کد خبر 429771
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

این نخستین بار نیست که خبر کشته شدن بالمختار منتشر می‌شود.

به گزارش مشرق،  گروه شبه‌نظامی "انصار الشریعه" خبر مرگ بلمختار، یکی از تروریست‌های سرشناس صحرای آفریقا و شمال این قاره را تکذیب کرده است. این نخستین بار نیست که خبر کشته شدن بالمختار منتشر می‌شود.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه (۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد) به نقل از دولت لیبی از کشته شدن ۷ تن از تروریست‌ها در جریان عملیاتی هوایی در لیبی خبر داد. بر اساس ادعای دولت لیبی، مختار بلمختار یکی از سرشناس‌ترین تروریست‌های صحرای بزرگ آفریقا و شمال آفریقا نیز یکی از کسانی بوده که شنبه‌شب (۱۳ ژوئن) در ۱۶۰ کیلومتری غرب بنغازی در جریان عملیات هوایی کشته شده است.اما برخلاف این گزارش‌ها گروه شبه نظامی "انصار الشریعه" مرگ مختار بلمختار را تکذیب کرده است. در بیانیه‌ای که این گروه منتشر کرده است نام ۷ تن از کسانی که در جریان این حمله که توسط پهباد آمریکایی کشته شده‌اند آورده شده است و نامی از مختار بلمختار در میان نیست. در این بیانیه تاکید شده است: «هیچ کس دیگری در این عملیات کشته نشده است.»دولت لیبی خبر مرگ بلمختار را روز یکشنبه (۱۴ ژوئن / ۲۴ خرداد) منتشر کرد. با اعلام خبر کشته شدن بلمختار در حمله هوایی، پنتاگون تنها اعلام کرد که ارتش آمریکا دست به عملیاتی علیه گروه‌های وابسته به شبکه القاعده زده است ولی خبر مرگ بالمختار را تایید نکرد.

بلمختار را که در دوران جوانی در افغانستان یک‌چشم خود را از دست داده است مسئول شماری از سوقصد‌ها، بمبگذاری‌ها و گروگانگیری‌ها در چندین کشور آفریقایی می‌دانند. بلمختار که الجزایری است، پیشینه‌ای طولانی در سازماندهی و هدایت فعالیت‌های تروریستی به عنوان عضور ارشد القاعده در مغرب دارد. او بعدها رهبری سازمان تروریستی "المرابطون" در شمال آفریقا را بر عهده گرفت. او را همچنین طراح حمله‌ای مرگبار به یکی از تأسیسات گازی در الجزایر در سال ۲۰۱۳ می‌دانند. در جریان این حمله که چند روز ادامه داشت، صدها تن به گروگان گرفته شده و در نهایت نیز ۳۸ نفر کشته شدند که اکثر آنها گروگان‌های غربی بودند.

ارتش چاد چندی پس از این واقعه اعلام کرد که بلمختار در جریان یک درگیری در مالی کشته شده است.

سال گذشته‌ی میلادی اما محافل امنیتی اعلام کردند که بالمختار زنده است و در لیبی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.به گزارش دویچه وله، ، ناصرالوحیشی، رهبر القاعده شاخه شبه جزیره عربی نیز یکی دیگر از تروریست‌های سرشناسی است که هفته گذشته در پی حمله یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در یمن کشته شده ‌است. وزارت دفاع آمریکا این خبر را نیز تایید نکرده است و اعلام کرده که در حال بررسی نتایج حمله‌ای است که هدف از آن تروریست‌های القاعده در یمن بوده‌اند.
منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس