سه نمونه این جنگنده رادارگریز به طور کلی و مختصر تاکنون معرفی شده است که شامل نمونه دو نفره آموزشی، نمونه دو نفره رزمی و نمونه تکنفره رزمی است. 7 جایگاه حمل تجهیزات و تسلیحات، یکی زیر بدنه و سه تا زیر هر بال نمونه های رزمی شفق دیده می شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، اجرای آموزش های پروازی در سطوح مختلف برای تربیت هر چه کاملتر خلبانان هوپیماهای جنگی بسیار اهمیت دارد و از این رو وجود هواپیمای آموزشی پیشرفته در ناوگان یک نیروی هوایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ایران و با توجه به شرایط جدید، جت آموزشی «شفق» برای رفع نیاز به چنین هواپیمایی طراحی شد. این پروژه از سال 1377 توسط مجموعه هایی از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز شد و در آن زمان برنامه ای 5 ساله برای رسیدن به نمونه پروازی مد نظر بوده است.

اما مدتها بود هیچ خبری از سوی مسئولان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص تولید این جنگنده اعلام نمی شد تا اینکه سردار وحیدی این طلسم را شکست و در گفتگویی کوتاه اما اختصاصی با خبرنگار مشرق، به بیان مواردی مهم درباره این جنگنده ایرانی پرداخت.

وزیر دفاع به مشرق چه گفت؟

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع و امنیت مشرق در پاسخ به این سوال که آیا رونمایی اخیر از جنگنده قاهر 313 را باید به معنای پایان ساخت جنگنده شفق دانست، گفت: جنگنده قاهر 313 و شفق دو پروژه مجزا هستند و ساخت "شفق" به طور مستقل توسط مجریان ذی ربط این موضوع در وزارت دفاع مشغول پیگیری است.

وی با رد موضوع توقف ساخت این جنگنده در کشور گفت: طراحی به‌روز و ساخت این جنگنده ایرانی همچنان در دستور کار قرار دارد و برنامه ریزی و تلاش برای تولید آن همچنان ادامه خواهد داشت.

شفق چگونه متولد شد؟

بنا به اظهارات نشریات خارجی، این پروژه همکاری مشترکی بین ایران و روسیه برای طراحی یک جت آموزشی یا هواپیمای جنگنده بوده که بعدها این کشور مانند برخی قراردادهای دیگر، خود را کنار کشیده و خود نیز آن را ادامه نداده است. پس از آن ایران به تنهایی این برنامه را با اعمال تغییراتی در طراحی تا مرحله رونمایی پیش برد.


جت آموزشی شفق

از آن جمله باید به تفاوت زاویه عقب برگشتگی بال در نمونه های اول و نمونه رونمایی شده اشاره داشت که به نظر می رسد طراحان ایرانی برای رعایت اصول پنهانکاری دست به این تغییر زده اند که در ادامه به آن اشاره می کنیم. کاهش بازتاب راداری یک هواپیما کشف و ردگیری آن را توسط رادارهای دشمن را به تأخیر انداخته و باعث افزایش بقاپذیری هواپیما در عملیات رزمی می شود.

پس از رونمایی نمونه ای از شفق که کارشناسان آن را ماکت در ابعاد واقعی(Mock-up) می دانستند که آخرین مرحله توسعه یک هواپیما پیش از مراحل آزمایشات زمینی و پروازی است، دیگر خبری از این هواپیما نبود و بسیاری آن را طرحی فراموش شده (به دلیل قطع همکاری طرف خارجی حتی در تأمین زیرسامانه ها) می پنداشتند.

مشخصات کلی

شفق هواپیمایی تک موتوره با قابلیت پرواز در تمامی شرایط آب و هوایی، با دو سکان عمودی V شکل و ابعاد به نسبت کوچک است. دو ورودی هوای موتور آن در طرفین بدنه و نزدیک کابین خلبان قرار گرفته و کانوپی یا آسمانه  بزرگ(شیشه یا طلق کابین) دیدی بسیار عالی برای مربی پرواز و خلبان آموزش گیرنده فراهم می آورد.

به گزارش مشرق، این کانوپی دید خوب و تقریباً 360 درجه  هر دو سرنشین به بیرون را ایجاد نموده است. همچنین دید رو به رو و رو به پائین برای خلبان جلویی به افزایش کارایی در عملیات تهاجم زمینی کمک می نماید. محل قرارگیری مناسب استاد خلبان در هواپیمای شفق منجر به افزایش تسلط او بر عملکرد خلبان آموزش گیرنده می شود.

 
آسمانه بزرگ شفق

با استناد به تصاویر منتشر شده از این هواپیما می توان ابعاد آن را به طور تقریبی اینگونه بیان نمود: طول کلی حدود 11 تا 14متر، دهانه بال 10.5 تا 13 و ارتفاع 4.2 تا 4.7 متر. بنابراین شفق در زمره جت های نظامی کوچک قرار می گیرد.

در منابع خارجی برای جرم خالی این هواپیما اعدادی بین 4300 تا 5000 کیلوگرم و نوع موتور آنRD-33 عنوان شد  است. در صورت صحت این موضوع با توجه به اینکه این موتور توربوفن بر روی هواپیمای جنگنده رهگیر «میگ-29» نیروی هوایی ارتش کشورمان هم به کار می رود انتخاب مناسبی برای بهبود شرایط پشتیبانی و تعمیر و نگهداری شفق محسوب می شود اما از قطعی شدن استفاده از این پیشرانه برای ادامه برنامه و نمونه های تولیدی اطلاعی در دست نیست.

ویژگی های آیرودینامیکی

با توجه به منتشر نشدن اطلاعات کافی از ویژگی ها و قابلیت های شفق تنها می توان به تصاویر نمونه ها و ماکت های آن در نمایشگاه های مختلف(تا قبل از سال 1384) استناد کرد. طرح بال این هواپیما دارای حالت دایروی در جلو و عقب در نزدیکی ریشه آن و ضخیم تر نسبت به بقیه بال است که با اتصال به یک بال باریک شونده(Taper) عملاً بالی دو تکه را به وجود آورده.

لازم به ذکر است این نحوه طراحی در هواپیماهای تولید شده در دنیا مشاهده نشده و تنها ریشه بال هواپیمای «اف-آ-18ئی سوپرهورنت» آمریکایی که در دهه 1990 طراحی شده زوایایی با شباهت نسبی به شفق دارد.

این بال با یک ریشه امتداد یافته تا زیر کابین خلبان تکمیل می شود که به آن LERX گفته می شود. لرکس بسیار بزرگ این هواپیما کمک می کند تا در زوایای حمله بالا، کنترل مناسبی وجود داشته باشد. این ویژگی در بسیاری از هواپیماهای طراحی شده پس از سال های 1970 دیده می شود از جمله جنگنده های آمریکایی اف-16 و اف-آ-18 و جنگنده های روسی مانورپذیری همچون میگ-29 و سوخو-27. به علاوه قرارگیری ورودی هوای موتور، زیر این ریشه امتداد یافته منجر به افزایش کارایی دهانه ورودی هوای(Air Intake) موتور می شود.


 
به شکل بال، ورودی هوای موتور و دم عمودی دقت نمائید

بنابراین، طراحان این هواپیما افزودن به قابلیت های مانورپذیری آن نسبت به نمونه های آموزشی موجود در کشور را مد نظر داشته اند خصوصاً که خلبانان جنگنده مانورپذیر میگ-29 کشورمان نیز می بایستی با هواپیمایی با قابلیت های نزدیک به آن آموزش ببینند.

به گزارش مشرق، سکان عمودی V شکل شفق موتور آن را در خود جای داده که هوای مورد نیاز آن توسط دو ورودی با زاویه پهلویی تا حدودی غیر 90 درجه تأمین می شود. سطوح متحرک دم عمودی(رادر-Rader) نسبتاً بزرگ هستند که برای افزایش قابلیت مانور، راهکاری مناسب است اما از تصاویر منتشر شده از شفق نمی توان نتیجه گیری کرد دم افقی این هواپیما از نوع تمام متحرک است یا خیر در حالی که این نوع دم برای هواپیماهای جنگی طرحی مرسوم به شمار می رود و البته قابلیت های مانوری بالایی نیز به همراه می آورد.

 
سطح متحرک دم عمودی در این ماکت مشخص شده است

برخی شاخصه های آیرودینامیکی شفق برای جریان های مافوق صوت بیشترین مزیت را دارد که گمانه زنی منابع خارجی مبنی بر مادون صوت بودن این هواپیما را زیر سوال می برد از جمله سکان V شکل که از نظر پایداری پرواز در سرعت های فراتر از سرعت صوت مزیت قطعی ایجاد می کند و Lerx که از جهت کمک به کاهش پسای ناشی از سطوح کنترلی در این سرعت ها مفید است.


 
نمونه ای شفق در تونل باد؛ قسمت منحنی شکل ریشه بال مشخص است

تصاویری از نمونه های شفق در حال گذراندن آزمون های تونل باد موجود است که به طراحی بهتر هواپیما و نیاز به کمترین تغییرات پس از ساخت نمونه های آزمایشی و برای تولید انبوه است. این آزمایش ها تماماً توسط متخصان کشورمان در تونل های باد صنایع و دانشگاه های ایران به انجام رسیده است.
 

نمونه شفق با ارابه فرود باز در تونل باد برای شبیه سازی نشست و برخاست

در مجموع می توان گفت شکل آیرودینامیکی جدید شفق که با استفاده و ترکیب طرح های برتر دنیا به انجام رسیده با رویکرد افزایش قابلیت مانور به پیدایش یک هواپیمای جدید و متفاوت با نمونه های خارجی و در واقع یک طرح بومی منجر شده است.

کاهش بازتاب راداری

همانگونه که اشاره کردیم تغییرات طراحان ایرانی در طرح اولیه شفق به وضوح تلاش برای کاهش بازتاب راداری این هواپیما را نشان می دهد که مهمترین آنها یکسان سازی زاویه تمام سطوح جلویی بال و دم با هم و نیز سطوح عقبی با هم است. این روش باعث شکل گیری بازتاب های راداری در جهاتی خاص می شود و در نتیجه رادارهای دشمن تنها از زوایای محدودی بازتاب مناسبی از امواج برگشتی از هواپیما خواهند داشت.

همچنین تغییر سطوح پهلویی ورودی هوای موتور به طوری که زوایای غیر 90 درجه داشته باشند نیز به کاهش بازتاب راداری این بخش کمک می کند. در کنار آن انحنای مسیر عبور هوا تا موتور نیز به کاهش بازتاب راداری تیغه های فن و کمپرسور موتور منجر می شود که سهم بسیار زیادی از سطح مقطع راداری جلویی یک هواپیما را دارند.

زاویه غیر 90 درجه(نسبت به راستای افقی و عمودی) سکان های عمودی یا همان قرار گیری آنها به شکل حرف V انگلیسی نیز باعث کاهش بازتاب امواج رادار به گیرنده و پخش شدن آنها در جهات دیگر می شود.

به گزارش مشرق، در معدود اطلاعات رسمی منتشر شده از این هواپیما آمده است که سطوح بال و بدنه آن از مواد جاذب امواج راداری پوشیده شده که این روش هم یکی از راهکارهای مؤثر برای پنهان ساختن یک هواگرد از دید رادارهای دشمن است.

این مطلب می تواند نشان دهنده احتمال برنامه ساخت نمونه تولید انبوه شفق از مواد فلزی در آن زمان باشد اما امروزه با رشد چشمگیر کشورمان در مواد مرکب(کامپوزیت) غیر فلزی که توانمندی بالایی در جذب انرژی امواج رادار دارند می توان امید داشت نمونه های تولیدی شفق به بارتاب های راداری کمتر برسند.



بنابراین به کارگیری همزمان چندین روش کاستن از سطح مقطع راداری نشان می دهد حرکت ایران به سمت طراحی هواپیماهای پنهانکار راداری(رادارگریز) با شفق آغاز شده همانگونه که کارشناسان خارجی هم آن را اولین هواپیمای پنهانکار ایرانی می دانند.

البته مواردی همچون حمل تسلیحات در خارج از بدنه تناقض آشکاری با اصول پنهانکاری راداری دارد که احتمالاً با توجه به الزامات طراحی مشترک ویژگی ها بین نمونه های مختلف آموزشی و رزمی شفق، طراحان از آن صرف نظر کرده اند.

سامانه ها

سه نمونه این جنگنده به طور کلی معرفی شده است که شامل نمونه دو نفره آموزشی، نمونه دو نفره رزمی و نمونه تکنفره رزمی است. 7 جایگاه حمل تجهیزات و تسلیحات، یکی زیر بدنه و سه تا زیر هر بال نمونه های رزمی شفق دیده می شود.

عدم وجود ریل حمل موشک در نوک بال که طرحی مرسوم در هواپیماهای رزمی است شاید به دلیل امتداد سطوح متحرک تا سر بال باشد. به علاوه نزدیک بودن این جایگاه ها به بدنه موجب افزایش تمرکز جرم حول محور طولی و بهبود برخی شاخصه های مانورپذیری است.

 
نمونه رزمی تکنفره شفق در حال حمل سلاح

در ماکت های اولیه این هواپیما که در نمایشگاه های مختلف دیده شده اند به وضوح تسلیحات مختلف هوا به هوا و هوا به سطح روسی به چشم می خورد اما امروز با گذشت حدود یک دهه از رونمایی شفق فهرست تسلیحات هوا به هوا و هوا به سطح هوشمند و پیشرفته ایرانی در انواع راداری، حرارتی، اپتیکی و لیزری بسیار گسترده شده و می توان انتظار داشت در نمونه های تولیدی این هواپیما از سلاح های ایرانی استفاده شود.

یکی از نکات بسیار جالب توجه در نمونه های رونمایی شده از شفق، به کارگیری سه نمایشگر بزرگ چند منظوره یا MFD در کابین آن است که در تمامی جنگنده های جدید یا بهسازی شده در دهه 1990 و به بعد دیده می شوند که بازتاب قابل توجهی هم در تحلیل های کارشناسان خارجی داشت. البته با توجه به اینکه نمونه های بومی این نمایشگرها تنها در سال های اخیر روی هواپیماها و بالگردهای ساخته و بهسازی شده ایران دیده می شود احتمال برنامه ریزی بر مبنای استفاده از نمایشگرهای خارجی در آن زمان وجود دارد.

اما قطع همکاری خارجی و تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشورمان منجر به تولید این سامانه به صورت بومی شد که پیشتر در گزارش های مختلفی از جمله گزارش مربوط به بالگرد طوفان-2 و جنگنده قاهر اف-313 به آن اشاره نموده ایم.

با این سامانه ها و حذف انبوه نمایشگرهای عقربه ای، کابین خلبان در هواپیمای شفق محیطی نسبتاً خلوت نزدیک به هواپیماهای نسل چهارم پیشرفته بوده که با کاهش بار کاری خلبان به افزایش قابلیت های او در هدایت هواپیما و تمرکز روی مأموریت اصلی کمک می کند. شاید الگوبرداری از کابین هواپیمای اف-14و نمونه های بهسازی شده میگ-29 در روسیه نیز در طراحی و جانمایی مناسب سامانه های کابین خلبان در شفق نقش داشته است.
 
کابین جلوی هواپیمای پیشرفته شفق

همچنین سامانه نمایشگر سربالا یا HUD نیز در شفق دیده می شود که برای افزایش کارایی خلبان در مأموریت خصوصاً نبردهای هوا به هوا یا پرواز در ارتفاع پایین بسیار مفید است. به کمک این نمایشگر که رو به روی خلبان نصب شده و اطلاعات مهم پروازی و سامانه های تسلیحاتی را به نمایش می گذارد خلبان در زمانی که باید به بیرون کابین توجه کند نیاز به پائین آوردن سر و تمرکز روی نمایشگرهای داخل کابین ندارد.

دسته هدایت شفق در وسط کابین قرار دارد که گویای عدم برخورداری آن از سامانه کنترل پرواز با سیم است که در بسیاری از جنگنده های پیشرفته دیده می شود. چیزی که شاید در نمونه های تولیدی شفق و قاهر بتوانیم انتظار آن را داشته باشیم. این سامانه به کمک سامانه کنترل پرواز دیجیتال به افزایش برخی قابلیت های کنترل پرواز هواپیما کمک می کند.

از نکات قابل توجه دیگر در کابین نمونه های اولیه شفق استفاده از صندلی پرتاب شونده روسی است که امروزه نمونه های بومی صندلی خلبان در کشورمان ساخته و با موفقیت آزمایش شده است که قاعدتاً بر روی این هواپیما نیز قابل استفاده است.

البته امروزه سایر زیرسامانه های مورد نیاز هواپیما نظیر بیسیم و رادیو، ارتفاع سنج، سامانه های تبادل داده و سامانه های جنگ الکترونیک نیز توسط صنایع دفاعی کشورمان ساخته می شود.

در نظر داشتن ساخت انواع رادارها و سامانه های کنترل آتش زمینی در ایران با قابلیت کشف و درگیری همزمان با اهداف متعدد و از طرفی ساخت سامانه های راداری برای موشک های سطح به هوا نظیر شاهین و شلمچه و همچنین بهسازی های گوناگون بومی روی سامانه های راداری جنگنده های خارجی موجود در کشورمان نشان دهنده وجود توانایی های لازم برای ساخت رادار و سامانه کنترل آتش بومی برای هواپیماهای جنگنده ایرانی است.

همچنین متخصصان کشورمان در این سال ها به دانش طراحی، ساخت، آزمایش و تولید ارابه های فرود هواپیما دست یافته اند که منجر به افزایش درصد بومی سازی یک هواپیمای جنگی می شود. ناگفته نماند ارابه های فرود هواپیمای شفق رو به عقب جمع می شوند که البته نمونه های بازشونده رو به جلو در مواردی ایمنی بیشتری دارد.
 

یکی از مراحل توسعه سازه و بدنه شفق

به گزارش مشرق، ارابه های فرود اصلی این هواپیما پشت ورودی هوای موتور قرار می گیرد که یکی از شواهد انحنا دار بودن کانال تأمین کننده هوای موتور است. فاصله مناسب و حدوداً 3.5 تا 4 متری چرخ های این سامانه باعث فرود ساده تر و ایمن تر آن می شود که البته برای نمونه آموزشی شفق بیشتر مفید است.

از دیگر نکات قابل توجه در نمونه های دیده شده از شفق، زوایای دم افقی در کنار خروجی موتور است که پیش بینی فضای کافی برای عملکرد سامانه تغییر بردار رانش را به یاد می آورد. هر چند نوع موتور مورد استفاده برای نمونه تولیدی شفق نامشخص است و ممکن است طراحان در سال های بی خبری عمومی از شفق به سمت استفاده از دو موتور کوچکتر به جای یک موتور سابق یا تلاش برای تولید انبوه یک موتور مطمئن بومی رفته باشند که شاید همان موتور توربوفن ملی باشد.

با توجه به قطع همکاری خارجی و در نتیجه لزوم توسعه همه زیرسامانه ها به صورت بومی، طولانی شدن این پروژه عجیب نیست البته در سایر کشورها هم از شروع تحقیقات تا آغاز تولید انبوه یک هواپیما سال ها زمان صرف می شود که برای طرح هایی با نوآوری های بالا به بیش از 10 سال نیز می رسد.

با توجه به گفته های اخیر  وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح کشورمان در زمینه در دستور کار بودن تولید هواپیمای شفق، می توان انتظار داشت این هواپیمای ارزنده با درصد بومی سازی بسیار بیشتر نسبت به قبل ساخته شود؛ هواپیمایی که به حق مقدمه ای شایسته برای طراحی و تولید کاملاً بومی جنگنده قاهر اف-313 بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 133
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    7 3
    ﭼﻪ ﻓﺎﻳﺪﻩ.
  • دکتر امین ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    5 4
    خیلی نامردی مشرق ،اینقدر تا الان گفتیم در مورد اطلاعات بیشتر از قاهر 313 هم بپرس بعد از وزیر دفاع نپرسیدی؟مصاحبه کردی و دپرسیدی؟ای بابا!!!!!!!
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    8 1
    از رابطه قاهر با شفق سوال بکنید.احتمالا قاهر خودش نمونه تغییر یافته شفق هست!
  • نصیر ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    5 1
    وزیر دفاع با مشرق مصاحبه نکنه با کی کنه؟؟؟ مرسی....
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    7 2
    شفق و قاهر، کی میخوان واقعی پرواز کنن ؟
  • زانیار ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    6 2
    خار بشه بره تو چشم بد خواها و وطن فروش ها و همه کسانی که چشم ندارند ببینن پرچم جمهوری اسلامی بالاست
  • مهدی ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    4 0
    ان شاءالله که موفق باشید
  • علی ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    3 6
    دَم همه شما گرم..شفق طبق گزارشی توی سایت globalsecurity.org به عنوان یک jet fighter پیشرفته معرفی شده بود...تقریبا این جنگنده یکی از دستاورهای ایران که تا به حال کسی نتونسته وجود و یا بکارگیری تکنولوژی پیشرفته در ساخت اون رو زیر سئوال ببره...
  • پدرام ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    5 1
    واقعا باورش سخته فقط ميشه يك جمله گفت ايا سيمرغ ايرانى بعد از 15 سال به پرواز در مياد ؟!
  • سعییید ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    6 1
    آقا یه سوال چرا هرچی موشک و جنگنده می سازن اسم عربی میزارن روش فارسی پس چی ؟
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    4 0
    انشالله به زودی نمونه اموزشی شفق با اسم کوثر رونمایی میشه !........
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 1
    فایده اش را شما نمیفهمد ! بنابر این خودتون را اذیت نکنید مژده اینکه احتمالا هواپیمای اموزشی کوثر که وعده رونمایی ان داده شده همون نوع اموزشی شفق خواهد بود ....
  • ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 1
    I Love You Mashregh News
  • اسحاق ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    9 3
    خالی بندا .این عکس که از قدیم توی نت بود دیدی امریکا 10 میلیارد سلاح فروخته به اعراب اسرائیل .زورتون گرفته توهم زدی این کاردستی ها رو بهم ربط دادی داستان درست کردی خودتونو خالی کنید فقط فیلم پرواز .فیلم پرواز .فیلم پرواز حالیت شد اموزشیو .2نفرو .جنگنده یه فیلم ازشون نگرفتی هان .برو عمو .....خودتی
  • ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 3
    من فكرميكردم شفق همون قاهر313هستش!لطفأرابطه اين دو روبگيد,بااين حساب شفق قبل ازقاهرهستش,قبل ازاينكه شفق عملياتي بشه چرارفتندسراغ قاهر?مدت طولاني بودكه خبري ازشفق نبود,ماجرابالاخره چيه?كدوم بهتره?فرقشون چيه?كي پروازخواهندكردتاافتخاركنيم وبكوبيم تو دهن وطن فروشاي بي غيرت?
  • حسین ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 1
    "چشم ندارند ببینن پرچم جمهوری اسلامی بالاست" هر چند نظرت رو تایید کردم ولی از پرچمت معلومه پرچم ما خیلی وقته برات پایین اومده .
  • رضا ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    4 0
    یه سوال چرا کابینش از قاهر بیشتر تاسیسات داره؟؟
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    مشرق واقعا دمت گرم تا حالا فکر میکردم پروژه شفق دیگه تعطیل شده خبرو گزارش مسرت بخشی بود به امید عملیاتی شدن هرچه زودتر شفق و قاهر f313
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    مشرق خدایش این نظر حالگیری چیه گذاشتی در صدر نظرات !!!!!!!!!!! واقعا ادم بره توی زندگیه همچین ادم هایی را نگاه کنه قطعا میبینه این نوع ادمها همش کاسه چکنم چکنم دستشونه
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 1
    اگه تو طراحی ایرودینامیک و زیبا کردن کابین داخلی هم دقت می کردن بنظرم همه چی تموم بود.
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 1
    بابا ایول این شفق دیگه کجا بوده!! هیچی قبلا ازش نگفته بودید !!
  • سید مهدی ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 0
    برید ببینید وقتی آمریکا می خواد صلابت هواپیماهاشو به نمایش بذاره چه عکسهایی رو منتشر می کنه . بابا این هواپیماها صلابت ایران رو نشون می ده . دو تا عکس قشنگ با کیفیت بذارین . چیه ایناااااااا عکسهایی که از قاهر هم گذاشته بودین جالب نبود
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 1
    تا 31 مرداد ماه امسال نوع آموزشی جنگنده شفق رونمایی میشه...
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 2
    شفق همین الآن در حال پروازه......
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    حیف نظر!!
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    نمیدانم چرا جنگنده ها را دو موتوره نمی سازن، این گونه جنگنده ها دوام و مانور پذیری و حمل جنگ افزار بیشتر و قابلیت طی مسافت بیشتری را دارند
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 1
    چقدر پیشرفته مثلا ؟! از عکس ها کاملا معلومه. یا ماکت روی میز بوده یا تکنولوژی ۴۰ - ۵۰ سال پیش غربی ها
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    لزوماً اینطور نیست و پارامترهای طراحی بین یک و دو موتوره بودن بالانس می شود. به عنوان نمونه اف-16 از نظر برد با بعضی دوموتوره ها رقابت می کنه. اصولاً نیاز طراحی تعیین می کنه دو موتوره باشه یا تک موتوره همین امروز هم تک موتوره ساخته میشه مثل اف-35
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    داداش شما تل بده برو بچ زنگ بزنن شما بیای عکس بگیری مرد حسابی مشرق با بدبختی این مطالب رو میزنه پدرش رو در آوردن بعضی بیفکرها!
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 2
    عذر می خوام! ماشین عروس نیست که توشو و روشو زیبا کنن هرچی لازم نباشه ضرر داره گذاشتنش وزن و هزینه و ...
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    سرطراح قاهر گفت به مرور اضافه می کنیم
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    برادر عزیز و عجول، گویا فقط تیتر رو خوندی؛ ببین مش قنبر حرف نزده، وزیر دفاع گفته در دستور کار تولیده پس حرف مفت نفرما
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    حسین آقا، داداشمون با وی پی ان اومده تو سایت
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    به هیچ وجه! فیس لیفت تندر90 نیست که یه طراحی بسیار متفاوته اصلا فلسفه طراحی این دو متفاوته طراحی قاهر بر مبنای نظریات جدید آیرودینامیکه که میگه سهم بدنه در تولید لیفت باید زیادتر بشه و بدنه با بال تلفیق بشه اما شفق طراحی و پیکربندی کلاسیک داره با چاشنی پنهانکاری قاهر یه نوآوری تمام عیاره و ممکنه سبک جدیدی رو راه بندازه
  • محمد ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 0
    فعلا که چمن زنه تا بعد که راش بندازن ،راه بیفته چین
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    آفرین....باید قبول کرد که توی جنگ نرم و تبلیغات خیلی جا برای پیشرفت داریم.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    چون اون چیزی که از قاهر دیدی نمونه اولیه بود....قاهر تا عملیاتی شدنش خیلی تغییر می کنه و بهتر خواهد شد.
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    پیلیز ایسپیک یور مادر لنگوییج
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    حالا زیاد فرق نداره....مهم اینه که آوای ترسناکی داشته باشه
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    منم بعضی وقتا بخاطر اینکه ایران تو فضای مجازی تحریمه از vpn استفاده میکنم......ولی این دلیل نمیشه که پرچم ایران برام بیاد پایین..... پرچم بالاس!
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    چه عجب یه بار دیدیم سرویس بسیار عالی دفاع و امنیت وارد حوزه خبر هم شده تبریک می گیم
  • ناشناس ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    انشاالله با قدرت جوانان این مرز و بوم تمامی مرزها را پشت سر خواهیم گذاشت
  • بهرام ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 2
    من از گفته های برخی از هم میهنانم می یابم که هنوز خودشان را باور ندارند. تبلیعات اروپایی و امریکایی ها که تنها آن ها عرضه دست پیداکردن به دانش دارند با هزار کارتون و فیلم و قهرمان سازی چشم و گوش خیلی ها را پرکرده. نه اینکه هزاران ایرانی دانشمند در کشورهایشان به آنها خدمت می کنند ولی جلوی دوربین تنها شما چشم آبی ها را میگذارند که ببینید! یادمان رفته که افلاطون استاد ارسطو در کتاب جمهوری نوشت: هرچه دارم از دانش مغان(اندیشمندان ایرانی) دارم. یادمان رفته که هرودوت سرباز ارتش ایران بوده. یادمان رفته کتاب های پورسیناها تا سده 17 در اروپا تدریس می شده. یادمان رفته در تیسفون باتری 2000 ساله پیدا کردند که در زمان اشکانی با آن آبکاری می کرده اند. فراموش کردیم که دانش جبر و مثلثات و شیمی راستین (نه کیمیاگری غربی) و نورشناسی را خوارزمی ها و خیام ها و جابر پور حیان ها و پورهیثم ها بوجود آوردند. رازی ها را فراموش کردیم که الکل و اسید های سولفوریک(گوهر گوگرد) و نیتریک(گوهر شوره) و دهها ماده دیگر را کشف کردند... توسی ها و بیرونی ها را فراموش کردیم که گفتند زمین دور خورشید می چرخد و مدار آن هم بیضوی است و کارهای کوپرنیک و کپلر تنها برگردانی از کارهای آنهاست. از یاد بردیم که هنوز دقیقترین گاهشمار جهان از آن ماست که یادگار رزتشت و خیام است. از یاد بردیم که بیرونی روش تجربی را پایه گذاشت و دریافت که خشکی ای دیگر؛ آنسوی جهان هست(قاره آمریکا). این ما بودیم که نخستین ارتش آبی خاکی را در زمان خشایارشا و نخستین اسواران(شوالیه ها) را در زمان هخامنشی و اشکانی ساختیم و پای دیوارهای بیزانس برای لشگر معاویه کشتی جنگی می ساختیم و برای قوبیلای مغول در جنگ با ژاپن منجنیق درست می کردیم. و هزاران مورد دیگر. حتی اوستا را نمی خوانیم که نوشته کوهها و دریا ها به هم پیوسته اند و دلیل آبکاست(جزر) و آبخواست(مد) دریاها کشش ماه(باد ماه) است! پیش از انقلاب هم جوانی را داشتیم که در کارگاهی شخصی با امکاناتی ناچیز بالگردی ساخت که پرواز می کرد و پس از انقلاب هم جوانان باهوش ما در زمینه دانش هوا و فضا با پشتیبانی ایران دوستانی که هنوز در ایران کم نیستند کارهای بزرگی کردند که ترکیه و عربسنان و ... با داشتن پول و رابطه عالی با غرب صاحب دانش و نبود تحریم و نداشتن جنگ؛ در خواب هم نمی بینند.
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    اون شخصیت کارتونی کی بود میگفت " من میدونم ما نمیتونیم !" خودتون را با ماکت بودن این هواپیما مشغول کنید ! مونده تا متوجه قضیه بشین !
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    به همون دلیلی که غربی ها از اسامی یونانی رومی یا اسکاندیناوی استفاده میکنند و البته اگر بخوائیم اسامی عربی را حذف کنیم نصف زبان فارسی فعلی را باید کنار بگذاریم !
  • علی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 1
    درست سال 2004 که رو نمایی شد با خانم شفیقه بفارین (طراح اصلی شفق) مصاحبه ای انجام شد و یشون در حاب که کنار جنگنده شفق ایستاده بودند به سئوالات جواب میدادند و در حالی که یه نفر هم توی جنگنده نشسته بودند...بنده از سال 2004 اخبار مربوط به شفق رو رصد می کردم..شما نگران نباش...جنگنده شق زء جنگنده های پیشرفته نسل چهارم هست...شاید از نظر شما جنگنده های پیشرفته نسل چهارم از رده خارج شده باشه..اما کارشناسان غربی هنوز اونها رو در ردیف تکنولوژی های روز به حساب میارن...
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    اره بابا این عمو خودشه ! :D از الان اماده باش که تا چند ماهه دیگه که نمونه اموزشی رونمایی شد حس شدید ضایع شدگی مفرط بهتون دست نده عزیز من .....
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    پلیز اسپیک پرشین !؟!
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    لطفا فارسی بنویسید ما ماندارین بلد نیستیم !
  • هبوط آدم ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    ... قالو سلاما
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    اسحاق رابین باز اومدی اینجا دری وری گفتی ؟!
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    اصن شاید طرف بخاطر یه کاری رفته انگلیس داره از اونجا نظر میذاره. اشکالی داره؟؟!
  • حجت ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 0
    اگه دستیابی به تکنولوژی 40-50 سال پیش اینقدر آسونه چرا ما هنوز آدم نفرستادیم به ماه
  • حجت ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    اسم عربی می گذارند که حال این شیخک نشینا رو بگیرند.
  • حجت ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 0
    منظور دوست گرامی نبود برند پارچه منجوق دوزی برای صندلیش استفاده کنند منظور راحت تر شدن کار هستش.
  • ببعی ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    بعععععععععععععععععععععععععععععععععععع
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    الکی خوش.
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    تودیدی؟
  • پارسی ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    ازفضل پدر توراچه حاصل؟
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    خوشم میاد توی این سایت ماشاا... از الف تا ی بچه ها تو هرزمینه کارشناسن واز تمام مسائل پشت پرده اگاه.
  • حسین ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    چه متن زیبایی احسنت به شما دوست عزیز افتخار کردم به ایرانی بودنم و داشتن برادرانی همچون شما انشاالله ما هم بتوانیم به نوبه ی خودمان در پیشرفت این مرز و بوم سهیم باشیم(و البته به شرطی که برنامه ای در خور برای مان تعریف کنند.انشاالله)
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 0
    هر وقت عمود پرواز ساختن خبرم کنید اینها تکراری شده عمود پرواز عمود پرواز عمود پرواز عمود پرواز عمود پرواز
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    ببعی خیلی بحالی!
  • نیما ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    شمایی که میگی چرا هنوز آدم نفرستادیم ماه همینجوری خواستی یه چیزی بگی یا اینکه واقعا اینو گفتی ؟؟؟؟ اگه واقعا گفتی که دیگه برات متاسفم اینا دو تا علم متفاوت هستند
  • نیما ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    عمود پرواز های اسراییل (F-35) به علت ترک در موتورشون به آمریکا پس فرستاده شدن واقعا چه لزومی داره جنگنده عمود پرواز باشه فقط خوبیش اینه که به باند پروازی آنچنانی نیاز نیست و میشه باهاش کلاس گذاشت همین شما باید مد نظر داشته باشی که ما از صفر شروع کردیم و زمان محمد رضا که داشتن با افتتاح کاباره ها و دیسکو ها ایرانو مدرن میکردن (خیر سرشون) شوروی و آمریکا داشتن ماهواره میفرستادن فضا پس داداش من ما 30 ساله که شروع کردیم و در ابتدای راهیم و همینم غنیمته قبل انقلاب خریدار بودیم ولی الان سازنده هستیم و خودمون میسازیم ، بدون دیگران به نظر شما این افتخار نیست ؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 2
    من فیلم پروازش رو دیدم...
  • سوسان ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 3
    غرب چقدر ورشکسته است ببین بعد 7 سال تازه میتسوبیشی میخواد روی اف 35 سرمایه گذاری کنه یکی نیست بدبخت این پروژه 7 ساله که داره ازمایش میشه هر بار عملیاتی شده یه مشکلی داشته اول رادارش که خیلی عقب مونده بود دوم تک موتوره بودنش که حسابی میزد تو مخ سوم کابن پروازش عیب دار شد و حالا میگند بدنش زلزله اومده مثل دیوارهای خونه ما ترک ورداشته پس چی ازش موند آمریکا دلشو خوش کنه به اف 22 و اف 18 هورنت و سوپر هورنت که مال 15 سال پیشه تا 20 سال دیگه هم نمیتونه حتی یک هوا پیما بالاتر از اینها بسازه ماهم که اف 14 داریم البته با موشکهای خودمون اف 22 رو میزنیم موند هورنت که اونم یه کاریش میکنیم نوبت آمریکا تموم شده این روسیه هم پکفاداره خفن تی 70 هم فوق العاده است ما هم باید یکی مثل پکفا بسازیم چون صنایع غربی از این بالاتر نمی تونه بره خورده به دیوار شاید چین و روسیه بازم یه تکونی بخورند والا غرب زمین گیر شده
    • نقی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
      1 0
      داداش چی میزنی؟؟
  • ناشناس ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    خاك بر سرت
  • حسین ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 1
    هواپیمای عمود پرواز خاصیت خودشو داره یعنی در جایی که حتی هلیکوپتر هم نمیتونه بره عمود پرواز ضربات سنگینی و میزنه..
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 1
    از نظرات معلومه بچه هائی که از هواپیما بازی خوششون میاد همش تردد میکنن دوران ترقه بازی سپری شده حتی برای ترقه هسته ای
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 1
    فیلم پرواز شفق فقط و فقط 1 بار از رسانه ملی پخش شد
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 2
    عمود پرواز کیلو چنده!!..به غیر از امریکا هیچ کشوری چنین جنگنده گران قیمت کم خاصیتی رو نساخته فرآموش نکنید امریکا بزرگترین تولید کننده سلاح هایی هست که حتی بدون 1 بار استفاده در جنگ الآن در موزه خاک می خوردن....
  • مهدی ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    از شفق هیچ تصویر رسمی و غیر رسمی به جز همینا وجود نداره . هر وقت رونمایی شد (مدل تقریبا نهایی) حتما مشرق از تصاویر خوب استقاده میکنه.
  • علی ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    آدم فرستادن به فضا یه بحث دیگه ست... گرچه ما تو تکنولوژی موشکی و ارسال ماهواره خیلی سریعتر از ساخت جنگنده پیشرفت داشتیم...اما توی همه این کامنت ها کسی اصلا راجع به ارسال انسان به فضا صحبت نمی کنه...سازمان صنایع هوا فضا اعلام کرده تا پایان سال 95 انسان به فضا می فرسته... و همچنین ارسال ماهواره 1000 کیلویی به مدار ژئو...
  • mehdi ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 1
    دست برادرهای ارتش وسپاه درد نکنه ولی چرا ما چیزی که میسازیم تولید انبوه نمیشه.فقط موشکامون انبوه فک نمی کنید بودجه نظامی ما خیلی کمه چرا پایگاه نظامیمون کمه،اگه بودجه نظامی بیشتر بشه فک نمی کنید پیشرفتمون مشهودتره؟چرا آخه یکی به من توضیح بده ممنون میشم .چرا ما از روسیه اون 60 70 تا جنگنده برد بلند و نخریدیم؟
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    2 0
    اگر واقعیت داشته باشه که دست مریزاد به این هوش ایرانی. اما چرا از پروازش حتی یک فیلم هم وجود نداره؟
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    4 0
    مومن اف 35 هنوز به تولید انبوه نرسیده که بخوان به اسرائیل هم بدند ! ... و اون مشکلات موتور هم مربوط به مراحل تست های تولیدش هست درثانی فقط مدل ناو نشین این هواپیما عمود پرواز هست ! و مدل های مربوط به نیرو هوایی مثل بقیه هواپیماها از روی باند بلند میشن اصلا ما ناو هواپیمابر داریم که به هواپیمای عمود پرواز نیاز داشته باشیم ؟
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 1
    توهم زدی همین رو هم که ساختن خسته نباشن دمشون هم گرم
  • روشن ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 0
    اگر به نظر شما این مطالب که مشرق گذاشته درست باشه ، از طول عرض و نوع موتور و تجهیزات و... آیا اینها جز اسرار طبقه بندی نظامی کشور نباید باشه که رسانه ای شده ؟!!! پس دو احتمال قوت می گیره: یا اینکه صنعت ما این قد بالاتر از این رو ساخته که اینها بی ارزش شده! ویا اینها همه نوعی بولوف هست برای ترساندن دیگران !!!
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    0 5
    ناشناس عزیز عمود پرواز هزینه ساخت و نگهداری زیادی داره و امتیازات عملیاتی برای ما نداره چون ما ناو هواپیما بر نداریم و ناو هواپیما بر در دکترین دفاعی ما جایی نداره. F-35 آمریکا هم برخاست کوتاه و فرود عمود هست.(برای افزایش طول عمر هواپیما یا ایرفریم) نیما جان با تو موافقم به جز بخش اول صحبت هات اسرائیل نوع عمود پرواز F-35 رو نخریده چون اون هم ناو هواپیمابر نداره. ولی گفته شده تو موتور این هواپیما ایراداتی اساسی و خطرناک وجود داره که زمین گیرش کرده. در کل اگر دقت کنید میبینید مثلا شاهد 129 بعد از یکسال و اندی عملیاتی بودن رو نمایی میشه و این زمان برای هواپیمای جنگنده که پیشرفته تر و پیچیده تر و حساس تر هستن خیلی بیشتر میشه و شاید تا زمان استفاده رو نمایی نشه. اگر خودمون رو دست کم نگیریم و البته از سر و ته بودجه نظامی نزنن و بیشترش کنن با کمک خدا پیشرفت هامون بزرگتر و بیشتر میشه. از بین نظر ها نظر بهرام خیلی خوب بود. به امید موفقیت های بیشتر.
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    مهم تولید در تیراژ صنعتی است که متاسفانه طرحها درمرحله تولید آزمایشگاهی باقی میماند. زیادی به این مسائل نازیدن گول زدن خودمان است.
  • محمد ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    شفق یک هواپیمای آموزش مراحل پیشرفته پرواز یا اختصارا آموزش پیشرفته هست(دو نفره هست به همین دلیل) و مدل های تهاجم زمینی هم خواهد داشت که دقیقا جای اف-5 رو می تونن بگیرن در عملیات زمینی و کمک کنن به سوخو-25 قاهر یک هواپیمای جنگنده و تهاجم سبک هست که به طور ویژه اینطور که جانشین وزیر دفاع گفته برای عملیات روی محیط دریا طراحی شده و تکنفره هست
  • iranianpars ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    تا زمان جنگ باید صبر کنی
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 1
    F-35 امریکایها بیش از 10 ساله رونمایی شده هنوز تولید انبوه نشده این همه هم غرب زده داخل همین ایران به این جنگنده نازیدن و گفتن دخل همه رو میاره که چی؟؟؟
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    اصن شاید طرف اینگلیسیه!!!والا به قرآن....آخه اینم بحث داره؟؟
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    نسل 3 و 4 ایرانی ها آن قدر توسط رسانه های غربی و حتی شرقی تحقیر شده اند که دیگه نه به ایرانی بودن خود افتخار می کنن بلکه حتی هویت زبان تاریخ ایرانی و حتی اسلام رو در تضاد با متمدن شدن و جهانی شدن می دونن شما کار سختی برای بازشناسی این نسل تحقیر شده دارید.......
  • مسعود ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    دوست من نظر تون خوبه ولی این روس ها سامانه دفاعی اس 300 رو دریغ کردند. حالا به ما فناوری تهاجمی هم بدن؟
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    1 0
    گل تو سرت......
  • محمد ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    1 0
    با وجود جنگنده ای مثل قاهر که تقریبا در همین اندازه ساخته شده نیازی به ساخت جنگنده شفق با این مشخصاتی که ذکر شد نیست مگر اینکه جنگنده جدید فقط نام شفق رو یدک بکشه و کاملا با چیزی که قبلا ساخته شده متفاوت و دارای ابعاد بزرگتر و طراحی به روزتر همچون قاهر باشه. ان شاءالله با تشکر از سایت وزین مشرق
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 1
    آفرین ناشناس!تو چقدر می فهمی!حالا مثل اینکه خیلی سوخته عزیز جان نه؟؟گفتی هواپیما بازی یاد قضیه rq170 افتادم که خبرش اومده بود یه ایرانی واسه اوباما اسباب بازی اون رو فرستاده بود،یادمه امثال شما به مرز انفجار رسیده بودین...
  • arman ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 1
    امیدوارم همیشه موفق باشید
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 1
    عمود پرواز برای پرواز از روی ناو و مناطق کم مساحته. ما که تا دلت بخواد فضا و مسافت داریم. ضمن اینکه عمود پرواز هنوز نتونسته به سرعت بالای صوت برسه. هر آشغالی اونا ساختن که ما نباید بسازیم. اونا یه هدفی دارن ما یه هدفی.
  • حجت ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 1
    در جواب علی آقا که گفتند این تکنولوژیه قدیمیه گفتم اگه قراره تکنولوژی قدیمی ساخت هواپیمارو راحت بهمون بدهند پس بی زحمت تکنولوژی ساختن بشقاب پرنده رو هم بگیرین
  • حجت ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    1 0
    خودت هم خوب می دونی که اینا در برابر اونی که به رژیم صهیونیستی فروختن اسباب بازی بیش نیست و همه زرت زوارشون در می ره. فقط برای خالی کردن انبارای آمریکا از اجناس در حال خاک خوردن و پوسیدن کاربرد داشته.
  • حجت ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 1
    عمودپروازو برای صرفه جویی در باند ساختن اگه قراره هلی کوپتر نتونه بره هواپیما می خواد بره؟
  • حجت ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 1
    هواپیما نمی سازیم چون نه دانش کافی داریم و نه تجربشو. اینایی که داریم کارمونو برای دفاع منطقه ای راه می اندازه. برای جنگ با آمریکا و ناتو بود و نبود 10-15 تا هواپیما فرقی نمی کنه. در مورد روسیه اگه تونستین اون S300 هارو بگیرین بعد بیاین با هم بریم هواپیما بخریم.
  • حجت ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    1 1
    اگه گفتن اینکه هواپیمایی که ساختیم چرخ و بال داره و با بنزین کار می کنه جزو اسرار نظامیه که بذار همه بدانند.
  • سجاد ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 1
    فایده اش این است :کسانی که امثال تو را بی تفاوت نسبت به مملکتشون کرده بکشد..........
  • حمید ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 1
    بابا بیچاره حرف بدی نزده هنوز فرق بین فایده و ضرر را نمی دونه! شایدم میگه چه فایده وقتی کالاها اینقدر گرون شدن و گزینه سوم را هم خودتون بگین!!
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 1
    سازندش میگه نمونه ماکت و پروتوتایپ اون روساختن بعد شما فیلم پروازش روهم دیدی؟ زهی توهم.
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    جناب حجت میشه بفرمائید کدام راحتی کار ؟ شما خلبانی ؟ باهاش پرواز کردی ؟ حرفهائی میزنید ها بابا جان اول فکر بعد نوشتن و گفتن .خوب ؟
  • ناشناس ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    1 0
    ایرانی که یه پرایدو نمیتونه تولید کنه میتونه جنگنده تولید کنه. ما تو خودروی ملیمون موندیم.اونوقت صحبت از هواپیما میکنیم.
  • ناشناس ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 1
    به خاطر اینکه تو ساخت پراید موندیم.اگه لوازمش قاچاقی وارد نشه کلا نمیتونیم تولید کنیم چه برسه به هواپیما.
  • خیلی ناشناس ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
    0 1
    سلام اگه تولید انبوه خوبی داشته باشه میتونه خیلی موثر باشه. اگه ما نتونیم سالانه حداقل 20 تا از اینا رو بسازیم که به درد نمیخوره. ضمن اینکه در بخش هوایی بسیار عقبیم و لازمه که سریعا ناوگان رو نوسازی کنیم.
  • رضا ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    0 1
    این یک موفقیتی برای من و امسال من هست که افتخار کنم همچنین هواپیمایی در کشورم هست
  • محمد ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 0
    فایدش علمه تجربه هست تجربه برای ساخت جنگنده های قدرتمندی مثل F35 هست
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    شباهت فوق العاده به جنگنده روسی yak130
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    امریکایی ها هم روز اول F35 که نسا ختن تا قاهر سخت بود اینشاله تا 10. 15 سال دیگه جوونهای ما هم بهتر از F 35 می سازن شما چین رو نگاه کنید تا چند سال پیش نون خوردن نداشتن الان ناو هواپیمابر می سازن
  • پیام ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    0 0
    بی نمک
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 1
    فيلم پرواز قاهر موجوده..
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 1
    تا دوهزاري عربا بيوفته كه هر لحظه ممكنه (قدر) و(سجيل) و(شهاب) هاي ما از روي زمين (قيام) كنند وبا پرواز روي (خليج فارس)،(تندر) وار بر سر كاخشون بريزه
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    سلام عزیزان اگه بتونیم کل پراید خودمون تولید کنیم شفق هم می سازیم ان شا الله
  • قاسم ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    1 1
    سلام. عزیزن سال 1373 بزرگواری سر یک کلاس فنی به ما که جوون بودیم گفت آیا میدونید الان توی این مملکت ساخت فلان موتور سیکلت صد در صد بومی است. ما خیلی خوشحال شدیم . میخوام بگم باید خدا را هزار مرتبه شکر کنیم که به این همه پیشرفت رسیده ایم که هواپیما طراحی و می سازیم فارق از هر گروه وجناحی باید به این همه پیشرفت افتخار کنیم
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    باید ایران باکمک خدا وپشتیبانی همه جانبه قدرت اول نیروی هوایی جهان بشود.باجذب دانشمندان ونوابغ ایرانی.وسرمایه گذاری بسیارزیاد.
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 1
    باید ایران باکمک خدا وپشتیبانی همه جانبه قدرت اول نیروی هوایی جهان بشود.باجذب دانشمندان ونوابغ ایرانی.وسرمایه گذاری بسیارزیاد. این کار ازنان شب مردم واجبتره
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 1
    سلام.باید ایران باکمک خدا وپشتیبانی همه جانبه قدرت اول نیروی هوایی جهان بشود.باجذب دانشمندان ونوابغ ایرانی.وسرمایه گذاری بسیارزیاد. این کار ازنان شب مردم واجبتره.بخدا با تلاش وخودباوری این کار انجام شدنیه.ازایرانیهای عزیزی که دچارخودکم بینی هستن میخوام.خودشون وکشورشونو مسخره نکنن.ویکم غیرت داشته باشن.
  • ایرانی ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    سلام. اونی که میگه ما نمیتونیم یه پراید درست کنیم،مگه غیر اینه که ما تو خلیج فارس ناوهایی ساختیم که تمام منطقه رو از شر متجاوزان دور کرد. ما تونستیم تو دریا تو جهان مطرح بشیم و همه رو به خوف بندازیم،حالا تو آسمون هم میتونیم و البته یه کارایی کردیم.
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 1
    ههههههههههههههههههههههه
  • مصطفی صالحی تهامی ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    1 0
    وطنم ای شکوه پابرجا در دل التهاب دوران ها
  • سرباز وطن ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    شما برو با اون اف 35 که 20 ساله داره روش کار میشه و هنوزم توی پرواز موتورش منفجر میشه و روغن ریزی میکنه حال کن. در ضمن اگه اینترنتت دایل آپ نیست میتونی یه سرچ بزنی فیلم پرواز شفق. بعد بیای نظر بدی!
  • سروش ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    ترچی بیمره! فارسی صحبت کن!
  • هم وطن ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    1 1
    امیدوارم گروههای تخصصی تشکیل بشه تا این قطعاتی که از کشور روسیه و امسال اونها برای ساخت هواپیما و غیره وارد می شه بسازیم. موتور از روسیه وارد می شه، نمایشگر از روسیه ، صندلی پرتابی از روسیه، خوب همین باعث می شه فقط پازل درست کنیم.امیدوارم نقطه شروع پیشرفت باشه. آیا قدرت تعمیر قطعات وارداتی رو داریم.یا تو یه جنگ احتمالی با خرابی قطعات هواپیما کلا مرخصه. امیدوارم زیرساختها رو درست طراحی کنن. با امید به پیشرفت واقعی
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    3 0
    شفق، درنا یا برهان چه فرقی با قاهر دارد؟
  • آرین ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    2 1
    روسیه هزار سال هم تلاش کنه به امریکا نمی رسه .از نظر اقتصاد امریکا اوله.در ضمن امریکا داره روی بمب افکن B 3 کار می کنه که تا چند سال دیگه عملیاتی می شه.
  • یه نفر ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    برای کمتر کردن هزینه ها به نظر من رادار و موتور قاهر اف 313 و شفق از یک نمونه باشه (در صورت اصلاحات لازم بر روی این دو جنگنده مثل اصلاح دماغه ) یکی از دلایلی که رونمایی از این جنگنده ها تا این حد طولانی شده همین هستش) امید وارم که سال بعدی از رژه روز ارتش ببینیمشون............
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    1 2
    این آرینه خیلی باحاله ! نمیدونم چرا شما بدبختا آمریکا رو غول میدونید !!!! اقتصاد دانای دنیا اومدن گفتن آمریکا و غرب فرو پاشیده ولی صداش در نمیاد !!! بعد یه سری اینجا حرف مفت میزنن !!!! آمریکا بی دو رو ساخت کافی بود که تو اولین پروازش تو روسیه،روسیه زد تو هوا ترکوندش !!!! این تکنولوژی ها رو کشورایی مثل عربستان و اون عقب مونده ها سازگاره !!! الان بهترین تکنولوژی راداری اونها که ار کیو 170 بوده دست ایرانه و رمز گشاییش هم کرده !!! مونده شما بچه های 18 ساله بتونید از قدرت ایران سر در بیارین !!!
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 1
    حجت خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    مشرق چی شد ؟
  • اسماعیل ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    خیلی عالیه
  • شهید اسلام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
    0 0
    اگه همه این حرف ها واقعی باشه تا سال 2020 کشوری فکر نکنم حتی تهدید هم به این کشور اسلامی بکنه تازه جنگنده های سوخوی 30 اس ام هم داریم لبیک یا حسین
  • شهید اسلام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
    0 0
    اگه همه این حرف ها واقعی باشه تا سال 2020 کشوری فکر نکنم حتی تهدید هم به این کشور اسلامی بکنه تازه جنگنده های سوخوی 30 اس ام هم داریم لبیک یا حسین
  • امیر IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    0 0
    مشرق جون لطفا بپرس کار قاهر به کجا کشید و اینکه چرا در تولید انبوه صاعقه و آذرخش کندیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس