با توجه به مواضع ضد استکباری برنامه های صدا و سیما و استقبال این سازمان از این قبیل تولیدات به این نهاد توصیه می شود به مناسبت عید نوروز ، شرایط مورد نیاز جهت پخش این مجموعه انیمیشنی از تریبون رسانه ملی (به خصوص شبکه پویا و برنامه کودک و نوجوان شبکه 2 را فراهم نماید.

گروه فرهنگی مشرق- انیمیشن سربازان خفن بین‌الملل، یکی از آثاری است که امسال در جشنواره مردمی فیلم عمار برنده جوایزی شد.

مجموعه انیمیشن سه بعدی سربازان خفن بین‌­الملل، اثری در تراز استاندارد­های مثبت کارتون‌­های مطرح جهانی است که ساخت آن امسال توسط شرکت فراسوی ابعاد و به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج انجام گرفته است.

انیمیشن «سربازان خفن بین­‌الملل» + تصاویر // در حال ویرایش

نکات غیر کلیشه ای موجود در این انیمیشن عبارتند از مدلسازی شخصیت های سیاسی جهان استکبار و دنیای ارتجاع به شکلی مضحک و نادان و شکستن هیمنه آنها در ذهن مخاطبان (به ویژه کودکان و نوجوانان) ، به سخره گرفتن تاکید غیر عادی قدرت های رسانه ای غرب مبنی بر گسترش روز افزون پدیده تروریسم توسط ملت های مخالف با گفتمان آنان ، طراحی جذاب فانتزی و غیر طبیعی چهره کاراکترهای موجود در این انیمیشن به همراه انجام اعمال و رفتاری بامزه توسط آنها (شبیه مجموعه تیزرهای سه بعدی راهنمایی و رانندگی معروف به سیا ساکتی) که متاسفانه این نکته به ندرت در انیمیشن های ایرانی مشاهده شده است.

جهت ذکر نکات اخلاقی انیمیشن مذکور نیز می توان به نکوهش مقوله ظلم با تمسخر ستمگرانی چون سران جریان استکبار جهانی و تقبیح خوی جنگ طلبی با ارائه تصویری احمقانه از سربازانی که به قصد نجات جهان دور هم جمع شده اند ، با استفاده از پتانسیل های رسانه ای چون انیمیشن اشاره کرد.

انیمیشن «سربازان خفن بین­‌الملل» + تصاویر // در حال ویرایش

طنز این انیمیشن نیز مبتنی بر فاکتورهایی نظیر شکل خنده دار کاراکترهای ساخته شده و رفتار غالباً احمقانه آنها ، دست و پا چلفتی بودن برخی شخصیت ها ، زد و خوردها، رخدادها و حرکات سریع موجود در انیمیشن ، نمایش کاریکاتورگونه از مناسبات دنیای واقعی ، استفاده از دیالوگ های بامزه و همچنین آشکار کردن برخی رفتارهای حقیقی اما مضحک سران کشورهای متخاصم می باشد.

انیمیشن «سربازان خفن بین­‌الملل» + تصاویر // در حال ویرایش

لازم به ذکر است که جذابیت انیمیشن سربازان خفن بین‌­الملل با توجه به طنز موجود در آن ، صداگذاری موثر انیمیشن مذکور ، استفاده از تکنیک سه بعدی ، سوژه های جالب سیاسی/نظامی داستان هر قسمت از مجموعه و فضای فانتزی ایجاد شده در جهان داستانی این اثر ، نسبت به سایر تولیدات رایج انیمیشن کشور تراز بالاتری را شامل حال خود کرده است.

تسلط نسبتاً خوب اعضای گروه محتوایی تیم سازنده بر تحولات سیاسی جهان و استفاده به جا و موثر افراد مذکور از ظرفیت این رسانه (همانند انیمیشن پیام راشل کوری 2) بر خلاف اکثر تولیدات انیمیشن کشور که متاسفانه حرف های عادی و معمولی که قابلیت مطرح شدن در برنامه های عروسکی تلویزیونی یا فیلم های سینمایی دارند را با ساخت انیمیشن می زنند (نظیر مجموعه انیمیشن های سریالی "قصه ما مثل شد" و "ماجراهای قصه به قصه" و همچنین انیمیشن بلند سینمایی "تهران 1500" که با صرف بودجه ای نسبتاً هنگفت ساخته شد) ، نکته ای بسیار حائز اهمیت و قابل تقدیر است.

جهت اشاره به نقاط ضعف این مجموعه نیز می توان گفت از آنجا که غالب شخصیت های حاضر در انیمیشن ، سران دولت های متکبر دنیا و سربازان آنان می باشند جهت حفظ موازنه مربوط به کشش داستانی اثر مبنی بر تیره و تاریک نبودن همه شخصیت­ها و در نتیجه خاکستری یا حتی سفید نشان دادن برخی از آنها (که البته این مقوله ، نکته داستانی خوبی بوده و نشان دهنده عمق توجه محتوایی تیم داستانی انیمیشن است) ، سازندگان مجبور شده اند نماینده برخی کشورها (مثلاً فرانسه) را در مواردی نسبتاً خیرخواه نشان دهند. از طرف دیگر با توجه به لزوم استفاده از کاراکترهای بامزه در یک انیمیشن جذاب، ممکن است بر خلاف هدف تیم تولید کننده، مخاطب (به خصوص کودکان و نوجوانان) تا حدودی به کاراکترهای سیاسی منفور عرصه جهانی که در همین انیمیشن به شکلی خنده دار مدلسازی شده اند، علاقه مند شود.

انیمیشن «سربازان خفن بین­‌الملل» + تصاویر // در حال ویرایش


در گام بعدی لازم است از جشنواره عمار که در بخش نگاه ویژه و دستاورد فنی امسال خود این مجموعه را برگزیده و مورد تقدیر قرار داد، تشکر نمود.

با توجه به مواضع ضد استکباری برنامه های صدا و سیما و استقبال این سازمان از این قبیل تولیدات به این نهاد توصیه می شود به مناسبت عید نوروز ، شرایط مورد نیاز جهت پخش این مجموعه انیمیشنی از تریبون رسانه ملی (به خصوص شبکه پویا و برنامه کودک و نوجوان شبکه 2 را فراهم نماید.

در پایان از دست اندرکاران سایت های خبری اینترنتی و همچنین وبلاگ نویسان و کاربران شبکه های اجتماعی و سرویس های اشتراک ویدئو درخواست می شود با پرداختن به نقد و تحلیل سازنده و انتقادی درباره این مجموعه و اشاعه کلیپ های تبلیغاتی مربوط به آن، به رشد روز افزون جوانه های نوظهور این قبیل انیمیشن ها در سطح کشور و جهان کمک کنند.

انیمیشن «سربازان خفن بین­‌الملل» + تصاویر // در حال ویرایش

خلاقیت تیم سازنده و بکر بودن ایده های به کار رفته در مجموعه تولیدی آنان (شاید برای اولین بار در کشور) از جمله دلایلی است که لزوم حمایت رسانه ای از این قبیل آثار را بیش از پیش پر رنگ می کند. به عزیزان تولید کننده این انیمیشن نیز توصیه می شود ضمن ارتقای شاخص های موجود در این مجموعه برای تولیدات آتی و تداوم جوشش نوآوری ها، در مسیری که پیش گرفته اند با جدیت و انگیزه مضاعف به حرکتشان ادامه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کامبیز ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    ایول دمشون گرم
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    لطفا با کیفیت بالاش رو هم بذارید. این کیفیت خوب نیست. ممنون
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    مجموعه رو دیده ام و هزار حسرت که چرا وقتی اینقدر برای انیمیشن زحمت کشیده اند روی دیالوگ ها بیشتر کار نکرده اند اثر از نظر کیفیت انیمیشن عالی ولی از نظر متن بسیار ضعیف است چون میخواد همه حرف هاش رو صریح بزنه و این جور متن خیلی به مزاق مخاطب خوش نمیاد
  • حیدر ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    1 0
    خیلی کار خوبی بود کامل این انیمیشن را از کجا می شه تهیه کرد؟
  • امان از طاغوت ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    1 0
    عالی. کاش متنش بهتر بود.
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    2 1
    جالت آوره توهین به سازمان ملل و زیر سوال بردن ارزش های جامعه جهانی و نقض قوانین جهانی و تمامیت ارزشی کشورها و غرب از نفی دیوانه وار هلوکاست بدتره منتظر تحریم بسیار شدید تر و بمب باران اتمی باشید رزل های تندرو
    • ضدصهیونیسم IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
      0 0
      مزدور بی همه چیز تا امثال تو هستن مملکت گرفتار تحریمه نه اونایی که با غیرتشون دارن از ارزشهای انسانی دفاع می کنن
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    در جشنواره عمار دیدم بسیار عالی بود
  • yaser ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 1
    من اینو فهمیدم که کشورمون انیماتورهای شاخ زیاد داره ولی متاسفانه کارگردان عاقل و حرفه ای نداره و این یعنی به هدر رفتن تمام زحمات گرافیست ها :|
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    1 0
    mamnun galeb bud
  • محسن ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    1 0
    اِکی!؟ داداش ما رو باش، من خودم انیماتورم، البته در زمینه موشن گرافیک رسانه ای... میدونی واسه هر فریم این انیمیشنی که ساخته شده، چقدر زحمت کشیده شده!؟ به همین راحتی با کیفیت بالا رو میخایی؟! دمت گرم باو!
  • محسن ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    خوبه! ولی رندرینگ(Rendering) یک مقوله بسیار وسیعیه که توی این کار خیلی بهش اهمیت داده نشده، فقط نورپردازی Ambient and final gathering توی کار لحاظ شده، ولی رنگ و سطح کاراکترها و لباسها، حالت SSS اصلا ندارند و این یعنی فاجعه توی انیمیشن این سطحی و این سبکی... البته میگم، کار رندرینگ کاریست بس پرزحمت و حساس... ترکیبات کومپوزیتی در رندرینگ راه حل کار هست که بعید به نظر میرسه توی این کار لحاظ شده باشه... همه لایه ها سر صحنه رندر شده اند. این خیلی اشتباهه... من مخلصم.
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    عالی بهترین
  • بیسوادم ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    دمت گرم مشرق
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    با مدیا پلیر نبین. صدا رو نابود میکنه. با vlc ببین
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    این کارا باید حمایت بشه. اینا هنوز سایتشون کامل نیست. چندتا عکس گذاشتن و یک تکه فیلم. باید حمایتشون کرد تا کارای خوب انجام بدن
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    این کار شاید از نظر حرفه ای دارای اشکالاتی باشه که خوب طبیعه اما برای شروع بسیار گام خوب و عالی هست عالی
  • رضا ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    برادر ناشناس شماهم تند نرو واستا باهم بریم.در دنیایی که سازمان مللش رو آتش افروزان جنگ جهانی تشکیل دادن و چون پیروز این جنگ بودند،میخان برای همه دنیا تصمیم بگیرن،آیا ساخت یه همچین فیلمایی تند رویه؟به نظرت اگه یه ذره غیرت داشته باشی و از تحریم های اربابان خودساخته دنیا نترسی به جایی برمیخوره؟ضمنا شما که میگفتید زنده باد مخالف من،چرا فحاشی میکنید؟چون ماها یه مشت بی سوادیم که نباید فحشمون بدی داداش من
  • محمد ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    خیلی مطلب جالبی بود. ان شاالله از این انیمیشن ها بیشتر تولید شود.
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    کدام ارزش های جامعه جهانی؟ سازمان ملل که شده بازیچه دست صهیونیست ها!!!! کی شد ارزش!؟ اگر به اصطلاح جامعه جهانی برای ما قوانینی تصویب کرد که فقط به سود خودش بود حتما باید رعایت کنیم؟ جامعه جهانی به رهبری امریکا که یه مشت دزدند و اثرکارشون توی کشورهای دیگه فقط فقر و فتنه هستش!
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    جناب محسن منم خودم انیماتورم اونم سه بعدی و چون مربوط به کارم بود و نمیخواستم فقط دیده باشم کیفیت بالاش رو میخوام ببینم. زحمتی که کشیده شده برای این کار چه ربطی داره به کیفیت بالاش؟؟ مگه باید دوباره رندر کنن تا کیفیت بالاش رو بذارن تو سایت؟؟
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    پس چین و روسیش کو ؟
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 0
    فقط یه سوال شما واقعا ایرانی هستید و تو این دنیا دارید زندگی میکنید ؟ فک کنم شما از توی غار داری پیام میدی
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 0
    اقا محسن شما اگه اینقد واردی بهتر نیست بی با این گروهها هم کاری کنی ؟ اینطوری میتونیم کارای با کیفیت تری رو ببینیم نظرت ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس