کد خبر 18978
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران جزئيات گفت‌وگوهاي ايران و گروه 1+5 را تشريح کرد.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سؤال که با رد بيانيه گروه 1+5 از سوي ايران، آيا نشست اواخر ژانويه در استانبول برگزار مي‌شود يا نه؟ گفت:

در پايان گفت‌وگوهاي ژنو 3 نتيجه اين شد که گفت‌وگوها براي همکاري، حول نقاط مشترک ادامه پيدا کند و اين جمع‌بندي بود که در جلسه خود خانم اشتون اعلام کرد.

وي افزود: خانم اشتون نظرات کشورهاي ديگر را هم خواست و آنها هم اين موضوع را تأييد کردند و طبيعتاً اين همان بحثي بود که در 2 روز نشست، ايران بر آن پافشاري و تأکيد داشت.

جليلي با بيان اينکه ادامه گفت‌وگوها براي همکاري حول نقاط مشترک جمع‌بندي بود که اشتون در جلسه ارائه کرد و در حقيقت همان نظر ايران بود که محقق شد، تصريح کرد: مادامي که آنها براين مبنا و به اين توافق پايبند باشند، مي‌توانند به ادامه اين گفت‌وگوها اميدوار باشند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان همچنين با اشاره به ديدار خود با نمايندگان هيئت‌هاي ديپلماتيک روسيه و چين در روز نخست مذاکرات فراگير در ژنو گفت: با نماينده کشور ديگري، ملاقات نداشتيم.

وي در ادامه درباره دستاوردهاي مذاکرات ژنو گفت: چند موضوع را به صراحت در مصاحبه خود در تهران قبل از سفر به ژنو تأکيد کرديم؛ اول اينکه گفت‌وگوها درباره حقوق ملت ايران نمي‌تواند باشد.

نکته دوم هم که در نامه به اشتون تصريح کرديم اين بود که ايران بحثي را که گروه 1+5 مطرح مي‌کند، تحت عنوان «گفت‌وگو در سايه فشار، راهبرد دو مسيره»، رد مي‌کند و آنها بايد به ما پاسخ دهند آيا مي‌خواهند اين راهبرد را ادامه دهند يا نه؟

جليلي افزود: تأکيد کرديم اگر گفت‌وگوها درسايه فشار باشد، ايران آن را گفت‌وگو نمي‌داند و فرهنگ و تمدن نيز اين نوع گفت‌وگو را نفي مي‌کند، مذاکره بايد مبتني بر منطق و استدلال باشد.

وي نکته سوم گفت‌وگوها را در اين خواند که بايد براي همکاري باشد، آن هم حول نقاط مشترک و تصريح کرد: بعد از دو روز گفت‌وگوها و تأکيد و استدلالات ايران، در پايان دو روز مذاکرات، جمع‌بندي که ارائه شد اين بود که در استانبول گفت‌وگو براي همکاري حول نقاط مشترک باشد.

جليلي گفت: ما به صراحت گفتيم که مذاکرات بايد براي همکاري باشد و آنها قبول کردند. اگر توافق پايان جلسه پايبند باشند، گفت‌وگوها موفق بوده است.

سرپرست هيئت مذاکره کننده ايران در ژنو همچنين در پاسخ به تغيير رفتار مذاکره کنندگان گفت: آنها با ديدگاه خود وارد مذاکره شدند اما ايران اعلام کرد که تداوم مذاکرات بايد طبق شروط ايران باشد، بنابراين با توجه به مباحثي که گفته شد آنها تغييري جدي داشته‌اند.

جليلي در پاسخ به اين سؤال که گروه 1+5 در مذاکرات به اهرم فشار اشاره‌اي داشت يا نه؟

اظهار داشت: چنين مسأله‌اي مطرح نشد و ايران هم تأکيد کرد، ادبيات و رويکرد گفت‌وگو اگر با فشار همراه باشد، اشتباه است و بايد از تعابيري چون «راهبرد دو مسيره» دور شد.

وي با تأکيد بر اينکه برخي از قدرت‌ها امروز دچار اشتباهات جدي هستند و در بسياري از تصميم‌گيري‌هاي خود اشتباه محاسباتي دارند، اظهار داشت: به عنوان مثال ما سال گذشته در ژنو (گفت‌وگوهاي ژنو 2) درنامه‌اي به آژانس براي رأکتور تهران براي مصارف دارويي سوخت 20 درصد درخواست کرديم و آنها گفتند ايران نمي‌تواند اين سوخت را توليد کند اما ديدند که ما توانستيم و توليد کرديم.

جليلي با بيان اينکه آنها در زمينه‌هاي مختلف اشتباه محاسباتي اينگونه دارند، افزود: در موضوع قطعنامه هم ديدگاه آنها اين نگاه بود که قطعنامه 1929مي‌تواند فشار جدي به ايران وارد کند، اما درعمل ديدند اينگونه نشد، بلکه خود دچار بحران‌هاي اقتصادي شديدي شدند که خودشان به آن معترف هستند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان خاطر نشان کرد: کساني که صحبت از قطعنامه مي‌کردند اکنون شاهد هستند جمهوري اسلامي ايران با يک پشتوانه قوي سياسي و اقتصادي، بزرگترين جراح اقتصادي خود را هم دردست اجرا دارد و اين علامت مهمي است که امروز جمهوري اسلامي ايران به لحاظ ظرفيت‌هاي ملي، منطقه‌اي و اقتصادي بيش از هميشه قوي و متکي به ظرفيت‌هاي خودش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس