کد خبر 519361
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۷

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق در ادامه سفر منطقه ای خود شامگاه پنجشنبه وارد کویت شد و رایزنی های منطقه ای خود را از سه روز پیش با هدف کاهش تنش های منطقه ای اخیر از تهران آغاز کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از رسانه های عراقی ، جعفری قرار است در سفر کوتاهش به کویت، با صباح خالد الاحمد الصباح معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کند.

وزارت خارجه عراق در بیانیه ای، هدف سفر منطقه ای ابراهیم جعفری را تلاش برای کاهش تنش های اخیر میان ریاض و تهران عنوان کرده که به دنبال اعدام روحانی عربستانی بروز کرده است.

جفعری پیش از ورود به کویت ، با ابتکار دیپلماتیک خود ابتدا به تهران رفت و سپس راهی مسقط شد و با یوسف بن علوی همتای عمانی خود رایزنی کرد.

تنش اخیر در منطقه، پس از آن شکل گرفت که دولت سعودی، بعد از چند روز فضا سازی رسانه ای و ایجاد التهاب در افکار عمومی منطقه، روحانی عربستانی، نمر باقر النمر را با شمشیر گردن زد ، امری که به تجمع های اعتراض آمیز هزاران تن در سراسر جهان مقابل سفارت خانه های عربستان ، از جمله در تهران انجامید.

رژیم سعودی که در ساعات اولیه پس از اعلام خبر اعدام نمر باقر النمر در قبال اعتراضات جهانی اعم از دولت ها و ملت ها به شدت تحت فشار قرار گرفته بود، به دنبال اقدام هیجان زده گروهی از جوانان خشمگین در تهران، حرکت سازماندهی شده ای را با همراهی برخی متحدان خود شکل داد تا از زیر فشارهای سنگین بین المللی بخاطر اعدام یک معترض آزادی خواه ، خارج شود.

رژیم سعودی ، به این منظور تاکتیک قطع رابطه با ایران را با یک موج رسانه ای به اجرا گذاشت، این درحالی بود که در جریان درگیری میان تظاهر کنندگان و پلیس در مقابل سفارت سعودی در تهران، یک مامور به شدت زخمی شد و حدود 50 نفر نیز دستگیر شدند و مقامات ایرانی از جمله رئیس جمهور به سرعت این حادثه را پیگیری و دستورات فوری برای تعقیب متخلفان را صادر کردند.

شیخ النمر ناراضی عربستانی روز شنبه گذشته، در حالی به اتهام تروریسم، اعدام شد که مطالبات خود را همواره به اشکال مسالمت آمیز مطرح کرده بود و هیچگاه به سلاح متوسل نشده و به پیروان خود نیز چنین توصیه ای نکرده بود.

پیش از اجرای حکم اعدام شیخ النمر، بسیاری از شخصیت های دینی و سیاسی منطقه با مقامات سعودی رایزنی کرده بودند و نیز قرار بود یک هیات عالی متشکل از علمای اهل سنت عراق راهی ریاض شود و نیز گفته می شود که حاکمان سعودی قول مساعد به این رایزنی ها داده بودند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس