه اتصال و اتحاد مذاهب اسلامی چنین نظری دارند: «امروز در دنیای اسلام یکی از درد‎های بزرگ، درد تفرقه و جدایی است. محور وحدت عالم اسلام، می تواند وجود مقدس پیغمبر ‎ـ‎ نقطه اعتقاد همه؛ نقطه تمرکز عواطف همه انسان‎ها  ‎ باشد. ما مسلمان‎ها هیچ نقطه‎ای را به این روشنی و به این‎جامعیت ‎ـ‎ مثل وجود مقدس پیغمبر ‎ـ‎ نداریم؛ که همه مسلمان‎ها به او معتقدند، همه علاوه بر اعتقاد، یک پیوند عاطفی و معنوی، دل‎ها و احساسات مسلمانان را به آن وجود مقدس، متصل کرده است. این بهترین مرکز وحدت است»    
 
منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس