روزنامه نگار و تحليلگر پاکستاني با بيان اينکه تاسيسات امنيتي پاکستان از امنيت کافي برخوردار هستند، تأکيد کرد که هيچ نيرويي نمي‌تواند سلاح‌هاي اتمي اين کشور را نابود سازد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از فارس، ‌دکتر "شيرين مزاري " تحليلگر و روزنامه نگار برجسته پاکستاني  گفت: سئوالات به وجود آمده در رسانه‌ها و افکار عمومي در رابطه با امنيت و مصون بودن تأسيسات هسته‌اي پاکستان بي معني است.

*تروريست‌ها علاقه‌اي به سلاح هسته‌اي ندارند

وي با بيان اينکه نياز براي شفاف سازي و روشن کردن وضعيت پاکستان به دنبال بي‌ثباتي و نگراني‌هاي به وجود آمده در کشور پس از عمليات نيروهاي آمريکايي در تاريخ 2 مي (12 ارديبهشت) در "ابيت‌آباد " احساس شد، گفت: آنچه باعث نگراني خيلي‌ها در پاکستان مخصوصا بعد از عمليات دوم مي شده است، اين است که آيا آمريکا، يا هر قدرت ديگر و يا عوامل غير دولتي مي‌توانند به سلاح‌هاي هسته‌اي پاکستان دست پيدا کنند و يا آنها را نابود سازند.
مزاري در ادامه تشريح کرد: برخلاف آنچه مطرح مي‌شود، عوامل غيردولتي مخصوصا تروريست‌ها و ديگر گروه‌هايي که براي رسيدن به اهداف سياسي خود دست به خشونت مي‌زنند، علاقه‌اي به سلاح اتمي ندارند و اين فرضيه که آنان مي‌خواهند به سلاح اتمي دست پيدا کنند، نظريه‌اي مورد اختلاف است.
وي در توضيح دستور کار سياسي عوامل غير دولتي تصريح کرد: هرگونه استفاده احتمالي از سلاح اتمي چنان آثار مخربي خواهد داشت که در نتيجه آن هدف اصلي که تروريست‌ها که براي رسيدن به آن از اين سلاح‌ها استفاده کرده‌اند نيز نابود خواهد شد.

* تأسيسات هسته‌اي پاکستان محفوظ است

مزاري با تاکيد بر اينکه تروريست‌ها اصولا در حال گريز هستند و پيرو سياست جابجايي هستند، افزود که بايد در ابتدا بر "سندروم کهوته " (نگراني از بروز حوادث ناگوار در مهم‌ترين تاسيسات هسته اي پاکستان در کهوته) غلبه کنيم.
مزاري گفت: اين نگراني تا قبل از سال 1998 ميلادي طبيعي بود اما اکنون برنامه هسته‌اي به پختگي رسيده است و به طور گسترده‌اي پراکنده شده است بنابراين حتي اگر حادثه‌اي در کهوته اتفاق بيفتد، سلاح‌هاي اتمي آسيبي نخواهند ديد.
اين روزنامه نگار پاکستاني گفت: عوامل و نيروهاي هسته‌اي پاکستان نظام امنيتي جامع و مورد اعتماد خود را ايجاد کرده و همچنين شبکه اطلاعاتي خود را با گرفتن منابع اطلاعاتي از شبکه‌هاي اطلاعاتي دولتي مانند سازمان اطلاعات پاکستان (ISI ) تقويت و مستقر کرده‌اند‌.

* خلاء اطلاعاتي که در مورد عمليات "ابيت‌آباد " رخ داد تکرار نخواهد شد

وي تاکيد کرد: يک شبکه ضد جاسوسي بزرگ که نقش چشم و گوش تاسيسات هسته‌اي پاکستان را ايفا مي‌کند وجود دارد که مورد پشتيباني نيروهاي مسلح نيز مي‌باشد لذا يک نقص اطلاعاتي ديگر مانند ماجراي دوم مي به وقوع نخواهد پيوست.
دکتر شيرين مزاري همچنين اظهار داشت: سلاح‌هاي اتمي قابل حمل هستند و به همين جهت يافتن آنها مشکل است و اين تصور که نصب کلاهک‌هاي هسته‌اي به موشک‌ها روزها يا هفته‌ها زمان مي‌برد، تصوري کاملا پوچ و غلط است.
اين تحليلگر پاکستاني در ادامه خاطر نشان کرد: تا زماني که ابهام راهبردي در مورد مکان سلاح‌هاي اتمي وجود دارد، هيچ کس نمي‌تواند به آنها دست پيدا کند و همه بايد به ياد بياورند زماني که کره شمالي تنها دو بمب اتمي داشت، آمريکا نتوانست اين دو بمب را هدف قرار دهد.

*اين تصور که مي‌توان با يک بمب اتمي سلاح‌هاي هسته‌اي را نابود کرد، غلط است

مزاري همچنين با اشاره به هند گفت: آنها در وضعيت دشواري قرار دارند از يک سو مي‌خواهند از امنيت اتمي پاکستان انتقاد کنند اما از سوي ديگر نيز نمي‌خواهند وضعيت بازدارندگي اتمي را بي‌ثبات کنند.
وي افزود: به همين جهت است که در اکتبر 2010 فرمانده ارتش هند اعلام کرد که پاکستان ترتيبات غير معمولي را در رابطه با امنيت اتمي خود ايجاد کرده است.
مزاري تاکيد کرد: اين تصور که کسي مي‌تواند به آساني با يک بمب اتمي، سلاح‌هاي اتمي را نابود کند کاملا غلط است حتي اگر آمريکا نيز مي‌دانست بمب‌هاي اتمي کجا قرار دارند، راهي براي از بين بردن آنها نداشت.
وي افزود: اگر به سلاح‌هاي اتمي حمله هوايي شود، مهاجمان چه آمريکايي باشند چه غير آمريکايي مطمئنا تحت حمله قرار خواهند گرفت.
دکتر مزاري در پايان تاکيد کرد: آمريکا تلاش مي‌کند که هند بر خلاف تعهدات "ان پي تي " (پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي)، به فناوري‌هاي دوگانه نظامي و غير نظامي دست پيدا کند و همچنين مفاد قراردادهاي هسته‌اي هند با ديگر کشورهاي توسعه يافته نامعلوم است و به اين دلايل پاکستان ناچار خواهد بود سلاح‌هاي اتمي خود را افزايش داده و همچنين آنها را در سراسر کشورپراکنده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس