کد خبر 48040
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴

روآوردن گروهي از مردم به برنامه‌هاي شبکه‌هاي ماهواره‌اي سبب شده که پاي تبليغات بخصوص تبليغات پزشکي هم در اين مکان باز شود. از تبليغ داروي ترک اعتياد 24 ساعته تا درمان چين و چروک و افزايش قد که هيچ کدام مورد تأييد مراجع معتبر علمي نيستند.

به گزارش مشرق، روزنامه قدس در گزارشي نوشت: اين داروها که به صورت قاچاق، از سوي عده‌اي سودجو وارد بازار مي‌شوند تأييديه ندارند و در کشورهاي پيشرفته به فروش نمي‌رسند و جزو فارماکوپه دارويي نيستند و غيرمجاز به شمار مي‌آيند.

اين قلم محصولات در کشور ما به وسيله چند شماره تلفن به فروش مي‌رسند و تعداد زيادي از مردم، متأثر از اين تبليغات به خريد اقدام مي‌کنند.

اگرچه بعد از گذشت سالها سرانجام دکتر محمدرضا شانه ساز، مديرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت از اقدامات اين وزارتخانه در جهت برخورد با تبليغات دارويي غيرمجاز شبکه‌هاي ماهواره‌اي خبر داده است اما به نظر مي‌رسد که همچنان اين مسأله در گير و دار کاغذ بازي مانده است و در عمل، برخورد جدي با اين مسأله انجام نمي‌شود، زيرا که اعلام شده است وزارت ارشاد «در حال انجام اقدامات لازم است» و اين در حالي است که تبليغات نادرست اين شبکه‌ها چند سالي است، همچنان نظام سلامت کشور را تهديد مي‌کند.

داروهاي معجزه گر قاچاق!

دکتر رامين صادقي داروساز در مورد داروهاي تبليغ شده در شبکه‌هاي ماهواره‌اي مي‌گويد: شبکه‌هاي ماهواره‌اي علاوه بر پيامدهاي منفي که براي افراد جامعه به وجود آورده‌اند با پخش تبليغات پزشکي سلامت مردم را نيز تهديد مي‌کنند. آنان با آگهي‌هاي فريبنده و ارائه داروهاي معجزه گر مردم جامعه را گمراه مي‌کنند و متأسفانه افراد ساده‌اي که در دام اين تبليغات مي‌افتند کم نيستند.

او مي‌افزايد: مهمترين مسأله در مورد اين داروها اين است که هيچ کدام مورد تأييد مراجع معتبر علمي نيستند، چون اگر غير از اين بود، بي ترديد در مجلات علمي پزشکي معرفي مي‌شدند. واقعيت اين است که بيشتر اين داروها به صورت قاچاق و با شماره‌هاي ايرانسل و گاه ثابت در سراسر کشور به دست مردم مي‌رسد.

او يادآوري مي‌کند: مهم ترين عوارض اين داروها اين است که يک درمان ناموفق ايجاد مي‌کنند و البته در بسياري از مواقع عوارض قلبي، کبدي و کليوي را نيز به همراه دارند، در عين حال چون اين داروها به صورت کپسول و شربت در ديگر کشورها توليد مي‌شوند محتواي مشخصي هم ندارند و مردم بايد بدانند که اگر با مصرف آنها دچار عوارض شوند، نمي‌توانند به مراجع قانوني شکايت کنند.
او مي‌گويد: وزارت ارشاد بايد جلوي تبليغات فريبنده و نادرست را بگيرد وزارت بهداشت هم بايد آگاهي‌هاي لازم را به مردم بدهد تا مردم در دام اين شيادان گرفتار نشوند.

درمان از راه خيلي دور!

دکتر صادقي يادآوري مي‌کند: نبايد وضعيت بهداشت و درمان مردم به گونه‌اي باشد که مردم اطلاعات پزشکي خود را از ماهواره‌ها بگيرند و يا از پزشکاني که صلاحيت اظهارنظر در مورد بيماري‌ها را ندارند و جالب هم اينجاست که از راه دور اقدام به درمان مي‌کنند.

آنان فقط به دنبال سودجويي و کسب درآمد ميلياردي هستند و دلشان براي مردم نسوخته است.
او مي‌گويد: بيشتر تبليغات شبکه‌هاي ماهواره‌اي گمراه کننده و اسباب تشويش اذهان عمومي است، از اين رو توصيه مي‌شود افراد سلامت خود را فداي چنين سودجويي‌هايي نکنند. با اين همه، اکنون بايد منتظر ماند و ديد نامه نگاري‌هاي وزارتخانه‌هاي ارشاد و بهداشت کي به ثمر مي‌رسد تا سرانجام فکري به حال سلامت مردم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس