کد خبر 232722
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵

حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي شب‌زنده‌دار هم‌ اكنون‌ در قم‌، مديريت مؤسسه‌ و مدرسه‌ بقية‌الله‌(عج‌) را بر عهده دارد و به‌ تربيت‌ طلاب‌ مي‌پردازد و علاوه‌ بر عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، نماينده شوراي‌ عالي‌ در هيئت‌ امناي‌ مركز جهاني‌ علوم‌ اسلامي‌ و سازمان‌ مدارس‌ خارج‌ از كشور و نيز عضو مجمع‌ مشورتي‌ فقهي‌ شوراي‌ نگهبان‌ است.

گروه سیاسی مشرق - با انتصاب حجت‌الاسلام مهدی شب‌زنده‌دار به عنوان عضو جدید فقهای شورای نگهبان میتوان گفت نسل جدیدی از فقها وارد شورای نگبهان شده‌اند.
 
پس از درگذشت آیت‌الله رضوانی از فقهای پیش‌کسوت شورای نگهبان در 31 فروردین امسال، یکی از کرسی‌های فقها خالی بود تا آنکه از سوی رهبر معظم انقلاب یکی از فقهایی که کمتر نام وی در رسانه‌ها مطرح شده است به عضو ششم از فقهای شورای نگبان انتخاب شد. آیت‌الله مهدي‌ شب‌زنده‌دار در سال‌ 1332 در داراب‌ متولد شد؛ البته‌ او بزرگ‌ شده‌ شهر قم‌ است‌ و پدرش‌ كه‌ در كسوت‌ مقدس‌ روحانيت‌ بود، در تابستان‌ به‌ همراه‌ خانواده‌ به‌ داراب‌ سفر كرده‌ بود كه‌ فرزندش‌ در همان‌ جا متولد شد.
 
وی ‌ قسمتي‌ از دروس‌ مقدمات‌ و دورة‌ سطح‌ را نزد پدر خود آيت‌الله‌ شيخ‌ حسين‌ شب‌زنده‌دار خوانده‌ بود، مغني‌ را نزد آيت‌الله‌ جنتي‌، رسائل‌ را نزد حضرات‌ آيات‌ مصلحي‌، طاهري‌ و مؤمن‌ آموخت‌ و براي‌ فراگيري‌ مكاسب‌ به‌ نزد حضرات‌ آيات‌ شب‌زنده‌دار، مؤمن‌، مشكيني‌ و ستوده‌ رفت‌. استادان‌ او در كفايه‌ حضرات‌ آيات‌ مؤمن‌ و سبحاني‌ بودند.

حجة‌الاسلام‌والمسلمين‌ شب‌زنده‌دار كشف‌ المراد را نزد آيت‌الله‌ حسيني‌ كاشاني‌، بخشي‌ از شرح‌ منظومه‌ را نزد حضرات‌ آيات‌ مؤمن‌، مفتح‌ و صالحي‌ مازندراني‌ و بخش‌هايي‌ از اسفار رانزد آية‌الله‌ سيد رضا صدر، آيت‌الله‌ اميني‌ و آيت‌الله‌ انصاري‌ شيرازي‌ فرا گرفت‌. قسمتي‌ از شفا را نزد آيت‌الله‌ جوادي‌ آملي‌ و بخشي‌ از اشارات‌ را نزد آيت‌الله‌ حسن‌زاده‌ آملي‌ آموخت‌.


 
حجة‌الاسلام‌والمسلمين‌ شب‌زنده‌دار با پايان‌ يافتن‌ دوره‌ سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ آيات‌ عظام‌ شيخ‌ كاظم‌ تبريزي‌، شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌، وحيد خراساني‌ و شيخ‌ جواد تبريزي‌ رفت‌ و از محضر آنان‌ بهره‌هاي‌ بسيار برد.  
 

فعاليت‌هاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌ و سياسي‌


 وی  سال‌ها به‌ تدريس‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ پرداخته‌ و شرحي‌ نيز بر قسمتي‌ از تحريرالوسيله‌ نگاشته‌ است‌. او همچنین مدير مؤسسه‌ و مدرسه‌ بقية‌الله‌(عج‌) است‌.  

حجت‌الاسلام‌والمسلمين‌ شب‌زنده‌دار هم‌ اكنون‌ در قم‌ حضور دارد و به‌ تربيت‌ طلاب‌ مي‌پردازد و علاوه‌ بر عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، نمايندگي‌ شوراي‌ عالي‌ در هيأت‌ امناي‌ مركز جهاني‌ علوم‌ اسلامي‌ و سازمان‌ مدارس‌ خارج‌ از كشور و نيز عضويت‌ در مجمع‌ مشورتي‌ فقهي‌ شوراي‌ نگهبان‌ را به‌ عهده‌ دارد.

 هم‌اینک حضرات آیات جنتی، یزدی، مومن، هاشمی شاهرودی و مدرسی یزدی از اعضای شورای نگهبان هستند.


متن حكم رهبر انقلاب در خصوص انتصاب عضو جدید فقهای شورای نگهبان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دانشمند محقق جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ مهدی شب زنده دار دامت توفیقاته
با توجه به فقدان مرحوم آیت الله رضوانی(ره) در مجموعه فقهای شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان –به استناد اصل نود و یكم قانون اساسی- برای دوره‌ی جاری به عضویت آن شورای محترم منصوب می‌كنم.
دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
سیّد علی خامنه‌ای
۲۴/ تیر ماه/ ۱۳۹۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خرم ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    عجب فاميلي زيبا ودلنشيني دارند فاميلي وچهره ايشان باهمديگر همخواني دارند
  • سید ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    آقا ایشون جهرمی هستند چرا چیزی ننوشتید. توهین به مردم و بزرگان و علمای جهرم هست
  • حسین آگاهی ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ان شا الله به حق این ماه عزیز در سمت جدیدشون به خوبی انجام وظیفه نمایند.
  • مهدی ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ایشان جهرمی هستند آخر نامشان هم پسوند جهرمی وجود دارند پدر ایشان هم به ایت الله جهرمی شهرت دارند و در حال حاضر قم زندگی میکنند
  • داراب ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ایشان دارابی هستند
  • علیرضا ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ایشان پشر ایت الله حسین شب زنده دار جهرمی هستند که حتی در انتخابات خبرگان رهبری هم شرکت کرده بودن با پسوند شب زنده دار جهرمی بودند پس چرا ننوشتید
  • محمد ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    لطفا جلوی حس ناسیونالیستی خودتونو بگیرید و فرهنگ جاهلیتو از دلتون بیرون کنید. اینجا ایرانیه و همه هم ایرانی هستیم. همه ی ایران سرای من است.
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    چه فرقی میکنه دارابی یا جهرمی یا تهرانی
  • نودان ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    حالا دارابی یا جهرمی...ایشان سرباز ولایت و رهبری است
  • امیر ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ایشان افتخاری برای جهرمی ها هستند. پدر بزرگوار ایشان یکی از افراد فقهای مخلص بی ریا و افتاده هستند که زبانزد خاص و عام می باشند. از پاسداران جهرمی نقل است که شبی به منزل ایشان برای اقامت در قم مشرف شده بودند،شب هنگام یکی از پاسداران از صدای آزامی بیدار میشوند و وقتی جستجو میکنند حضرت آیت الله را در حال تمیز کردن کفش پاسداران می بینند. خدای متعال ایشان و همه بزرگان اسلام را حفظ نماید
  • صبا مازندرانی ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    بسم الله السمیع العلیم به صراحت عرض میکنم که هر طلبه ای شاگردی حضرت علامه حسن زاده آملی حفظه الله را پیشه ساخت؛ به کمالاتی رسید. والسلام
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    جهرمی یا دارابی بودن مهم نیست.مهم با تقوا بودن هست که ایشون الحمد لله بسیار با تقوا هستند ....
  • محمدمهدی ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    حدود پنج سال است مرکزجهانی علوم اسلامی وسازمان مدارس منحل وبجای آنها جامعه المصطفی العالمیه تاسیس شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس