افرادی که تنها برای کسب درآمد می‌جنگند و در کتاب‌های تاریخی از آنها با عنوان «مزدور» یاد می‌شود، در قرن بیست و یک خود را «کارکنان شرکت‌های امنیتی و نظامی خصوصی» می‌نامند.

گروه بین‌الملل مشرق - اساسا یک سرباز تنها با هدف خدمت به وطنی که آن را دوست دارد و برای دفاع و حمایت از آن و منافع ملی‌اش و به عنوان یکی از فرزندان این مرز و بوم خدمت نظام وظیفه خود را ادا می‌ کند و طی سپری کردن این دوره با اصول و مبادی و منافع عالی ملی آشنا می‌ شود. اما افرادی که تنها برای کسب مال و درآمد می جنگند، چه؟ آنها چه وضعیتی دارند، افرادی که برای آنها اهمیت ندارد، برای چه چیز و با چه کسی می‌ جنگند؟ افرادی در کتاب های تاریخی از آنها تحت عنوان «مزدور» یاد می شود و در قرن بیست و یک خود را «شرکت های امنیتی و نظامی خصوصی» می نامند.

شرکت‌های نظامی خصوصی چگونه اداره می‌شوند/ قراردادهایی که مجور تجاوز جنسی محسوب می‌شدند

شرکت های امنیتی و نظامی خصوصی نیروی انسانی خود را چگونه تامین می کنند
درباره نشو و نما و تاسیس شرکت های امنیتی و نظامی خصوصی باید گفت که اغلب این شرکت ها در مناطق و یا کشورهای ناامن و بی ثبات و یا بحران زده تشکیل شدند، به عنوان مثال شرکت «دیفن اینترنشنال» در کشور «پرو» واقع در آمریکای جنوبی تاسیس شد، کشوری که جنگ های داخلی در آن 20 سال ادامه داشت و با اینکه این جنگ ها اوایل سال 2000 میلادی پایان یافتند، اما این کشور همچنان از تبعات آن رنج می برد.

جنگ های داخلی 20 ساله پرو بسیاری از مردان این کشور را با مشکلات متعددی در تامین نیازها و مایحتاج معیشتی خانواده هایشان به خاطر اوضاع بحران زده اقتصادی مواجه کرد و این موجب شد تا شرکت دیفن در مقابل پرداخت مبلغ ناچیز ماهیانه یک هزار دلار نیروی انسانی مزدور و مورد نیاز خود را تامین کند و این حقوقی بود که بسیاری از مردان پرویی را که حداکثر دستمزد آنها به ماهیانه 200 دلار هم نمی رسید، اغوا می کرد.

شرکت دیفن اینترنشنال متخصص در انجام ماموریت‌ های نظامی و امنیتی در خاورمیانه است و فعالیت های آن تنها حوزه نظامی و امنیتی را در برنمی گیرد، بلکه دیفن خدمات پزشکی و غذایی و آموزش زبان انگلیسی و تدارکاتی نیز ارائه می دهد.

وزارت خارجه آمریکا زمانی انجام ماموریت های امنیتی متعددی را به این شرکت در عراق واگذار کرده بود و این بدین معناست که مزدوران وابسته به این شرکت به ارتش آمریکا ملحق شده بودند یا با هماهنگی با آن ماموریت های خود را ادا می کردند.

در سال های اخیر شرکت دیفن اینترنشنال به شرکت نظامی و امنیتی بزرگتری به نام «تریپل کانوپی» (Triple Canopy) ملحق شد و هم اکنون تحت این عنوان فعالیت می کند.

شرکت‌های نظامی خصوصی چگونه اداره می‌شوند/ قراردادهایی که مجور تجاوز جنسی محسوب می‌شدند

رابطه بین شرکت های امنیتی و نظامی خصوصی با ارتش آمریکا
شرکت تریپل و همچنین شرکت دیفن، نیروی انسانی خود را از کشورهای آمریکای جنوبی تامین می کند، شرکتی که به دست نیروهای ویژه سابق ارتش آمریکا تشکیل شد و افرادی که به عنوان نظامی در این شرکت فعالیت می کنند، باید آنها را نیروهای مزدوری شمرد که اساسا برای منافع آمریکا در عراق می جنگیدند.

بخش اعظم کادر اداری و نظامی شرکت تریپل نظامیان سابق امریکایی بودند که در نیروی دریایی و یگان ویژه ارتش آمریکا و یا به عنوان افسر پلیس در نیروی پلیس این کشور خدمت می کردند.با وجودی که این شرکت در ماموریت های امنیتی و اسکورت و محافظت تخصص دارد، اما انجام بسیاری از ماموریت های سخت را نیز برعهده گرفت، ماموریت هایی که امکان انجام آنها از سوی هر شرکت امنیتی و نظامی وجود ندارد.

به این ترتیب این شرکت پس از سرنگونی رژیم دیکتاتوری صدام حسین در عراق مسئولیت محافظت و اسکورت افسران ارشد ارتش آمریکا را برعهده گرفت و ماموریت های بسیاری نیز در این کشور اجرا کرد و به دلیل مشارکتش با ارتش آمریکا در بسیاری از عملیات ها برخی به این شرکت لقب «ارتش دیگر» آمریکا را دادند.

شرکت‌های نظامی خصوصی چگونه اداره می‌شوند/ قراردادهایی که مجور تجاوز جنسی محسوب می‌شدند

آیا شرکت‌ های نظامی و امنیتی خصوصی فقط آمریکایی هستند
درست نیست، اگر تصور شود، شرکت‌ های نظامی و امنیتی خصوصی فقط آمریکایی هستند و یا دارای تابعیت آمریکا می‌ باشند، چون تشکیل چنین شرکت های به سرعت در حال توسعه و گسترش در سراسر جهان است، به عنوان مثال در آلمان مشاهده می کنیم، کسانی که پس از پایان جنگ جهانی دوم برای سال ها تلاش کردند، در آرامش و به دور از تنش و درگیری زندگی کنند، اکنون به بخشی از این شرکت ها تبدیل شده اند.

در سال 2007 میلادی اخباری در آلمان منتشر شد که از اقدام یک افسر بازنشسته آلمانی به نام «توماس کولیگارتنر» در تاسیس یک شرکت نظامی و امنیتی خصوصی به نام «اسکارد ژرمن» و فعالیت آن به عنوان یک شرکت نیروی نظامی خصوصی یا مزدور حکایت داشت.

دولت آلمان زمانی توسط این شرکت غافلگیر شد که توماس کولیگارتنر قرارداد ارائه خدمات به «عبد النور احمد درمان»، از فرماندهان جنگ داخلی سومالی را امضا کرد، در حالی که مسئولیت شرکت اسکارد ژرمن تنها باز گرداندن امنیت در مناطق شاهد جنگ و درگیری مورد نظر احمد درمان نبود، بلکه کمک به وی در معرفی خود به عنوان رئیس جمهوری سومالی بدون توجه به بیانیه سازمان ملل و عدم به رسمیت شناختن این بیانیه بین المللی و قدرت انتقالی وقت سومالی بود.
به گونه ای که همچنان گروهی از مزدوران نظامی این شرکت آلمانی احمد درمان را اسکورت و از وی محافظت می کنند.

شرکت‌های نظامی خصوصی چگونه اداره می‌شوند/ قراردادهایی که مجور تجاوز جنسی محسوب می‌شدند

وجهه شرکت های امنیتی و نظامی خصوصی در افکار عمومی
برخی از این شرکت ها به ویژه در این اواخر تلاش کرده اند، وجهه خود را در عرصه بین المللی و افکار عمومی بهبود بخشند و تصویری مثبت از خود در رسانه ها ارائه دهند که از جمله این شرکت ها باید به شرکت «سند لاین اینترناسیونال» که چند سالی است تاسیس شده و ارتباط بسیار نزدیکی با شرکت انگلیسی «آیجس دیفنس» دارد، اشاره کرد، به گونه‌ ای که هر دو شرکت به عنوان شرکت نظامی و امنیتی مزدور در کشورها و مناطقی از جهان حضور دارند که جنگ ها آنها را تکه تکه و ناامن کرده است، کشورهایی مانند سیرالئون و گینه نو در قاره آفریقا.

«مایکل گرینبرگ» مشاور ویژه و سخنگوی رسمی شرکت ساند لاین است که در موارد بی‌ شماری در گفتگو با مطبوعات تصریح کرده است که شرکت متبوعش و گروه های نظامی و امنیتی تشکیل دهنده آن، با وجود روسا و مدیران و کارمندان بسیار حرفه ای و ماهر اصول و چارچوب های کاری خاصی را برای خود تدوین کرده اند.

همانند دیگر شرکت های امنیتی و نظامی خصوصی، شرکت ساند لاین نیز بسیار بد نام است و در حالی که کتابی در انتقاد این شرکت ها و محکومیت صدور مجوز فعالیت آنها صادر شده، این شرکت ها تنها دفاعی که از خود در قبال این کتاب داشتند، تهیه فهرستی از غلط های املایی آن بود.

شرکت‌های نظامی خصوصی چگونه اداره می‌شوند/ قراردادهایی که مجور تجاوز جنسی محسوب می‌شدند

بلک واتر، ایکس ای سرویس، آکادمی و .. آیا نام متعدد یک شرکت است
شرکت «آکادمی نظامی خصوصی» هم اکنون نام غیر معروف و نه چندان شناخته شده، شرکت امنیتی نظامی معروف «بلک واتر» است که تاریخ آن را سراسر مشارکت و حضور در جنگ های وحشیانه و ماموریت های بسیار سخت و خشن فراگرفته است، به گونه ای که پایگاه های اینترنتی بسیاری راه اندازی شدند تا تنها فعالیت های آن را رصد کنند و دریابند که در چه ماموریت هایی دست داشته و این موضوعی است که بسیاری از این پایگاه ها به آن اشاره داشته و برخی از آنها افشا کرده اند که این شرکت در ماموریت های «گروه مرگ»، وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا – سیا – نیز مشارکت داشته است.

از سال 2011 میلادی تلاش شد، نام «آکادمی» به جای بلک واتر برای آن انتخاب و روی این شرکت گذاشته شود و این دومین تلاش بلک واتر شمرده می شود تا شاید با تغییر نام خود، وجهه خود را به خاطر جنایات ضد بشری که طی 5 سال دست به آن زده، بهبود بخشد و نگاه ها را منحرف کند، به همین دلیل در اولین تلاش نام خود را به «ایکس ای سرویس» تغییر داد، اما بیش از 2 سال نتوانست در پوشش این نام هویت واقعی خود را پنهان کند.

این تغییر نام پس از آن صورت گرفت که این شرکت به ارتکاب دستکم 17 جنایت اعتراف کرد و مجبور به پرداخت غرامت میلیون ها دلاری به قربانیان شد. به این ترتیب بلک واتر تلاش کرد، با انتخاب نام جدید از رعب و وحشتی که در عرصه بین المللی ایجاد کرده بود، بکاهد.

شرکت‌های نظامی خصوصی چگونه اداره می‌شوند/ قراردادهایی که مجور تجاوز جنسی محسوب می‌شدنداز شرکت آفریقایی «EO» چه می دانید
شرکت (Executive Outcomes) یا آنگونه که به «EO» معروف شده، مقر آن در آفریقای جنوبی است و دارای مزدورانی در بسیاری از مناطق بحران زده و درگیر جنگ قاره آفریقا مانند سيرالئون، آنگولا، اوگاندا، بوتسوانا، زامبيا، اتيوپی، ناميبيا است و با اینکه این شرکت اعلام کرده که مهمترین ماموریت آن برقراری امنیت در این مناطق است، اما فعالیت های آن بسیار مبهم و پیچیده است و در این اواخر این شرکت متهم شده که بر یکی از شرکت های نفتی سیرالئون تسلط یافته و با یکی از شرکت های بزرگ الماس به نام «دی پرز» همکاری نزدیکی دارد و تمام کننده قراردادهای این شرکت به شمار می‌ آید.

شرکت دی پرز به سرمایه گذاری و حضور فعال در مناطق معدن خیز معروف است و بر اغلب مناطق دارای معادن طلا، نفت و الماس، حتی پیش از آنکه دولت های این کشورها بر این مناطق تسلط یابند، سیطره می یابد، به همین دلیل گفته می شود، وقتی این شرکت منطقه ای را به چنگ می آورد تا استخراج آخرین ذره منابع آن، غیر ممکن است، منطقه را به کشورش متبوعش باز گرداند.همچنین گفته شده، این شرکت تمام معادن طلای کشور اوگاندا و تاسیسات اکتشاف نفت در اتیوپی را در دست دارد.

شرکت‌های نظامی خصوصی چگونه اداره می‌شوند/ قراردادهایی که مجور تجاوز جنسی محسوب می‌شدند

این شرکت ها تا چه اندازه بد هستند
در سال 2007 میلادی «جامی لی جونز»، کارمند شرکت امنیتی نظامی «هالیبورتون» KBR اعلام کرد که طی کار در معرض تعرض و تجاوز به عنف وحشیانه ای قرار گرفته و این حادثه سرآغاز مشکلات وی با این شرکت بوده، به گونه ای که رئیسش او را 24 ساعت در خودرو پخش غذا، بدون آب و غذا حبس کرده تا به این طریق وی را تهدید کند و پس از آن به وی هشدار داده و تاکید کرده که اگر هرچه سریع تر عراق را ترک نکند، از شرکت اخراج خواهد شد.

جامی بونز پس از ترک عراق علیه شرکت هالیبورتون شکایت کرد، اما به دلیل عدم آشنایی با روند قانونی و اداری رسیدگی به شکایت، دادگاه به سود شرکت رای داد، چون شرکت، جامی بونز را به افترا و نبود مدارک پزشکی که ثابت کند، وی در معرض چنین تعرضی قرار گرفته، متهم کرد.
اما جامی بونز پس از صدور حکم دادگاه از پای ننشست و اقدام به ارائه قراردادهای شرکت جهت بررسی بیشتر کرد و آشکار شد، در این قراردادها بندی گنجانده شده که کارمندان این شرکت را از تقدیم شکایت به مقامات قضایی در زمینه مورد تعرض جنسی قرار گرفتن منع کرده است.

از آن حادثه و جریان شکایت جامی بونز دولت آمریکا قانونی وضع کرد که وزارت دفاع این شرکت را از هرگونه تعامل و همکاری با شرکت های امنیتی و نظامی خصوصی که چنین بندی را در قراردادهایشان گنجانده باشند، منع کرد و این موضوع شرکت هالیبورتون را واداشت تا این بند را در قراردادهایش حذف کند.

چنین خشونت و تعامل وحشیانه ای را در فیلمی که در سال 2005 میلادی پخش شد، نیز می بینیم. در این فیلم نشان داده شده بود که دو مرد اسکاتلندی یا ایرلندی کارمند شرکت «آژانس دیفنس سرویس» Aegis Defence Services اقدام به شلیک به سمت غیر نظامیان عراقی می کنند و آنها را به گلوله می بندند و با اینکه دایره تحقیقات جنایی وابسته به ارتش آمریکا پرونده تحقیقاتی در خصوص این جنایت گشود، اما هیچ گاه نتیجه تحقیقات به اطلاع عموم نرسید و این شرکت همچنان از این دو جنایتکار حمایت حقوقی و قضایی می کند.

سرآغاز تاسیس شرکت های امنیتی و نظامی خصوصی
با اینکه تاریخ ظهور و تشکیل ارتش های مزدور به اولین جنگ های تاریخ بشر باز می گردد، اما تشکیل چنین ارتش هایی آن هم در شکل و قالب نوین آن به کلنل «دیوید استرلینگ» باز می گردد که یک نظامی اسکاتلندی بود و دارای مهارت های بسیار در فنون جنگی و مبارزه بود.

شرکت‌های نظامی خصوصی چگونه اداره می‌شوند/ قراردادهایی که مجور تجاوز جنسی محسوب می‌شدند

دیوید استرلینگ پیش از آنکه گروهی مزدور را در شرکتش استخدام کند، نیروهایی تشکیل داد که «ساس» (SAS ) خوانده می شدند و به جرات می توان گفت، از جمله نخبه ترین یگان های ویژه ای بود که دنیا به خود دیده است.

پس از آنکه استرلینگ ارتش انگلیس را بعد از جنگ جهانی دوم ترک کرد، راهی آفریقا شد و «کابریکون آفریقا» را تاسیس کرد که مدعی بود، سازمانی برای تقویت و تحکیم تلفیق و ادغام نژادی است.

اما پس از مدتی شرکت «واتچارد اینترناسیونال» (Watchguard International Ltd.) را تاسیس کرد که شرکتی بازرگانی و تجاری بود و قطارها را در سفرهایشان به کشورهای آفریقایی و عربی اسکورت می کرد و به این ترتیب اولین شرکت امنیتی و نظامی خصوصی در جهان و در شکل و قالب نوین آن در دهه 60 قرن گذشته تشکیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 0
    ببخشيد گفتيد مبلغ ناچيز 1000 دلار در ماه؟؟؟ خوب اين واقعا رقم كمي است اما ميشه بگيد چه جوري ميشه به اين شركتها پيوست؟ اين رقم همين الان بيش از 3 ميليون تومان است كه مي تواند براي بسياري جذاب باشد.
  • yaser ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    آخه کی برا هزار دلار خودشه میندازه جلو گلوله؟ فوقش 3ماه بندازی ماه چهارم حتما مردی که سرهم میشه 3000 دلار!!! :)
  • محسن ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    به هر حال اینا هم زحمت میکشن! باید دستمزد داشته باشن دیگه
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    به سختی
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    تجارت اسله بزرگترین تجارت در جهان است
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    همه اینها با این عرض و طول نابود شدنی است
  • مرد معمولی ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 1
    اینجاست که اهمیت ( مرد ) معلوم میشه ! از میان هزاران پرسنل نامرد سیا و بلک واتر و ... فقط یکی میشه ادوارد اسنودان !
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    ببخشیدا ولی بنده سرچ کردم در مورد شرکت Executive Outcomes ظاهرا 1998م یعنی 77خودمون منحل شده! شوما منبعتون چی بوده؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس