کد خبر 1689990
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
بیشترین شکایت مردم از کدام بیمه‌هاست و چرا؟

شکایات مرتبط با رشته‌های ثالث، در صدر جدول شکایات مردم از بیمه هاست و دو رشته درمان و بدنه به ترتیب در رده‌های بعدی، بیشترین شکایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش مشرق، آمار شکایات ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۳ که توسط بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و ذینفعان بیمه‌نامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به تفکیک همه رشته‌ها از سوی نهاد ناظر صنعت بیمه منتشر شد.

بر مبنای آمارهای اعلام شده این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایت‌های در حال رسیدگی، تفکیک و در پورتال بیمه مرکزی بارگذاری شده است که در ده‌ماهه سال جاری آمار ثبت شده ۷۴۳۰ فقره شکایت را نشان می‌دهد.

بنابراین طبق آمار اعلامی بیمه مرکزی ، در ده ماهه نخست سال جاری، ۷۴۳۰ فقره شکایت در سامانه مذکور به ثبت رسیده است. از این تعداد، ۶۶۲۹ مورد رسیدگی شده که شامل ۴۲۲۴ شکایت وارد و ۲۴۰۵ شکایت نامربوط می‌شود. ۸۰۱ فقره شکایت همچنان در حال رسیدگی است.

اخبار شرکت‌های بیمه , بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران | بیمه مرکزی ,

صدرنشینی رشته بیمه ثالث:

آمارها نشان می‌دهند که بیشترین تعداد شکایات مربوط به رشته بیمه شخص ثالث است. رشته‌های درمان و بدنه به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند و بیشترین حجم شکایات را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده وجود چالش‌هایی در زمینه ارائه خدمات و پرداخت خسارات در این رشته‌های بیمه‌ای است.

تفاوت عملکرد شرکت‌های بیمه:

بررسی آمار تفکیکی شرکت‌های بیمه نشان می‌دهد که عملکرد آنها در زمینه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات متفاوت است. جایگاه شرکت‌ها در جدول شکایات به صورت ماهانه تغییر می‌کند و درصد شکایات وارده نیز در شرکت‌های مختلف، متغیر است. این موضوع می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند حجم فعالیت شرکت، کیفیت خدمات ارائه شده، و یا رویکرد شرکت در رسیدگی به شکایات باشد.

بیشترین تعداد شکایات ثبت شده:

شرکت بیمه دانا با ثبت ۱۴۲۷ فقره شکایت، بیشترین تعداد شکایات را در بین شرکت‌های بیمه به خود اختصاص داده است. بیمه ایران با ۸۷۹ شکایت در رتبه دوم قرار دارد. بیمه آرمان نیز با ۷۳۱ شکایت در رتبه سوم قرار گرفته است؛ گفتنی است، شرکت های بیمه زندگی تعداد کمتری شکایت نسبت به شرکت های بیمه دیگر داشته اند.

رتبه بندی بر اساس تعداد کل شکایات ثبت شده عبارت است از:

بیمه دانا: ۱۴۲۷؛ بیمه ایران: ۸۷۹؛ بیمه آرمان: ۷۳۱؛ بیمه رازی: ۴۰۷؛ بیمه آسیا: ۳۶۹؛ بیمه دی: ۳۴۱؛ بیمه سامان: ۳۴۴؛ بیمه ملت: ۳۳۴؛ بیمه تعاون: ۲۶۹؛ بیمه پارسیان: ۲۶۴؛ بیمه تجارت نو: ۲۶۴؛ بیمه معلم: ۲۶۱ ؛‌بیمه البرز: ۲۱۷؛بیمه سینا: ۲۰۴؛ بیمه کوثر: ۱۹۰؛ بیمه سرمد: ۱۷۵؛ بیمه حکمت صبا: ۱۷۶؛ بیمه پاسارگاد: ۱۳۳ ؛‌بیمه میهن: ۱۰۴؛ بیمه نوین: ۸۰؛ بیمه ما: ۷۰؛ بیمه کارآفرین: ۵۰؛ بیمه حافظ: ۳۶؛ صندوق تامین خسارت های بدنی: ۳۳؛ بیمه توسعه: ۲۰؛ بیمه امید: ۱۵؛ بیمه زندگی باران: ۱۳؛ بیمه آسماری: ۱۲؛ بیمه زندگی خاورمیانه: ۸؛ بیمه زندگی هامرز: ۳.و بیمه زندگی مفید: ۱.

آمار شکایات بیمه‌ای می‌تواند به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی کیفیت خدمات شرکت‌های بیمه و شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها مورد استفاده قرار گیرد. برای بهبود وضعیت موجود، پیشنهاد می‌شود:

تحلیل دقیق دلایل شکایات: دلایل اصلی شکایات در هر رشته بیمه‌ای باید به دقت تحلیل شود و راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات و کاهش اختلافات ارائه گردد.

تسریع فرایند رسیدگی به شکایات: فرایند رسیدگی به شکایات باید بهبود یافته و تسریع شود تا زمان انتظار بیمه‌گذاران کاهش یابد.

افزایش شفافیت: شرکت‌های بیمه باید در زمینه نحوه رسیدگی به شکایات و عملکرد خود شفافیت بیشتری داشته باشند و اطلاعات لازم را به صورت دقیق و به موقع در اختیار بیمه‌گذاران قرار دهند.

آموزش و اطلاع‌رسانی: بیمه‌گذاران باید در مورد حقوق خود و نحوه استفاده از خدمات بیمه‌ای آگاهی بیشتری داشته باشند.

گفتنی است که سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی به دستور رئیس کل بیمه مرکزی و با هدف تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمه‌گذاران از شرکت‌های بیمه، راه‌اندازی شده و با این نشانی در دسترس عموم مردم قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۸
    1 0
    البته این گزارش ناقص است باید تعداد بیمه گذاران هر یک از این بیمه ها هم مشخص شود تا نسبت به بیمه گرها قضاوت بهتری داشته باشیم مثلا نام شرکتی به اسم زندگی مفید را من برای اولین است که من می شنوم اما بیمه ایران قدیمی ترین و احتمالا پر مشتری ترین شرکت بیمه است و طبیعتا شاکیان بیشتری هم دارد
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۸
    1 0
    من نمیدونم از بقیه شاکیان و نحوه شکایتشان اطلاعی ندارم.اما خودم به عنوان کسی که اطلاعات بیمه ای مناسبی دارم وقتی در برابر باجگیری یکی از کارشناسان یکی از شرکتهای همکار با بیمه خواستم شکایت کنم انقدر منو بیمه مرکزی پی نخود سیاه فرستاد که از خیر شکایت گذشتم.این تازه برای من بود که به حق و حقوقم اشنا بودم.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۲۸
    1 0
    بیمه های شخص ثالث واقعا به درد نخورن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس