جمال شورجه گفت: با توجه به فعاليت‌ نهادهايي که به ظاهر قانوني هستند اما متاسفانه در هيچ يک از مراجع ذيصلاح ثبت نشده‌اند، اين نياز احساس شد که مجمع عمومي انجمن سينماگران مستقل ايران تشکيل شود و اعضا دور هم جمع شوند و فعاليت را از سربگيرند.

به گزارش مشرق، جمال شورجه کارگردان و عضو هيائت مديره انجمن سينماگران مستقل ايران در گفت و گو با فارس از چگونگي و اهداف تاسيس انجمن سينماگران مستقل ايران گفت: همانطور که در جلسه مجمع عمومي نيز گفته شد انجمن سال 1384 با مشارکت دوستان و عزيزاني که اعتقاد به سينمايي مستقل و بدون حاشيه و صرفاً توجه به مصالح کلان ملي و مباحث انقلاب اسلامي داشتند، دور هم جمع شدند و قبل از نگارش اساسنامه نظرخواهي‌هاي متعددي از افراد مختلف اعم از کارگردانان، نويسندگان، بازيگران، آهنگسازان و... صورت گرفت و جلسات متعددي برگزار شد شايد حدود 15 جلسه با طيف هاي مختلف صورت گرفت و روي اساسنامه کار شد.
وي ‌در ادامه افزود: هيئت مؤسس انجمن تا جايي که به خاطر دارم ابوالقاسم طالبي، شهريار بحراني، حبيب‌الله کاسه‌ساز، محسن علي‌اکبري، جهانبخش سلطاني، محمد کاسبي، جهانگير الماسي و عزيزان ديگري که الان حضور ذهن ندارم بودند و کمک‌‌‌هاي بي‌شماري کردند تا انجمن شکل بگيرد. در آن برهه از زمان احساس نياز مي‌شد که انجمن با اهداف و رويکردي که در بالا ذکر شد تاسيس شود. با سرکار آمدن دولت نهم و سپس دولت دهم ضرورت‌ها کمرنگ‌ شد و عزيزان نيز هريک مشغله کاري زيادي داشتند و فرصتي براي مجمع عمومي پيش نيامد و پيگيري‌ها کمرنگ شد.
وي در ارتباط با اولين مجمع عمومي انجمن که در روز شنبه شکل گرفت گفت: نهادها و انجمن‌ها بايد از يکي از سه مجراي قانوني وزارت کار، وزارت کشور يا ثبت شرکت‌‌ها مجوز داشته باشند. با توجه به فعاليت‌ نهادهايي که به ظاهر قانوني هستند اما متاسفانه در هيچ يک از مراجع ذيصلاح ثبت نشده‌اند، اين نياز احساس شد که مجمع عمومي تشکيل شود و اعضا دور هم جمع شوند و فعاليت را از سربگيرند زيرا انجمن سينماگران مستقل ايران نهادي است که ثبت رسمي در وزارت کشور شده است. در سينما دو سه جريان هستند که ثبت شده‌‌اند و دولت تنها مي‌تواند از انجمن‌ها و نهادهايي حمايت کند که ثبت شده باشند.
تهيه کننده «مسير هشتم» در ادامه افزود: متاسفانه نهاد اصلي سينما با توجه به اين که سال‌ها از فعاليت آن مي‌گذرد و صنوف مختلف در اين نهاد عضو هستند و فعاليت مي‌کنند اما هنوز به ثبت قانوني نرسيده و دوستان هيئت مديره در اين زمينه کوتاهي کردند و دولت نيز نمي‌تواند از نهادي که ثبت قانوني نشده است حمايت کند.
وي در پاسخ به اين سؤال که کدام نهادهاي سينمايي ثبت قانوني شده‌اند، گفت: تا جايي که مطلع هستم در سينما جامعه اسلامي هنرمندان ، انجمن سينماگران مستقل ايران و نهادي که آقاي الماسي آن را پايه ريزي کرده (تشکل بازيگران سينما) و در وزارت کار به ثبت رسانده است. NGOهايي مي‌توانند از امکانات و حمايت‌هاي دولتي برخودار شوند که ثبت قانوني شده باشند. اين نهادها در مجامع بين‌المللي نيز به رسميت شناخته مي‌شوند و مي‌توانند تعاملاتي با مجامع جهاني داشته باشند.
شورجه در ارتباط با مشي و نحوه عضوگيري انجمن سينماگران مستقل گفت: رويکرد اين انجمن، رويکردي ولايي است و منافع ملي و جهت‌گيري انقلاب اسلامي از اهم اهداف اين انجمن است. آثاري مورد توجه و حمايت اين انجمن قرار خواهد گرفت که جهت گيري انقلابي داشته باشند و انجمن تمايلي به حمايت از آثاري که در جهت اهداف انقلابي و همسو با منافع ملي نباشد، ندارد و اين مطلب در اساسنامه نيز ذکر شده است. عضو‌گيري نيز به همين رويه خواهد بود دوستاني که انديشه و جهان‌بيني در جهت منافع ملي و انقلاب اسلامي دارند و زير پرچم قانون اساسي ايران فکر مي‌کنند و آثاري را خلق مي‌کنند در اين انجمن حضور خواهند داشت.
وي در زمينه با اولين مجمع عمومي انجمن توضيح داد: در اولين جلسه حدود 60 نفر از اعضا دور هم جمع شدند، تعدادي از عزيزان به دليل مشغله نتوانستند حاضر باشند که انشاء الله در جلسات بعد حضور خواهند داشت. کليات و اهداف اساسنامه بازخواني شد و دوستان نظرات خود را بيان کردند و با توجه به نظرات دوستان هياتي هفت نفره انتخاب شد تا ظرف اين هفته اساسنامه را دوباره مورد مطالعه قرار دهد و نکاتي که دوستان اشاره داشتند را در آن بگنجاند و اميدواريم در هفته آينده دومين مجمع عمومي انجمن در سال جاري تشکيل شود. در دومين جلسه هيئت مديره قبلي استعفا خواهند داد و هيئت مديره جديد انتخاب خواهد شد.
شورجه درباره حضور سيدعليرضا سجادپور نيز گفت: قرار بود آقاي شمقدري در جلسه حضور داشته باشند که به دليل مشغله زياد نتوانستند در اولين مجمع حاضر شوند و آقاي سجادپور به عنوان نماينده آقاي شمقدري حاضر بودند.
شورجه در پايان به نحوه عضوگيري انجمن سينماگران مستقل ايران اشاره کرد و گفت: دوستاني که با اهداف انجمن موافق و در سينما مؤثر هستند مي‌توانند طبق اساسنامه عضو انجمن شوند. اعضاء از صنوف مختلف مي‌توانند باشند البته لياقت و کارايي افراد از اهميت برخوردار است. دو صد مرد جنگي به از صد هزار.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس