خانمها بیشتر از آقایان مستعد این مشکل هستند؛ زیرا هورمونهای زنانه بیشتر سبب ذخیره چربی و آب می‌شوند. این نارسایی سیاهرگها بیشتر در دوران بارداری،
‌بی تحرکی و مصرف بعضی داروها تشدید می‌شود.

چرا گاهی احساس سنگینی در پاها داریم؟به گزارش مشرق، سنگینی پاها، تورم قوزک، رگهای متورم و واریس، احساس گزگز، مشکل در ایستادن و... از جمله ناراحتی‌های مربوط به پاها هستند که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید.

این مشکلات شاید به نظر معمولی و بی‌اهمیت بیاید، اما گاه ممکن است زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و فعالیتهای روزمره را مختل کند. اما علت بروز این مشکل چیست؟خون در مقابل نیروی جاذبه زمین مقاومت می‌کند و به سمت پایین کشیده می‌شود. این حالت با توجه به سن، ‌جنس، ‌زمینه وراثت،‌ سبک زندگی و تغذیه تغییر می‌کند. کاهش حالت کشسانی رگها و بافتها و همچنین ضعف دریچه هایی که در جدار رگها وجود دارند و خون را به سمت قلب هدایت می‌کنند، می‌تواند این حالت را به وجود آورند. در این صورت آب به سمت بافتهای مجاور به خاطر نفوذپذیری بافتها حرکت می‌کند.

ویژگی خون نیز مورد اهمیت است. خانمها بیشتر از آقایان مستعد این مشکل هستند؛ زیرا هورمونهای زنانه بیشتر سبب ذخیره چربی و آب می‌شوند. این نارسایی سیاهرگها بیشتر در دوران بارداری،
‌بی تحرکی و مصرف بعضی داروها تشدید می‌شود.

دوری از علل زمینه ساز

موارد زیر می‌تواند جریان مطلوب خون را دچار مشکل کند:
- موقعیتهای ساکن نشسته یا ایستاده
- لباسهای تنگ
- چهارزانو نشستن
- کفشهای پاشنه بلند و کفشهای خیلی صاف
- گرما
- بی تحرکی و یک جا نشینی.

همچنین باید از مواردی که متابولیسم خوب بدن را مختل می‌کنند نیز دوری کرد که عبارتند از:

- افزایش وزن
- برنامه غذایی دارای مقدار کم میوه‌ها و سبزی‌ها و سرشار از محصولات صنعتی
- قهوه و نوشیدنی های الکلی
- یبوست
- کمبود آب بدن
- تنفس مشکل و نامطلوب
- استعمال دخانیات
- بعضی داروهای هورمونی ضدبارداری


غذای مناسب افراد مبتلا به سنگینی پاها

در صورت ابتلا به سنگینی پاها توصیه می‌شود، مصرف خوراکی های چرب، شیرین، پرکالری و صنعتی کاهش یابد. به گزارش قدس‌آنلاین، بهتر است روزانه میوه های تازه بخصوص لیمو، نارنگی، توت فرنگی، تمشک، کیوی، انبه، پرتقال، گریپ فروت و زردآلو مصرف شود.

این میوه ها سرشار از فلاونوئیدها هستند که این ترکیبات می‌توانند بافتهای عروق خونی را تقویت و کارآمدتر کنند که در نتیجه جریان خون تسهیل می‌شود. آناناس نیز به خاطر تأثیر جذب آب توصیه می‌شود.

گیاهان معطر مانند رزماری، ریحان، زردچوبه، زنجفیل،‌خردل، جوز بیا، فلفل و کنجد به شکل ادویه، چاشنی و دم نوش نیز جایگاه خاصی در این خصوص دارند.

خوراکی های سرشار از ویتامین E نیز به علت خواص آنتی اکسیدانی،‌اتساع عروق و حفاظت از اجزای سلولی بسیار مفید هستند. این ویتامین به طور خاص در روغن دانه های گندم،‌ فندق، بادام، گردو و پسته وجود دارد. از آنجا که نسبتاً پرکالری هستند نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد.

ریزمغذی های ضروری

کلسیم عملکرد ضدالتهاب بخصوص در دیواره عروق دارد. التهاب زمینه ساز واریس است و توصیه می‌شود روزانه 1000 تا 1500 میلی گرم مکمل کلسیم مصرف شود. کلسیم درد را تسکین و احتباس آب را کاهش می‌دهد.

منیزیوم در تثبیت کلسیم در قسمتهای مناسب بدن نقش دارد و اسپاسم رگها را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود، روزانه 200 تا 300 میلی گرم همراه با ویتامین B6 مصرف شود.

آهن، اکسیژن را از راه هموگلوبین به سلولها می‌رساند که برای بسیاری از اعمال از جمله حفظ جدار عروق در وضعیت مطلوب حیاتی است.

پتاسیم کاهنده فشار است و همچنین سبب فعالیت ماهیچه ها نیز می‌شود. حتماً آن را جزو نیازهای غذایی روزانه بگنجانید.

ویتامینهای C، B9 و B12 جذب آهن را در جدار روده ها تسهیل می‌کنند. بتاکاروتن در نرم شدن دیواره رگها نقش دارد و فلاونوئیدها نفوذپذیری مویرگها را تنظیم می‌کند.

اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 3 باید حتماً در برنامه غذایی گنجانده شوند. آنها بهترین سیال کننده های خون و کاهش دهنده کلسترول هستند.

توصیه های مهم برای مقابله با سنگینی پاها

- رختخواب: پاها را حدود 5 تا 10 سانتی متر به حالت شیب بالا نگه دارید. هنگام خواب بالشت را زیر پاها نگذارید؛ زیرا مانع از بازگشت درست خون می‌شود.

- کمربند و لباسهای تنگ:‌ از تأثیری که کمربندها،‌سوتین، شلوار،‌ جوراب و جوراب شلواری در بروز این مشکل دارند، غافل نشوید. بهتر است کالاهای طبیعی انتخاب شود؛ زیرا کالاهای مصنوعی گرما را حبس می‌کنند.

- حمام:‌
صبحها و در اوقات دیگر روز در صورت نیاز با آب ملایم دوش بگیرید و البته آب را از پایین به بالا حرکت دهید.

- محیط کار و منزل:‌ برای هر فعالیتی که امکان دارد زیر پاها وسیله ای بگذارید تا از زمین بلندتر باشد. به صندلی نیز دقت کنید که باسن در وضعیت راحتی باشد. وضعیت پاهای ضربدری جریان خون را قطع می‌کند. اگر پاها کمی از بدن فاصله داشته باشند و با زمین زاویه صافی داشته باشد ایده آل ترین حالت است. از گرمای کف،‌حمام گرم،‌اپیلاسیون با موم گرم، سونا، استفاده از پتوی ضخیم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

- پرهیز از یک جا نشینی:‌ در صورت امکان از نشستن و ایستادن بی حرکت در مدت طولانی اجتناب کنید. باید به طور منظم حرکت داشته باشید. اگر موقعیت نشسته دارید، هر ساعت حداقل پنج دقیقه از جا برخیزید.

اگر کمی دقت کنید، متوجه خواهید شد که می‌توانید تحرک را در برنامه روزانه داشته باشید؛ به عنوان مثال به جای استفاده از آسانسور، از پله ها رفت و آمد کنید. پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، گلف، یوگا، ‌تمرینات کششی پاها و حرکات پدالی از جمله فعالیتهای مناسب هستند. ورزشهایی مانند پرورش اندام،‌ ایروبیک، اسکواش، جودو، تنیس، پینگ پنگ و هندبال را که با به زمین کوبیدن پاها همراه است، محدود کنید.

- تنفس: سطح تنفس را با حرکات یوگا و... بهبود دهید و هر روز صبح و شب چند نفس عمیق بکشید. از استعمال سیگار و دیگر دخانیات پرهیز کنید.

سرما برای مقابله با سنگینی پاها، این یک اصل اساسی است: پاهای سنگین باید از منابع مستقیم گرما دور نگه داشته شوند. حمام گرم را فراموش کنید: یک دوش آب خنک همیشه برای رفع خستگی پاها مفید خواهد بود.

خیلی خوب است که پاهای تان را از قوزک تا ران به طور مستقیم زیر دوش آب سرد بگیرید، به این ترتیب از آثار آب سرد در تنگ کنندگی و منقبض کنندگی عروق  بهره مند خواهید شد.

در تابستان، از بیش از حد ماندن در معرض آفتاب خودداری کنید. همچنین از اپیلاسیون بدن توسط موم داغ صرف نظر کنید، این کار دشمن پاهای شماست و آنها را سنگین می‌کند.

برای جلوگیری از سنگینی پاها، لباس راحت بپوشید. در روزهای خوش آب و هوا لباس های گشاد و راحت بپوشید. دامن های آزاد و شلوارهای بزرگ!

در واقع، شلوارهای سنگین و تنگ مانند شلوارهای جین و همچنین دامن های تنگ یا لباس های دیگری که برای تان کوچک هستند، به پاهای شما فشار می‌آورند.

راحتی لباس ها شامل راحتی کفش هم می‌شود، کفش شما نه باید خیلی تخت باشد نه خیلی پاشنه بلند.

حرکاتی که سنگینی پا را تسکین می‌دهند

یک ترفند ساده وجود دارد: در تختخواب هستید یا کاناپه فرقی ندارد، یکی دو تا کوسن زیر پاهای تان بگذارید تا کمی پاهای تان بالا بیایند و باعث بازگشت مجدد خون به عروق شوند.

ضمناً، افرادی که از سنگینی پا رنج می‌برند، باید از بی حرکت ماندن اجتناب کنند، این افراد نباید مدتی طولانی در وضعیت نشسته یا ایستاده بمانند. عادت نامناسب روی هم انداختن پاهای تان را ترک کنید، یک توپ کوچک تنیس هم در دفتر کارتان داشته باشید، با پای برهنه این توپ را بچرخانید... حتماً تسکین خواهید یافت!

به طور کلی، برای مبارزه با سنگینی پاها، سعی کنید تا حد ممکن تحرک داشته باشید، پیاده روی سریع و بالا رفتن از پله ها نسبت به فعالیت های دیگر، در الویت قرار دارند.

ماساژهای تحریک کننده برای برطرف شدن سنگینی پاها

در حال حاضر فرآرده های متعدد و ویژه ای (ژل ها، کرم ها، اسپری ها و...) برای پاهای سنگین وجود دارند. اثر "خنک کنندگی" آنها اغلب فوراً آرام بخش است... اما این آرام بخشی موقت خواهد بود.

به هر حال، هر کاری باید بر اساس شیوۀ خودش انجام شود: مقدار کمی کرم را با حرکات دایره وار بر بالای پای تان بمالید، این فرآورده ها به شما امکان ماساژهای اندک را می‌دهند، این ماساژها به گردش خون آنی کمک می‌کنند، خصوصاً بعد از یک روز طولانی و خسته کننده.

از سوی دیگر، جوشانده ها و مکمل های غذایی بسیار زیادی وجود دارند. اگر آنها نتوانند مشکلات پاهای سنگین شما را حل کنند، به مراقبت از آنها کمک خواهند کرد.

در مواردی که علی رغم تصحیح عادات نادرست و پیگیری رفتارهای صحیح، درد و ناراحتی ادامه داشت، حتماً با پزشک تان صحبت کنید: ممکن است مشکلات گردش خون دلایل متعددی داشته باشند بنابراین به هیچ وجه نباید زمان را برای مراجعه به پزشک از دست بدهید.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 6
  • رضا ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    15 6
    خواهشمنداست درمورد احساس سنگنی درپاها و دستها که خون کم دران حرکت میکند مثل اگر زیر سر یا بالا نگاه داریم و چه داروی گیاهی بخوریم و یا تغدیه چه بخوریم
  • ژاكلين ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    31 12
    با عرض سلام وخسته نباشيد.پاي من سنگين شده كه حتي موقع راه رفتن هم دچار مشكل ميشم وتعادل ندارم از همه بدتر اينكه در زمستان پاي من از زانو به راحتي خم نميشه و احساس ميكنم استخوانم مثل چوب شده ومثل يك رباط راه ميرم با وجودي كه سي و هفت سال بيشتر ندارم نميدونم مشكل از كجاست و چطور معالجه ميشه
    • رضا US ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      0 5
      حتما تست عملکرد تیروئید بدید ...
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    28 16
    منم این مشکل دارم تروخداراعنماییکنید
    • سعیده IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
      5 5
      منم همین مشکل و دارم و لطفا راهنمایی کنید پیش کدوم متخصص پزشک مراجعه کنم با تشکر
  • ام البنین IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
    2 2
    من روی پاهامکبود میشه از بین میذه دوباره برمیگرده از ساق تا زانو احساس خستگی هم دارم
  • شهلا IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    3 3
    واقعلا مرسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس