کد خبر 221513
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹

کریم منصوری قاری و حافظ کل قرآن کریم از سال 1359 با شرکت در جلسات قرآنی، آموزش قرآن کریم را به‌صورت فنی دنبال کرد و موفق شد در مدت زمان کوتاهی قرائت و روخوانی قرآن را نزد آقایان، «سیدصالح، گروسی، رکابی و عبدالله‌زاده» فرا گیرد.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق؛ «کریم منصوری» قاری محبوب ایرانی است که تلاوت او همگان، حتی مصری‌ها را به یاد تلاوت استاد مرحوم «عبدالباسط» می‌اندازد؛ او سال‌های متمادی مقام اول مسابقات بین‌المللی را از آن ِخود کرده است؛ نوای ماندگار قرائتش در ابتدای سریال یوسف نیز از خاطرات خوشی‌ است که در اذهان بسیاری ثبت شده است. منصوری در سال 1347 در آبادان متولد شد و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه داد و هم اکنون کارمند وزارت امور خارجه است.

کریم منصوری قاری و حافظ کل قرآن کریم  از سال 1359 با شرکت در جلسات قرآنی، آموزش قرآن کریم را به‌صورت فنی دنبال کرد و موفق شد در مدت زمان کوتاهی قرائت و روخوانی قرآن را نزد آقایان، «سیدصالح، گروسی، رکابی و عبدالله‌زاده» فرا گیرد. وی سپس علم تجوید را به‌ صورت کلاسیک زیر نظر استادان «موسوی، مرحوم اربابی و خدام‌حسینی» آموخت و در سال 1371 طی مدت 11 ماه کل قرآن را حفظ کرد.

رتبه‌های قرآنی داخلی و بین‌المللی

کریم منصوری که توانسته بود با استفاده از نوار قرائت قاریان مشهور مصری سطح قرائت خود را ارتقا بخشد طی سال‌ها فعالیت قرآتی خویش مقام‌های متعدد قرآنی در داخل و خارج از کشور را کسب کرد؛ مقام‌های داخلی او نفردوم مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های 67 و 72 ، نفر اول مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های سال 69 و 76 و نفر اول مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه استان تهران در رشته حفظ کل قرآن کریم است.

در بیان بخشی از مقام‌های بین المللی منصوری می‌توان به نفر دوم مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی سال 69، نفر دوم مسابقات بین المللی قرآن کریم عربستان سعودی سال 71 اشاره کرد.

مأموریت‌های قرآنی

کریم منصوری علاوه‌ بر رتبه‌ها و مقام‌های داخلی و بین‌المللی‌اش مأموریت‌های متعدد قرآنی در داخل و خارج از کشور برعهده داشت که تلاوت قرآن کریم در محافل انس با قرآن و برنامه های متعدد قرآنی در سراسر کشور و تلاوت قرآن کریم در مراسم افتتاحیه اجلاس سران کشورهای اسلامی در سال 76 از جمله ماموریت‌های قرآنی داخلی منصوری به شمار آمد. از مأموریت‌های قرآنی در خارج از کشور منصوری نیز می‌توان از  سفرش به حدود 20کشور جهان از جمله کشورهای مغرب، سوریه و عمان و سفر به عربستان سعودی جهت تلاوت قرآن کریم در مراسم سیاسی عبادی حج تمتع نام برد.

اجلاس سران غیرمتعهد

منصوری در مراسم افتتاحیه اجلاس سران غیر متعهد در سال گذشته، به قرائت قرآن پرداخت و با توجه به حضور نمایندگان بیش از دو سوم کشورهای جهان، آیه‌ای از سوی مبارکه نساء را برای قرائت انتخاب کرد: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا». هنگامی که قرائت قرآن کریم منصوری پایان پذیرفت، مقام معظم رهبری، با بیان «أحسنتم»‌ از تلاوت زیبای او تجلیل کردند.

منصوری در رابطه با قرائت قرآن در اجلاس سران کشورهای اسلامی سال76 گفته است: در اختتامیه اجلاس سران سال 76 به خاطر نوع مراسم، آیات 22 تا 28 سوره مطففین و سوره شمس را تلاوت کردم.


پس از قرائت قرآن در اجلاس سران کنفرانس اسلامی، به درخواست حافظ اسد، رئیس‌جمهور سوریه و پادشاه مغرب؛ کریم منصوری در مراسم خاکسپاری آن‌ها شرکت و به تلاوت قرآن پرداخت. منصوری؛ زیباترین تلاوت خود را مربوط به دیدار مسئولان با بنیانگذار انقلاب اسلامی در حسینیه جماران می‌داند.

خاطرات کریم منصوری از دیدار مقام معظم رهبری

کریم منصوری با رهبر انقلاب دیدارهایی داشته است که در این رابطه چنین گفته است: من سه خاطره‌ قرآنی با رهبر انقلاب دارم؛ مختصر اما شیرین و ماندگار؛ خاطره اول مربوط به زمانی ‌است که سرباز کمیته انقلاب اسلامی بودم و در مراسمی تلاوت می‌کردم که آقا حضور داشتند، ایشان آن‌ وقت رییس‌جمهور بودند، بعدها از دوستان شنیدم که فرموده‌ بودند چه کسی دارد قرآن می‌خواند؟ اطرافیان گفته بودند یکی از سربازهاست. ایشان فرموده بودند: «قدر این سرباز را بدانید که قاری خوبی خواهد شد».


خاطره‌ دوم مربوط به سال 1371 است که بعد از مسابقات عربستان و به اتفاق آقای پرهیزگار خدمت حضرت آقا رسیدیم، ایشان برای تشویق به من گفتند: «حالا وقت آن است که کل قرآن را مثل آقای پرهیزگار حفظ کنید؛ چون قاری بین‌المللی هستید»، بعد از مدتی موفق به حفظ کل قرآن شدم و ایشان هم من را مورد تشویق قرار دادند.


خاطره‌ سوم هم همین‌ اخیراً بود که ایشان به بنده فرمودند: «آقای منصوری شما مردمی می‌خوانید؛ استقبال مردم از خواندن شما یک نعمت است، همین‌ طور ادامه دهید و مردم را با خواندن قرآن منقلب کنید».

دریافت نشان دولتی از رئیس جمهور

کریم منصوری، قاری بین‌المللی در 22 مردادماه سال90 طی مراسم رسمی اعطای نشان دولتی که در دیدار خادمان قرآن کریم با ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، از دستان محمود احمدی‌نژاد نشان فرهنگ و هنر را دریافت کرد.


این قاری ممتاز قرآن کریم که تنها دارنده مجوز قرائت قرآن از کشور مصر است، با اشاره به روش‌های ایجاد تداوم انس با قرآن کریم بعد از ماه مبارک رمضان نظراتی دارد و گفته است: برگزاری مسابقات و محافل مختلف قرآنی از یک‌سو و تلاش رسانه‌ها با انجام مصاحبه و گزارش‌های قرآنی از سوی دیگر می‌تواند در حفظ نزدیکی و انس با قرآن تأثیر زیادی داشته باشد. این قبیل اعمال باعث می‌شود حالت قرآنی بعد از ماه رمضان تا حدودی باقی بماند و مردم به‌نوعی واکسینه شوند و تقوا پیشه کنند تا سال آینده که دوباره ماه رمضان با معنویت خاص خود از راه برسد.

منصوری به نقش مراکز قرآنی در ترویج و تداوم انس با قرآن، توجه ویژه‌ای داشته و نظرش در این زمینه چنین است: علما و مراکز قرآنی می‌توانند با نقش‌های مختلف، خدمات قرآنی را به مردم ارایه دهند و خود این افراد و مسئولان وظیفه دارند فکر کنند تا چه کارهایی می‌توان انجام داد که تکراری نباشد.

این استاد قرائت قرآن کریم دعوت عمومی از مردم برای حرکت به‌ سوی قرآنی را دارای تأثیر خوبی می‌داند و معتقد  است در این بین می‌توان بهترین منبری و مداح را دعوت و مردم را با قرآن مأنوس کرد چراکه دل مردم همیشه با قرآن زنده است. او نقش دولت را در زمینه فعالیت‌های قرآنی پررنگ دانسته و معتقد است دولت باید برای تشویق استادان به سفرهای شهرستانی حمایت بیشتری در نظر بگیرد و نیازهای این افراد را مرتفع کند و درد دل آنان را بفهمد و با تشویق‌های مختلف به مقابله با هجمه‌های فرهنگی بیگانگان بپردازد.

کریم منصوری امروز قاری مطرح در سطح جهان اسلام است و در تمامی اجلاس‌های بزرگ اندیشمندان، علما، جوانان، دانشگاهیان و دیگر افراد جهان اسلام به قرائت آیات خداوند متعال می‌پردازد. آیاتی که با انتخاب آنان برای قرائت مقصود خود را به جمع حاضر در سالن بیان می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    9 0
    خداوند ایشان و همه خادمین به ترویج فرهنگ زیبا و متعالی قرآن کریم و اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را محفوظ و موفق بدارد
  • بنیادی مهزداد IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    4 0
    کریم منصوری یک ستاره ی مریخی است در قرائت قران طیب الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس