عده اي روزهاي ابتدايي نزديک به شهادت اول را مثلاً پنج روز يا 10 روز را به برگزاري مجالس وعظ و عزاداري مي پردازند و عده اي هم با توجه به شرايط خاص خود ترجيح مي دهند روزهاي فاطميه دوم را انتخاب کنند و برخي هم به زنده نگهداشتن هر دو روز مي پردازند.

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، درباره تاريخ شهادت حضرت زهرا ‌‌(س) روايات مختلف است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پيامبر ‌(ص). ميان علماي شيعه، دو تاريخ مشهور و مقبول است: يكي هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پيامبر ‌(ص) و ديگري نود و پنج روز.

با توجه به رحلت پيامبر اسلام ‌(ص) در بيست و هشتم صفر، بنا به روايت ۷۵ روز، در مورخة سيزدهم تا پانزدهم جمادي الاوّل ، شهادت حضرت زهرا‌‌(س) است و اين ايام را فاطمية اوّل مي‌ خوانند اما بنا به روايت ۹۵ روز، شهادت حضرت‌‌ زهرا (س) در سوم تا پنجم جمادي الثاني است و اين ايام را فاطمية دوم مي‌ خوانند.

بنابراين؛ ايام فاطميه جمعا ۶ روز مي باشد، ۳ روز در ماه جمادي الاول و ۳ روز در ماه جمادي الثاني. فاطميه اول از ۱۳ تا ۱۵جمادي الاول است و فاطميه دوم از سوم تا پنجم جمادي الثاني است.

ظاهراً علت اينکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت‌‌ معرفي شده است به اين دليل است که اين احتمال وجود دارد که ماههاي قمري از رحلت پيامبر‌ (ص) تا شهادت حضرت زهرا‌‌ (س)،۲۹روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههاي قبل، روز شهادت ۱۳ جمادي الاول و يا سوم جمادي الثاني خواهد بود.

چرا که طبق تقويم، حداکثر سه ماه قمري ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمري ۳۰ روزه مي توانند پشت سر هم قرار گيرند.

اما در عرف، به دهه دوم جمادي الاول، از دهم تا بيستم جمادي الاول که بنابر قول ۷۵روز، شهادت آن بانوي بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطميه اول و به دهه اول جمادي الثاني از اول تا دهم جمادي الثاني، که طبق قول ۹۵روز، شهادت حضرت زهرا‌‌ سلام‌الله‌عليها‌ در آن واقع شده است،دهه فاطميه دوم گفته مي شود.

علت بروز اختلاف در روز شهادت

در مورد تعداد روزهايي که حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها پس از رحلت پدر بزرگوارشان در قيد حيات بوده اند در ميان کتاب هاي تاريخي اختلاف وجود دارد. بعضي از مورخين مثل يعقوبي اين زمان را چهل روز و کساني مثل عايشه، دختر ابي بکر، اين مدت را شش ماه و گروهي ديگر هشت ماه ذکر کرده اند.

علامه مجلسي

اما در ميان اين اقوال، آن قولي که براي ما قابل اعتنا است روايات رسيده از ناحيه ائمه هدي عليهم‌‌‌ السلام مي باشد، به نقل مرحوم علامه مجلسي، مرحوم ابوالفرج اصفهاني در کتاب مقاتل الطالبين اينگونه اظهار نظر کرده: مدت زمان حيات فاطمه زهرا سلام الله عليها بعد از وفات پيامبر صلي الله عليه وآله مورد اختلاف قرار گرفته است، به طوري که کمترين زمان ذکر شده در اين رابطه ۴۰ روز و بيشترين زمان هشت ماه مي- باشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول است روايات رسيده از امام باقر عليه السلام است که حضرت مي- فرمايد: بدرستي که زمان رحلت صديقه کبري سلام الله عليها سه ماه بعد از رحلت پيامبر مکرم اسلام صلي الله عليه و آله بود.

طبري شيعي

همچنين مرحوم طبري شيعي در کتاب دلايل الامامه به سلسله اسناد خود رواياتي از حضرت امام صادق عليه السلام نقل مي کند که حضرت مي فرمايد: حضرت صديقه طاهره عليها السلام در ماه جمادي الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته در سال ۱۱ هجري از دنيا رفتند.

اين دو روايت مبناي مورد اتخاذ غالب علماي شيعه من جمله سيد طاووس در کتاب شريف اقبال مي باشد.

کليني

اما دسته دوم ديگري از روايات صحيحه هم اين مدت را ۷۵ روز ذکر کرده اند از جمله اين روايات، روايت مرحوم کليني از امام صادق عليه السلام است که حضرت مي فرمايد: «بدرستي که توقف فاطمه عليه السلام در اين دنيا پس از پدر گراميش ۷۵ روز بود.»اين دسته از روايات هم مبناي نظر برخي از علماي شيعه از جمله مرحوم کليني گرديده.

البته ممکن است دليل اختلاف در اين دو دسته از روايات صحيحه رايج نبودن نقطه گذاري بر کلمات در زمان صدور روايات باشد. توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسه تسعون» مويد اين معنا است.

راويان سني چه مي گويند؟

در اين مجال بخشي را هم به آثار و تاليفات بزرگاني اهل سنت مانند ابن قتيبه، ابن شهر آشوب سروي، أبي الفتح محمد بن عبدالکريم بن أبي بکر احمد شهرستاني، ذهبي مورخ مشهور، عمر رضا کحاله از علماي معاصر اهل سنت و احمدبن يحيي معروف به «بلاذري» و ابن ابي الحديد معتزلي اختصاص داديم تا بدانيم واقعيت شيعه از زبان سني ها چگونه بيان شده است.

ابن قتيبه دينوري، قرن سوم هجري

ابومحمد عبدالله بن مسلم بن قتيبه دينوري (معروف به ابن قُتَيبَة) در گذشته به سال ۲۷۶ هجري، در کتاب خود بنام «الامامة والسياسة» تحت عنوان"کيفَ کانَت بيعة علي أبي طالب کرَّمَ الله وجهه" (علي کرم الله وجهه چگونه بيعت کرد) با ذکر سند از عبدالله بن عبدالرحمن انصاري روايت کرده که گفت: همانا روزي ابوبکر از عده اي که از بيعت با او سرپيچي کرده و نزد علي عليه السلام جمع شده بودند، سراغ گرفت.

پس عمر را به دنبال آنها -که در خانه ي علي جمع شده بودند- فرستاد، پس آنها از خارج شدنِ از خانه خودداري نمودند، در اين هنگام عمر دستور داد که "هيزم حاضر کنيد" و خطاب به اهل خانه گفت: قسم به آن کس که جان عمر در دست اوست بايد خارج شويد و الا خانه را با اهلش به آتش مي کشم ! شخصي به عمر گفت: اي ابا حفض، آيا مي داني در اين خانه فاطمه است؟! گفت: اگر چه فاطمه در خانه باشد! باز در همان کتاب جلد ۱ صفحه ۱۳ با ذکر سند آمده است:.. پس از چندي که گذشت عمر به ابوبکر گفت بيا تا نزد فاطمه عليها السلام برويم، چرا که ما او را به غضب درآورده ايم.

پس به اتفاق يکديگر نزد فاطمه عليها السلام رفته و از او اجازه ورود گرفتند، لکن فاطمه عليها السلام به آنها اجازه ي ورود نداد، ناچار نزد علي عليه السلام آمده و با او سخن گفتند، تا آنکه آنها را بر فاطمه عليها السلام وارد کرد.

پس همين که آن دو نزد فاطمه عليها السلام نشستند، فاطمه عليها السلام صورت خود را به ديوار برگرداند. در اين هنگام آن دو به فاطمه عليها السلام سلام کردند، لکن او جواب سلام آنها را نداد، لذا ابوبکرشروع به سخن کرده و گفت: اي حبيبه ي رسول خدا آيا ما در مورد ارث پيامبر و همچنين در مورد شوهرت تو را به غضب در آورديم؟ فاطمه عليها السلام گفت: چه مي شود تورا، که اهل و خانواده ات از تو ارث ببرند، لکن ما از محمد صلي الله عليه وآله ارث نبريم! سپس فرمود: آيا اگر حديثي از پيامبر را به ياد شما بياورم قبول مي کنيد، و به آن اعتقاد پيدا مي کنيد؟ عمر و ابوبکر گفتند:آري. پس فاطمه گفت: شما را به خدا قسم آيا از پيامبر نشنيديد که مي گفت: «رضايت فاطمه، رضايت من و غضب فاطمه، غضب من است. پس هر کس فاطمه دختر مرا دوست داشته باشد، همانا مرا دوست داشته و هر کس فاطمه را راضي کند مرا راضي کرده است و هر کس فاطمه را به غضب آورد، همانا مرا به غضب آورده است». عمر و ابوبکر گفتند: آري از پيامبر ‌صل‌الله‌عليه‌و‌آله‌ شنيديم.

فاطمه عليها السلام گفت: پس همانا من، خداوند و ملائکه را شاهد مي گيرم که شما دو نفر مرا به سخط و غضب درآورديد و مرا راضي نکرديد، و هرگاه پيامبر را ملاقات کنم از شما دو نفر به او شکايت خواهم کرد.

در اين هنگام، ابوبکر شروع به گريه کرد در حالي که فاطمه‌‌سلام‌الله‌عليها‌ مي گفت: بخدا قسم تو را در هر نمازي که بخوانم نفرين خواهم کرد.

ابن شهر آشوب سروي، قرن ششم

ابن شهر آشوب سروي (درگذشته به سال ۵۸۸هجري) در کتاب المناقب خوداز کتاب المعارف ابن قتيبه دينوري در بيان ذکر اولاد فاطمه سلام الله عليها چنين نقل مي کند؛ فرزندان فاطمه عبارتند از: حسن ،حسين، زينب ام کلثوم و محسن که همانا از ضربه قنفذ کشته شد. لازم به تذکر است که در چاپ هاي امروزي کتاب المعارف ابن قتيبه چنين آمده است: پس علي داراي چند فرزند شد به نام هاي حسن، حسين، ام کلثوم و زينب کبري؛ که مادرشان فاطمه دختر رسول خدا بود، لکن محسن ابن علي در سن کودکي درگذشت!

شهرستاني؛ قرن ششم

أبي الفتح محمد بن عبدالکريم بن أبي بکر احمد شهرستاني (در گذشته سال۵۴۸ هجري) در کتاب خود بنام «الملل و النحل» مي گويد: «همانا چنان ضربه اي به شکم فاطمه عليها السلام در روز بيعت زد که فاطمه عليها السلام جنين خود را از شکم انداخت».

مورخ مشهور، ذهبي؛ قرن هشتم

ذهبي مورخ مشهور (در گذشته ي سال ۷۴۸هجري) در کتاب خود بنام «لسان الميزان» با ذکر سند مي گويد: «محمدبن احمد حماد کوفي» (از حافظين حديث اهل سنت) گفته است:«بدون شک چنان لگدي به فاطمه عليهاالسلام زد که محسن از او سقط شد».

عمر رضا کحاله؛ از علماي معاصر اهل سنت

عمر رضا کحاله از علماي معاصر اهل سنت، در کتاب خود بنام «اعلام النساء» با ذکر سند مي‌گويد: تا آنکه ابو بکر از عده‌اي که از بيعت با او سر باز زده و تخلف کرده بودند و نزد علي بن ابي طالب عليه السلام جمع شده بودند- مانند عباس و زبير و سعد بن عبادة- سراغ گرفت، و در خانه‌ فاطمه عليهاالسلام از بيعت با ابوبکر باز نشسته بودند. پس ابوبکر، عمر بن الخطاب را بسوي آنان فرستاد. عمر روانه منزل فاطمه عليهاالسلام شده و فرياد کشيد و آنان را به خارج از خانه جهت بيعت فراخواند. آنان از بيرون آمدن خودداري کردند، در اين هنگام عمر هيزم طلبيده و گفت: قسم به آن کس که جان عمر در دست اوست يا از خانه خارج مي شويد و يا آنکه خانه را با اهلش به آتش مي کشم. شخصي به عمر گفت: اي ابا حفض (کنيه عمر)، در اين خانه فاطمه عليها السلام است! عمر گفت: اگر چه فاطمه در اين خانه باشد، آن را به آتش مي کشم!

يعقوبي

يعقوبي در تاريخ خود نقل مي کند: زماني که ابوبکر مريض شد، يعني در همان مرضي که مرد، عبدالرحمن بن عوف به عيادت او رفته و از او پرسيد: اي خليفه پيامبرحالت چگونه است؟ ابوبکر گفت: همانا من بر هيچ چيز تأسف نمي خورم مگر بر سه چيز که انجام دادم و اي کاش انجام نداده بودم...اما آن سه چيز که انجام دادم و اي کاش انجام نداده بودم: اي کاش قلاده خلافت را به گردن نينداخته بودم...اي کاش خانه فاطمه را تفتيش نکرده و مورد هجوم آن عده قرار نداده بودم، اگر چه با من اعلان جنگ مي کردند.

بلاذري؛ قرن سوم

احمدبن يحيي معروف به «بلاذري» در گذشته سال ۲۷۹ هجري در کتاب خود بنام «انساب الاشراف» مي گويد: ابوبکر براي بيعت گرفتن از علي عليه السلام ، به دنبال وي فرستاد، پس علي عليه السلام بيعت نکرد. در اين هنگام عمر با شعله‌اي‌ آتش روانه خانه علي عليه السلام شد. فاطمه عليها السلام در پشت درب با او مواجه شده و گفت: اي پسر خطاب آيا تو را در حال آتش زدن خانه ام مي بينم؟ عمر گفت : آري! و آن چنان به اين عمل مُصر و محکم هستم، چنانکه پدرت بر ديني که آورده بود محکم بود.

بلاذري در همان کتاب، صفحه ۵۸۷، حديث شماره ي ۱۱۸۸ از ابن عباس روايت مي کند: زماني که علي از بيعت خودداري نمود و در خانه کناره گيري کرده بود، ابوبکر عمر را به سوي علي فرستاد و به وي دستور داد علي را با بدترين صورت نزد من حاضر کن! پس چون عمر نزد علي آمد، بين آن دو سخناني رد و بدل شد. علي گفت: اي عمر بدوش که نيمي از آن مال توست، به خدا قسم آنچه امروز تو را چنين بر امارت و حکومت ابوبکر حريص کرده چيزي نيست جز آنکه فردا حکومت را به تو بسپارد!

ابن ابي الحديد

ابن ابي الحديد معتزلي در شرح خود مي گويد: اگر گفته شود که خانه فاطمه مورد هجوم واقع شد، و صيانتش شکسته شد بخاطر حفظ نظام اسلام و بخاطر جلوگيري از تفرقه مسلمانان، چرا که مسلمانان آن زمان از دين برمي گشتند و دست از اطاعت بر مي داشتند، در جواب گفته مي شود که: همين کلام و جواب را بدهيد آنجا که در جنگ جمل هودج عايشه مورد هتک واقع شد (چرا که عايشه بر عليه خليفه رسمي مسلمانان قيام کرده) و هودج او مورد حمله قرار گرفت تا آنکه ريسمان اطاعت پاره نشود و اجتماع مسلمين از هم نپاشد و خون مسلمانان به هدر نرود. پس وقتي که جائز باشد حمله به خانه فاطمه بخاطر امري که هنوز واقع نشده بود، بدون شک جائز است حمله به هودج عايشه به خاطر امري که واقع شده بود.

ابن عبد ربّه

شهاب الدين احمد معروف به ابن عبد ربه اندلسي در کتاب "العقد الفريد" چنين مي نويسد: علي و عباس و زبير در خانه فاطمه نشسته بودند تا اينکه ابوبکر، عمر را فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه بيرون کند، و به او گفت اگر بيرون نيامدند با آنان نبرد کن. عمر ابن خطاب با مقداري آتش به سوي خانه فاطمه رهسپار شد تا خانه را به آتش بکشد.

در اين هنگام فاطمه با او روبرو شد و گفت: اي فرزند خطاب آمده اي خانه ما را بسوزاني! عمر گفت: بلي، مگر اينکه شما نيز آن کنيد که امّت کردند(بيعت با ابوبکر).

نظر آيت الله صافي گلپايگاني

اخيرا در استفتائي در مورد ايام عزاداري شهادت حضرت زهرا ‌‌سلام‌الله‌عليها‌ از آيت الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني سئوال شده است؛ با توجه به معلوم‌ نبودن دقيق تاريخ شهادت حضرت فاطمه زهرا دختر گرامي پيامبر اسلام ‌صل‌الله‌عليه‌و‌آله‌، بهترين ايام جهت عزاداري براي آن حضرت چه روزهايي است و بهترين نوع عزاداري در اين شهادت عظمي چيست؟

آيت الله صافي در پاسخ به اين استفتاء اظهار داشته است که نسبت به روز شهادت حضرت صديقه کبري فاطمه زهرا ‌‌سلام‌الله‌عليها‌ قول‌هاي مختلفي ذکر شده، لکن آنچه بيشتر مورد توجه علماء واقع شده است فاطميه اول و فاطميه دوّم در ماه جمادي الاول و جمادي الثاني است. شايسته است که شيعيان از روز سيزدهم جمادي الاول تا سوم جمادي الثاني سوگوار و با انجام مراسم عزاداري آن حضرت، ارادت و مودت خود را به اهل بيت اظهار و از انجام مراسمي‌ که موجب وهن مراسم شهادت آن حضرت است اجتناب کنند.

اين مرجع تقليد بهترين عزاداري حضرت زهرا‌‌سلام‌الله‌عليها‌ را بيان فضائل، مناقب و مصائب آن حضرت و ذکر اخلاق و سيره عملي و دفاع ايشان از امام مظلوم حضرت اميرالمؤمنين‌عليه‌السلام مي داند که در همه اعصار بايد براي مردم تبيين شود و مي فرمايد؛ ان‌شاء الله تعالي مؤمنان با تمسک به قرآن و عترت به بهترين صورت ممکن به ساحت مقدس آن بزرگوار عرض ادب و اخلاص کنند، به ويژه بانوان متدينه با حفظ حجاب و عفت و پاکدامني، ايشان را الگوي خود قرار دهند.

حساسيت ها

گاهي اوقات اگر به احتمالات و پاسخ هايي که ممکن است پرسش هاي ما داشته باشند فکر کنيم و ثمره آنها را مورد ارزيابي قرار دهيم قبل از مطرح کردن آنها، از طرح اين نوع پرسش ها منصرف مي شويم. پرسش‌ هايي هم که درباره تعداد روزهاي ايام فاطميه و سوالاتي از اين قبيل مطرح مي شود، نيز جزء مواردي هستند که ثمره اي در پاسخ دادن به آنها حاصل نمي‌شود.

حال فرض بفرماييد که با دلائل متقن اثبات شود که مثلاً فلان روز، سالروز شهادت حضرت فاطمه سلام- الله عليها مي باشد، باز هم خللي در حرکت هاي فرهنگي مراکز ديني ايجاد نمي شود، زيرا زمينه به وجود آمدن روزهايي به عنوان ايام فاطميه، به خاطر زنده نگهداشتن فرهنگ فاطمي بوده و مجالس گوناگون مذهبي هم به فراخور امکانات و شرايط مخصوص به خود بين اين دو تاريخ معتبر که از روايات صحيحه استفاده مي شود؛ عده اي روزهاي ابتدايي نزديک به شهادت اول را مثلاً پنج روز يا ۱۰ روز را به برگزاري مجالس وعظ و عزاداري مي پردازند و عده اي هم با توجه به شرايط خاص خود ترجيح مي دهند روزهاي فاطميه دوم را انتخاب کنند و برخي هم به زنده نگهداشتن هر دو روز مي پردازند.

پس کساني که به زنده نگهداشتن ايام فاطميه اول و دوم مي پردازند چنين دغدغه اي ندارند که مثلاً ۲۰ روز براي حضرت عزاداري کنند يا کمتر يا بيشتر، بلکه هدف از تشکيل چنين مجالسي فهم و نشر فرهنگ فاطمي مي باشد که اين موضوع اختصاص به ايام فاطميه اول يا دوم ندارد و ما بايد به اميد روزهايي تلاش کنيم که همه ايام ما «علوي»، «فاطمي»، «حسيني» شوند.

از آنجايي که مبناي عمل مسلمانان بر اساس معارف و دستورات قرآن و پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و جانشينان او از خاندانش مي باشد، بنابراين قول، عمل و تقرير پيامبر و اهل بيت عليهم السلام، دليل شرعي در اثبات جواز يک عمل مي باشد. به عبارت ديگر يکي از راههاي اثبات جواز عمل به يک کار مي تواند عمل کردن يکي از معصومين عليهم السلام به آن باشد زيرا در منابع اسلامي عمل کردن به سيره و روش معصوم که از جانب خداوند منصوب شده است حجيت دارد. به طوري که در مورد پيامبر گرامي اسلام در قرآن آمده که ايشان اسوه حسنه، براي بشريت هستند و لذا تمسک به سيره ايشان و جانشينانش روش حسن مي باشد.

در کتاب رياحين الشريعه در مورد سيره حضرت امام باقر عليه السلام آمده که هرگاه تب بر حضرت غلبه مي کرد، آب سرد بر خود مي ريخت، و با صداي بلند به طوري که هرکس در خانه بود، صداي آن حضرت را مي‌شنيد، مي فرمود: يا فاطمه بنت محمد صلي الله عليه و آله.

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • امید ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    1 0
    اگر اشتباه نکنم به زبان عربی عدد 75 سبعون الخمس و عدد 95 تسعون الخمس نوشته می شه که اگر به زبان کوفی برگردانیم به یک شکل خوانده می شود چون نقطه ندارد. شاید یکی از محل های اختلاف به این خاطر باشد.
  • رسول ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    عطر یاس باز در آسمان پیچید.به فدایت یا زهرا که تمام هستی منی.
  • عبدالرضا ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    1 0
    سلام با عرض تسلیت شیعیان هستند بر بانوی عالم ،غیــــــرتـــــی شیعیان با بغض بر خلیفه دارند ، عــزتی شیعه خوش طینت و سالم بود حرفش همین با مرید قّّــاتــل زهرا چگونه وحــــدتـــی
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    السلام علیک یا فاطمه الزهرا
  • محمد ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    1 0
    سلام. از مطلب زيبايتان بسيار متشكرم. شهادت حضرت زهرا سلام اله عليها تسليت باد
  • یدی ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    1 0
    مهم تر از همه اینها ایسنت که ما فاطمه ایی داریم سراسر نور سراسر عشق سراسر خدا
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 1
    تعجب این است که همه وقایعه فاطمه زهرا(س) را مداحان و وعاظ موبه مو تعریف میکنند و شاید کلمه ای ویا ثانیه ای جا نماند چطور روز شهادت بانو قاطمه الزهرا (س) مشخص نیست ؟!!! روز ازدواج و.... .
  • سینا ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    عاشورای فاطمه س ...
  • حیدر ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    دهه اول فاطمیه تا دهه دوم فاطمیه "بین الحرمین زمان"
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    نکته جالبی بود.ممنون
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    باریکلا باریک بینی جالبی بود
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    کل ایام روزگار فاطمیه هست . انشالله منتقمش عنقریب ظهور کند
  • محمد ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    1 0
    سلام. امیدجان اشتباه میکنی مشرق در زبان عربی از شما واردتره. من به عنوان یک دوست ازت میخوام هیچوقت در هیچ زمینه ای بدون مطالعه وارد نشی. اما در مورد این که ابن شهر آشوب ساروی رو اهل سنت دانسته بسیار متاسفم. ایشان از بزرکترین مفاخر شیعه و استان مازندران هستند. حتما میدونید که مازندرانی ها از ابتدا که مسلمان شدند شیعه بودند و سنی در آنها نبود. زیرا اسلام را از امامزاده های فراری از حکومت عباسی شناختند و با عشق و رغبت شیعه شدند. مازندران بدست مسلمانان اهل سنت هیچ کاه فتح نشد. بلکه به دست امامزاده ها که در مازندران فراوانند شیعه شد. مشرق جان ابن شهر آشوب از بزرگترین یا بزرگترین عالم شیعه در قرن ششم (یا پنجم) هست. لطفا توجه بفرمایید
  • عبدالرضا ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    نمایان شد ز خط آتش و دود / که جرم فاطمه حب علی بود پس از زهرا علی بی همزبان شد / اسیر امتی نامهربان شد .
  • albert ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    2 0
    لعنت خدا بر قاتل حضرت زهرا)ص(
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    آفرين مشرق
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    شب هاي قدر؛ ايام فاطميه ؛ نقش قبرهاي بي نشان؛ سوره قدر ؛ دفن و كفن شبانه ؛ قبر مخفي؛ چه شباهت رمزآلودي است شباهت قدر و فاطمه؛ قرآن و عترت.
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    روایتی از جناب سید بن طاووس است که تلاش نمود زمان دقیق شهادت را با مطالعه اسناد تاریخی کشف نماید.اماهمان زمان مادر این بزرگوار در عالم رویا حضرت صدیقه طاهره (س) را دید که ایشان را از این کار منع نموده و فرمودند که بگداری دو بار در سال برای من اقامه عزا شود. یا زهرا
  • نادر ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    لعنت به عدو که روح تقوا را کشت ایمان و کمال و عشق و معنا را کشت باز آ و بگیر انتقامی سنگین از آنکه ز راه ظلم زهرا را کشت.
  • احمد ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    با سلام اين نوشتار رو اون دسته از شيعياني بخونن كه هيچ احساس مسؤوليتي در قبال ايام فاطميه و احترام به اين ايام ندارند و در اين ايام مراسم عروسي و رقص و پايكوبي برگزار ميكنن. بايد ديد اگر از نزديكانشان مثلا مادرشان مي مرد تا يكسال اين مراسمات رو ميگرفتند؟
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    السلا م علیک یازهرا
  • رسول ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    به دنبال کدامین شب قدری جانا/که فاطمه خود عین قدر حق باشد.به فدایت خانم.باز دلم همان شد که باید باشد.
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    مریم از یک نسبت عیسی عزیز از سه نسبت حضرت زهرا عزیز نور چشم رحمت للعالمین آن امام اولین و آخرین
  • داود ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
    0 0
    متاب اي ماه بر کاشانه من که بايد تيره زين پس خانه من متاب اي مه که ماهم در دل شب رود بر خاک از کاشانه من
  • اصفهانیان ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    با سلام از مدیریت و دست اندرکاران سایت مشرق بابت این مقاله کمال تشکر رادارم. اجرتان با خانم فاطمه زهرا
  • بنده ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    اللهمَّ خُصَّ أنْتَ أوّلَ ظالم بِاللّعْنِ مِنِّي ، وَابْدَأْ بِهِ أوّلاً ، ثُمَّ الثَّانِي ، وَالثَّالِثَ وَالرَّابِع ، اللهُمَّ الْعَنْ يزِيَدَ خامِساً
  • مسعود ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    یا فاطمه زهرا
  • امیر ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    با اجازه امید خان این شیوه گفتن عدد در زبان عربی غلط می باشد در واقع شما همان هفتاد و پنج یا نودو پنج را کلمه به کلمه ترجمه کرده اید و این صحیح نیست و همان خمسه و سبعون یا خمسه و تسعون که در متن بالا آورده شده صحیح است
  • امیر ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    با عرض سلام وتسلیت ایام شهادت حضرت زهرا من واقعا از سایت مشرق تعجب می کنم که چرا علی رغم فتوای صریح رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام دیگر مبنی بر خود داری از عبارت های تفرقه افکن آن هم در سایت اینترنتی، این شعر عبد الرضا را منتشر کرده من با خیلی از اهل سنت هم کلام بوده ام و عمدتا ارادت زیاد به حضرت صدیقه و حضرت امام حسن و امام حسین دارند مگر وهابی ها و ناصبی ها؛ در هر حال خیلی از حقایق به نحوی که برای ما بیان می شود برای آنان بیان نمی شود و حتی مطالبی که در کتاب های علمای اهل سنت وجود دارد و گوشه ای از آن در این مقاله آورده شده مورد سانسور یا بی توجهی در محافل آنان قرار می گیرد؛ لذا وحدت با برادران اهل سنت استراتژی مستحکمی است که حضرت امام ره ترسیم نمود و امام خامنه ای به درستی و با صراحت دنبال می کند لطفا اگر تابع رهبر هستید به فتواهای ایشان در این خصوص و نیز به فتواهای دیگر مراجع مراجعه کنید. به عنوان یک خاطره از دوران اسارت باید عرض کنم یکی از برادران اهل سنت غرب کشور به نام آقای رحیمی در اردوگاه موصل 1 بخاطر ابراز ارادت به امام خمینی (اگر درست یادم باشد صلوات برای امام فرستاد) چنان مورد شکنجه بعثی ها قرار گرفت که تا چند روز بخاطر تاول زیر پا قادر به راه رفتن نبود. لطفا این شعر و مشابه آن را حذف فرمایید. با تشکر
  • مهدی ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    سلام ببخشید اگردهه سوم مرام بگیریم مشکلی پیش نمیاد
  • جواد ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    0 0
    خداقوت
  • عاشق زهرا ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    1 0
    من عاشق حضرت فاطمه هستم و همه سال فاطمیه دوم براشون مراسم میگیرم اما امسال وضع مالیم خوب نیست و از پس هزینه بر نمیام خیلی ناراحتم و همیشه گریه میکنم. خود حضرت زهرا میدونه که من دیوانه وار دوسش دارم . یا فاطمه یا کمکم کن که به لیاقت خودم این مراسم رو برگزار کنم یا قانعم کن.
  • حجت سليماني اصل ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    0 0
    سلام بر مدينه و روضه منورش سلام بر مدينه و فاطمه مطهرش سلام بر مادر و صورت كبوده اش سلام بر فاطمه و پهلوي شكسته اش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس