انتقال پایتخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان منابع مالی می‌خواهد

معاون اسبق شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی از هزینه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومانی انتقال پایتخت خبر داد و گفت: یکی از پیش نیازهای انتقال پایتخت توسعه اقتصادی و زیرساخت‌هاست.

به گزارش مشرق، سیدرضا هاشمی در نشست بازخوانی مطالعات امکان سنجی جابجایی پایتخت با بیان اینکه این روزها برای چندمین بار موضوع انتقال پایتخت از طرف دولت مطرح شده است، یادآور شد: قبلاً در سال های ۱۳۶۸، ۱۳۸۳ و ۱۳۸۸ مطالعه جامع و مفصل یکی تحت عنوان امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور مشخصاً درباره انتقال پایتخت و دو مطالعه دیگر تحت عناوین مجموعه شهری تهران" و "تعادل بخشی تهران انجام شد.

وی ادامه داد: فرضیه هر دو مطالعه برداشتن فشار از روی تهران اولی از طریق توزیع جمعیت و فعالیت در سطح کل منطقه شهری تهران و دومی از طریق انتقال بخشی از نقشها و عملکردهای متمرکز در پایتخت به استانها و شهرهای دیگر بود.

وی افزود: هر دو در عین حال پاسخ های غیر مستقیمی به مسئله انتقال پایتخت هم بودند. اظهار نظرها و مطالعات مختصری هم در سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ تحت عناوین تحلیل موضوع انتقال پایتخت مطالعات انتقال پایتخت اظهار نظر درباره طرح انتقال پایتخت به ترتیب توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مرکز مطالعات استراتژیک و مرکز پژوهشهای مجلس انجام شد.

معاون اسبق شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: آخرین مطالعه که ضمن استفاده از همه مطالعات در همان آغاز به کار دولت آقای روحانی حسب نظر وی اواخر سال ۱۳۹۲ شروع و در اواخر سال ۱۳۹۳ اولین ویرایش آن آماده شد.

هاشمی یادآور شد: سال ۱۳۹۴ مجلس با تصویب قانون امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و سامان دهی و تمرکز زدایی از تهران وزارت راه و شهرسازی را موظف به انجام آن کرد مطالعات در همین جا یعنی مرکز تحقیقات ساختمان راه و شهرسازی انجام و مطالعات در قالب دو گزارش آماده شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی مربوط به انتقال پایتخت تحت عنوان تهران و مسئله "پایتختی و دیگری مربوط به ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران تحت عنوان طرح سامان دهی منطقه شهری تهران - کرج". برای بررسی و تصویب این طرح ها شورایی متشکل از وزرا و مقامات مختلف کشور پیش بینی شده بود.

به گفته وی، هر دو طرح بعد از جلسات مقدماتی متعدد در وزارت راه و شهرسازی در شورای مزبور مطرح شدند. در مورد ایده انتقال پایتخت تقریباً هیچ نظر موافقی وجود نداشت هر چند شخص رئیس جمهور وقت مصر به این کار بود.

وی تاکید کرد: مشکل طرح منطقه شهری تهران - کرج مدیریت آن بود که طبق بررسی‌های انجام شده منوط به توسعه اقتصادی می شود. یکی از برنامه ها توسعه اقتصادی به ۸ درصد است که به‌عنوان یک آرزو هنوز محقق نشده است. ضمن اینکه برای انتقال پایتخت بایستی تمام زیرساخت‌ها به حد قابل قبولی برای توسعه جدید برسد.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: از سوی دیگر دفتر تقسیمات کشوری همچنان سخت علاقه مند به حفظ کوچک ترین تقسیمات سیاسی در شهرهایی است که سالهاست آن تقسیمات را در نوردیده اند . این دفتر حاضر نیست با ادغام شهرستان های داخل مناطق کلانشهری راه را برای یک تقسیم کار جدید بین یک مدیریت سیاسی و یک مدیریت خدماتی در داخل یک قلمرو مشترک باز کند. به همین دلیل وزارت کشور و شهرداری تهران هیچ علاقه ای به این طرح نشان ندادند و شهرداری تهران معتقد بود پیشنهادهای مربوط به سامان دهی و تمرکز زدایی مورد نظر قانون باید فقط در داخل محدوده شهر تهران باشد.

وی گفت: اگر سیر تاریخی ۲۵ ساله مطالعات انتقال پایتخت از سال ۶۷ تا ۹۲ مورد بررسی قرار گیرد، بعید است که یک پیوستگی و تداوم و تکاملی را در این مطالعات یک ربع قرنی پیدا شود. یک دلیل شاید این است که سطح بندی مسائل و تصمیمات و صلاحیت نهادهای تصمیم گیرنده در هر سطح مراعات نمی‌شود. چرا وقتی مجلس در خصوص امکان سنجی انتقال پایتخت و ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران قانون تصویب می کند و اجرای آن را از دولت مطالبه می‌کند سراغی از نتایج کار به این مهمی نمی گیرد؟ الان ۹ سال از تصویب قانون و ۷ سال از اتمام مطالعات و بررسی اولیه آن گذشته است.

وی تاکید کرد: انتقال مرکز سیاسی با فرض داشتن توجیه کافی یک رویداد تاریخی در تحولات تمدنی یک کشور است و به نظر می‌رسد سطح تصمیم گیری درباره آن بالاتر از سطح تصمیم گیری درباره قوانین عادی است.

مشاور سابق وزیر راه اضافه کرد: از جمهوری اسلامی هم انتظار می رود که مؤسس مرحله جدیدی از تمدن ایران شود و پایتختی در خور تأسیس این مرحله برای خود ایجاد کند. اما در همه مطالعاتی که در طی این ۲۵ سال انجام شد چنین انتظاری از پایتخت جدید مطرح نشد. دلایل اظهار شده تاکنون برای انتقال پایتخت با نگرانی از کنترل امنیت بوده یا اشباع و لبریز ظرفیت‌های طبیعی و زیر ساختی برای نگهداری جمعیت بیش از حد علاوه بر این ایده انتقال پایتخت هر دلیلی که داشته باشد چه عقلانی و فنی و چه نمادین چه توجیه کافی داشته باشد چه نداشته باشد، زمانی تحقق پذیر خواهد بود که در مسیر تکمیل زیرساختهای توسعه کشور به عنوان پروژه ای برای ورود به مرحله جدید و بالاتری از توسعه عمل کند.

تحلیل عملکرد مهندسی در شهرسازی و معماری

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه عملکرد مهندسی در شهرسازی و معماری نه تنها اضافه نشده، بلکه تحلیل رفته است، گفت: به عنوان مثال حدود ۲.۵ میلیون مسکن مهر در کشور ساخته شد که می توانستیم ۴۰ شهرک مانند اکباتان را بسازیم.

هاشمی با اشاره به اینکه انتقال پایتخت اندونزی به عنوان هشتمین اقتصاد دنیا که قرار است سال ۲۰۴۵ میلادی تکمیل شود حدود ۳۵ میلیارد دلار برآورد شده است، افزود: انتقال پایتخت در کشورمان به شرط توجیه آن برای احداث یک شهر با جمعیت ۴۰۰ هزار نفری به ازای هر ۴۰ نفر یک هکتار، ۱۰ هزار هکتار با هزینه آماده‌سازی هر مترمربع ۱۰ میلیون تومان و با احتساب ۳ میلیون مترمربع ساختمان دولتی برای ۱۰۰ هزار کارمند (برای هر مترمربع هزینه ۶۰ میلیون تومان) حدود ۱۱۸۰ هزار میلیارد تومان با دلار ۷۰ هزار تومانی منابع مالی نیاز است.

وی بیان کرد: بزرگترین پروژه شهرسازی ما، شهرک اکباتان است که البته یک سوم آن پس از پیروزی انقلاب تکمیل شد. واقعیت آن است که کشور در راهسازی، سدسازی، تونل سازی جزو کشورهای پیشرو دنیاست اما در شهرسازی و معماری تجربه لازم را نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    1 0
    شماره کارت بده تا یک ساعت دیگه پول رو واریز کنم !
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    1 0
    اشتباه می کنید
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
      0 0
      محال این اتفاق رخ بده
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
      0 0
      ظاهرا عدد اشتباه وارد شده
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    0 0
    طرح هایی مثل احداث ۴ شهرک پزشکی (مطب ها ، کلینیک ها ، آزمایشگاه ها ، مراکز تصویربرداری و ...) در ۴ گوشه تهران و در انتهایی ترین لاین های شهری و الزام خروج این مراکز از مرکز شهر (به جز موارد محلی مثل یک داروخانه محلی) می تواند وضعیت ترافیکی شهر را دگرگون کند وضعیت هوا بهتر شده آلودگی صوتی بصری کمتر بشه مردم هم بتونن از زمانشون بهتر بهره ببرن ترددهای اضافی کم شود این برای جامعه پزشکی هم بهتر است وقتی من شهروند می بینم چنین طرح هایی اجرا نمی شود و هر چند وقت یکبار از جابه جایی پایتخت صحبت می شود به چیزی جز بازی با ذهن مردم نمی تونم فکر کنم چون راه حل های کوتاه مدت و میان مدت موثری وجود دارد که مشکلات را حل کند .
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    0 0
    عجب، داره با ریال سال ۱۳۸۰ حساب می‌کنه!!! فقط یک بیمارستان مجهز که ۵۰۰ تخت خوابی که همه خدمات لازم رو داشته باشد ۱۲۰۰ میلیارد تومن هزینه داره. البته در انتهای متن گفته ۱۱۸۰ هزار میلیارد که کمی منطقی تره
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    1 0
    چرند
  • محمد IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    2 0
    خوبی؟۱۲۰۰ میلیارد تومان!!؟
  • علی اصغراکبری FR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    1 0
    1200 هزارمیلیارد تومان تیتردرست!
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    2 0
    ریخت و پاش بیت المال را قطع کنید تا پولش تامین بشه
  • ناشناس IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    0 0
    ماشالله
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    2 0
    سه هزار میلیارد فقطi خاوری دزدید از اختلاسها کم کنید. حل میشه
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    1 0
    این چه حرفیه وزارتخانه ها را توی تهران بفروشید به شرط ۲ سال اجاره مطمئن باشید با کمتر از نصف پول فروش می تونید بهترین شهر برلی پایتخت بسازید البته اگه ...
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    1 0
    الان مردم ندارندسیب زمینی بخورند آنوقت به دنبال انتقال پایتخت هستند
  • مسعود IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    1 0
    بنظر میرسد عدد اعلامی اشتباه باشد. 1.2 همت تقریبا هزینه ساخت یک برج اداری تجاری در تهران است و قطعا انتقال پایتخت هزاران برابر ساخت یک برج هزینه بر است.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    0 0
    مسخره است
  • سبکسازی تهران !! IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    4 0
    سبکسازی تهران !! ... :::: سبکسازی تهران و خارج کردن قاطع شرکتهای مزاحم از تهران ، یک راهکار عالی برای حل مشکلات تهران و کشور میباشد .... یک هدف شدنی و کوچکتر انتخاب کنید و به جایی برسانید !! .... خیالبافی نکنید !!
  • سبکسازی تهران !! IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    4 0
    سبکسازی تهران !! .... :: سبکسازی تهران و خارج کردن قاطع شرکتهای مزاحم از تهران ، یک راهکار عالی برای حل مشکلات تهران و کشور میباشد ..... حل مشکل مسکن تهران .... کاهش آلودگی و ترافیک .... کاهش خاطرات زلزله های احتمالی و .... ::::: .... بازگشت یا رفتن این شرکتها به محیط عملیاتی.، مطابق تکلیف از سالها قبل .... تبدیل صدها برج و ساختمان آنها به مسکونی یا هتل :::::: فولاد مبارکه ، شرکتهای حفاری. // ایمیدرو // پتروشیمیها // شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران. // پالایشگاهها // کل شرکتهای فولادی // شرکتهای معدنی // ::::::: این قارچهای سمی باید از تهران خارج شوند !! ::::::: بودجه کشور توسط تشکیلات ستادی بی خاصیت در تهران ، بلعیده میشود !! :::::: خانه تکانی پایتخت بسیار ضروریست !! ::::: تا دیرتر نشده اقدام شود !!
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    0 0
    فکر کنم قیمت رو اشتباه زدید
  • برنامه های واقعی !! IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۳
    4 0
    سبکسازی تهران !! .... انتقال پایتخت ، با این خزانه خالی و تورم دو رقمی شدنی نیست !! .... به جای این تصمیمات توهمی و نشدنی ، به سبکسازی تدریجی تهران فکر کنید !! .... ۱ - خارج کردن شرکتها و دفاتر بی خاصیت شرکتهای دولتی و نیمه دولتی و خصوصی از تهران .... بسیاری از اینها فقط به خاطر سوء استفاده از انواع رانت ، یا به علت فساد امور مالیاتی تهران یا محلی برای خوش گذرانی مدیران به پایتخت آمده اند !
  • داود IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۴
    0 0
    با این وضعیت بسیار بد اقتصادی و سیاسی و اجتماعی برنامه ریزی و صحبت از انتقال پایتخت اوج نا کار آمدی را می رساند . در این وضعیت تدبیر برای صرفه هزینه برای اصلاح حداقل های بسیار ضروری ایجاب می نماید نه صرفه هزینه برای انتقال پایتخت ، دولت را می خواهند با انتقال پایتخت سرگرم نمایند و خودشان مشغول غارت و چاپیدن!!!!.
  • داود IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۴
    0 0
    با این وضعیت بسیار بد اقتصادی و سیاسی و اجتماعی برنامه ریزی و صحبت از انتقال پایتخت اوج نا کار آمدی را می رساند . در این وضعیت تدبیر برای صرفه هزینه برای اصلاح حداقل های بسیار ضروری ایجاب می نماید نه صرفه هزینه برای انتقال پایتخت ، دولت را می خواهند با انتقال پایتخت سرگرم نمایند و خودشان مشغول غارت و چاپیدن!!!!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس