برکناري سرپرست استانداري فارس فقط پس از گذشت 4 روز از انتصاب، و مقدمه چيني استقرار مجدد تيم مشايي در اين استان، اعتراض مردم را برانگيخته، تا جايي که بر درب استانداري قفل زده اند که نمي گذاريم دوباره جريان انحرافي در اين استان حاکم شود ...

مشرق- پس از آنکه روح الله احمدزاده استاندار جوان فارس، با نزديک شدن به ملک زاده، مشايي و بقايي، بعنوان رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي منصوب شد، وزير کشور روز دوشنبه دوم خرداد در حکمي عبدالله حسيني معاون عمراني استاندار را به عنوان سرپرست استانداري منصوب کرد.
هنوز جوهر حکم حسيني که از افراد متعادل و مورد قبول در استانداري بود، خشک نشده بود که وزارت کشور روز جمعه 6 خرداد اعلام کرد که وي استعفا داده و فرهاد سجادي به عنوان سرپرست جديد استانداري فارس منصوب شده است؛ يعني عملا حکم وزير کشور براي عبدالله حسيني فقط 4 روز اعتبار داشت و وي در حقيقت برکنار و سجادي جايگزين او شده است.
بعد از انتصاب حسيني به سرپرستي، فشارهاي فراواني به وي وارد شد تا استعفا دهد، که با مقاومت حسيني روبرو شد. گفته مي شود حسيني با مقاومت در برابر جريان انحرافي گفته است زير بار استعفا و بله قربان گويي شما نخواهم رفت. به همين علت حسيني روز جمعه 6 خرداد از سرپرستي 4 روزه اش بر استانداري فارس برکنار شد و فرهاد سجادي جاي او را گرفت. و جالب اينکه سايت استانداري فارس اعلام کرد که عبدالله حسيني استعفا داده است!
سايت استانداري فارس پس از تغيير سرپرست استانداري، خبر حکم انتصاب عبدالله حسيني که روز دوشنبه دوم خرداد منتشر کرده بود را حذف و حتي عناوين عبدالله حسيني در سخنراني هاي اين 4 روز که سرپرستي استانداري را بر عهده داشت، به عنوان معاون عمراني تغيير داده است.
سجادي که همزمان معاون برنامه ريزي استانداري فارس نيز هست، بلافاصله پس از انتصاب احمدزاده به عنوان رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي، حوزه مسئوليت خود در شيراز را رها کرده و به همراه احمدزاده رهسپار تهران شده بود. (دو عکس زير سجادي را به همراه احمدزاده در مراسم معرافه رئيس جديد ميراث فرهنگي نشان مي دهد)

سجادي همراه احمدزاده عازم تهران شده بود و با پست سرپرستي استانداري به شيراز بازگشت


به نظر مي رسد لابي هاي احمدزاده که در حلقه دوستان نزديک مشايي جاي گرفته است، در کمتر از 3 روز سجادي را جايگزين حسيني کرده است.
 

* سجادي کيست؟
فرهاد سجادي که پيش از اين رئيس دانشگاه آزاد تهران شرق (قيامدشت) بوده و مسئوليت معاونت برنامه ريزي استانداري فارس را بر عهده گرفته بود، در سال 88 و در بحبوحه درگيري شوراي عالي انقلاب فرهنگي و متوليان دانشگاه آزاد، اظهارات جالب و قابل توجهي داشته است.
وي که خاستگاه خود را دانشگاه آزاد مي داند، در بخشي از سخنان خود در مقابل تلاش رئيس جمهور و شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تغيير هيات امنا و رئيس دانشگاه آزاد گفته بود:
"متأسفانه در فضاي غيرعقلاني و احساسي توام با تحجر و عصبيتي که به لحاظ سياسي در جامعه ما وجود دارد تلاش تمامي کساني که اين افتخار (دانشگاه آزاد) را آفريدند ناديده گرفته شده و در فضاي عمومي جامعه مطالبي عنوان مي شود که سبب تشويش اذهان عمومي و انحراف از درک دقيق واقعيات موجود مي گردد".
وي همچنين هجمه و تخريب دانشگاه آزاد را "ناجوانمردانه" دانست و افزود:
"بايد دانشگاه آزاد اسلامي يک نهاد غيردولتي باقي بماند تا محلي براي رشد و تعالي انسانهاي آزاد انديش، متمدن، بافکر و دانش پژوه باشد؛ بنده از نزديک در زمانهاي مختلف دانشجويي، عضو هيئت علمي و هم اکنون به عنوان رئيس واحد تهران شرق شاهد تلاشهاي خستگي ناپذير و بي نظير دکتر جاسبي رياست دانشگاه آزاد اسلامي در توسعه آموزش عالي کشور بودم که با دست خالي و با پول مردم و بدون اتکا به درآمدهاي نفتي و دولتي و با وجود مشکلات عديده مأمن امن آموزشي و اشتغال را براي جوانان اين مرزوبوم فراهم کرد".
سجادي در يکي ديگر از سخنان خود در همان مقطع تاکيد کرده بود:
"آنچه ما امروز از دانشگاه آزاد اسلامي داريم مديون زحمات مردان بزرگي چون آيت الله هاشمي رفسنجاني و رياست محترم دانشگاه آزاد اسلامي، دکتر جاسبي که از ابتدا در کنار اين کاروان بزرگ تلاش بسيار کردند، هستيم".

اما اين سرپرست تازه وارد استانداري فارس به اين سخنراني هاي بسته نکرد و در دوران استانداري احمدزاده، 2 بار با يک زمين خوار بزرگ که اخيرا جنجال فراواني در رسانه ها برپا کرده، ديدار کرد و او را به عنوان سرمايه گذار مورد حمايت خود قرار داد.

گفتني است روح الله احمدزاده نيز دانش آموخته دوره دکترا در دانشگاه آزاد و عضو هيات علمي دانشگاه تحت مديريت هاشمي و جاسبي است.


* واکنش نماينده ولي فقيه در استان فارس
ساعتي پس از تغيير ناگهاني سرپرست استانداري، آيت الله ايماني نماينده ولي فقيه در استان فارس، در خطبه هاي نماز جمعه شيراز از تغيير سرپرست استانداري فارس به شدت انتقاد کرد و خواستار جلوگيري از انتصاب هاي سياسي شد.
وي در سخنان خود اظهار داشت:

"من به جناب وزير کشور مي گويم فارس بيش از دوماه است که در شرايط بلا تکليفي به سر مي برد فارس براي حل مشکلات عمراني خود نگران آينده است. مديران استان در زمان استاندار سابق دستشان به کار نمي رفت سئوال من از وزير کشور اين است که چگونه به يکي از معاونين استاندار حکم سرپرستي مي دهيد و بعد از چند ساعت حکمش را لغو کرده و به ديگري مي دهيد ؟ فارس که بازيچه نيست افرادي را بياورند و دوران کار آموزي ببيند و سپر پرش افراد شود به استان رحم کنيد. اين استان خيلي عزيز و بالا است چرا قدر اين استان با 5 ميليون نفر جمعيت و 14600 شهيد و آن مفاخر عزيز وبالا را نمي دانيد؟ چرا فارس ما بايد بازيچه اين و آن باشد من اخطار مي دهم و من اهل اين استان هستم پس سرنوشت اين استان سرنوشت ماست نمي شود که اين استان را مرتب بازي داد. نخبگان استان پيشنهاداتي را براي مديريت ارشد استان داده اند چرا به پيشنهادات ايشان عمل نمي شود ؟ براي خدا و انقلاب و براي مردم آينده اين استان مظلوم و زجر کشيده کارتان را درست انجام دهيد"


* تجمع عصر جمعه در مقابل استانداري
پس از مواضع شفاف و قاطع نماينده ولي فقيه در استان، حوالي ساعت 18 عصر جمعه، صدها تن از مردم و دانشجويان در مقابل استانداري فارس تجمع کردند.
مردم شيراز در اين تجمع با سردادن شعارهايي ضمن اعلام برائت از جريان انحرافي در استان، خواستار انتخاب استانداري شايسته و ولايتمدار، متوقف کردن روند نفوذ جريان انحرافي در عزل و نصب هاي استان، فصل الخطاب قراردادن حضرت آيت الله ايماني نماينده محترم ولي فقيه شدند.

 


در اين تجمع مردمي مردم شيراز در ضمن هوشياري در برابر مسائل اصلي جهان اسلام و کشور، قاطعانه اعلام کردند که نخواهند گذشت اين بار نيز يکي از سربازان مکتب ايراني به ساختمان استانداري راه پيداکند.
در حاشيه تجمع نيز طوماري توسط مردم به محضر رهبر معظم انقلاب امضا شد.
مردم شيراز در پايان اين تجمع به درب هاي استانداري قفل زدند تا در حرکتي نمادين مخالفت خود را با ورود مجدد جريان انحرافي به استانداري فارس اعلام کنند.

 

 

* صبح شنبه درب استانداري دوباره قفل شد
 جمعي از مردم شيراز حوالي ساعت 6 صبح امروز (شنبه) نيز با حضور در مقابل درب اصلي استانداري، مجددا بر اين درب قفل زدند.

مردم در اعتراض به سياست هاي جريان انحرافي در استان فارس و عزل و نصب هاي قدرت طلبانه تيم مشايي که معطوف به انتخابات مجلس هشتم در حال صورت گرفتن است، در مقابل استانداري فارس تجمع کرده بودند.

 اعتراضات در استان نسبت به جريان انحرافي در حال شدت گرفتن است و گفته مي شود قرار است دانشجويان در مقابل درب استانداري فارس متحصن شوند تا هم مانع از ورود مجدد جريان انحرافي به استان خود شده و هم استانداري شايسته در اين استان منصوب شود. 


* احمدزاده با استان فارس چه کرد؟
روح الله احمدزاده کرماني که زادگاهش تربت حيدريه است، تحصيلات دانشگاهي خود را تا مقطع کارشناسي ارشد در دانشگاه امام صادق سپري کرد و در همان دانشگاه مديرکل پژوهشي شد در گزينش اين دانشگاه نيز فعاليت کرد.
وي در انتخابات نهم رياست جمهوري در سال 84 از مديران ستاد احمد توکلي بود اما در دولت نهم پس از برقراري ارتباط با بخشي از اطرافيان رئيس جمهور، رئيس دانشکده خبر (وابسته به خبرگزاري ايرنا) شد.
حضور وي در دانشکده خبر و برخي اقدامات او که بارها تذکر دلسوزان را درپي داشت، جنجال هاي فراواني برپا کرد تا اينکه او به عنوان رئيس مرکز آموزش وزارت کشور منصوب شد.
در همان هنگام و با فرارسيدن موسم انتخابات دهم رياست جمهوري در سال 88 ، احمدزاده معين استان فارس در ستاد حاميان دکتر احمدي نژاد شد و در حقيقت اين اولين باري بود که پاي احمدزاده به شيراز و استان فارس باز شد.
با پيروزي احمدي نژاد در انتخابات دهم، مجتبي ثمره هاشمي که رياست ستاد حاميان احمدي نژاد را بر عهده داشت، احمدزاده را به عنوان گزينه تصدي استانداري فارس به رئيس جمهور معرفي کرد و او اواسط پاييز 88 به عنوان استاندار فارس منصوب شد.
احمدزاده که متولد سال 1357 است، پس از استاندار شدن، جوانترين استاندار کشور لقب گرفت.
با اينکه احمدزاده در سخنراني هاي مختلف و يادداشت هاي خود، در جريان اصيل ارزشي و اصولي قابل ارزيابي بود و حتي انتقادات تندي عليه مشايي مطرح مي کرد، اما پس از گذشت چندماه از تصدي در استان فارس، اوايل سال 89 به واسطه ارتباط با محمدشريف ملک زاده، به جريان جنجالي دولت نزديک شد و کم کم با اسفنديار رحيم مشايي نيز ارتباط نزديک برقرار کرد تا جايي که از تابستان 89 عملا به يکي از مبلغان مکتب مشايي تبديل شد.
او در اکثر سخنانش مي کوشيد نظريات مشايي را تبيين و خود را از سربازان مکتب ايراني بداند.
کم کم گرايش احمدزاده به مکتب ايراني، او را از پيگيري دغدغه هاي اصلي استان باز داشت و عملا استاندار فارس بيش از آنکه درگير فعاليت هاي عمراني و دغدغه هاي اصيل مردم باشد، به دنبال سخنراني در باب مکتب ايراني، برگزاري جشن نوروز، برگزاري کنسرتهاي موسيقي و جمع آوري طومار و امضا در حمايت از مشايي افتاد.
در همين اثنا، روابط احمدزاده با همه گروه هاي ارزشي و اصولگراي استان فارس تقريبا قطع شد و بسياري از نيروهاي ارزشي استان را از پست هاي دولتي برکنار کرد. حتي برخي از اين افراد برکنار شده کساني بودند که خود احمدزاده آنها را به عنوان نيروي ارزشي منصوب کرده بود.
زمزمه سخنان و اقدامات نسنجيده اين استاندار جوان، کم کم در پاييز سال 89 در تهران نيز پيچيد تا جايي که آيت الله جنتي در يکي از خطبه هاي نماز جمعه تهران درباره احمدزاده گفت:
"يک جوان را با کمترين تجربه‌ مديريتي، به عنوان استاندار يک استان بزرگ مهم و داراي مسائل اقتصادي و اختلافي مي‌گذارند که تجربه‌ مديريتي نيز ندارد. آيا اين درست است؟ آن وقت يک کسي اين کار را بکند بدون اين‌که مسووليت داشته باشد و همه اين کارها را پس و پيش کند. مگر حساب و کتاب درکار نيست؟ آن وقت بايد حزب‌اللهي‌ها را که تسليم نمي‌شوند، چه در ميان مسوولان و چه اطراف خود، درو کرده و طرد کند.
ما سنگ حزب‌الله به سينه مي‌زنيم و هرچه داريم از حزب‌الله داريم و خود ما هم اگر افتخاري داشته باشيم اين است که اسم ما را به عنوان حزب‌اللهي ثبت کند، اگر هر جا ببينيم حزب‌الله دارد تضعيف مي‌شود ما در مقابل آن مي‌ايستيم و تحمل نمي‌کنيم".
از اواخر سال 89 و اوايل سال 90 ديگر استان فارس تحمل حاشيه پردازي هاي استاندار خود را نداشت و دامنه دار شدن اعتراضات، عزيمت وي از استاندار فارس را قريب الوقوع کرده بود اما هيچکس نمي دانست که آيا او برکنار مي شود يا اينکه با توجه به ورودش به جريان مشايي، ارتقا خواهد يافت.
در همين ايام بود که احمدزاده بازهم دست به تغييرات زد، تغييراتي که برخي از آنها روي "شيوه برکناري متکي" را هم سفيد کرد. احمدزاده در يک روز چندين بخشدار و چند فرماندار را برکنار مي کرد و يا گاهي فرستاده اي ويژه به شهرستاني مي فرستاد و في المجلس فرماندار را برکنار و فرد جديدي در همان لحظه در اتاق فرماندار مستقر مي شد. در انتصابها نيز هرکه تقرب بيشتري به جريان انحرافي از خود نشان مي داد، به احمدزاده مقرب تر مي شد.
همچنين احمدزاده به يکباره حکم پايان ماموريت 4 فرماندار را امضا کرد و در يک روز 15 بخشدار را برکنار کرد به گونه اي که حتي تا کنون فرمانداريهاي شيراز، کوار، خرامه، استهبان، قيروکارزين، آباده، فيروزآباد، فراشبند، لامرد وپاسارگاد فرماندار ندارد و به وسيله سرپرست اداره مي شود.
در ستاد استانداري فارس نيز معاونت مديريت و منابع انساني از آغاز دوران استانداري احمدزاده در آبان 1388 با سرپرست اداره شده و تاکنون 4 نفر سرپرستي اين معاونت را عهده دار بوده اند. بقيه معاونت ها نيز حداقل دو بار دستخوش تغييرات شده است.
هم اکنون اداره کل هاي امنيتي، بحران، دفتر فني، حراست، اجتماعي، ارزيابي و شکايات و اداري و مالي با سرپرست اداره مي شود و در بقيه اداره کل ها نيز حداقل سه مورد جابه جايي در يک سال و نيم گذشته رخ داده است، يعني مدت مديريت هر مديرکل حدود 6 ماه!

 


در شرايطي که استان فارس ديگر تاب تحمل استاندار و ناکارآمدي‌هاي مديريتي و اجرايي او را نداشت، به‌طوري که حتي يکي از دلايل اصلي تصميم نمايندگان براي استيضاح وزير کشور برکنار نکردن احمدزاده بود (که با قول مساعد وزير در اين مورد و چند استان ديگر، طرح استيضاح منتفي شد)، وي به‌عنوان معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي منصوب شد تا هم محترمانه از استان فارس جدا شود و هم فردي که بيشترين سينه‌چاکي را در حمايت از جريان مشايي کرده بود، در شرايط قحط الرجال موجود در اين جريان حذف نشود.
و حالا ....
حالا ديگر استان فارس از سياسي کاري و اقتادن مديرانش در ورطه جريان انحرافي خسته است. استان فارس، استانداري مي خواهد که نه به خاطر تقرب به مشايي يا بقايي بلکه با درنظر گرفتن تخصص، تعهد و دلسوزي اش استاندار شود.
استان فارس خسته است ...

 

 *حامد طالبي

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس