شرکت نفت پاسارگاد که سالهاست نام بزرگترین تولید کننده قیر در خاورمیانه را یدک می کشد بیش از 4 ماه است که بوسیله سرپرست اداره می شود.

بی توجهی شستا به صنعت قیرکشور/ بلاتکلیفی مدیریتی در بزرگترین تولیدکننده قیرخاورمیانه
گروه اقتصادی مشرق- شرکت نفت پاسارگاد در سال گذشته باعث شد تا ربیعی وزیرتعاون اولین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کند تا جاییکه بسیاری از کارشناسان گلایه های پور ابراهیمی یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را دلیلی بر خداحافظی محسن دلاویز مدیرعامل سابق این شرکت می دانند.

با این حال پس از دریافت کارت زرد ربیعی با حکم محمود شیری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو)، محمدرضا خاک کار به عنوان سرپرست این شرکت در 20 دی ماه سال گذشته منصوب شد.

از آن زمان تاکنون شرکت نفت پاسارگاد توسط سرپرست اداره می شود. در حکم خاک کار عدم حضور دلاویز در پست مدیریت پاسارگاد را حضور وی در وزارت نفت اعلام کردند، این در حالی بود که پیش از این بسیاری از کارشناسان نسبت به عملکرد وی و عدم شناختش از صنعت قیر تاکید داشتند.

در کارنامه دلاویز شاخص ترین سابقه مدیریتی پیش از حضور در نفت پاسارگاد مدیریت روابط عمومی سازمان انرژی اتمی بود که همین امر گلایه های زیادی را به همراه داشت. این درحالی است که خاک کار سرپرست فعلی این شرکت نیز که سابقه ورودش به پاسارگاد با ورود دلاویز به پاسارگاد کلید خورده است و وی پیش از این مدیریت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی زیرنظر سازمان تربیت بدنی را برعهده است.

بسیاری از کارشناسان با توجه به تغییرات مدیریتی صورت گرفته در این شرکت همچنان نسبت به حضور مدیران ورزشی به این شرکت صنعتی ابراز نگرانی می کنند.در حالیکه احتمال آن می رود که تاپیکو بزودی وی را از سمت سرپرست به مدیرعاملی ارتقا دهد که همین امر می تواند ادامه روند تغییر مدیرعامل های این شرکت را در پی داشته باشد.

انتصاب های غیرکارشناسی در این شرکت به اواخر دولت دهم بر می گردد. نمونه این ادعا را می توان در انتصاب مدیرعامل سابق کارخانه دستمال کاغذی لطیف پنج روز پیش از اتمام دولت دهم برمسند مدیریت نفت پاسارگاد جستجو کرد.

این شرکت طی سه سال گذشته 6 مدیرعامل را به چشم دیده است و همین امر باعث کاهش درآمد بزرگترین تولید کننده قیر خاورمیانه شده است.


در حال حاضر ایران دومین تولید کننده قیر در آسیا محسوب می شود که این شرکت با توجه به تولید 60 درصد قیر کشور در تلاش بود تا رتبه خود را به اولین در آسیا ارتقاء دهد.

این درحالی است که شرکت تاپیکو زیرمجموعه شستا مسوولیت انتصاب مدیران این شرکت و پردازش عملکرد آنان را برعهده دارد در حالیکه طی چهارماه گذشته نفت پاسارگاد با سرپرست اداره می شود.

کارشناسان معتقدند عدم ثبات مدیریتی در این شرکت طی سالیان گذشته لطمات جبران ناپذیری را به این شرکت وارد ساخته که با توجه به حساسیت مجلس به این موضوع و کارت زرد ربیعی شستا باید عملکردی بهتر نسبت به گذشته در این خصوص ارائه دهد.

پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که با طرح سوال خود از ربیعی باعث دریافت کارت زرد این وزیر شد در گلایه های خود هشدار داده بود در دولت گذشته تحقیق و تفحص 50 صفحه ای از تخلفات تامین اجتماعی انجام شد اما در پایان این دولت گزارش 500 صفحه ای از تخلفات این سازمان منتشر خواهد شد.

پورابراهیمی تاکید کرد: وزارت رفاه، وزارتخانه اقتصادی است و اگر بخواهد با ادبیات سیاسی اداره شود به ضرر ذینفعان آن که قشر کارگر هستند، است.

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین که با نام تاپیکو نیز شناخته می‌شود، بزرگترین هلدینگ متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی است که شرکت نفت پاسارگاد یکی از زیرمجموعه های این هلدینگ محسوب می شود.


تاپيكو با در اختيار داشتن 41 شركت مديريتي و غير مديريتي در 4 حوزه اصلي كسب و كار شامل  نفت و گاز، پتروشيمي، صنايع لاستيك و صنايع سلولزي، سهم قابل توجهي در اقتصاد كشور داشته و با در اختيار داشتن طيف وسيعي از محصولات متنوع، یکی از مهم‌ترین بازیگران اصلی اين كسب و كارها در كشور و منطقه محسوب می‌شود .

همچنين اين شركت با سرمايه گذاري وسيع در پروژه هاي بزرگ ملي مانند پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس با ظرفيت پالايش 360 هزار بشكه در روز و ارزش 3.8 ميليارد يورو ، 3 طرح متانول با مجموع ظرفيت 4.8 ميليون تن در سال و  مجموع ارزش 1.5 ميليارد يورو و همچنين ساير پروژه هاي بزرگ ملي ، نقش مهمي در توسعه صنايع نفت و گاز و پتروشيمي كشور ايفا مي کند.

با اینحال ظاهرا صنعت قیر در میان دیگر فعالیت های این هلدینگ نادیده انگاشته شده تا جاییکه از بلاتکلیفی مدیریتی بزرگترین تولید کننده قیرکشور 4 ماه می گذرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    مدیر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی زیرنظر سازمان تربیت بدنی..... مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد؟؟؟؟؟؟ میتونید بگید اینها چه ربطی به هم داره؟؟؟
  • پاسارگاد ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    سرپرست جديد شركت نفت پاسارگاد ، 25 آبان سال 94 اعلام شد هشتمين نفر در 4 سال ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس