به گفته مقامات نظامی آمریکا حسگرها، سامانه کنترل مأموریت و خط انتقال داده این هواپیما مهمتر از سامانه های هوافضایی آن هستند. از جمله این تجهیزات و حسگرها باید به رادار با فناوری تصویرسازی(SAR) و دوربین فوق پیشرفته آن اشاره کرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در حدود یازده ماه قبل، بمب خبری همه محافل رسانه ای دنیا چیزی نبود جز اعلام دستیابی نیروهای مسلح ایران به یک فروند پهپاد (پرنده هدایت پذیر از دور) شناسایی و جاسوسی آمریکایی با نام آر-کیو-170 یا سنتینل (دیده بان).

این هواپیما که از پایگاه خود در افغانستان به هوا برخواسته بود به گفته مقامات نظامی کشورمان در عمق حدود 200 کیلومتری و در منطقه طبس در پی مراقبت های الکترونیکی در دام واحدهای کمین جنگ الکترونیک افتاده و به طور تقریباً سالم به زمین نشانده شد.

پس از شوک جدید پهپادی ایران به آمریکا و شناسایی و هدف قرار دادن پهپاد پردیتور در آبهای خلیج فارس طی روزهای گذشته، اخیراً و پس از گذشت ماه ها تصاویر جدیدی از هواپیمای آر-کیو-170 آمریکا در یکی از نشریات آمریکایی منتشر شده که پرواز عادی آن را در پایگاه هوایی کریچ در نوادا نشان می دهد.

این عکس ها از یک جاده عمومی در نزدیکی این پایگاه گرفته شده که بیانگر راحت شدن دسترسی به نمونه هایی از هواپیماهای نظامی آمریکاست که پیش از این فعالیت های فوق محرمانه داشتند.


عکس گرفته شده توسط مردم عادی

این تصاویر به وضوح هواپیما را در تعدادی از زوایا نشان می دهد از جمله نمایی دقیقاً از زیر پهپاد که تا به حال از این زاویه دیده نشده بود. عکس ها زمانی از یک جاده عمومی گرفته شده که عملیات های عادی در پایگاه در جریان بوده و بررسی دقیق تصاویر نشان می دهد شماره سریال این هواپیما که بر روی درب محفظه ارابه فرود جلویی نوشته شده عدد 927 است.

گمان می رود این اتفاق، نشانه ای از دسترسی راحت به آر-کیو-170 و عملیات های آن باشد که تا کنون هرگز در محیط هایی که در دسترس عموم است دیده نشده بودند و اساساً در پایگاه مادر خود در تونوپاه در منطقه هوایی نلیس به طور محرمانه فعالیت می کرد.

نکته مهم و بدون اعتنا در رسانه های ایرانی این است که این نشریه که اغلب نویسندگان آن خلبانان نیروی هوایی آمریکا هستند و با سیاست های دفاعی آمریکا همخوانی کامل دارد، سال گذشته دقیقاً در زمان مفقود شدن این هواپیما و قبل از اعلام رسمی خبر توسط کشورمان، برای اولین بار عکسی از نمای نزدیک آن منتشر کرد که نشان دهنده جزئیات جدیدی از آن بود. این تقارن زمانی می تواند مرتبط با بدترین احتمال ممکن در آن زمان یعنی دستیابی ایران به آر-کیو-170 و برای کم کردن شوک های احتمالی ناشی از این قضیه در آینده نزدیک بوده باشد که کمتر از دو هفته بعد اتفاق افتاد.

هم اکنون نیز در سالگرد این واقعه، اشاره به مطالب پیرامون این هواپیما می تواند اقدامی در جهت کاهش بار روانی یادآوری این دستاورد بزرگ کشورمان باشد که با توجه به نوید سردار حاجی زاده برای اعلام خبرهای جدید درباره "جانور قندهار" اجرای چنین پروژه ای برای کاهش حساسیت ها توسط آمریکا اقدامی پیش دستانه به نظر می رسد.


دسترسی رسانه ها به جزئیات کامل پهپاد آر کیو 170

سنتینل توسط شرکت معروف لاکهید مارتین ساخته شده که سازنده برخی از محرمانه ترین و مهمترین پرنده های تاریخ هوانوری مانند یو-2، اس-آر-71 و اف-117 بوده است. این هواپیما را می توان وارث سرنوشت هواپیمای جاسوسی یو-2 دانست که یک فروند آن در خاک شوروی سابق سرنگون شد و با دستگیری خلبان آن مشکلات سیاسی فراوانی برای ایالات متحده به وجود آورد. اساساًهمین اتفاق یکی از دلایل واگذار شدن مأموریت جاسوسی و شناسایی در عمق خاک دشمن به پهپادها بود.

این هواپیما در سال های اول قرن 21 ساخته شده و گفته می شود از سال 2008 در افغانستان به کار گرفته شد. هر چند که اولین تصاویر از آن در سال 2007 در قندهار توسط افراد غیرنظامی افغانستان گرفته و منتشر شد اما تا دسامبر2009  آمریکا وجود آن را تأیید نمی کرد.

آر-کیو-170 بیشتر در مأموریت های مرتبط با سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) و توسط نیروهای آن و در مناطق افغانستان، پاکستان، ایران و کره شمالی بکارگرفته می شده و شاید بجز بر فراز ایران، همچنان در مناطق دیگر از آن استفاده می شود.

به گفته مقامات ناتو در افغانستان، کاربران این هواپیما هفته پیش از اعلام وجود آن در ایران، متوجه قطع ارتباط آن با مرکز کنترل شده بودند بنابراین به نظر می رسد هر دو طرف ماجرا پس از رخ دادن این واقعه چند روزی صبر کرده و به بررسی اوضاع پرداخته اند.


عکس منتشر شده توسط رسانه های آمریکایی

هر چند ابتدا دستیابی ایران به سنتینل توسط آمریکائی ها انکار می شد اما بالاترین دلیل در تأیید وجود آن در ایران، التماس اوباما رئیس جمهور این کشور مبنی بر پس دادن هواپیما به این کشور از سوی ایران است.

به گزارش مشرق، علاوه بر ویژگی های کلی این هواپیما که در زمینه های مختلفی در رده پیشرفته طبقه بندی می شود، زیرسامانه های جاسوسی و شناسایی آن نیز بسیار با اهمیت هستند به طوری که برخی کارشناسان خارجی، ویژگی های این اجزا را بسیار مهم تر از فناوری پنهانکاری (رادارگریزی) به کار رفته در آن می دانند.

به گفته مقامات نظامی آمریکا حسگرها، سامانه کنترل مأموریت و خط انتقال داده این هواپیما مهمتر از سامانه های هوافضایی آن هستند. از جمله این تجهیزات و حسگرها باید به رادار با فناوری تصویرسازی(SAR) و دوربین فوق پیشرفته آن اشاره کرد.

سامانه تصویربرداری این هواپیما که در زیر بدنه آن نصب شده شامل دوربین پیشرفته 80 مگاپیکسلی است که در جریان دستگیری و قتل بن لادن در پاکستان نیز به کمک مهاجمان آمد. این دوربین دوربرد و دقیق، قابلیت بالایی در ثبت حرکت اشیاء دارد و برای کاهش مقاومت هوا در سرعت های بالا در محفظه ای هرمی قرار گرفته که اضلاع آن را پوشش های شفاف تخت، شکل داده اند تا در ثبت تصویر کمترین خطایی ایجاد نشود.

رادار سار نیز در تمام شرایط جوی، زمین را مورد پویش(اسکن) قرار داده و تصویری با استفاده از داده های دریافتی از رادار تهیه می کند و به گفته وزیر دفاع کشورمان می تواند ردپای انسان در کویر را ثبت کند(شاید کنایه ای به رد پای نفرات پایگاه های زیرزمینی موشک که در رزمایش های کشورمان معرفی شده بودند!). امروزه این رادار توسط متخصصان کشورمان مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات آن در تکمیل پژوهش هایی که پیش از این نیز در رابطه با این نوع رادارهای کارآمد انجام شده بود نقش مؤثری داشته و خواهد داشت.

از سوی دیگر، با خارج شدن این پهپاد از طبقه بندی فوق محرمانه، تمام سرمایه گذاری های صدها میلیون دلاری امریکا برای ساخت این پرنده کاملا به هدر رفته و قطعا پرواز نسل های دیگر پرنده های رادارگریز با هزاران ترس و لرز انجام خواهد شد که ضربه ای بزرگ از نظر دفاعی و اقتضادی به صنایع دفاعی پر دبدبه آمریکا محسوب می شود.



در هر صورت دیده بان پیشرفته آمریکایی ها باحسگرهایی که فقط ایران و سازنده آن یعنی آمریکا از آن خبر دارند، سامانه های شنود مکالمات و ردگیری امواج مختلف، خطوط انتقال داده پیشرفته و آنتن های کوچک ارتباط ماهواره ای با کارایی بالا، با پیشرانه جتی که ده ها ساعت به طور مداوم و ایمن کار می کند و به عنوان یکی از محصولات پنهانکار که توسط اسکانک ورکس(شعبه طرح های محرمانه لاکهید مارتین) طراحی شده در اختیار و زیر ذره بین متخصصان دفاعی کشورمان قرار دارد و فناوری هایی از آن که در کشورمان وجود نداشته باعث کاهش هرچه سریع تر فاصله صنعت پهپادهای ایرانی با بهترین محصولات غربی خواهد شد.

با افزودن این نکته مهم به شکست های پهپادی آمریکا در مقابل ایران باید منتظر ماند و دید در سالگرد این اتفاق مهم جنگال، چه دستاوردی از این پرنده مهم و مدرن، منتشر خواهد شد تا دومینوی افتضاحات آمریکا در مقابل نیروهای مسلح ایران را تکمیل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 155
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 1369 ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 1
    محافظت از حریم هوایی ایران بسیار مهم وسرنوشت ساز خواهد بود به خصوص در زمینه شناسایی تجهیزات هسته ای .پدافندی واز همه مهمتر برگ برنده ی ایران یعنی سیلوهای مخفی موشکهای بالستیک سپاه وهمین جاست که اهمیت جنگ پهبادها مشخص میشود.
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    فقط ای کاش یه روزی بگن که چطور اینو گرفتیم؟ و بتونیم ازش به نحو احسن استفاده کنیم قصد خود زنی ندارم ، اما ما سالهاست که F-14 داریم اما آیا تونستیم یه چیزی شبیه حتی F-4 بسازیم؟
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    اگر دست من بود یک از ناوهای هواپیما بر امریکا از توی خلیج فارس رو کش می رفتم که حسابی حالشون گرفته بشه و دستشون خالی بشه
  • RHF ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    به گفته سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، به علت رعایت مراتب حفاظتی این دستاورد بزرگ نمی توان زیاد به جزئیات آن پرداخت و تنها از طریق برهان خلف است که می توان توانایی ایران در این شکار بزرگ را ثابت کرد، قابل فهم ترین ادله برای تایید توانایی ایران در نفوذ و کنترل این پهپاد، سلامت حداکثری آن است چرا که اگر این هواپیما مورد اصابت قرار می​گرفت (که بواسطه ارتفاع بالای آن تنها می بایست با موشک‌های زمین به هوا زده می شد) و نیز به دلیل وزن زیاد آن (بیش از 3 تن) به طور کامل از بین می​رفت.
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 1
    ما آمریکا را زیر پا می گذاریم.
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    2 0
    عجب افتخاریه برای کشورمون بعد از یک سال هنوز بهش افتخار می کنیم ببینیم بازم پهبادجدید چی ساخته آمریکا یکی دیگه بلند کنیم خیلی حال میده
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 1
    پس کره شمالی خیلی لز ما جلوتره اما از گرسنگی می میرند. ما که نیازی به صاح نداریم مکتب ما جدال خونبا شمشیر است
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 5
    پول ملتو خرج این .... نکنید خود فلان فلان شده تون میدونید تو ساعت اول حمله ...... به هیکل خودتون و اسباب بازی هاتون
  • دوست ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    باسلام ببخشيداين حرف من ربطي اين خبرندارد.قراربودمستندلبه پرتگاه قسمت دوم را هم بگذاريد پس چه شد؟تازه قسمت اول راهم كامل نكرديد
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    بی صبرانه منتظر اعلام دستاوردهای غرور انگیز سپاه در این زمینه ام
  • محمد ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    اقا خواهشا اون مقایسه در مورد قادر ومرصاد و هاگ رو هم بزارید
  • روح ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    3 0
    گمشو بدبخت ترسو تو از هیاهو های رسانه ای اینا ترسیدی اگه قران میخوندی و اعتقاد داشتی میدونستی که با ایمان چی میشه کرد فراموش کردی که صاحب این دنیا خداست فرستنده قران
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    2 0
    مرگ بر منافق
  • A-Riot | Yaser ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    che jaleb . bayad dar salem budane aghlet shak kard . ba in hesab hich keshvari nabayd dar hozeye defai pul kharj kone . boro faghat ye niga be budjeye nezamie amrica bendaz bad bia harf bezan aghaye pul lazem
  • parvaz ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    اره ساختيم جنگنده بمب افكن شفق..
  • محمد ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 1
    اي كاش يك كم در دنياي واقعيت ها سير مي كرديم و توهم نمي زديم
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 1
    جالبه. یا خودتون می زنید به اون راه یا واقعا... می دونید که حتی یک ترانزیستور ساده تو این کشور تولید نمی شه، چه برسه به سنسور و ترانزیستور های توان بالای فرکانس بالا و آی سی ها و .... فرقی نداره ما بدونیم یا ندونیم اونها چی دارند هیچوقت نمی تونیم بسازیم مگر قطعاتش وارد کنیم، همین الآن هم تمام قطعات الکترونیک وارد کشور می شوند. ما فقط مدار طراحی می کنیم.
  • جلال ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    سعی کن هیچ وقت فرمانده نشی!
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 3
    خوش باش مشرق عزیز، خیلی چیزها هست که ازش خبر نداری و در حد توان فهمت هم نیست یا هست و می خوای یه سری حقایق منتشر نکنی. وقتی حتی یک قطعه ساده الکترونیک تولید نمی شه، می خوای سنسور تولید کنید مثلا ؟!!! همین رادارهای این رزمایش حتی برخی آنتنها وارد شده، و بدون استثنا تمام طبقه خروجی RF هم قطعاتش از خارج وارد شده. طبقه پردازش هم که نیاز به ذکر نیست که اونها هم پردازنده های وارداتی هستند. منتشر نکن ولی یه کم به خودت بیا مشرق، دروغ (نگفتن حقیقت) تا کی ؟!
  • جلال ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    از عمل کار بر آید... با شعار بهانه دست دشمن نده یک نگاهی به غزه بینداز ... آتش و خون...
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    واقعا به توضیح نیاز داره چون همه اینها شبیه هم هستند اگه تفاوت داره خوب بگن اگر نه چرا ملتو سرکار میزارن تازه شلمچه هم یادت رفت بگی که مثل همون هاگه
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    عکس اول و دوم مال یک پهباد هست یا نه ؟ چون تو عکس اول جلوی پهباد یک قسمت سیاهرنگ هست ولی در عکس دوم 2 قسمت سیاهرنگ هست.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    ترسو
  • شناس ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 1
    مرگ بر كساني كه همه را منافق مي انگارند
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 1
    من موندم اگه واقعا مهندسي معكوس كردن اينقدر راحته.چرا اقايون ماشينهاي بنز و بي ام دبليو رو مهندسي معكوس نميكنن تا ما از شر پرايد خلاص بشيم.بابا اخه چرا اينقدر ساده انديشين شماها.مگه هر چيزي كه شما بهت بدن به معني اينه كه ميتوني بسازيش؟؟
  • یدی ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    امشب بیا بریم یه ناوی کش بریم
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    من نه بسیجیم نه هیچ ارتباطی با دولت دارم اتفاقا از طبقه جوونایی هستم که بعضی از دولتیا بهشون میگن سوسول.اما واقعا از اقتدار نظامی ایران لذت میبرم و همیشه همت بسیجیهای (واقعی) و دانشمندای ایرانیرو ستایش میکنم. دمتون گرم علی یارتون
  • یدی ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    تو از دسته همون ادمای ادعا دار ملی پرستی هستی که ساعات اولیه جنگ فرار کردید به دامن عامو سام ومام وطن را رها کردید وبعدش نشستیدنسخه نجات برای ملت پیچیدن. لطفا با تمام ادب خفه شو که دست رییس شما عامو سام رو شده چه برسه به توی مزدور منافق
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 1
    دوربین 80 مگاپیکسل داره ولی شما باید در آرزوی ساخت سنسور دوربین باشید، فعلا که حتی تک پیکسل بزرگ هم تو آزمایشگاه ها به زور داره ساخته می شه...
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    خیلی موافقم که پول ملت را خرج امثال ادمهای مزخرف و واداده ایی مثل تو بکنند و از این کشور با اردنگی بندازنشون بیرون نقش شما ستون پنجمی ها از دشمن در زمان بحران بدتر وخطرناک تره
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    در رزمایش اخیر یک لحظه در تصاویر برای نخستین بار از به پرواز در اومدن یک پهباد مثلثی شکل بزرگ وابی رنگ تصویر بخش شد ؟چی بود این ؟
  • مسعود اهواز ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    بدبخت ترسو
  • ناشناس نیستم ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    ..... تو دهنت
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    کور شود هر آنکه نتواند دید.
  • ناشناس ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    اقا یک خواهشی از مسول قسمت دفاع و امنیت سایت دارم که خواهشا این یکیو رسیدگی کنید.یک فیلمی در مورد ازمایش موشکی روسیه که به سبک سپاه انجام شده بود گذاشته بودید که تو این فیلم جز موشکهای تک لانچری یک سری موشک هم از یک موشک انداز مشابه فجر5 پرتاب میشد که بزرگتر از فجر5 بود .اگه شد اسم و مشخصات اون سیستم رو اعلام کنید.چند تا ازش عکس بزارید.ممنون میشم رسیدگی کنید
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 1
    البته تقریبا اونو پوشونده بودن و فقط بخشی از آن مشخص بود، این نشون میده سلامت پهپاد حتمی نیست، شاید زیرش آسیب دیده بود در اثر سقوط؛ در ضمن اگر ایران تونست اینو رو زمین بیاره چرا ذر مورد پهپادی که چند روز پیش به حریم آسمان کشورمون اومد این کار رو نکرد و بهش حمله کرد، به نظرم اون پهپاد به دلیل نقص یا هر چیز دیگری سقوط کرده بود و لی منهدم نشده بود.
  • حبیب الله خاکساری ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    من خودم مهندس هوافضا هستم ایران تو زمینه هواپیما هیچی بودجه نمیگذاره.برای همین هم نمی تونه یک جنگنده درست درمون بسازه و هی داره هواپیماهاش را چسب وصله می کنه امیوارم بتونه از این هواپیما و دانش بسیار بالایی که در ان است به خوبی استفاده کنه
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    البته اینیکه گفتین فکر نمیکنم کاملا سوال منطقی باشه چون حوزه های مختلف مختلفن
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    چه جالب ! این نشون میده که نوچه های امریکا و صهیونیستم مشزق خونن راستی فارسیم بلدن حرام زاده ها !
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    ای کاش همه چیز با شعار درست می شد، پای عمل که میرسه تمام اونایی که بیش از همه شعار میدن زودتر کم میارن و بیش از بقیه جذب مادیات میشن.
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    پس چرا اربابات حملشونو سي وچهارساله كه طول دادند؟چرا دست روي دست گذاشتند؟ چرا اينقدر بدبخت شدند كه يه ابلهي مثل تو شده وكيل مدافعشون؟آخه بيچاره اونا هنوز نتونستند از پس عقب مونده هاي تروريستي مثل القاعده كه خودشون درستش كردند بربياند اونوقت بياند خودشونو با ايران درگير كنند؟
  • سورنا ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    دوست عزیز دقت کردی تو عکس دوم یه تار مو هم روی بال سمت چپش که توی تصویر دیده نمیشه افتاده؟! یعنی تار موی کی میتونه باشه؟! باهوش، چیزی در مورد سایه و نور توی علوم دوم دبستانت خوندی؟! الهم اشفع کل ... آمین یاحق
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    آره، تو راست میگی
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    شفق که انگشت کوچیکه f-4 نمیشه تازه موتور روسی روشه نه موتور ایرانی امیدوارم یه هواپیما 100% ایرانی بسازند
  • حجت ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    دوست ناشناخته اولی، اگه چیزی نداشتیم تا حالا F14 هامون پوسیده بود چه رسد به F4‌ هامون. ممکنه نتونیم فعلا بسازیم اما اونی هم که داریم حتما یه تغییراتی توش داده شده که می پره. اما خدمت دوست دوم که فعلا طرح شفق خوابیده و انجام نمی شه چون هیچ نشانه ای از فعالیت تمام شده (نه در حال اجرا) به چشم نمی خوره.
  • حجت ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    مگه گداییم جنس بنجل جمع کنیم، خودمون بهترشو می سازیم (اگه بخواهیم).
  • حجت ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    اگه ساعت اول حمله قرار بود خبری بشه. 30 سال پیش به ساعت آخر حمله رسیده بودیم.
  • حجت ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    احتمالا به خاطر نمای تصویره. (همون خطای چشم)
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    جو گرفتته ها
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    کره شمالی اصلا پهپاد نداره..از هر نظر هم از ایران و امریکا عقب تره..
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    حیف 1 دلار خرج تو نکبت کنن
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    حیف 1 ریال خرج تو منافق غیر ایرانی
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    صدام هم اول جنگش همین حرفو زد، که سه روزه میاد تهران، اما ۸ سال دوید و هیچ غلطی هم نتونس بکنه تازه به حمایت ۴۳ کشور غربی و شرقی. الآن که با ۳۰ سال پیش خیلی فرق کرده. فکر حمله که به سرشون بزنه چیزی ازشون باقی نخواهیم گذاشت
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    به نظرم خطاب به مقامات آمریکایی نوشته
  • شیعه ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    مگر مکتب ما دیوانه است که ابتدائا راه خون بر شمشیر را پیشنهاد کند این پیروزی خون بر شمشیر مرحله آخر است. مراحل اول و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه است.
  • شیعه ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    ما اف 14 رو به جایی رسوندیم که خود آمریکایی‌ها هم جرات رویارویی با اونو ندارند اگر چه خودشون پیشرفته تر از اونو ساختن.
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    معلومه به هیکل کی ... که تو روز دوم حمله اسرائیل به غزه فسقلی صهیونیست‌ها به غلط کردن افتادن. چشماتونو وا کنین بی بینین که آمریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه
  • محب ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    کی گفته ما هواپیمایی به نام شفق ساختیم کدوم مرجع معتبر اعلام کرده چرا شایع پراکنی می کنید ؟
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    اولین گلوله بخوره بغل دستت زمینو زمانو گاز میگیری که وزارت دفاع گس داره چه کار میکنه ؟؟؟امنیتی که همین الان تو کشور حاکمه از همین پولهاست
  • حبیب ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    آره منم منتظرم!!!!!
  • روح اله ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    بله!
  • روح اله ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    بی ادب
  • روح اله ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    میگم جای دیگه ای نبود درخواستت رو بنویسی کوچولو!!!
  • روح الله ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    عزیزم ، خرگوش نیست که ! ناوه!
  • روح الله ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    ببین اگه ویزا می خوای، من آشنا دارم؛ برات می گیرم زود تر برو. ما به آدمایی مثل تو ، تو این مملکت نیاز نداریم.
  • علیرضا ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    مرگ بر منافق و شکم پرستو بی دین
  • علی ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    نه اقا در بخش نظامی تولید میشه اما بدلیل هزینه های بالا و به صرفه نبودن تجاری نمیشود! نه تنها ترانزیستور بلکه انواع IC های پردازش سیگنال با فرکانس بالا و IC های مدارات مخابراتی!
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    در کنار پیشرفتها ی نظامی باید درخصوص لوازمی که عموم از آن استفاده میکنند نیز پیشرفت داشته باشیم تا ادعای ساخت انواع جنگ افزار برای مردم قابل باور باشد .وقتی نتوانیم یک خودرو ی مناسب طراحی کنیم چطور باور کنیم موشک ی با برد 2000ساخته ایم (تبلیغات و بزرگنمائی را مردم لمس و باور نمیکنند )
  • ابراهیم ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    پس صاعقه چیه؟
  • ابراهیم ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    ناو نگو بگو لگن
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    خود نویسنده فهمیده که چی نوشته؟ یک سری جملات مغشوش و تصاویر قدیمی که به اسم تحلیل به خورد ملت دادید. بابا شما با این تحلیل‌ها آبروی اون مردان از خود گذشته‌ای که این کار بزرگ را انجام دادند می‌برید!
  • فرشید ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 0
    نظرتو ببر به بابات بگو تا با این شازده ای به این باهوشی که بزرگ کرده ذوق زده بشه. در ضمن محض اطلاع جنابعالی:توی سیستمهای امنیتی این پرنده پیش بینی نقص و اشتباه فنی شده بود و اون اینه که در هر لحظه ای از ماموریت که هر گونه اشکالی که منجر به از کنترل خارج شدن پهپاد بشه به وجود بیاد به طور اتوماتیک منفجر میشه تا دست دشمن نیفته.بنبراین نقص فنی در کار نبوده بلکه هوش و ذکاوت ایرانی اونو سالم نشونده زمین
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    خفه شو آشغال کثیف فلان فلان شده هم خود نفهم بی همه چیزت هستی کثافت
  • حجت ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    اگر بخواهیم می توانیم نه جو گرفته ایم نه چیز دیگر. آمریکا هم از همان اول ناو هواپیمابر نداشت.
  • حجت ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    یه جاهایی نمی تونیم یه جاهایی هم نمی خوایم بتونیم. این جزو دسته دومه.
  • حجت ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    جناب ناشناس هواپیمای برادران رایت هم بال داشت، F22‌هم بال داره. پس شبیه همند؟
  • حجت ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    اگه غزه دو روز آتش و خون بوده تو غرب و جنوب 8 سال آتش و خون بوده. فرزندان ستارخان ها و باقرخان ها و میرزا کوچک خان ها و رئیسعلی ها و دادشاه ها رو از چی می ترسونید.
  • حجت ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    فکر می کنین خدا پشتیبان آمریکا بوده؟
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    آقا با خانم ناشناس! چندبار به "سنسور" گیر میدی آخه؟! خب به بار کامنت گذاشتی فهمیدیم دیگه، این بار چهارمه که به نساختن سنسور گیر میدی!! حداقل یه خورده فکر کن ببین چیز دیگه ای نیست که بهش گیر بدی؟!
  • میثم ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    این بحث وجدلها دردی دوا نمی کند . هنر آن است که به داشته های خود افتخار کنیم . دوستان یک مروری بر گذشته ایران داشته باشند و وضع ایران قبل از انقلاب را با الان مقایسه کنند . زمانی که همه مسائل فنی وسری دست مستشاران امریکایی بود با الان که همه این کار ها در دست نیروهای خودی است . آنوقت به عظمت کار های انجام گرفته پی خواهند برد .
  • 1369 ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    ایران استراتژی جنگش با امریکا فرق داره چون امریکا مهاجمه ومه فعلا مدافع واگر ما دنباله رو امریکا وسبک جنگی اونا بشیم خیلی از اونا عقب تریم ایران شیوه جنگ خودشو داره.
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 5
    اونهایی منفی دادید اول یه کم تحقیق کنید ! قطعات ساده هم وارداتی هست، چه برسه قطعات نظامی. کسانی که دانشجو هستند و یا کار می کنند می دونند، یه خورده تحقیق کنید. چیز عجیبی نیست که توانایی تولید نیمه هادی نداریم، خیلی از کشورها ندارند، و چیزی هم نیست که بخوای مخفیش کنی، در سطح آزمایشگاهی در صاایران و دانشگاه تهران هست ولی در حد تکنولوژی 20 سال پیش ! و اونم نه تولید انبوه.
  • باقر ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    مشکل صنایع هوایی ما اینه که کسی رو مثل شهید تهرانی مقدم نداره و اساتید پر مدعا و تو خالی زیاد داره که هی میگن نمیشه نمیشه .... وقتی هم بهشون میگی میشه میگن هنور بچه ای داغی نمی فهمی
  • رسول ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    2 0
    عزیزان من هیچ کشوری تسلیحاتشو و برخی دانشی که به دفاع مربوطه رو نمیکنه.مگه دیوانه هست که شناساییش کنن بعد نقطه ضعفشو بشناسن شماها فقط دارین آمریکارو سر کار میزارین که در نوع خودش بینظیره.چیزهایی هست که نه تو رزمایش میاد نفراتی هست که فقط گمنامن.به موقش ظهور میکنن.بابام جان یه بچه دبستان مواظبه که بقیه داخل کیفشو نبینن تا نفهمن چی توشه چه برسه به دفاع از کیانمون.ولی خوبه زهر چش میگیرین از دشمنا.باحاتون کلی حال میکنم هموطنای نازنینم.برخی هم که مخالفن بعدن به اشتباشون پی میبرن که این سالها چه اتفاقاتی افتاده به حول و قوه الهی.درود بر همتون.ودرود بر آنهایی که آمریکاییها تو خوابم تصورشو نمیکنن.حالا دیگه باید به محرم بپردازیم تا عاشورا ملکه ذهنمون شه.یا حسین مظلوم.
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    آفتاب: ناو هواپیمابر "اینترپرایز" آمریکا، با عبور از کانال سوئز به سمت خلیج فارس در حرکت است.  ناوهواپیمابر "اینترپرایز" بزرگترین ناو هواپیمابر جهان که با سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند از دریای مدیترانه وارد دریای سرخ شد تا با عبور از اقیانوس هند، دریای عمان و تنگه هرمز، در خلیج فارس مستقر شود.  این ناوهواپیما بر به وزن 85 هزار تن به همراه شناورهای نظامی همراه اش در میان تدابیر شدید امنیتی روز چهارشنبه از کانال سوئز عبور کردند.  در هنگام عبور این ناو هواپیمابر و شناورهای همراه، راه‌های منتهی و موازی با کانال سوئز بسته شده و 5 شناور جنگی و یک زیردریایی اتمی نیز "اینترپرایز" را همراهی می کنند. همچنین عبور این ناو هواپیمابر از کانال سوئز حدود 12 ساعت طول کشید.  اینترپرایز نخستین ناوهواپیمابر جهان است که با سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند. طول این شناور 342 متر است و درسال 1952 با هزینه 451 میلیون دلار ساخته شد. 5828 نفر نیز در این شناور جنگی مستقر هستند.  به گزارش فارس به نقل از روزنامه الیوم السابع، این آخرین ماموریت اینترپرایز است و این ناوهواپیمابر بعد از 50 سال فعالیت، بازنشسته می‌شود.  اینترپرایز در بسیاری از جنگ‌ها از جمله جنگ آمریکا علیه عراق در سال‌های 1991 و 2003 مشارکت داشت. کد مطلب : 151058
  • ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    خیر، توجه کنید که سردار ارتفاع دقیق اون رو گفت. که این نشون میده ارابه های فرود سالم بودند.
  • حسین ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    خاک تو سر ...
  • شیطان ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    جناب ناسناس25/8بازم تو ماموریت گرفتی از اربابت تابا افکار منافقانت با الفاز بازی کنی ؟
  • از ناراحتی بمیر ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    ای ناسناس امریکائی گرسبر کنی دیگر نمی توانی تکان بخوری برای همین با ایادیت به دستو پا افتادی. تو خودت می دانی که ایرانی اجازه حتی تعویض باطری های الکترونیکی هو پیما را هم نداشت و بدست مستشاران انجام میشد تعمیرات کلی به کشورت فرستاد می شد . حالا ساخت قطعاط تعمیرات کلی که تو از آن وحشت داری و بدستوپاافتادی .
  • پدر بزرگ ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    توسعی کن مشقت را بنویسی و شیطان نباشی تا ببرمت مغازه اسباب بازی فروشی هواپیمابر برات بگیرم .
  • صالح ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    ای دیوانه خود فروش ناسناس از افکار پلیدت نشان میده که جزو خوارج هستی .
  • آزاده ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    بدبخت ناشناس زیر پا رفتی تاریخ را مرور کن طی 30 سال می بینی چه اتفاقی افتاده .
  • الماس ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    بازم تو بی خرد
  • وطن دوست ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    ناسناس رو بندتو کنارزدی بلخر اربابت می فهمه که فایدهای نداره نان مفدداره بتو وامسال تو میده آنوقت از گرسنگی می میری.
  • ذره بین ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    ناشناس بازم تو تا کورشود هرانکه نتواند دید
  • حمید ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    ناسناس از ناراحتی بترک
  • رزم جو ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    ناشناس ما می دونیم اونا چی دارن طلب خونریزی و جنگ افروزی . و ما جلوی اینا ایستاده ایم اینکار تن اربابت را می لرزانه .
  • نادر ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    عجب ای ناسناس نقابت را برداشتی و پرچم گذاشتی حالا بمیر از پیشرفتهای میهن اسلامی تو فکر می کردی ایران کشور سعودی هست که تا مستشار ازش خارج بشه گرسنه می مانند . خوکفائی و پیشرفت را دیدی بدستو پاافتادی.
  • دانیال ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    این نشون می دهد کور تشریف دارید
  • کارگر ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    اگرتو دقکنی ما انجام می دهیم.
  • پرفوسورحقیقی پور از ناسا ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    بدبخت مزدور اگر ما بگفته تو دنبال تکنولوژی هستیم ؟ توبدنبال ایرانی هائی هستی که می توانند ناسا را بگردانند برو فکر خودت باش.
  • دانا ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    چی نفهمیدی چیه خیلی چیزا نمی دانی از پیشرفتهای ما ای امریکائی خبیس.
  • دانا ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    ای جاسوس ......خودتی
  • آزاده ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    این ناشناسه خیلی ناراحته که ایران از دستش در رفته و خود کفا شده به امید پیروزی دانشمندان ایرانی .
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    اشتباه فهمیدی، این پهپاد سنسور 80 مگاپیکسلی نداره. تعداد زیادی دوربین داره که با پردازش آرایه‌ای خروجی 80 مگاپیکسلی می‌ده و این روش دقیقاً خوراک ایرانی‌هاست که بهترش رو تولید کنن و با موازی کردن تعداد بیشتری دوربین به 100 مگاپیکسل و بیشتر برسند. وقتی سواد نداری، نظر نده.
  • رسول ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    یعنی 5828 عدد تابوت سفارش بدیم نجارامون بسازن به همین تعداد هم به هاکوپیان بگیم کت و شلوار مشکی با کراوات قرمز آماده کنن.اینا مرده هاشونو با این لباس دفن میکنن.یه ده بیستا هم اضافه میگیم شاید آمارت درست نباشه.یه آمار از زیر دریایی هم بدی دمت گرم سفارشارو بدیم.دمت گرم وطن فروشه نازنینه خودفروش.
  • مهدی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    همون تو یکی تو واقعیت سیر می کنی برای همه ملت کافیه .
  • مهدی ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    تو بخش نظامی اینها که سحله خیلی چیزها که تو نمی تونی تصورش رو بکنب طراحی و ساخته میشه . تولید انبوهش برای روز مباداست چون خیلی هاشو با قیمت پایین به راحتی میشه وارد کرد. دلیل نمیشه چون تکنولوژیشو داریم حتی اگر توجیه مالی نداشته باشه تولیدش کنیم .
  • مهدی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    تو از کجا می دونی که ما نمی تونیم ؟ کله پوک های امثال تو صد در صد جز مفت خوری و اراجیف گویی کار دیگه ای بلد نیشتن . تولید نکردن دلیل بر عدم توانایی نیست . وقتی یه چیزی رو با نصف قیمت تولید می تونن به راحتی وارد کنن برای چی باید زحمت تولید با قیمت بالا رو متحمل بشن (از پول بیت المال) ؟!! هر وقت نشد وارد کنیم تولید می کنیم ... تکنولوژیش هست و صد البته که تحقیقات برای تکنولوژی های بومی و ناشناخته ادامه داره .
  • مهدی ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    ابدا این طور نیست ، اما اگر به فرض محال حق با تو باشه ، تو که باید خوشحال باشی !
  • مهدی ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    پشت کدوم کوه زندگی میکنی ؟
  • مهدی ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    چه بهتر ، یه سیبل جذاب برای موشکهای ایرانی .
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 1
    جناب فرشید تو ادب یاد بگیر پدر من از هوش پسرش خبر داره، در ضمن اگه طاقت شنیدن نظر دیگران رو نداری نخونش، دیگه اینجوری داغ کردن نداره که
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 1
    ای صالح بد بخت دیوانه و جاسوس خودت و همفکرات هستید که حتی یک احتمال هم نمی دید که حرف من درست باشه، پس واسه چی پوشونده بودنش؟ لابد برای حجاب بود، شما میخوای قبول نکن، اما حق نداری به هر کسی که نظری مخالف داره و کمی به توهمات امثال تو شک میکنه بگی جاسوس، اتفاقا خوش باوری محض از جاسوسی بدتره، جنگ فتحعلی شاه قاجار با روسیه از روی همین خوش باوریها بود که روسی ها اومدن و تبریز را اشغال کردند، شماها عقلتون نمی رسه که گاهی شک تردید ایجاد کردن در برابر یک توهم مایه ی نجات میشه، امثال شما دوست دارند هر چه می بافند براشون دست بزنند وصلوات بفرستند.
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    آزاده خانم لطفا کمی با آرامش و سعه ی حرف با دیگران حرف بزن، لطفا از بدبخت و دیوانه و جاسوس خطاب کردن دیگران پهیز کنید، اگر دین و انسانیت دارید.
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 1
    هیچ میدونید تولید اتومبیل تو همین چند ماه 56 درصد کاهش داشته و دلیلش چیه؟ واسه این که قطعات بهمون ندادن، صدای خودروی داخلی خودروی داخلی گوش فلک و چشم خودمونو کور کرده بود و نمیدونستیم هیچی ملی نشده، حالا پراید لگن شده 13 ملیون، شماها بازم هی توهم بزنید که می تونیم، اون رئیستون که می گفت ما می تونیم این شدنی است فقط یک چیز را توانست و شدنی کرد، نابودی پول و اقتصاد و تولید و کشاورزی و اعتماد مردم.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    حالا مثلا جناب عالی سوسول هستی ما باید حرفتو باور کنیم؟
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    دانا جان اون خبیث هستش نه خبیس، همه چیزو همینجوری میدونی و دیگران رو به نفهمی متهم می کنی؟
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    اون روزی که ایرا ناو امریکایی رو در خلیج فارس غرق کرد.. هنوز به دنیا نیومده بودی.............
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    بعضی ها برای ایران و اسلام خون دادند..بعضی ها هم هیچ........
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    اون روزی که تو هنوز به دنیا نیومده بودی در ایران نترانزیستور های 8 میلی ساخته می شد.. حالا هم بسیار بهتر ساخته میشه..ولی با تحریکات امثال شما منافق ها ما لو نمی دهیم... جیگر!.....
  • دکترای مخابرات از امریکا ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    گلم...قطعات نیمه هادی فرکانس بالا و سنسورهای نانومتری مهم نیست وارد بشه یا نشه چون در تمام دنیا چند شرکت بیشتر نیستند که می سازند و در امریکا روسیه چین و ایران قطعات یکی هستند...... روسیه و چین ژاپن کره جنوبی هند و..هم همین ها رو استفاده می کنند البته ایران بیکار هم نیست!.....
  • نصیر ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    2 0
    هشدار!! دوستان به هیچ عنوان درباره ی پیشرفت های الکترونیک و راداری ایران اگر چیزی می دونید حرفی نزنید اسرائیل و امریکا بعد از قضیه ی اخطار به جنگنده های امریکایی در آسمال عراق افغانستان و خلیج فارس قفل راداری روی F-18 و نشستن RQ-170 و پهپاد ایوب حزب الله و موشک فجر5.........به شدت دنبال شناسایی پیشرفت های ایران در میکرو الکترونیک و حسگرها ....با تحریک احساسی ما ایرانی ها هستند تعدادی هم با عنوان های ساختگی برای تحریک احساسی و عصبی شدن و لو دادن اطلاعات در فروم های نظامی روانه کرده اند.. اصلا اصلا اصلا هیچ اطلاعاتی ندید.....
  • نصیر ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    2 0
    فقط اینو بگم که جهش میکرو الکترونیک ایران بخاطر نابغه ای به نام شهید رضایی نژاد بود که تا روز آخر اسرائیلیها از دانشگاهی در فرانسه به او زنگ می زدند که ما به تخصص شما احتیاج داریم برای خارج کردنش از ایران ......... شهید رضایی نژاد مرداد پارسال توسط اسرائیل ترور شد...
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 2
    دوستی که می گه صرفه اقتصادی نداره، در بخش نظامی تولید می شه، اصلا اینطور نیست. تا حالا هیچکس نگفته ما می تونیم تولید کنیم و چیزی هم نیست که بخوای مخفی کنی. هزینه چند ده میلیارد دلاری طی چند سال باید هزینه کنی تا برسی به تکنولوژی روز که اونم تازه باید کمک بگیری از خارجی ها. خود روسیه Fab های تکنولوژی روز نداره و به کمک IBM تازگی رفته رو 65nm به صورت آزمایشگاهی. Fab های چین تکنولوژی بالاتری دارند. ما تمام قطعات می خریم چون تکنولوژی ساخت نیمه هادی نداریم. علی جان پردازنده هایی که ساخته می شه با استفاده از FPGA هاست، که خود FPGA وارداتی هست. درسته کار خیلی مهمی هست طراحی ولی ساخت خود FPGA فعلا اصلا امکانش وجود نداره.
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 4
    فرقی نمی کنه 80 مگاپیکسل یا 1 مگاپیکسل، ما حتی تک پیکسل هم نمی تونیم بسازیم.
  • سعید ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    لطفا یکی در مورد ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه «پهپاد آمریکاییMQ_1Bبه مرزهای ایران به راحتی تجاوز میکنه وحتی از سایت نظامی پارچین عکس میگیره »توضیح بده
  • حجت ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    جناب اینایی که دوستان می گند خیلی هاش تو سایتای خودشون هست.
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    آفتاب از کدوم طرف در اومده
  • علیرضا ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    یه چیز جالب و موثق در مورد جانور قندهار: قطر بدنه ی این پهپاد حدود 40 سانتی متر بوده وقتی برش داده شده. امریکا برای کامل رادارگریز کردن این پهپاد بدنه رو به صورت لایه لایه قرار داده.و هرلایه برای یک باند فرکانسی. یعنی از اصول ساده ی علمی استفاده کرده برای رادارگریزی. البته منکر موتور یونی و اصول الکتروگراویتی به کاربرده شده اش نمیشم ولی فقط میخوام به این نکته توجه کنید که امریکاییها سالهاست صنایع نظامی ما رو سرکار گذاشتن با ساخت یک رنگ رادارگریز که به بدنه ی هواپیماها بزنیم بعد رادارگریز بشه بعد خودش برای رادارگریزی پیشرفته ترین پهپادش از اصول ساده ی علمی استفاده کرده. البته امریکا سابقه ی این طوری سرکارگذاشتن علمی رو زیاد داره مثل پروژه ی جنگ ستارگان که قرار به سرکارگذاشتن شوروی بوده.باید یکم بیشتر دقت کننن
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    1 0
    خیلی توهم زدیا
  • نصیر ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    امریکایها در حرف بدون فیلم و عکس و مدرک روزی 1000 ادعا می کنن...ادعا در حرف جواب نمی خواد... هدف آنها این هست که ما عصبی بشیم و در جواب اطلاعات محرمانه ای رو لو بدیم..
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    دادا با مال دزدی می خوای از کشورت دفاع کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ استغفروالله
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    برو بابا بی خرد خودتی - الماس-
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    عزیزم ! الفاض که درست تره!!
  • امیرتکرو ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    ممنونم که موجبات خنده مارو در این شرایط فراهم میکنی (شوخی کردم داداش)
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    مهم نیست شما باور کنی.این حرف هم یه سری سنتگراها میزنن. اگه با مردم بهتر باشین همشون میان سمتتون
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    شما از دسته ای هستی که بهتون میگن سوسول بسیجی...
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    سلام دوست گلم 6تاقسمتش توسایت آپارات هست برو حالشوببر.
  • chrik ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    چارتا مفت خور نق نقوی حرف مفت زن(ناشناس) کم بشن اونارو هم میشه ساخت.
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    1 0
    باشه فهمیدیم تومیدونی سنسورچیه.به عمو اوباما بگو برات یکی بگیره.
  • chrik ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    1 0
    اگه همچین باشه MQهم میره پیشRQ.
  • مقداد ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    1 0
    دوستان عزيز اصلا حرس نخوريد از اين مدل ادمهاي بزدل تو جنگ مون هم داشتيم اگر اين ادمهاي نفهم نبودن ما جنگمون 8سال طول نمي كشيد اينا همون هايي هستن كه موقع جنگ در رفتن تو سوراخ موش هاشون اگه گير بسيجي ها بيافتي فلان فلان شده رو قشنگ بهت نشون ميدن تا ديگه ...............اضافي تناول نكني
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    اشتباها مثبت دادم
  • مقداد ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    1 0
    تو بخشه تجهيزات نظامي والكترونيكي يه سري چيزي هايي هست كه تو ميدوني يه سري چيزي هايي هم هست كه لزومي نداره توي احمق چيزي ازشون بدوني برو باهمون ترانزيستورهات كيت چشمك زن بساز تورو چه به نظر دادن در مورد مسائل نظامي
  • ناشناس ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    اون بینی دومش که داره نفس میکشه
  • امیر ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    شفق الکیه !!! پروژه شکست خورده
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    شايدم الفاظ !!!!!!!!
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    1 0
    البته رنگ کامپوزیت فیبر کربن و آن ابتکارهای ساده علمی همه در کنار هم RCS حداقلی در ارتفاع و برد مورد نظر از رادر رو تامیین می کنه نکته اصلی توان فرار از صحنه ای است که امریکایها به این پرنده ها دادن
  • حسام ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    0 0
    مرگ بر منافق , فعلا عموجونت تو تلاویو به خودش خزیده , مرگبر منافق
  • ! ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    ایول، آمریکا هم از همین جاها شروع کرد!
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    0 0
    شفق ساخته شده و به عنوان یه سلاح برتر و فوق سری قراره بمونه برای وقتی که لازمه استفاده شه هرچیزی رو که داریم نمیاریم بذاریم جلوی چشم که
  • 6868 ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    0 1
    کی میگه شفق الکیه اتفاقا یکی از دوستان من که تو وزارت دفاعه شفق رو از نزدیک دیده فناوریش هم چینی . روسی و ایرانیه البته الان ایران کلشو دست گرفته تازه روی کابیناش برچسبای چینیش هنوز هست :D
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    قربون دستت یه 2 تا هم واسه ما بردار
  • دیوونه خودش میدونه ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    داداشا اونایی ک ب قدرت دفاعی ایران شک دارید اینو نباید گفت ولی بدونید کشورمون زمان شاه بیست و پنج تا کلاهک هسته ای از روسیه خریداری کرده بود... این کلاهک ها هنوزم موجود هست و در این چند سال گذشته بر تعداد اونا اضافه شده...وگرنه صد دفه امریکا ایرانو موشک باران میکرد... پس نترسید و بجنگید تا اوج موفقیت... حرف الکی هم نزنید قبلش تحقیق کن و بگو اینا رو لازمه از بازنشستگان و همنشینان بالایی ها بپرسی دادا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس