کد خبر 49082
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶

اخبار رسيده از بغداد پايتخت عراق حاکي از آن است که يکي از اعضاي ارشد حزب بعث پس از حدود 50 سال ناپديد شدن از عرصه سياست، مجددا ظاهر شد.

به گزارش مشرق به نقل از پانا، "شبلي العيسمي" 86 ساله از اعضاي ارشد و يکي از بنيانگذاران حزب بعث بوده است. وي حدود 50 سال پيش بطور ناگهاني و به دلايل نامعلوم از عرصه سياست عراق به کلي محو شد اما در حادثه کم سابقه نوزدهم ماه جاري ميلادي در بيروت رؤيت شد. سفر وي از واشنگتن به بيروت انجام شده است.

وي پس از رؤيت شدن بيانيه اي صادر نمود و در آن اعلام کرد که براي استراحت و گردش به لبنان سفر کرده است. او در بيانيه خود اعلام کرد که در 50 سال گذشته با هيچ حادثه خاصي مواجه نبوده و ربوده شدنش شايعه و کذب محض بوده است.

گفتني است ظهور مجدد اين سياستمدار قديمي عراقي که متولد سوريه است، به ويژه در زمان فعلي که عرصه سياسي عراق شاهد تحولات و فراز و نشيب هاي بسيار زيادي است، تحليلگران سياسي عراق را به فکر فرو برده و تحليل هاي مختلفي در اين باره ارائه کرده اند.

قابل ذکر است ناپديد شدن "شبلي العيسمي" در آن زمان يکي از مهم ترين حوادث و رويدادهاي سياسي عراق به شمار مي رفت و عراق و حزب بعث را به مدت چند ماه وارد بحراني جديد کرد. او در حالي ناپديد شد که در نزديکي منزل شخصي اش در مرکز بغداد در حال نرمش صبحگاهي بود.

وي در سال 1964 معاون "ميشل عفلق" دبيرکل و بنيانگذار حزب بعث شد تا اينکه "صدام حسين" ديکتاتور سابق عراق جاي او را گرفت.

برخي تحليلگران معتقدند ناپديد شدن وي به دستور "صدام" براي حذف او از عرصه انجام گرفته است. تحليلگراني که بر اين عقيده اند، معتقدند که صدور دستور ربودن "شبلي العيسمي" اولين جنايت "صدام" بوده است.

پس از کنار گذاشته شدن او از حزب بعث، بين سال هاي 1962 تا 1966 چندين پست سياسي – اداري در سوريه را بر عهده گرفت. در همان سال نيز معاون رئيس جمهور وقت سوريه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس