از زمان شروع بحران سوریه، عبداللهیان نقش کلیدی در اجرای دیپلماسی ایران در سوریه داشت و در مواردی در گفتگوهای حل بحران سوریه به جای وزیر خارجه شرکت می‌کرد.

سرویس جهان مشرق - وقتی هفته گذشته، محمد جواد ظریف به نروژ و آلمان سفر کرد تا با مقامات آمریکایی دیدار کند، بسیاری از ناظران مسایل ایران از این که سخنگوی وزارت خارجه، حسین جابری انصاری، در عکس‌های منتشر شده از این دیدارها حضور دارد، متعجب شدند.

چرا معاون تاثیرگذار وزارت خارجه برکنار شد؟

چرا معاون تاثیرگذار وزارت خارجه برکنار شد؟

بعد، در روز 19 ژوئن، روشن شد که چرا انصاری در عکس‌ها حاضر بود، چون او به عنوان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران منصوب شد.

انصاری جای حسین امیرعبداللهیان را گرفت، یک دیپلمات سرشناس مسلط به عربی و انگلیسی که از 2011 این جایگاه را در اختیار داشت. هیچ توضیحی درباره این ارتقاء سریع جابری انصاری (از سوی وزارت خارجه) ارایه نشده است. او همین ماه اکتبر گذشته به سخنگویی این وزارتخانه منصوب شده بود.

چرا معاون تاثیرگذار وزارت خارجه برکنار شد؟

المانیتور در ادامه می‌نویسد: ظاهرا بسیاری از وبسایت ها و روزنامه های اصولگرا از این تغییر ناگهانی غافلگیر شدند. «مشرق نیوز» نوشت که امیر عبداللهیان " مصداق کامل یک دیپلمات انقلابی" است و ایران بیشتر به چنین دیپلمات هایی نیاز دارد تا "حقوق کشور پای میزهای مذاکره در ژنو، وین یا هر نقطه دیگری از کره ارض به بازی گرفته نشود." به نوشته مشرق، سابقه درخشان امیرعبداللهیان این پرسش را به وجود می آورد که چرا او " در حالی که برای اولین بار مذاکرات دیپلماتیک درباره سوریه و یمن جدی می شود، از منصب خود برکنار شده است."

مقاله مشرق همچنین تاکید می کند که فارغ از این تغییر، ایران به «مقاومت اسلامی» خود ادامه خواهد داد. این مقاله منتقد انصاری نیست و می نویسد که " بی شک او قابلیت های قابل احترامی دارد که پیش از این نشان داده است."

روزنامه جوان، درباره همین موضوع نوشت:

"از زمان شروع بحران سوریه، عبداللهیان نقش کلیدی در اجرای دیپلماسی ایران در سوریه داشت و در مواردی در گفتگوهای حل بحران سوریه به جای وزیر خارجه شرکت می کرد."

چرا معاون تاثیرگذار وزارت خارجه برکنار شد؟

به نوشته روزنامه جوان، وقتی شایعات برکناری امیرعبداللهیان ابتدای اردیبهشت ماه مطرح شد، یک روزنامه نزدیک به جریان 14 مارس لبنان، المستقبل، از این خبر استقبال کرد و آن را "گامی مثبت برای تقویت روابط با کشورهای عرب" دانست. طبق مقاله جوان، انصاری " تمایل بیشتری به مذاکرات با اپوزیسیون سوریه دارد" و پیش از آن که به مقام رسمی در وزارت خارجه برسد، "تلویحا از سیاست ایران در سوریه انتقاد می کرده است."

 بیانیه «بسیج دانشجویی دانشگاه تهران» که توسط تسنیم منتشر شد، انتقادی ترین واکنش به این جابه جایی بود. این بیانیه، برکناری عبداللهیان را، با توجه به رقابت منطقه ای ایران و سعودی و مسوولیت های عبداللهیان در عراق، لبنان، سوریه و یمن، بخشی از یک تلاش گسترده تر برای بهبود روابط با عربستان می داند.

چرا معاون تاثیرگذار وزارت خارجه برکنار شد؟

به علاوه، بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران این پرسش را مطرح می کند که چرا این برکناری درست سه روز بعد از ملاقات ظریف با جان کری در نروژ اعلام شد. این بیانیه نتیجه می گیرد که برکناری حسین امیرعبداللهیان «تضعیف مقاومت» و برنامه ای برای گشودن راه برای «برجام 2» است.

فارس نیوز هم این نظر را بازتاب می دهد که برنامه گسترده تری پشت این برکناری است و این اقدام را باید یک «ژست آشتی جویانه» از طرف دولت روحانی برای بهبود روابط با کشورهای عرب خلیج فارس دانست. فارس برکناری دیپلمات مبرز و سرشناس را به یک نامه مخفیانه تایید نشده از طرف روحانی به امیر کویت مرتبط می داند. به ادعای فارس، روحانی در این نامه از امیر کویت خواستار مذاکره برای بهبود روابط ایران با همسایگان عرب شد.

برای پیچیده تر شدن ماجرا، عبداللهیان به عنوان سفیر در عمان منصوب شد، ولی خود او به دلیل آن چه «مسایل غیرمترقبه شخصی و خانوادگی» عنوان شد، این مسوولیت را نپذیرفت. او اکنون صرفا مشاور ظریف است. از سوی دیگر، بهرام قاسمی جای انصاری را به عنوان سخنگوی وزارت خارجه می گیرد.

منبع: المانیتور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 38
  • مهدی ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    1 0
    تشکرمیکنیم ازجناب امیر عبداللهیان واقعازحمت کشیدن.امادشمنان کوردل بدانندامام خمینی ره با این همه عظمت رفت خللی در روندصدورانقلاب واهداف آن به وجود نیامد.امادشمنان داخلی وخارجی بدانن بارفتن جناب امیر عبداللهیان عزیزخللی در صدورانقلاب پیش نخاهدآمدحداقل پیش خداشهداوامام شرمنده نیست که دربرابردشمنان انقلابی وارایستاد.
  • مجید ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    مگه سیاست های کلان یک کشور در سیاست خارجی توسط یک معاون وزیر تعیین میشود که با رفتن او تغییر کند؟ بی خودی شلوغ نکنید
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 1
    وقتی در گزارشی که درباره اقای امیرعبداللهیان منتشرکردید بنده کامنت گذاشتم که این قبیل گزارشها رسانه های خارجی را حساس میکند و فکرمیکنند چه خبر بوده! برادری فرمودند که رسانه های خارجی یک لنگه پا نایستادن ببینن مشرق چی میگه! بفرمایید تحویل بگیرید خود مشرق و جوان و فارس و...میدانند ویژگی خاصشان چیست و چرا گزارشهایشان مورد توجه خارجیان قرار میگیرد البته هر فردی که رسانه های ایرانی را دنبال کند هم میداند ولی متاسفانه شماها خود را به خواب زده اید آن از خبر حضور رهبرطالبان و این از هیاهو برای تعویض مدیری که یازده سال مسولیت داشته و نیتجه معاونتش هم رضایتبخش نبوده حالا هی سانسور کنید!
  • ناشناس ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    1 0
    ان شاءالله حاج قاسم سلیمانی مانع تضعیف محور مقاومت و دکتر بشار اسد خواهد شد و پیروزی از آن ایران و سوریه و حزب الله لبنان است .
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    آقا انصافا بهترین دیپلمات ایران همین آقای عبداللهیان بود هم اصلاح طلبا و هم اصولگرایان دوستش دارن
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    قبل از رسانه ها رفتار و اقدامات مسئولان رصد میشود و رصد رسانه ها به منظور بررسی واکنش درونی است که اگر منفعلانه باشد بیگانگان به همان رفتار مسئولان اجرایی بسنده میکنند و طبق همان عمل میکنند که در حال حاضر بسیار هم انفعالی است
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    سیاست کلان مثل شاخه های درختی میمونه ، اگه به مرور یکی یکی از شاخه هاش کم بشه دیگه این درخت در آینده سایه نداره برای مردمش.....یه شاخه هم مهمه
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    آقا مجید خیلی ساده لو تشریف دارید
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    صلاح خویش خسروان دانند. مشرق!
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    اقای جابر انصاری هم خیلی مسلط به نظر میرسه مگه جناب عبداللهیان اخراج شده که انقدر حرصی شدین شاید شرایط این طور ایجاب میکرده که مذاکره کننده ایران عوض شه شاید قبلا دعواشون شده با نماینده احمق عربستان
  • امیر ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    انصافا مشرق کیف کردی مطالبت بازتاب بین المللی داشته یه نظر راجب سخنگوی وزارت خارجه دارم چرا به وضعیت ظاهری سخنگو خیلی توجه نمیشه معمولا سخنگو ها کارکتر عالی دارند باید یکی باشه که حداقل مثل ظریف و متکی ظاهر خوبی داشته باشه پرستیژ مملکت رو بالا میبره صدا هم در حد مجری و دوبله باشه آقا خیلی بحث داره این قضیه کسی اهمیت نمیده نمیدونم چرا بعد روزی ینفرم جدید میاد
  • مجید ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    اگه تاثیر نداشت پس چرا حذفش کردند ؟ چرا ؟؟؟ جواب سوال شما اصلا نیازی به دانش سیاسی نداره و فقط با منطق محض میشه جوابشو داد . (کاری ندارم چه کسی با چه کسی جابجا شده است )
  • ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    سلام. صبح به خیر.
  • جعفری ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    اگرامریکا درعمر خودکاری کرده باشدکه به نفع مظلومان باشد همان قطع رابطه است.مارابطه باامریکا را میخواه یم چه کنیم؟رابطه باامریکا رابطه گرگ ومیش است.هرگز امریکا قدمی به نفع مظلومان برنداشته است.من از دولتمردانی که شیفته غرب وغربگرایی هستند میخواهم در شناخت وظیفه خودودشمن شناسی ازرهبری وملت بزرگ عقب نمانید.جمهوری اسلامی ثمره خون شهیدان عزیز است باروخوش نشان دادن به امریکا واقمارش به زحمات امام وشهدا خیانت نکنید...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس