تهمينه ميلاني کارگردان فيلم «يکي از ما دو نفر» جمعه شب مهمان برنامه سينمايي «هفت» بود.

به گزارش مشرق، او که طي هفته?هاي گذشته انتقادات شديدي از برنامه «هفت» و فريدون جيراني کرده بود، در اين برنامه نيز جدال لفظي جالبي با مسعود فراستي منتقد و فريدون جيراني مجري برنامه داشت.
ميلاني ابتدا از موضوع فيلم و دلايلي که باعث شده به سراغ چنين سوژه?اي برود، سخن گفت. مسعود فراستي هم در ادامه ضعف فيلمنامه و شخصيت پردازي ضعيف آن را يکي از مسائلي دانست که باعث شده درام اين فيلم در نيايد. او با اشاره به شخصيت زن داستان و نوع رابطه?اش با آدم?ها و تصميم?هايي که مي گيرد، گفت که اين رفتار او با موقعيت اجتماعي و جايگاهي که دارد، نمي?خواند.
ميلاني ?هم در پاسخ گفت که شما زن?ها را نمي?شناسيد و به همين خاطر فکر مي?کنيد که رفتار او با موقعيت اجتماعي?اش سازگار نيست. متاسفانه خانم?هايي وجود داشته?اند که دکتر بوده?اند، اما فريب خورده?اند.

تهمينه ميلاني در هفت از اصولي و اخلاقي بودن غربي ها و عقده اي بودن "همه" ايراني ها حرف زد! و دقيقا روي اين نکته تأکيد کرد که امکان ندارد کسي در ايران متولد شده باشد و عقده اي نباشد، اختلاف فقط در کم و زيادش است!

البته جيراني بلافاصله گفت که حکم نکنيد و فراستي هم خوب جواب داد که گفت: قياس به نفس نکنيد! اما مسئله زنان مردستيزي که اسم خودشون رو فمينيست و فعال زنان و از اين چيزها مي گذارند و اينقدر به صيغه جمع و قضاوت درباره "همه" علاقه دارند همچنان باقي است.
در طول برنامه فراستي و جيراني معتقد بودند که فيلمنامه «يکي از ما دو نفر» در نيامده، اما ميلاني هم با دفاع از فيلمش مي?کوشيد ثابت کند که در اين فيلم رويکرد ديگري به درام داشته?است.
استفاده فراستي از واژه شلخته براي توصيف شخصيت پردازي و روايت فيلمنامه با واکنش کارگردان فيلم مواجه شد. ميلاني گفت: « استفاده از اين واژه?ها باعث مي?شود تا من کارگردان نتوانم با شما که منتقد هستيد، يک ارتباط سازنده داشته باشم . اين رويکرد شما جلو تاثير گذاري?تان را هم مي?گيرد و باعث مي?شود که نتوانيد روي من يا حتي مخاطبي که برنامه را مي بيند، تاثير مثبتي بگذاريد.»
فراستي هم ضمن دفاع از نگاهش به اين فيلم خاطرنشان کرد که استفاده از واژه شلخته نکته منفي ندارد و اين کلمه بي ادبانه نيست. او مصاديق مختلفي را که باعث شده بود، از اين واژه را براي توصيف اثر ميلاني استفاده کند، بر شمرد، اما ميلاني هيچکدام از اين موارد را نپذيرفت.
ضعف فيلمنامه، شخصيت پردازي پر نقص، دراماتيک نشدن رويداد?ها و ... ازجمله نقاط ضعف فيلم از نگاه منتقد برنامه بود. ميلاني هم که در اين برنامه مدام مي??کوشيد، هيچ کدام از حرف?هاي فراستي يا جيراني را بي پاسخ نگذارد. در بخش?هايي از برنامه هم موضع تندي در قبال فراستي گرفت و حتي با نگاه يک منتقد رفتار و ادبيات او را نقد کرد. 

 

دوستي بين دختر و پسر مانند رابطه خواهر و برادر بايد متعارف شود!
 اين کارگردان که معمولا سمت و سوي فيلم هاي خود را با نگاه هاي فمنيستي اتخاذ مي کند در اين برنامه همچنين به توضيحاتي در مورد علت ساخت فيلم سينمايي جديد خود پرداخت.

اين کارگردان در موضع گيري عجيب خواستار عادي و متعارف شدن رابطه ي بين دختر و پسر شد.

وي در اين برنامه گفت: "متاسفانه سياست‌هاي فرهنگي غلط در اين چند دهه موجب شده تا لذت آهستگي ارتباط در ميان جوانان از بين برود و روابطي که در حد يک سينما رفتن و پارک رفتن بوده به سرعت خانگي شود و بر خلاف جوامع غرب که هر دو طرف، زن و مرد بدون هيچ قضاوتي وارد ارتباط مي‌شوند، پسران جوان به دليل تربيت سنتي خود با ديد کاملا مصرفي به جنس مخالف نگاه کرده و ارزشي براي آنها قائل نيستند."

اين کارگردان همچنين ادامه داد که همچنان که رابطه اي به اسم برادر و خواهري داريم که متعارف است بايد دوستي بين دختر و پسر هم عادي و متعارف شود.

ميلاني که به شدت از نبودن اين ارتباط بين دخترها و پسرها شاکي بود ، نبودن اين ارتباط را موجب عقده اي شدن جوانان دانست و اينگونه گفت که مگر مي شود در ايران کسي زندگي کند و عقده اي هم نباشد!!

سخنان عجيب تهمينه ميلاني و تحليل هاي عجيب تر وي در اين برنامه به گونه اي رقم خورد که وي در قبال نقدهاي ميهمانان برنامه چيزي براي گفتن نداشت تا جايي که خود را اصولگرا خواند!

 

 

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    درود بر شرف تهمینه میلانی که حداقل حرف راست رو زد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده