‌

آخرین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان با موضوع اقتصادی برگزار شد.

به گزارش مشرق، پس از اولین مناظره‌ی دو نفره‌ی نامزدها در دور دوم چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع فرهنگی - سیاسی از صداوسیما پخش شد، امشب دومین مناظره با موضوع اقتصادی از ساعت ۲۱:۳۰ با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

مجری مناظره‌ها در دور دوم تغییری نکرده است و همچنان مهدی خسروی اجرای مناظرات را بر عهده دارد.

بخوانید:

اولین مناظره انتخاباتی با موضوع فرهنگی-سیاسی +فیلم

شیوه برگزاری مناظره:

بر اساس قرعه‌کشی (مثل مناظره اول) صندلی شماره یک سعید جلیلی و صندلی شماره ۲ مسعود پزشکیان بود و نامزدها در قسمت‌های ۴ دقیقه‌ای، به ۱۰ سؤال پاسخ دادند و در پایان نیز هر نامزد طی ۵ دقیقه صحبت‌های خود را جمع‌بندی کرد.

۲۱:۳۴ شروع مناظره

آخرین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

۲۱:۳۵ قرائت قرآن

در ابتدای برنامه آیاتی چند از قرآن کریم قرائت شد.

* مجری ابتدای برنامه گغت: بعد از برنامه دیشب در زمان طولانی مدت فیلم بازبینی و متوجه شدند پزشکیان یک دقیقه و ۳۰ ثانیه کمتر استفاده کرده لذا براساس جدول زنان بندی پزشکیان امشب از این فرصت استفاده می کند و بیشتر صحبت می کند.

سوال اول:

آقای پزشکیان! مشاور سیاسی شما در میزگرد سیاسی گفت که قانون اقدام راهبردی مجلس مانع بازگشت آمریکا به برجام شد. این قانون پس از خروج آمریکا از برجام بود؛ علت مخالفت شما با این قانون چیست؟

پزشکیان: حاج قاسم خار چشم دشمنان است

پزشکیان در ابتدا گفت: در بحث هایی که در مناظره شب گذشته مطرح شد، ظاهرا تداعی شده که من خدمت سردار بزرگ ملی شهید قاسم سلیمانی طوری ‌بی‌احترامی نسبت داشته‌ایم؛ من ایشان را یک غرور ملی و خار چشم دشمنان می‌دانم، او الگویی است که جوانان ما بتوانند از آن استفاده کنند و راهش را ادامه دهند خیلی از مشکلات مملکت را با دیدی که ایشان داشت می‌توانیم حل کنیم.

پزشکیان: مسیر سیاست‌های کلی نظام را طی خواهیم کرد

پزشکیان در پاسخ به سوال مجری گفت: از ابتدا گفتیم چارچوب قانون را اجرا می‌کنیم و مسیر سیاست‌های کلی نظام را طی خواهیم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: از ابتدا گفتیم چارچوب قانون را اجرا می‌کنیم و مسیر سیاست‌های کلی نظام را طی خواهیم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از مباحثی که وجود دارد این است که آمریکا باید تمام تعهداتش را اجرا کند تا ما هم برگردیم. ما باید در مورد این موضوع با دیگران هم صحبت کنیم تا راه حل برون رفت از این قضیه چگونه است. با کمیسیون امنیت مجلس، شورای امنیت و … صحبت خواهیم کرد تا به زبان و نگاه مشترک برسیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: وقتی وارد گفتگو می‌شویم اگر با یک گزینه وارد شویم اگر مورد اقبال قرار نگیرد قطع می‌شود. آیا در کشور تصمیم داریم فقط با یک گزینه وارد گفتگو شویم یا گزینه‌های دیگری هم داشته باشیم تا با عزت مصلحت حکمت به نتیجه برسیم. همیشه یک گزینه ممکن است منجر به شکست شود. این موضوع نیز به کارهای کارشناسی بر می‌گردد. ابتدا اینکه باید بدانیم آیا می‌خواهیم مشکلات با دنیا را حل کنیم یا خیر. اگر می‌خواهیم حل کنیم باید گزینه‌ها را بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: اگر یک گزینه داشته باشیم و آنها هم نپذیرند یعنی می‌خواهیم تا آخر با همین نگاه با تحریم‌ها بمانیم. آیا به مصلحت است؟ هیچ حاکمیتی در داخل قفس نمی‌تواند به شکوفایی و پویایی برسد. برای رسیدن به شکوفایی ابتدا با کشورهای همسایه به تعامل برسیم و سپس با دنیا. لازمه این اقدام داشتن برنامه با استفاده از نظرات کارشناسان و چارچوب‌های قانونی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو نیم بلکه باید ببینیم ما چه می‌دهیم و آن‌ها چه می‌دهند. ابتدا باید ببینیم می‌خواهیم مشکلات با دنیا را حل کنیم یا خیر و بعد گزینه‌ها را بررسی کنیم. باید آنچه که منجر به پویایی کشور می‌شود و به مصلحت کشور است را در دستور کار قرار دهیم و متخصصان باید راه برون رفت از این بن بست‌ها را پیدا کنند. به اعتقاد من باید از این بن بست‌ها خارج شویم.

جلیلی: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل

مجری در پرسش از جلیلی گفت: آقای ظریف گفتند آقای جلیلی پشت تمام تحریم‌ها ایستاده است؛ آقای عبدالعلی زاده رئیس ستاد پزشکیان هم اشاره کردند که یک پای قطعنامه‌های ضد ایرانی جلیلی است. دولت شما علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها برای رفع آنها چه تلاشی خواهد کرد؟ آیا پیش بینی می‌کنید در مسوولیتتان به توافق برسید؟

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین و آخرین مناظره دو نفره که سه‌شنبه شب ۱۲ تیر ماه به طور مستقیم از چندین شبکه تلویزیونی و رادیویی پخش شد، پیرامون اقتصاد و ۱۰ محور به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ داد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها در دولت شما برای رفع تحریم‌ها چه تلاشی خواهید کرد آیا پیش‌بینی می‌کنید در دوره مسئولیتتان به توافق برسید؟ گفت: من امروز مهمان مردم شریف لرستان بودم و به شدت ابراز ناراحتی می‌کردند از تعبیر نادرستی که در مورد شهید سلیمانی شده بود. آقای پزشکان من متأسفم که شما کشور ما را قفس می‌نامید یعنی چی در قفس کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی را با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد چرا می‌گوئید قفس؟

وی، در پاسخ به این پرسش پزشکیان که گفت آیا شما با تحریم پرواز خواهید کرد افزود: شما می‌گوئید که باید امتیاز بدهیم و ما تحریم را نمی‌پذیریم و شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید و شما همه امتیازها را دادید که نتیجه بگیرید به همه امتیازها را دادید و هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اید و الان همچنان می‌گوئید که با کارشناسان صحبت می‌کنم و شما بحثتان این است که فشار از بیرون باشد و با مجلس صحبت کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم نباید روابط را محدود به دو سه کشور قرار دهیم و حالا شما در مقابل چشم مردم که من برنامه ندارم در صورتی که ده‌ها بار گفتم و شما یک برنامه برای رشد کشور ندارید.

جلیلی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: شما باید جواب دهید چگونه باید از بن‌بست خارج شویم چرا که من معتقد نیستم که در بن‌بست هستیم و نمودارها نشان می‌دهد که ما در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و فروش نفت و عرصه‌های مختلف چقدر با وجود تحریم‌ها پیشرفت داشتیم و آمارهای شما آقای پزشکیان غلط است. شما دیشب روند رشد نقدینگی در دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی را برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید و بلد نیستید و می‌گوئید که بعدها می‌خواهید با کارشناسان صحبت کنید.

وی ادامه داد: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است که می‌گوئید به اتکای فشار بیرونی تحریم می‌خواهید به داخل فشار وارد کنید و در داخل چانه‌زنی کنید. این یعنی چه وقتی مجلس یک چیزی را مصوب می‌کند شما باید بدانید با چه قدرتی باید آن را دنبال کرد خودتان نماینده مجلس هستید و باید از آن طرف مسائل را پیگیری کنید نه از داخل مجلس، نباید به ملت فشار بیاورید و بگویید کوتاه بیاورید ما همه تعهداتمان را عمل کردیم و باید طلبکار باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: نباید دوباره به مردم بگویید که ما امتیازهایی خواهیم داد که تحریم‌ها را بردارند بلکه او باید وظیفه‌اش را انجام دهد که ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم. دیگر چه امتیازی می‌خواهید به آنها بدهید که به تعهداتشان عمل کنند این را به مردم بگویید تا امروز این همه امتیاز داده‌اید باز می‌گوئید که می‌خواهید امتیاز بدهید. آیا روند کار شهید رئیسی خوب است و صحبت از صداقت می‌کنید در ۸ سال دولت آقای روحانی کارهایی که انجام داده‌اید همچنان طلبکار هستید.

جلیلی افزود: در برابر این تحریم‌ها رفتار شهید رئیسی درست بود که نمی‌گوید ۷۰۰ نفر از مردم ما روزانه در کرونا بمیرند که نمی‌توانیم واکسن بخریم و شهید رئیسی کارها را انجام می‌داد و ملت را از بلایی که آنها ایجاد کرده بودند خارج کرد. دولت شهید رئیسی صادرات ما را زیاد کرد و آیا دنیا فقط سه کشور است و من واقعاً متأسفم که ۴ سال دیگر بخواهد کشور ما اسمش بشود قفس و دنیا بشود فقط سه کشور بن بست است و باید از این بن‌بست خارج شوید. آقای روحانی ۸ سال به آفریقا نرفت در حالی که شهید رئیسی چند بار به آفریقا رفت و با همین کشورهای همسایه ارتباط داشت و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد.

وی گفت: آقای پزشکیان شما تشخیص و تجویزتان غلط است یک وقت شما در پزشکیتان ممکن با تشخیص غلط است یک نفر را بکشید اما این فرق می‌کند. نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است.

پزشکیان: نزدیک ۱۵۰ اقتصاددان امضا کردند و از روند کاری ما دفاع کردند

پزشکیان گفت: شما پشت پرده بودید دولت در سایه بودید، آنچه که برادرمان می‌گوید این آمار غلط است. روندی که پولی به جامعه آمده است با درصد رشد فرق می‌کند. چیزی که دیروز من به شما نشان دادم پولی است که دولت چاپ کرده است. اینکه ما چقدر پول مملکت را اضافه کردیم در این دوره آمارش معلوم است. زندگی مردم نیز معلوم است.

وی افزود: مردم شما با پولتان می‌توانید بروید نان خانه و گوشت بخرید؟ چطور است که این‌ها نگذاشتند پول زیاد شود و روند مشکل ندارد پس چرا مردم گرفتار شدند؟ چرا بازنشسته‌ها دم مجلس می‌آیند و این‌ها کتکش می‌زنند؟ مگر نگفتند اشتغال دو برابر خواهد شد؟ مگر نگفتند سال یک میلیون مسکن ساخته می‌شود؟ مگر قرار نبود تورم را تک رقمی کنند؟ پدر مردم با این تورم ۴۰ درصدی در می‌آید.


این نامزد ریاست جمهوری گفت: بعد می‌گویند ما بلدیم و برنامه داریم، برنامه را با آقای رئیسی می‌دادید! مردم زمان آقای خاتمی وضعیت شما بهتر بود یا نبود؟ بدانید این آدم‌هایی که با این نگاه می‌گویند شما بلد نیستید، کل بلد بودن این‌ها این است که در شورای امنیت رئیس بوده است! چند تا کاغذ را امضا می‌کرده است. آدمی که مدیریت نکرده است، اداره را اداره نکرده است، حالا آمده است و برای مملکت می‌گوید من برنامه دارم.

وی افزود: دیروز سوال پرسیدم آیا دولت رئیسی برنامه داشت یا نداشت. اگر دولت رئیسی برنامه داشت پس این برنامه که شما آورده‌اید چه است؟ از این طرف می‌گویند شما قانون را اجرا نمی‌کنید و از طرف دیگر می‌گوید ما برنامه داریم. و در ضمن لطف کند بگویند برنامه‌شان چه است؟

وی افزود: همین امروز نزدیک ۱۵۰ اقتصاددان امضا کردند و از روند کاری ما دفاع کردند. این‌ها یک عده هستند و نشسته‌اند در جایی به نام دولت سایه و برای همه چیز تصمیم می‌گیرند و بعد می‌گویند ما فلان می‌کنیم. در تئوری آدم می‌تواند هر حرفی بزند. شما دولت آقای خاتمی را مقایسه کن با حرف‌هایی که الان می‌زنی.

پزشکیان گفت: مردم شما اگر می‌خواهی رأی دهی این حرف‌ها را که گروهی می‌نشینند تصور می‌کنند دنیا را می‌توانند درست کنند. گفتگو راه حل دارد شما در تمام گفتگوهایی که در این مملکت رفتی انجام دادی پشت سرش قطعنامه علیه کشور انجام شده است. همان شهید سلیمانی به شما می‌گوید که مملکت را قفل کردید.

جلیلی: در دولت قبل می‌گفتند که طرح مسکن مهر مزخرف است

جلیلی در بخش دوم اظهارات خود در مناظره انتخاباتی، گفت: متأسفانه آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات و راهکارهای رفع تحریم نگفت و فقط گفت که می‌رویم و امتیاز می‌دهیم.

وی خطاب به پزشکیان، گفت: شما آدمی هستید که حرف از نهج البلاغه می‌زنید و چرا این حرف‌های دروغ را می‌زنید؟ بنده بر اساس اعداد و رقم صحبت می‌کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شما ۳۲ سال عملکرد را می‌خواهید کنار بگذارید و می‌خواهید فقط به ۳ سال اکتفا کنید که البته این سه سال هم بسیار درخشان بود. شما می‌گفتید که صادرات نفت نمی‌شود و ببینید که صادرات نفت خام در سال ۹۸ چقدر بود و در سال ۱۴۰۲ چقدر رشد یافت و چندین برابر شد و همه این آمارها قابل بررسی است.

جلیلی افزود: درباره سرمایه‌گذاری خارجی که شما می‌گوئید باید با کشورها ارتباط برقرار کرد، ببینید که سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۹۸ چقدر افزایش یافت.

وی متذکر شد: در اوایل همین دولت شهید رئیسی عده‌ای نامه‌ای نوشتند به عنوان اقتصاددان و پیش‌بینی تورم ۱۰۰ کردند، اما این محقق نشد. شما کسانی را که پیش‌بینی‌های غلط می‌کنند برای کارها مبنا قرار می‌دهید.

جلیلی تاکید کرد: امروز مردم قضاوت می‌کنند و می‌دانند که ۸ سال تلخی در دولت قبل وجود داشت. تمام تلاش دولت رئیسی آن بود که خانه بسازد نه اینکه در دولت گذشته ساخت خانه را مزخرف می‌دانستند و امروز همان افراد در ستاد آقای پزشکیان مشغول به کار هستند. مشکل مردم همین مسکن است و باید حل شود، اما در دولت قبل می‌گفتند که طرح مسکن مهر مزخرف است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با فرافکنی نمی‌توان کارها را حل کرد و نمی‌توان با بهانه‌گیری از زیر بار مسئولیت‌ها کنار رفت و من نگرانم. رویکرد ما آن است که با قدرت و با استفاده از ظرفیت‌ها می‌توان مشکلات را حل کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: راهکار آنان این است که ما عقب‌نشینی کنیم و امتیاز دهیم؛ ما که این کار را کردیم و به همه تعهداتمان عمل کردیم اما دلار ۳ هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان کردید و رشد اقتصادی در دولت روحانی منفی و صفر شد. آقای پزشکیان شما می‌خواهید دولت سوم روحانی را تشکیل دهید و می‌خواهید بازگشت به دولت روحانی داشته باشید.

جلیلی گفت: باید تحریم‌ها رفع شود و آلترناتیوش آن است که منفعل نباشیم و فعال باشیم. ما باید برویم و کار کنیم و تحریم‌های آنان را بی‌اثر کنیم، خود مقامات آمریکا گفتند که راهبرد فشار حداکثری شکست خورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راه بعدی آن است که علاوه بر اینکه تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم، حداقل ۵۰ طرح داریم که باید طرف مقابل را حتی به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم و تحریم برای آنان پرهزینه شود.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما بقیه را متهم می‌کنید به طالبان و بعد درباره کسی که می‌گوید می‌خواهد قانون را اجرا کند و رشد اقتصادی ۸ را اجرا کند، می‌گوئید که اگر این کار را نکرد، اعدامش کنید.

پزشکیان: من برنامه ریزی از بالا و آمرانه را قبول ندارم

پزشکیان در بخش سوم سخنان خود اظهار کرد: این می‌خواهد رئیس جمهور مملکت شود. جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند که من ادامه دهنده راه روحانی و دولت ایشان هستم. جلوی مردم به افرادی که نیستند تهمت میزند و حاضر به گفتگوی رودررو نیست. مردم بدانند این روند و نگاه یعنی این.

وی ادامه داد: شب گذشته دو مسیر و تفاوت‌ها را دیدید. سیاست گذاری از بالا و گروهی محدود بود. سیاست گذاری با مشارکت و خرد جمعی. من برنامه‌ریزی از بالا و آمرانه را قبول ندارم بلکه باید با مشارکت دستگاه‌های دولتی بخش خصوصی کارگران و اندیشکده‌ها، برنامه‌ریزی پشت درهای بسته و جمع محدود در دولت سایه زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من به این شیوه پایان خواهم داد. گام اصلی در بهبود معیشت و پیشرفت کشور رفع تحریم و تعامل با جهان است من با سرعت اقدام خواهد کرد، اما معطل نخواهم ماند. همه مشکلات به دلیل تحریم‌ها نیست.

وی اضافه کرد: من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم. من برنامه خود را برای اصلاح اقتصاد ایران اعلام کردم و بیش از ۱۴۰ اقتصاددان آن را تأیید کرده اند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقتصاد ایران بر اساس با تعامل جهان، شایسته گزینی و مشارکت گسترده مردم اصلاح خواهم کرد. فکر غلط یعنی اینکه چند روز در انتخابات ریاست جمهوری دیدیم که بدون تعامل با دنیا می‌توانیم به رشد ۸ درصدی برسیم. مدیریت ضعیف یعنی فردی به مذاکرات می‌رود و نتیجه ارجاع پرونده به شورای امنیت سارمان ملل است.

پزشکیان اذعان داشت: رابطه غلط یعنی اینکه قهرمان ملی ما شهید سردار سلیمانی امینت عراق را تأمین کند و بازار اقتصاد به کسی دیگر واگذار شود. ما امروز با ۳ مشکل مواجهیم فکر غلط، مدیر غلط و رابطه غلط روز جمعه باید به این ۳ گانه غلط پایان داد.

وی ادامه داد: مردم من به شما دروغ نمی‌گویم. وعده‌های رویایی نمی‌دهم و قول‌های غیرعملی فریب نمی‌دهم اما تعهد می‌کنم که متخصص‌ترین افراد در اقتصاد را به کار بگیرم. تصمیمات اساسی با مشارکت مردم بگیرم و ثبات را به اقتصاد ملی برگردانم و مردم را بلاتکلیف نگذارم. مداخله‌های بیجای دولت در اقتصاد را از بین ببرم. ارتباطات مالی بین المللی را دوباره برقرار کنم. برای رفع تحریم‌های ظالمانه یک ساعت وقت را تلف نمی‌کنم. برای بازرگانان و کارآفرینان ایران عزت بیاورم.

وی بیان کرد: من به دنبال عدالت و رفع تبعیضم. مردم برای تأمین معیشت و رفاه شما شب و روز نشناسم و بالاخره تعهد می‌کنم که تلاش می‌کنم هیچ خانواده ایرانی نگران آینده فرزند خود نباشد. برای شما و برای ایران.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: علت این کارها، بکارگیری مدیران نالایق و غیرکارشناس‌اند. دور من می‌گویند آدم‌های بدی هستند دور اینها چه کسانی هستند؟ همان‌ها که از سفارت عربستان بالا رفتند.

پزشکیان تصریح کرد: مردم عزیز شما خودتان می‌دانید سفارت انگلستان و عرستان را چه کسانی اینگونه کردند قطعاً به گروهی که این فحش می‌دهد نبودند چرا که در این صورت زندان بودند بلکه افراد حاضر در دولت سایه هستند.

وی ادامه داد: این راحت می‌گوید شما دولت سوم روحانی هستید. کسی که قرار است رئیس جمهور شود تهمت می‌زند. خیلی از افرادی که در ستاد من هستند غیر از دولت روحانی هستند. برای این قرارداد غلط خود را می‌کشید که دوباره احیا شود.

جلیلی: می‌گوئید که رشد ۸ درصد کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است

جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آقای پزشکیان شما می‌گوئید که دولتتان غیر از دولت آقای روحانی است آیا کسانی که اطراف شما هستند غیر از وزرای دولت روحانی هستند؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه آیا در تعداد شما هست یا نه که باعث شد در کشور ۱۵ بار همه بگویند که ما تعهدات را انجام دادیم و طرف مقابل از برجام خارج بشود. به دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها اگر به شورای امنیت می‌گفتید هم علیه شما شکایت می‌شد. شما ماشینی که ۱۰۰ تومن نمی‌ارزید را به ۱۰۰ میلیارد خریدید و امروز باید طلبکار باشید. و می‌خواهید به اتکا فشار بیرونی به داخل فشار بیاورید.

وی، ادامه داد: قانون راهبردی که قانون دقیق در مجلس بود و این به دولت قدرت می‌داد که بتواند با قدرت پیش برود. شما ده‌ها امتیاز دارید به آن نتیجه را گرفتید. ما قائل نیستیم که این امتیازهایی را که شما داده‌اید بدهیم و نمی‌خواهیم بگوییم که او کاپ اخلاق را برنده نشد و ما می‌خواهیم کاپ اخلاق را برنده شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: آقای پزشکیان شما برای همه کارهایی که انجام شده چشم پوشی می‌کنید و می‌گوئید عملکرد خوبی داشتید و اشکال شما این است که جوانان و مردم و متخصصان و دانشمندان را قبول ندارید. از یک طرف صحبت از اجماع می‌کنید اما وقتی که هزاران جوان و مدیر فقط چون جزو حزب شما نیستند می‌گوئید که ما دولت سایه درست کرده‌ایم و این دولت سایه غیر از هزاران جوان و دانشمند که پای کار ماندند و به جمع‌بندی رسیدند و شما می‌گوئید این‌ها را قبول ندارید.

جلیلی افزود: ما با ده‌ها شرکت دانش بنیان و با اصناف مختلف و در نقاط مختلف کشور جلسه گذاشته‌ایم. اشکال شما این است که بدون پیش‌بینی کار می‌کنید و من این را به آقای روحانی هم گفته بودم. بیان می‌کنید که چند اقتصاددان از برنامه شما حمایت کرده‌اند می‌شود برنامه‌تان را نشان دهید که از آن حمایت کردند.

وی ادامه داد: شما می‌گوئید که برنامه‌تان همان برنامه ۵ ساله هفتم است و بعد می‌گوئید که رشد ۸ کلاهبرداری است در حالی که این در برنامه هفتم است.

پزشکیان: من نه حزبم، نه جناحم و نه دسته‌ام!

مسعود پزشکیان گفت: ایشان می‌گوید من حزبی هستم؛ این یک دروغ واضح است؛ زیرا من حزبی نیستم. این را همه می‌دانند. ولی این جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند.

وی افزود: آقای جلیلی دیروز در مناظره قافیه را باخته و امروز آمده است. ایشان فقط تهمت زده و جواب سوال شما را نداده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: فردی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود و مثل آب خوردن تهمت می‌زند فردا چه بلایی می‌خواهد سر مردم بیاورد؟

پزشکیان تصریح کرد: من و خانواده‌ام برای ساختن خانه بهداشت کارگری می‌کردم؛ ۶۰۰ خانه بهداشت به نیت ۶۰۰ شهید ساختم.

پزشکیان با بیان اینکه باز تکرار می‌کنم که من نه حزبی هستم و نه جناحی و نه دسته‌ای، بیان داشت: می‌گوید دور و بر من اینها جمع شده‌اند؛ الان بیشتر گروه قالیباف و شهید رئیسی دارند با من کار می‌کنند.اینها دولت فلان‌اند؟ من بارها گفته‌ام مسیر من مسیر مولا علی(ع) است؛ شاخص برای من مردم هستند.

وی با بیان اینکه با کل دعواهای ما ۴۰ درصد مردم آمدند رای دادند، تاکید کرد: با کل دعواهای ما ۴۰ درصد مردم آمدند؛ ۶۰ درصد مردم نیامدند و هیچکداممان را قبول ندارند. این تفکر بیاید، ‌می‌شود ۲۰ درصد. آیا با این ۲۰ درصد می‌شود بر سایر اکثریت حکمرانی کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به جلیلی که مطرح کرد یکی از افراد ستاد پزشکیان گفته با مسکن مهر مخالف است، بیان داشت: اینکه یک آدمی با مسکن مهر مخالفت کرده به من چه ربطی دارد؟ من کجا گفتم مخالفم؟ مردم ببینید اینها کی هستند؟ این منطق رئیس جمهور فرداست.

جلیلی: آقای پزشکیان می‌خواهد دولت سوم روحانی را تشکیل دهد

سعید جلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آیا غیر از وزرای دولت آقای روحانی در ستاد آقای پزشکیان هستند؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی‌نتیجه که باعث شد ۱۵ بار همه بگویند تعهدات‌مان را در برجام انجام دادیم و یک‌بار نشد که درباره این مسئله به طرف مقابل شکایت کنید؛ به‌دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها. ما می‌گوییم قرارداد غلط برجام این بود ماشینی که ۱۰۰ تومن نمی‌ارزید را به ۱۰۰ میلیارد خریدید و همان را هم به شما نمی‌دهند؛ شما باید درباره‌ی این مسئله طلبکار باشید.

وی خطاب به مسعود پزشکیان اضافه کرد: شما درباره قانون راهبردی مجلس که قانون دقیقی بود که حق ملت را استیفا می‌کرد و مصوبه مجلس بود و به دولت قدرت می‌داد که حق مردم را دنبال کند، چه نظری دارید؟ شما ده‌ها امتیاز دادید، نتیجه هم نگرفتید؛ ما قائل نیستیم که باید امتیاز بدهیم و طرف مقابل هم کاری نکند. این‌ها نگاه واقع‌بینانه در سیاست خارجی نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در ستاد شما گفته شد به مردم ۳۰۰ هزار تومان پول دادند که به فلانی رأی دهند و این توهین و تهمت است. شما نمی‌دانید اطرافیان‌تان چه می‌گویند. کسی که می‌گوید مسکن مهر مزخرف است، با شما همراه است.

جلیلی خاطرنشان کرد: شما مردم را قبول ندارید و جوانان و متخصصان را قبول ندارید و می‌خواهید یک ظرفیت عظیم را کنار بگذارید. هزاران جوان و استاد فقط چون از حزب شما نیستند را قبول ندارید و می‌گویید دولت سایه هستند. دولت سایه کیست؟ غیر از هزاران جوان و استادی که پای‌کار بودند و به جمع‌بندی رسیدند؟ ممکن است بگویید این جمع‌بندی را قبول ندارم ولی شما می‌گویید سیاست‌گذاری از بالا را قبول ندارم. شما جمع‌بندی اساتید و دانشجویان را قبول ندارید.

وی ادامه داد: اگر می‌گویید سیاست‌گذاری از پایین یعنی باید با ده‌ها صنف جلسه می‌گذاشتید و از نقاط مختلف کشور بازدید می‌کردید؛ کاری که ما کردیم. دولتی که شما می‌خواهید آن را ادامه دهید می‌توانست امنیت سفارت عربستان را محقق کند و من درباره آن ماجرا به آقای روحانی هشدار داده بودم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: شما می‌گویید چند صد اقتصاددان از برنامه‌تان حمایت کردند؛ شما برنامه‌تان را به مردم نشان دهید. چرا اِبا دارید که برنامه خود را معرفی کنید؟ بگویید نسبت اقتصاددانان شما با رشد ۸ درصدی چیست؟ آیا رشد ۸ درصد کلاهبرداری است؟ این ضرورت کشور و قانون است.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: ما در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم و وقتی جوانان بر یک موضوع کار می‌کنند، چون با شما نیستند، حساب نمی‌شوند. ۳۲ سال کشور در دست اطرافیان شما بوده و الان هم طلبکارید.

وی ادامه داد: خداوند ناظر و شاهد است که این مباحثی که مطرح می‌شود چقدر صِدق است. پرونده‌ی ایران در دوران چه کسی به شورای امنیت ارجاع داده شد که شما درباره این مسئله حرف می‌زنید؟ شما این مسئله را نمی‌دانید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نمی‌شود اگر مسئله‌ای را ندانید، برای آن راه‌حل داشته باشید. آقای پزشکیان؛ در عمل با مردم صداقت نشان دهید؛ امروز و فردا باید به مردم و خدا جواب دهید.

پزشکیان: بدون گفتگو با مردم نباید قیمت بنزین را افزایش داد

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برنامه دولت احتمالی‌اش برای مدیریت مصرف حامل‌های انرژی گفت: اول اجازه بدهید که این نکته را بگویم. مردم عزیز؛ بدانید که برادرمان که فردا می خواهد رئیس جمهور شود؛ الان با تمام قوا مسئولان دولت فعلی یعنی بخشداران و استانداران و ... برایشان کار می‌کنند وحتی برخی را تهدید می‌کنند که اگر رای ندهید چنین و چنان می‌شود.

وی افزود: انرژی را الان بیشتر پولدارها مصرف می‌کنند و هزینه این را آدمهایی می‌دهند که بنزین یا برق اضافی مصرف نمی‌کنند. اگر قرار است عادلانه باشد باید این یارانه به همه داده شود. البته باید به کسی که مصرف نمی‌کند نیز بدهند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بدون کارشناسی و گفتگو با مردم افزایش قیمت بنزین نباید رخ می‌داد اما نمی‌شود سوبسید را بدهیم به پولدارها ولی بقیه هزینه گرانی را بدهند. باید راه حلی را پیدا کنیم که بتوانیم سهم همه را بدهیم.

پزشکیان گفت: آن موقعی که حرف بنزین ۲۵ هزارتومانی را زدم که من در دولت نبودم. من نگاهم این است که باید محرومان را دید؛ اگر قرار است سوبسید بدهیم اول باید به آنها بدهم. نباید با سوبسید دادن به امثال من سفره آنها را کوچک کنیم.

جلیلی: در حوزه انرژی هیچ قیمتی اضافه نمی‌شود

سعید جلیلی در ادامه تصریح کرد: معلوم شد که مردم، رئیس جمهور سابق و اسبق در کدام ستاد هستند و چگونه از آقای پزشکیان حمایت می‌کنند.

وی خطاب به پزشکیان گفت: امروز در دانشگاه صحبت نمی‌کنید و در جایگاه یک رئیس جمهور هستید. اینکه بیان می‌کنید باید راه حل پیدا کنیم یعنی چه؟ اینکه نمی‌شود. از همین الان نوسانات این صحبت شما شروع شده و مثل همان حرف همان آقایی است که گفت صبح جمعه فهمیدم. رئیس ستاد شما درباره بنزین یک چیز می‌گوید شما یک چیز می‌گویید. ما باید این مطالعات را از قبل انجام داده باشیم چون دولت محل آزمون و خطا نیست و هر دوره‌ای که می‌گذرد به مردم فشار می‌آید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در حوزه ناترزای انرژی ما طرح وان راغ در این حوزه ارائه داده‌ایم و پای اجرای آن می‌ایستیم.

جلیلی اظهار داشت:‌ نگاه روحانی در حوزه بنزین این بود که می‌گفت نباید به همه یکسان سهمیه دهیم؛ هرکس ماشین داشت به او سهیمه می‌دهیم و هرکس نداشت سهمیه‌ای به او نمی‌دهیم این یعنی بی عدالتی و ظلم به مردم است.

وی ادامه داد: ما باید برای ناترازی انرژی برنامه داشه باشیم و باید خود مردم را در این طرح بزرگ ملی مشارکت دهیم. اگر مردم را در مدیریت مصرف انرژی دخالت دهید آن موقع مردم چون احساس نفع می‌کنند مشارکت می‌کنند و باید در این طرح به مردم اعتماد کرد. این طرح در برق و گاز و بنزین اجرا خواهد شد و هر قدر کمتر انرژی مصرف کنند پول آن در جیب خودشان می‌رود. این روند زیرساختش در کشور فراهم است و حتی اینکه از کدام دهک باید شروع شود هم مشخص است. در طرح ما مردم با مدیریت مصرفی که اعمال می‌کنند مصرف انرژی را مدیریت کرده و هیچ قیمتی هم اضافه نمی‌شود.

پزشکیان: حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست

مسعود پزشکیان بیان داشت: آقای جلیلی می‌گوید اله خواهیم کرد و بعد گفت روحانی اینکار را کرد. روحانی به من چه ربطی دارد؟ من نگاه خودم را دارم.

وی افزود: اینها اگر این طرح (وان) را داشتند چرا در دوره شهید رئیسی این را اجرا نکردند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: موضع من درباره بورس، آقای عبدو هم مصاحبه و هم اعلام کرده. نگاه من درباره بورس همان است که دکتر عبدو گفته است.

پزشکیان تاکید کرد: اقتصاد یک نفر نیست؛ اینطور نیست که یک نفر برای اقتصاد نقشه بکشد؛ مجموعه‌ای از اقتصاددانان هستند. بسته به تخصص، نسخه می‌نویسند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کاری کنیم کارشناسان مربوط به آن رشته را در این رابطه به کار میگیریم که چگونه بورس را کنترل کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: اصولاً دولت نباید در قیمتها دخالت کند و به تولید دستور بدهد که چه کند. مداخله دولت همین بلا را سر بورس و بازار و تولید کننده می‌آورد.

پزشکیان افزود: از نظر تخصصی و علمی آنچه دیروز خدمتتان گفتم، اقتصاد بهداشت و درمان و صنعت و پول و مالی و بورس زمین تا آسمان فرق دارند؛ از کارشناسان مربوطه جهت حل این ناترازیها قطعا استفاده می‌کنیم.

وی گفت: حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست. تحریم‌ها هم مهم است که اگر حل نکنیم موج تحریم در خود بورس تاثیرگذار خواهد بود.

جلیلی: بازار سرمایه باید تقویت شود/ چند پیشنهاد بورسی

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که منتقدان شما می‌گویند اگر شما رئیس‌جمهور شوید بورس ریزش خواهد داشت؛ می‌گویند شما طرفدار اقتصاد دستوری هستید؛ توضیح دهید که وضعیت بورس در دولت شما چگونه خواهد بود؟ عنوان کرد: میلیون‌ها نفر از مردم ما با بورس درگیر هستند و در این ایام بسیاری از مردمی که از این قضیه به‌خاطر سوءمدیریت ضربه خورده‌اند با من سخن گرفته‌اند. بورس باید نماد اقتصاد کشور باشد و مردم خُرده‌ سرمایه‌دار بیشترین ضررها را کردند.

جلیلی خاطرنشان کرد: بنده سال ۱۳۹۹ به آقای روحانی نامه نوشتم و ۲۲ نکته را درباره مسائل بورس مطرح کردم؛ اگر اطرافیان آقای پزشکیان درباره بورس طرح داشتند، چرا به دولت همسویشان ندادند؟

وی گفت: بورس بهترین ابزار برای اقتصاد، تولید و ارتقای اقتصاد است. بورس بستر تولید است و بازار ثانویه نقش موثری برای تضمین فعالیت درست بازار اولیه است. بورس مدیریت می‌خواهد؛ این یعنی لازم است شورای ثبات داشته باشیم و نمی‌شود بانک مرکزی تصمیمی بگیرد که به بورس لطمه بزند و هم‌چنین بیمه به بورس بی‌تفاوت باشد. چرا نباید برای بورس بیمه داشته باشیم؟ از پیشنهادات ما این است که باید برای سهام، بیمه داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید بیمه سهام و ایجاد شرکت‌ پروژه‌های بزرگ و کوچک‌ مقیاس داشته باشیم تا مردم بتوانند مشارکت داده شوند. عده‌ای که دنبال رانت و پول‌های بادآورده هستند دوست دارند بورس متلاطم باشد و سود ببرند. باید شفافیت توسعه یابد و نباید کسی بتواند ۵۰۰ میلیون سهم بخرد ولی یک نفر نتواند یک سهم هم بخرد. چرا شفافیت در بورس وجود ندارد؟

جلیلی بیان کرد: نظر ما تقویت بورس است و یکی از مباحث اصلی، تسهیل تامین مالی تولید است. اگر می‌گوییم تولید و باید جهش تولید با مشارکت مردم را طبق شعار سال داشته باشیم، شرط این نیز تسهیل تأمین مالی تولید است. برخی بانک‌ها خلق پول کردند و هم‌چنان به آن‌ها تأمین مالی شده ولی برای تولید تأمین ملی وجود نداشته باشد. باید برنامه داشت تا سرمایه‌ی مردم جهت‌دهی شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که پروژه‌ی پتروپالایشگاه‌ها را مطرح کردیم، گفتیم تأمین مالیِ آن از سرمایه‌ی مردم باشد و سود آن هم به مردم برسد؛ نباید بگوییم که مردم به بورس پول بدهند و عده‌ای رانت‌خوار سود آن را ببرند.

پزشکیان: نباید هیچ انسانی گرسنه سرش را روی بالش بگذارد

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از اظهارات درباره نحوه تخصیص یارانه به دهک‌های مختلف درآمدی گفت: دیروز گفتم که یک رسانه گفته ما به مولوی عبدالحمید بی‌احترامی کردیم. بعد معلوم شد دروغ بوده و پول گرفتند و رجانیوز که مدعی اصولگرایی است این را پخش کرده است.

وی افزود: من می‌گویم در حاکمیت اسلامی هیچ انسانی نباید گرسنه سرش را روی بالش بگذارد. اما در ارتباط با یارانه‌ها طبیعی است نباید به من و آدمهایی که ماشین آنچنانی سوار می‌شوند یارانه بدهند. باید از اینها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: من نخواهم گذاشت فقرا و محرومین گرسنه سر را به بالین بگذارند. اول باید ببینیم با چه مواجه هستیم. فعلاً نقشه ای وجود ندارد؛ الان همه دارند یارانه می‌گیرند. اول باید ببینیم به چه کسانی یارانه بدهیم و به چه کسانی ندهیم.

پزشکیان درباره برنامه‌اش برای بهبود بازار بورس عنوان کرد: درباره بورس دکتر عبدو مصاحبه کرده و نگاه ما موضع آقای عبدو تبریزی است. اقتصاد هم یک‌ نفر نیست. اصولا دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند. مداخله دولت در اقتصاد بلاهای زیادی بر سر بورس و بازار می‌آورد. ثبات و امنیت را به بورس برمی گردانیم و کسری دولت را از بورس جبران نمی کنیم.

جلیلی: مردم همان قدر که به نان نیاز دارند به تفریح نیاز دارند

سعید جلیلی عنوان کرد:‌ اینکه آقای پزشکیان آیات و احادیثی می‌خواند خیلی خوب است و جلسه ما را متبرک می‌کند اما این احادیث را ائمه جماعات مساجد هم می‌خوانند ولی اینها باید امتداد پیدا کند و به عمل تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما زمانیکه طرح هدفمندی یارانه‌ها را شکل دادیم ۴۵ دلار به مردم یارانه داده می‌شد این به مردم کمک می‌کرد. اما در هشت سال دولت قبل ارزش پول ملی را پایین آوردند و تورم ۶۰ درصد شد و کماکان به مردم همان ۴۵ هزار تومان را می‌دادند و همین افرادی که کنار شما هستند می‌گفتند برای پرداخت همین هم عزا می‌گیریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اما شهید رئیسی تورم ۶۰ درصد را کاهش داد و یارانه را ده برابر کرد. طرح ما این است که یک سبد کالایی خانوار مطرح کردیم تا ۲۵۰۰ کیلو کالری برای هر فرد تامین شود و اطمینان حاصل شود تا ۱۰ کالای اساسی که برای سلامت نیاز است به مردم برسد. این برای هفت دهک اول مشخص شده است و بخشی از این طرح در دولت فعلی اجرا می‌شود.

جلیلی اظهار داشت: خانواده کرامت دارد و همان قدر که به نان نیاز دارد به سفر و تفریح نیاز دارد. اگر مردم در انتخابات مشارکت نمی‌کنند یک دلیلش همین مشکلات است. چند روز پیش یک جوان به من می‌گفت مدتی است با خانواده سفر نرفتم؛ اما اینکه بخواهیم تازه ۴ سال دیگر هم برویم برنامه ریزی کنیم تا مشکلات حل شود کاری از پیش نمی رود. ما طرح کالابرگ فرهنگی را هم برنامه ریز کرده‌ایم و برای این حوزه هم برنامه داریم. باید به سمت اینکه ضریب جینی ما در بهترین حالت خودش باشد برویم. متاسفانه در آن هشت سال، ضریب جینی به بدترین حالت خودش رسید.

پزشکیان: حاکمیت باید به مشکلات مسکن و بی خانمان ها رسیدگی کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به خبر روزنامه دنیای اقتصاد که وی گفته بود که یارانه ۴۵ هزار تومانی کمر اقتصاد را خم کرده است، گفت: خبرنگاران همیشه سر و ته جملات را قطع می‌کنند. رسانه پول گرفته علیه من حرف زده از خودم سوال کنید. من نگفتم یارانۀ ۴۵ هزار تومانی کمر اقتصاد را خم کرده است.

پزشکیان با بیان اینکه تورم در دولت رئیسی بالای ۴۰ درصد بوده، تصریح کرد: کسی که می‌گفت با یک میلیون شغل درست می‌کنم توهم برش داشته بود یا نداشته بود؟

وی افزود: مردم ببینید اگر در این ۳ سال، سفره‌هایتان خوب شده، به آقای جلیلی رای بدهید. یک آدمی که می‌گفت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می‌کنم، متوهم نیست؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بدترین وضعیت تورم برای دولت شهید رئیسی است، افزود: مردم عزیز آیا سفره های شما با ۱۰ برابر شدن یارانه خوب شده است؟

پزشکیان بیان داشت: حاکمیت باید به مشکلات مسکن و بی خانمانها رسیدگی کند. هیچ انسانی نباید گرسنه بخوابد.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که گدایی می‌کنند، هیچ انسانی نباید گرسنه بخوابد. طبیعی است نباید به من و آدمهایی که ماشین آنچنانی سوار می‌شوند یارانه بدهند. باید از اینها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند.

جلیلی: ساخت و تأمین مسکن ضرورت دارد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما گفته بودید مسکن مهر را ادامه خواهید داد؛ هنوز بسیاری از مردم در این مسکن‌ها ساکن هم نشده‌اند، شما وعده‌ی ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده‌اید؛ در این‌باره توضیح دهید؟ اظهار داشت: مردم می‌خواهند بدانند دولت در ۴ سال آینده می‌خواهد درباره این موضوع چه کاری کند. مسئول ستاد آقای پزشکیان که وزیر مسکن هم بوده، سال ۱۳۸۴ گفته "وزارت مسکن تعهدی درباره قیمت مسکن ندارد، بالا بودن قیمت خانه ربطی به ما ندارد و دنبال کاهش قیمت مسکن نبوده‌ایم". آیا این روند ادامه می‌یابد؟ ممکن است بگویید این نظر شخصی اوست ولی رئیس ستاد شما این مسئله را مطرح می‌کند.

جلیلی عنوان کرد: ما در کشور سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و این نیازمند مسکن است؛ برخی دوستان می‌گفتند مسکن مهر مزخرف است، شما چه طرحی در این‌باره داشتید؟ یک نگاه می‌گوید دولت مسکن نسازد. با این نگاه، متوسط قیمت مسکن در تهران چند برابر شد؟ چند درصد مردم امروز اجاره‌نشین هستند؟

وی ادامه داد: درباره مسکن گفته می‌شود که مشکل، زمین است. یکی از مشکلات اساسی عدم حل مشکل مسکن، مسئله‌ی زمین است؛ به‌همین خاطر قیمت مسکن گران می‌شود. مثلاً اگر ساخت یک متر مسکن ۱۵ میلیون تومان است، آن مسکن متری ۸۰ میلیون قیمت دارد، چون مشکل زمین داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: برنامه هفتم توسعه می‌گوید ۰.۲ درصد از اراضی کشور که حدود ۳۰۰ هزار هکتار و چند برابر یک شهر بزرگ است؛ برای ساخت مسکن، زمین بدهیم. رئیس‌جمهور باید این‌ها را بداند، نه‌ اینکه بگوید می‌رویم و بررسی می‌کنیم. این مصوبه‌ی برنامه، گره اساسی را باز کرد.

جلیلی گفت: مسکن یک بحث تک‌بُعدی نیست و ابعاد اقتصادی و راهبردی دارد؛ باید در آمایش سرزمینی به آن توجه کرد و در نظر گرفته شود که اگر کسی مسکن دارد چه شغلی خواهد داشت؟

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد دریامحور را ابلاغ کردند و باید با نگاه راهبردی در این‌ زمینه اقدام کرد. بحث دیگر نیز ابعاد فرهنگی است و معماری مسکن مهم است؛ مسکن فقط یک خوابگاه نیست و ابعاد دیگری هم دارد.

پزشکیان: راه شهید رئیسی در مسکن را پیگیری می‌کنم

پزشکیان در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: در طرفداران من هم چپ هست و هم راست و هم مذهبی و حتی کسی که نماز نمیخواند. ولی من قانون را اجرا خواهم کرد.

وی افزود: دولت شهید رئیسی گفته بود یک میلیون مسکن درست می‌کنم؛ قانون بود ولی منابعش را ندیده بودند. می‌گفتند یک میلیون مسکن درست می‌کنیم و یک میلیون شغل ایجاد می‌کنیم و تورم هم تک رقمی می‌کنیم. آیا شد؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: نه تنها راه شهید رئیسی در مسکن را پیگیری می‌کنم بلکه آمایش سرزمینی را هم که در سیاستهای مقام معظم رهبری هست به شدت پیگیری می‌کنم.اگر آمایش سرزمینی را دنبال نکنیم آینده تهران با فاجعه روبرو خواهد شد.

پزشکیان ادامه داد: ما باید بتوانیم به کارمندان پولی بدهیم که بتوانند حداقل در خانه‌ای که می‌نشینند زندگی کنند. این به تورمی برمی‌گردد که دولت ایجاد می‌کند. وقتی دولت شبانه جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌شود مشکل مسکن مردم را حل کنیم.

پزشکیان: بازار را باید آزاد بگذاریم

مسعود پزشکیان با بیان اینکه قانون وجود دارد ولی چرا اجرا نمی‌شود؟ گفت: تا منابع برای مسکن گذاشته نشود هیچ دولتی نمی‌تواند اجرا کند. با حقوقی که ما به کارمندان می‌دهیم صد سال دیگر هم نمی‌تواند در تهران مسکن بسازد.

وی افزود: وقتی دولت شبانه جیب مردم را خالی می‌کند نمی‌شود مشکلش را حل کند. اگر آمایش سرزمینی را دنبال نکنیم آینده تهران با فاجعه روبرو خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: باید بتوانیم به کارمندان پولی بدهیم که بتوانند حداقل در خانه‌ای که می‌نشینند زندگی کنند. این به تورمی برمیگردد که دولت ایجاد می‌کند.

پزشکیان ادامه داد: در رابطه با سوال مجری و قیمت‌ها؛ بارها گفته‌ام علت تورم، دولتی است که از جیب مردم پول را برمی‌دارد. دولت یا بزرگ می‌شود و ناترازی بوجود می‌آید و مجبور می‌شود پول چاپ کند و یا دولت از بانکها پول اضافه برمیدارد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم ارز وارد کشور کنیم و صادرات کنیم می‌توانیم جلوی تورم را تا حد زیادی بگیریم و فشار را از روی مردم برداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در موقعی که تحریم است نهایتاً قیمتها گران می‌شود و نمی‌توانیم خرید کنیم و دولت دست می‌برد در جیب مردم.کاری که الان در داخل می‌توانیم بکنیم بدون رفع تحریم‌ها، توجه به ناترازی انرژی و ارز و مدیریت است.

وی با بیان اینکه به هر کسی ارز ترجیحی می‌دهند رانت می‌دهند، تاکید کرد: الان کلی داریم سوبسید یارانه و برق و ... می‌دهیم که اگر آن را کنترل کنیم می‌توانیم به بهداشت و معیشت و ... برسیم.

پزشکیان گفت: به هر کسی ارز ترجیحی می‌دهند رانت می‌دهند. باید ارز را تک نرخی کنیم، غیر از دارو و نهاده‌ها و آنچیزهایی که به معیشت مردم ربط دارد. ارز را تک نرخی می‌کنیم که بازار تصمیم بگیرد.

پزشکیان با بیان اینکه بازار را باید آزاد بگذاریم، تصریح کرد: دولت نباید در ارز دخالت کند؛ باید در دارو و کالاهای اساسی سوبسید بدهد و بقیه چیزها را خود بازار تنظیم کند. این را خیلی از کارشناسان اتفاق نظر دارند.

جلیلی: پزشکیان اطلاعات ابتدایی ندارد می‌خواهد رئیس جمهور شود

سعید جلیلی در ادامه اظهار داشت: در رابطه با مسکن باید گفت که علاوه بر زمین، دولت هم باید کمک کند و طبق قانون بیست درصد تسهیلات باید در حوزه مسکن پرداخت شود که الان هشت درصد بیشتر نیست.

وی افزود: تورم مشکل اصلی است و دولت شهید رئیسی تورم ۶۰ درصد را به ارث برد و تمام تلاشش را کرد و آن را کاهش داد. امروز در کشور مطالعه کردن و کار کردن، ضد فضیلت است و این که بگوییم برنامه نداریم فضیلت است. آقای پزشکیان در بسیاری از موضوعات اطلاعات شما کم است و در برخی موضوعات اطلاعات ابتدایی هم ندارید و بعد می‌خواهید رئیس جمهور شوید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: تورم یک هسته مرکزی دارد و موضوع دیگر جهش تورمی است. اگر شما در بودجه ناترازی داشته باشید و اعتبارات و خلق پول درست هدایت نشود موجب تورم می‌شود. راهکار ناترازی بودجه این است که منابع را افزایش داده و مصارف را کاهش دهیم. ارز آوری باید تبدیل به ماموریتی برای همه دستگاه‌های کشور شود تا منابع ارزی زیاد شود. دولت نباید به مردم فشار وارد کند و بسیاری از هزینه‌های غیرضرور خود را کاهش دهد.

جلیلی تصریح کرد: اگر شما می‌خواهید بر پول کشور حاکمیت داشته باشید باید بر ریال حاکمیت داشته داشته باشد. باید در این قضیه سامانه‌ها را شکل داد و شفافیت مالی در سرمایه‌های بزرگ ایجاد کنید و اگر در ریال حاکمیت داشته باشید باید آن را به سمت تولید هدایت کنید نه اینکه به سمت مال سازی بروید.

وی ادامه داد: آنچه مردم را اذیت می‌کند جهش‌های ارزی است و اگر ندایند فرآیند تخصیص ارز کجا ایراد دارد نمی‌توانید راه حل ارئه دهید. برای بازار ما ثبات ارز خیلی مهم است و در بازار سالم می شود ثابت نرخ داشت زیرا بازارا ناسالم موجب جهش ارزی می شود. همه احکام اصلاح این موضوع را تهیه کرده‌ایم و از روز اول دولت اگر انتخاب شویم اجرا می‌کنیم.

جلیلی: واردات خودرو و مدیریت بازار دنبال خواهد شد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنگوی ستاد شما گفته که با واردات کنترل‌ شده خودرو موافقید، تعریف شما از این چیست و ارز آن را چطور تأمین می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: موضوع خودرو از مسائلی است که مردم درباره‌ی آن سوال دارند. ما این‌ همه رشته‌های اقتصاد در کشور داریم و موضوع خودرو و مسکن ابعاد دیگر هم دارد و باید این ابعاد دیده شود.

جلیلی بیان کرد: باید از دانشگاه‌ها و وزارت علوم خواسته شود که رشته‌های اقتصاد وارد مباحث کارشناسی به‌ اسم اقتصاد خودرو و مسکن و غیره بشوند و درباره‌ی آن برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه قیمت و کیفیت خودرو اهمیت دارد، اظهار داشت: ما در ۱۰ سال گذشته جلسات متعددی داشتیم و نشست گذاشتیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که از مهم‌ترین مباحث اصلی موضوع تیراژ است. باید تیراژ خودرو را به‌گونه‌ای افزایش دهیم این مشکل پیش نیاید. یکی از این راه‌ها، تولید است و باید تولید اقتصادی شود. دو خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو داریم و نمی‌شود که هرکدام برای خود چند پلت‌فرم دارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یکی از راه‌های افزایش تیراژ، واردات است. بنده زمانی که معاون اروپای وزارت خارجه بودم، یکی از سُفرای ما می‌گفت برخی کشورها شش‌ماه در صف خرید خودروی سمند ایران هستند. واردات اتفاقاً یک ابزار بسیار خوب و مهم برای این است که بازار را مدیریت کنیم. برخی مواقع باید واردات انجام بگیرد تا تولید کننده فکر نکند که همه‌ی کار دست اوست؛ از طرف دیگر باید ایرادات خودروهای داخلی رفع شود. هم‌چنین صادرات به کشورهای همسو باید دنبال شود؛ کاری که در ۸ سال منتهی به ۱۴۰۰ متوقف شد. واردات برای تعادل بازار اهمیت دارد.

پزشکیان: واردات خودرو را آزاد می‌کنم

مسعود پزشکیان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برنامه‌اش برای بهبود بازار خودرو گفت: خیلی از آدمها هستند که دلار دارند و اگر اجازه بدهید ماشین وارد کشور می‌کنند؛ چرا اجازه نمی‌دهیم؟ من واردات خودرو را با ارزهایی که دارند آزاد می‌کنم.

وی افزود: اگر شما رقابت را باز کنید و ماشین‌ها وارد شوند ماشین خودش را تنظیم می‌کند. من معتقدم که در حوزه خودرو بازار خودش را تنظیم می‌کند، لازم نیست من دخالت کنم.

پزشکیان گفت: مملکت را به کجا رسانده‌ایم که مردم حتی به واردات خودروی دست‌ دوم هم راضی شده‌اند ولی همین را هم به مردم اجازه نمی‌دهیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بازار را نباید به روی خودروی خارجی ببندیم. واردات خودرو را با ارزهایی که دارند آزاد می‌کنم.

پزشکیان: در ادارات ما بعضی افراد نیم‌ساعت هم کار نمی‌کنند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اول یک تعرضی به آقای جلیلی بکنم؛ کارشناس ایشان فرقی بین لندکروز و ... (احتمالا ۲۰۶) را نمی‌داند.

پزشکیان با بیان اینکه مدیریت سرمایه‌های بازنشستگان باید صورت بگیرد، تصریح کرد: مدیریت و کنترل ساختار و سرمایه‌های بازنشستگان باید صورت بگیرد و سرمایه‌هایشان هدر نرود.

وی ادامه داد: باید کارخانه‌ها و شرکتها وساختمانهایی که در اختیار بازنشستگان است، طوری باید مدیریت شوند که به بهره وری برسد نه اینکه ضرر بدهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بازنشسته‌ها بدون هزینه باید خدمات درمانی داشته باشند، افزود: باید بر اساس تورم حقوق بازنشستگان را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در ادارات ما بعضی افراد نیم‌ساعت هم کار نمی‌کنند چرا سازمان جدیدی درست کنیم؟

پزشکیان تاکید کرد: برنامه را چهارتا هیئت علمی نمی‌تواند بنویسد؛ برنامه نویس باید بنویسد. به پیر به پیغمبر نمی‌شود با چند نفر هیئت علمی برنامه نوشت؟

پزشکیان گفت: من دوره‌های مدیریت را در کشورهای مختلف دیده‌ام از جمله آمریکا، انگلیس، سوییس ، تایلند و ژنو.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: برنامه‌های آقای جلیلی مبنای علمی ندارد؛ همانطور که می‌گویند «با یک میلیون تومان می‌شود شغل ایجاد کرد». مردم اگر وضع شما خوب است به این افراد رای بدهید اگر که نه رای ندهید.

جلیلی: پزشکیان نظام سلامت را هم نمی‌شناسد

مسعود جلیلی در ادامه گفت: آقای پزشکیان ظاهرا با این موضوع مشکل دارند که جمعی از نخبگان بنشینند و برای مشکلات کشور راه حل ارائه کنند چون در تفکر اطرافیانشان این است که فکر کردن بدون پول نمی‌شود اما افتخار من این است که هزاران نفر با تخصص‌های مختلف را دعوت کرده و با آنها صحبت کردم که هیچ چشمداشتی به پول نداشته‌اند.

وی خطاب به پزشکیان گفت: شما ۳۲ سال کار کردید و برخی اشخاصی که بخوبی می‌شناسید در هیئت مدیره شرکت‌های بازنشستگی قرار گرفتند. شما فکر می‌کنید هیچکس نمی‌تواند بدون پول یک نقش با شکوه ارائه کند. هزاران نفر بهتر از شما هستند که حاضر هستند برای کشور کار کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در همین نظام سلامت آقای دکتر شهرام یزدانی سرپرست تیم نظام سلامت ما است و آقای دکتر میبدی هم جز تیم ما است. در زمان آقای پزشکیان تعرفه‌های خصوصی چند برابر تعرفه‌های عمومی شد. آقای پزشکیان شما نظام سلامت را هم نمی‌شناسید دلیلش همان عملکرد شما است که همان مجلس هسمو با شما، شما را استیضاح کرد.

جلیلی عنوان کرد: تکریم بازنشستگان یک وظیفه اصلی دولت و کشور است. وقتی همسان سازی حقوق مطرح می‌شود باید منابع آن مشخص باشد. شما باید جلوی فساد را بگیرید؛ ببینید در همین هشت سال قبل در این صندوق‌های بازنشستگی چه کسانی حقوق‌های نجومی گرفتند ولی بازنشستگان گرفتار بودند. برای حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی یکی از راهکارها این است که دولت باید بدهی‌های خود به صندوق‌ها را پرداخت کند.

پزشکیان: صدای تردید و نارضایتی مردم را شنیده‌ام

پزشکیان گفت: من دوره دیدم. در دانشگاه هاروارد دوره دیدم. مردم شریف حرف‌هایی که ایشان می‌زنند و می‌گویند من بلد نیستم، اولاً من جزو هیچ حزبی نیستم. کارهایی که در استان انجام دادم، کارهای مدیریتی بود.

وی افزود: علی رغم اینکه جزو هیچ حزبی نبودم در دوره آقای خاتمی وزیر شدم. دبیرکل بهداشت جهانی را آوردند تا کارهای من را نشان وی دهند و تعجب می‌کردند که ما این کارها را کردیم. آقای خاتمی علی‌رغم اینکه من جزو حزبشان نبودم انقدر شخصیت داشت که من را وزیر بهداشت و درمان کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من فوق تخصص داشته باشم معنی آن این نیست که بتوانم مدیریت کنم. افرادی که آقای جلیل می‌فرمایند بسیار باسواد هستند و نخبه هستند اما اینکه بتواند در سیستم بهداشت و اقتصاد بهداشتی حرف بزند معنیش این است که متوجه نیستند که چه حرف‌هایی می‌زند.

وی افزود: بنده نه بی‌سواد هستم و نه وابسته به حزب هستم و نه خودم را از مردم جدا کردم. درون مردم بودم و با مردم زندگی کردم. اینکه می‌گویند دولت چندم فلانی هستم، تهمت است.

پزشکیان گفت: مقتدای من امام علی است و تا زنده هستم همان ایده را دنبال خواهم کرد. خیلی از ستادهای شهید رئیسی برای ما کار می‌کنند خیلی از ستادهای آقای قالیباف برای ما کار می‌کنند. با هم کار می‌کنند و این تفکر را قبول ندارد.

وی افزود: اما آخر کلام، هم میهنان عزیز، لحظه انتخاب نزدیک می‌شود نقطه نهایی اقدام شما فرا می‌رسد. برای ایران فرصتی در راه است و فرصتی برای بازگشت به مردم و دوری از وضع خطیر موجود. من برای کوتاه کردن دامنه‌های تحریم تبعیض و تحقیر آمده‌ام. من آمدم تا حکومت صداهایی که شنیده نشده است را بشنود.

پزشکیان گفت: آمدم تا با تفاهم و توافق ملی سخنگوی همه محرومان و طرد شدگان باشم. من ادامه وضع ناعادلانه کنونی را خطیر و برای مردم غیر قابل تحمل می‌دانم. باید با هم نگذاریم که ایران روز به روز ناتوان‌تر و ملت آن فقیرتر شود.

وی افزود: من این روزها گفتنی‌های بسیاری گفتم و هنوز ناگفتنی‌های زیادی وجود دارد. اگر با اعتماد شما انتخاب شدم پیگیر خواسته‌های شما خواهم بود. رأی شما تکلیف سنگینی برای من خواهد بود. گردنم را در مقابل حرف‌هایم گرو می‌گذارم.

وی افزود: اما با شما گفتنی‌هایی دارم. آنهایی که نیامدند، با زنان بزرگوار، دختران و پسران با پیروان مذاهب، معلمان، کشاورزان مظلوم، کارگران کارآفرینان، اصناف و کارمندان زحمتکش دولت، با اهالی گرانقدر اندیشه فرهنگ هنر، با نیروهای نظامی و انتظامی، جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های معزز شهدا، با توان یابان معلولان و ایرانیان دور افتاده از وطن، همه دیدیم در مرحله اول انتخابات ۶۰ درصد مردم نیامدند. این پیام برای حکومت معنا دارد.

وی افزود: من صدای این نارضایتی و قهر را پیش از این شنیده بودم و باز هم می‌شنوم. آنها از وضع معیشت خود به سطوح آمدند. از آینده بهتر ناامیدند بیشتر آنان به حق از تبعیض تحقیر و اجبار و فساد ناکارآمدی به جان آمدند. شهروندان از یک زندگی معمولی و بی‌دغدغه محروم شدند و حقوق قانونی و خواسته‌های جدید و قدیمشان در عرصه‌های مختلف نادیده گرفته شده است.

پزشکیان گفت: برای من شهروندان همه محترم هستند چه آنان که رأی دادند و چه آنان که رأی ندادند. همه ایرانی هستند و ایران از آن همه ایرانیان است. عهد همه ما در این انتخابات خلق فرصتی دیگر برای ایران است که فقط با شما شدنی است.

جلیلی: به حساب فساد شرکت‌های دولتی خواهم رسید

سعید جلیلی در جمع‌بندی این مناظره خاطرنشان کرد: مردم عزیز ایران؛ هم‌اکنون وقت انتخاب بین بازگشت به تعطیلی کشور و یا امتداد راه کشور شهید رئیسی در احیای کارخانه‌هاست؛ وقت انتخاب بین اداره کشور با لابی سیاسی و یا امتداد راه رهبر انقلاب به سپردن نقش‌ها به جوانان؛ وقت انتخاب بین بازگشت به بهانه‌ها و یا مسئولیت‌پذیری؛ وقت انتخاب بین ترسیدن از اخم کدخدا و ایستادگی هوشمندانه است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون وقت نقش‌آفرینی برای جبران 8 سال رکود، نابود کردن فناوری‌ها، از بین اعتمادها و جبران فرار از مسئولیت است. می‌گفتند نمی‌شد بدون اف‌ای‌تی‌اف واکسن کرونا خرید اما شد و گفتند نمی‌شود بدون توافق جدید نفت فروخت اما شد. می‌گفتند نمی‌شود به مردم زمین داد و شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: هم‌اکنون وقت بهانه‌تراشی نداریم؛ یک جهان فرصت داریم و با دست‌کم گرفتن فرصت‌ها و نشناختن ظرفیت مردم، این ظرفیت از بین می‌رود.

جلیلی گفت: بنده از مسائل مردم درباره مسکن، خانواده، دغدغه‌ها درخصوص اقتدار ایران اطلاع دارم و تجربه 35 سال کاری‌ام در سیاست خارجی من را به این باور رسانده که این مسائل با نگاه‌های دم‌دستی حل نمی‌شود. ایستادن مقابل فساد شجاعت می‌خواهد، وقتی می‌شود مسائل را حل کرد که در تولید، عدالت، فناوری‌ها، روابط گسترده با جهان و جهش در فرهنگ جهش داشته باشیم.

وی اظهار داشت: هنوز هیچ‌ چیز نشده، علیه من فریاد می‌زنند چون می‌دانند به حساب آن‌ها و فساد شرکت‌های دولتی خواهم رسید. من به حضور مردم نیاز دارم و با پشتیبانی مردم این مسائل را دنبال می‌کنم. جریانی که توانایی ایران را در حد آب‌گوشت بزباش می‌داند، همچنان در حال تخریب توانایی‌های ماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: این جریان مردم را نمی‌شناسد، به آن تکیه ندارد، جوانان را به سخره می‌گیرد و وقتی می‌گوییم هزاران نفر 10 سال مطالعه کرده و راه‌حل دارند، آن را به سُخره می‌گیرند. وقتی توطئه را شکست می‌دهیم، می‌گویند خودِ دشمن نخواست. من کسی نیستم که با اولین مشکل بهانه بیاورم و دست از مقابله بافساد بکشم و دست از حق مردم ایران از داشتن فناوری بکشم.

جلیلی در پایان بیان کرد: این حرکت نیازمند پشتیبانی همه‌ی مردم است. مردم ایران انتخاب‌های بزرگ داشته‌اند اختیار یعنی انتخاب بهترین. یک جهان فرصت، یک ایران جهش با ایفای نقش پرشکوه هر ایرانی. فردا در مصلای تهران سایر مسائل را بیان خواهم کرد.

۰۰:۲۴ پزشکیان: تلاش کنیم بر اساس شایستگی کشور را اداره کنیم

پزشکیان بعد از مناظره در جمع خبرنگاران گفت: آن‌چه که امروز در مناظرات اتفاق افتاد خوب نبود. معتقدم کسی که می‌خواهد قدرت را در دست بگیرد و برای مردم خدمت کند قدم اولش این است که صادق و راستگو باشد.

وی ادامه داد: اینکه در دیدگان مردم بگوید شما جزو فلان حزبی و گروهی صحیح نیست.

پزشکیان تصریح کرد: گاهی بر اساس مستندات و تجربیات وسابقه ها حرفی زده می‌شود اما یک زمان‌هایی برای تخریب حرف‌هایی مطرح می‌شود که کار درستی نیست.

وی گفت: امیدواریم مردم پای صندوق‌های رأی بیایند و نظر خود را اعلام کنند.
هیچگاه با مردم ناصادقانه برخورد نخواهم کرد. به حرف‌هایم عمل خواهم کرد. تمام تلاشم را می‌کنم مملکت به عزت برسد.

پزشکیان بیان کرد: همه مردم در این حکومت مشارکت کنند. ۶۰ درصدی که نیامدند سرمایه‌های کشور ما هستند. تلاش کنیم بر اساس شایستگی کشور را اداره کنیم.

۰۰:۲۹ جلیلی: بخش پرشکوه خود را با حضور در پای صندوق‌هایی رأی نشان دهید

جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هنگام خروج از استودیوی مناظره در جمع خبرنگاران، گفت: بسم الله الرحمن الرحیم ابتدا از صدا و سیما و برنامه‌های خوبی که برای تنویر افکار عمومی انجام داد به ویژه مناظراتی که شکل گرفت و این‌ها کمک می‌کند به مردم ما که بتوانند بهتر تصمیم بگیرند؛ تشکر می‌کنم.

وی گفت: مردم عزیز سلام امروز آستانه یک انتخاب هستید، اگر از مشکلاتی نظیر بیکاری گرانی و مسکن رنج می‌برید امروز شما نقش تعیین کننده برای حل این مسائل دارید برای اینکه این مسائل حل بشود بلکه کشور در مسیر از پیشرفت قرار بگیرد که علاوه بر حل این مسائل کلی از موفقیت‌ها و جهش در عرصه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی و فناوری و فرهنگی و علمی صورت بگیرد؛ امروز نقش شما تعیین کننده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: ۱۱ سال برای این موضوع مطالعه کردیم کار کردیم و خود جوانان و فرزندان شما آمدند و همکاری کردند و مسائل را جمع‌بندی کردند و آسیب شناسی کردند بدون هیچ‌گونه چشم داشتی بدون یک ریال پول گرفتن امروز حاصل این ایام را به شما اشاره کردیم و جمع‌بندی ما این است که امروز یک جهان فرصت در برابر ماست و در برابر آن باید یک ایران جهش اتفاق بیفتد و لازمه آن این است که همه مردم در آن نقش آفرینی کنند و این حرکت بزرگ شکل بگیرد.

جلیلی، گفت: امروز آن نقش پرشکوه را در پای صندوق‌های رأی نشان دهید و هر چقدر شما مردم به حل مشکلات و مسائلتان توجه دارید بدانید امروز شما هستید که تعیین کننده هستید و این افتخار جمهوری اسلامی است که امروز همه دنیا منتظرند ببینند که مردم چه انتخاب می‌کنند و می‌خواهند مسائلشان را چگونه حل می‌کنند اختیار با شما است و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 195
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    13 13
    عمر ماست که میرود یا این انتخابات ها مردم ..... قالیباف که میشد 84 جای احمدی‌نژاد باشد ... ایران را بسازد به جای تهران و حالا جای ..
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      11 12
      درسته عمرمونو روحانی سوزوند از دیشب دارم غصه میخورم چقدر به رئیسی تهمت زده شد ما دیدیم تلاش رئیسی رو خدایا خیلی زود رفت سی و چند سال کشور تو چنگشون بود با سه سال مقایسه میکنن کاش رئیسی بودی کاش اون روز که صدات میزدن امدادگرا جواب میدادی
    • آقای زرشکیان LT ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      1 4
      من به هر ایرانی ...
    • چاکران سینه چاک! PL ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      9 5
      روز قیامت خدواند از برادران انقلابی و اصولگرا سوال میکند؟ که چرا مردم را اذیت کردید و زندگی مردم را سخت کردید؟ برادران جواب میدهند؛ که خدایا ببخشید ! فریب شیطان را خوردیم !!!🙏
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      20 18
      پزشکیان باز دروغ گفته و بازم دروغ می گه!!! پیر مستاصل مرض دروغ گفتن داره
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      16 10
      یک ضرب المثله میگه "چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی" وقتی به سردار سلیمانی توهین میکنی و فردایش عذر خواهی میکنی - وقتی پسرت به عبدالحمید توهین میکنه و تکذیب میکنی - طبق این ضرب المثل قدیمی ثابت میشه نه خودت عقل داری ، نه پسرت عقل داره - اعتماد به آدم نادانی که هر روز یک غلطی میکنه و فردایش پشیمان میشه و عذر خواهی میکنه کلاً اشتباه است - انتخاب آدم بیعقل هم اشتباه است
    • US ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      13 10
      هم وطن ترک زبان وسنی لیبرالیسم با اسلام در تضاد است فریب قران خواندن را نخورید. تعصب قومی را کنار بگذارید.
    • جلالی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      2 2
      سلام، به وحدانیت خدا قسم ،که هردو چه پزشکیان وچه جلیلی ،هر دو دروغ میگویند
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    26 95
    بارک الله جلیلی. امروز خوب اومدی. پزشکیان حسابی هنگ کرد. بیسواد رفت سراغ انشا خواندن.
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      9 11
      پزشکیان باز دروغ گفته و بازم دروغ می گه!!! پیر مستاصل مرض دروغ گفتن داره
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    12 63
    جلیلی بگو که پزشکیان در مجلس ورزش می کند و کتاب می خواند آیا این خیانت به قسم خودش نیست
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 37
    رأی آوردن دکتر جلیلی موجب جلب شدن همه ی حواس ها در منطقه به ایران می شود
    • US ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      15 10
      نادان رای دادن چه فایده ای دارد؟ گیرم ایران مرکز توجه دو عالم شود سودش برای ما پابرهنه ها چیست؟
  • DE ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    3 12
    هردو بشن رئیس جمهور تا همه راضی باشند . یا هرکس کمتر رأی آورد بشه معاون یا نخست وزیر .
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    65 0
    عصبی شده
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 53
    جلیلی مثل قالیباف
  • ناشناس IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    13 47
    شورای نگهبان اگر پزشکیان رای بیاره و رئیس جمهور بشه آن دنیا جواب من یکی رو باید بده بقیه رو نمیدونم
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      3 3
      قبلا همین شورای نگهبان روحانی تایید کرد چه بر سر ایران اوردبرخی مردم بدون فکر باتایید شبکه های معاند رای می دهند نمونه اش رای به شیخ حسن تاابله درجهان مفلس درنمی ماند
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    19 84
    پزشکیان باخت شدید باخت
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      19 7
      پزشکیان باخت؟
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      5 15
      پزشکیان باز دروغ گفته
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      8 2
      انتخاب آدم بیعقل هم اشتباه است
  • ضربات پنالتی ! IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    6 1
    پیروز انتخابات؟؟ رابین هود یا پینوکیو؟؟!!😂🙏
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    30 1
    چه استرسیه
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    14 38
    آقای پزشکیان،شما حل همه مشکلات کشور را منوط به قرارداد و ارتباط با آمریکا می دانید. همان امریکایی که در جنگ غزه نقاب از چهره اش برداشته و ماهیت ضد بشری اش را عیان کرده است. بارها از شما در مناظره ها سوال شده که در صورت عهد شکنی امریکا چه خواهید کرد،؟ هیچگاه به این سوال پاسخ ندادید و فقط از پاسخ دادن طفره رفتید. در زمان آقای روحانی، دولت امریکا، رفع تحریم‌های بانکی را منوط به برجام منطقه ای و محدود کردن توان موشکی و دفاعی ایران دانست. خدا را شکر که از شروط رهبری برای مداکرات برجام آن بود که بجز مسائل هسته ای به هیچ وجه در مورد توان نظامی و موشکی کشور مذاکره نشود‌. آیا بچگانه نیست که تصور کنیم بعد از مشاهده توان دفاعی ایران در وعده صادق که چشمهای جهانیان را خیره کرد، امریکا حاضر است بدون تخریب توان دفاعی، توان موشکی و پهبادی ایران حاضر به رفع تحریمها شود؟ باز هم پاسخ نخواهید داد و تنها اکتفا خواهید کرد که با این جمله کلیشه ای که به آلترناتیوها خواهیم پرداخت. خاکساری در برابر امریکا برای رفع تحریمها به چه قیمت؟ به قیمت از بین رفتن کشور؟
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    15 58
    هر جوری حساب میکنم جلیلی رییس‌جمهور
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      12 3
      عموجون چه جوری حساب کردی بگو ما هم بدونیم
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
      1 5
      بامن واون حساب کرد .چون من به جلیلی رای می دهم
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    21 85
    دکتر جلیلی خیلی قشنگ صحبت میکنه،از اول باید اینطوری با پزشکیان مناظره میکرد،احسنت
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      57 13
      خخخخخخخ
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      2 5
      ۰۹:۵۰ رو آب بخندی
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      3 6
      خخخخ زهرمار
  • رضا IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    16 45
    پزشکیان فقط کلی گویی و حرفهای کلیشه ای بدون برنامه با مشاوران امتحان پس داده زمان روحانی
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      3 4
      یک ضرب المثله میگه "چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی" انتخاب آدم بیعقل هم اشتباه است
  • US ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    74 23
    رای ملت پزشکیان
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      7 15
      پزشکیان باز دروغ گفته و بازم دروغ می گه!!! پیر مستاصل مرض دروغ گفتن داره
  • اصلاحات تنها راه نجات US ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    11 54
    با پروفسور پزشکیان امیرکبیر معاصر تا 1411 و توافق با آمریکا و پیوستن به پیمان ابراهیم و ناتو غربی و عربی و برپایی دیسکو های سالم شبانه برای نشاط جوانان و رونق فراوان اقتصادی با برجام های ۲ و ۳ و ۴ و ۵ .
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
      1 2
      چرت نگو
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    9 11
    یکی بدتر از دیگری
    • US ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      2 2
      تکبیر
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    جلیلی
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      13 16
      مناظره عالی بود جای ابراهیم خالی بود. جلیلی خشم و غضب مردم علیه فساد و تبعیض و کاسبان برجام را آشکار کرد. شیر مادر و نون پدر حلالت جلیلی
    • US ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      35 17
      پزشکیان، نه خوشگله نه بوره، عاقل و ریس جمهوره
    • US ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      56 16
      از لرستان رای به پزشکیان
    • جنگ جنگ تا پیروزی! PL ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      50 33
      ای کاش مجری دیشب از جلیلی و پزشکیان سوال میکرد که هزینه سنگین و خرج و مخارج نیروهای نیابتی ایران در سوریه و یمن و عراق و لبنان و غزه در سال چقدر است ؟ و بودجه آن ازکجا تامین میشود؟ چرا مردم ایران باید این هزینه را بدهند؟
    • ضیا IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      20 5
      ( با صدای زیر )- احسنت
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      20 10
      خرجش رو از بودجه می دهند چون شما راحت زیر لحاف میگیری میخوابی هزینه راحت خوابیدن شما رو جوانان میدهند و بخشی هم صرف تجهیزات میشود
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      26 7
      هزینه اش هرچه باشد کمتر جنگیدن در پشت مرزهای کشور است و بسیار کمتر از خسارتی است که امثال ستون پنجمی های همچون تو خائن به ایران بر مردم هموار میکنی ، عصبانی باش از قدرت منطقه ای ما از این نفرت بمیر.
    • Ryan IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      9 22
      جناب جلیلی عزیز خواهشمندیم طرح دیوارکشی مرزهای شرقی را با قدرت پیش ببرید. مشکلات بزه کاری و رفتارهای نابه هنجار مهاجران و همچنین قاچاق کالا و مواد مخدر سرسام آور است.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      9 10
      ای کاش مجری دیشب می پرسید هزینه جنگ های اکراین و اسرائیل و عراق و افغانستان و عربستان و سودان که توسط آمریکا و اروپا تامین می شود چرا از مالیات مردم می دهند؟ مگر مردم آمریکا و اروپا خودشان مشکل ندارند؟ چرا سوئد به محمود عباس پول می دهد؟ چرا آمریکا در کره جنوبی و تایوان و آفریقا پول های گزاف خرج می کند؟
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      8 4
      قسمتی از بودجه مربوط به سپاه و قسمت زیادتر اون از لبنان،تامین میشه،محض اطلاع شما،۹۷درصد بودجه دست رئیس جمهوره و بودجه سپاه از ۳درصد باقی مانده تامین میشه که البته بودجه نظامی در کشورهای دیگه خیلی بیشتر از ایرانه،اگر در غزه و سوریه نجنگیم در ایران باید بجنگیم،برای شماییکه در ایران زندگی نمیکنی ممکنه فرقی نداشته باشه،اما برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم خیلی مهمه که در کشورمون جنگ نباشه.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      6 2
      ۰۹:۴۴ احسنت خبر ندارن اگر این کار نمی شد خانوادشون برده جنسی در دست داعشی ها می شدند
    • US ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      4 0
      چقدر نادان و خوش فریبخوری!!!!!!!
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      4 2
      بودجه چی چی؟پشت سر هم ردیف می کنی عراق غزه و.... شما چرا فکر میکنی خرج تمام دنیارو میدید؟ یا گام بعدی پزشکیان اینه که حضور منطقه ای ایرانو معامله کنه؟ اگه تو لبنان با اسرائیل هار نجنگن تو ایران باید جنگید
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    14 61
    چقدر پزشکیان رفتار مضحکی داشت واقعا دلیل تأیید صلاحیتش چی بوده
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    14 60
    پیروزی ادب جلیلی بر تکبر پزشکیان واضح بود
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      8 3
      ادب؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    8 33
    آقای پزشکیان حدود نیم قرن با بهترین امکانات و بالاترین مناصب و بیشترین دریافتی و حقوق در بطن همین دستگاهی ارتزاق کرده که امشب جلیلی را بعنوان نماد آن خطاب میکند.طوری حرف میزنه که انگار از مریخ تشریف آورده!
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    7 11
    مظلوم اول و آخر این مناظرات شخص دکتر محمود احمدی نژاد است! والله، والله، والله این طلم خانمانسوزیست که به ابشان فرصت روشنگری ندهید.
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    8 21
    تنها در شرایطی رأی میدم که حداقل یکی از این دو نفر قسم بخوره در دوران ریاستش اسرائیل رو با خاک یکسان میکنیم در غیر این صورت رأی نمیدم چون سر منشاء همه مشکلات کل منطقه و جهان اسرائیله
  • جواد IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    21 3
    به ریشه خلق تورم که یارانه خواری اتباع است اصلا اشاره نمی‌کنند عزیزان اتباع روزی بیست میلیون لیتر بنزین مصرف میکنند. این به غیراز قاچاق است ابر تورم مصرف گاز آب برق میلیون ها خونه اتباع است. عزیزان چهل درصد نون کشور را اتباع مصرف میکنند. قدم به قدم کشور پراز افغانه همشون هم وهابین وزادوولدی نجومی دارن تغییر بافت جمعیتی حتمیس وووووووو
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      5 13
      شلوغش نکن ما حتی دو میلیون افغان هم نداریم بعد هم سخت ترین کارها که تو و خانوادت زیر بارش نمی رید را دارند انجام می دهند با پول بی ارزش ایران
    • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
      0 3
      فقط جلیلی
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    82 27
    درود بر پزشکیان مرد دانا و توانا
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      8 15
      سابقه لطف پزشکیان به داعش چند نماینده اصلاح طلبی در 25 مرداد 1395 خبر مخالفتشان با سوخت گیری و مهماتگیری بمب افکن های روسی در همدان برای حملات شدید هوایی بر علیه داعش در سوریه و عراق ، رسانه ای شد. خبری های از جمله با تیتر "از حب داعش یا بغض روسیه" در نقد مخالفت اطلاح طلبها با مهماتگیری بمب افکن ها در پایگاه همدان در آن مقطع زمانی در وبسایتها منتشر شد. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبری اعلام کرد: "همکاری‌های دفاعی صورت گرفته بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم امر غیرمنتظره‌ای نیست و نگاه ایران به رابطه با روسیه یک نگاه راهبردی است" - در نهایت سنگ اندازی نماینده های اصلاح طلب مانع اجرای بمباران سنگین داعش در عراق و سوریه شد- طبق اعلان کارشناسان نظامی روس در صورت مهماتگیری و سوختگیری بمب افکن های مهاجم به داعش در همدان امکان بارگیری 22 تن بمب با پرواز 700 کیلومتری را داشته اند در صورتیکه با بارگیری در روسیه امکان بارگیری 5 تا 7 تن با مسافت 2000 کیلومتری را داشته اند. بهر حال توقف بمباران شدید داعش توسط این بمب افکنها هدیه اصلاح طلبان داخلی به داعش و سنگ اندازی بر سر راه نابود کردن داعش بود. چه تائیدی بر عمدی بودن ایجاد مزاحمت اصلاح طلبان داخلی بر سر راه نابود کردن داعش بهتر از این: علی مطهری در برنامه زنده تلویزیونی نابودی داعش در سوریه توسط ایران را اشتباه اعلام کرد. در حالیکه حتی دبیر شورای امنیت ملی وقت استفاده از فضا و امکانات ایران برای بمباران تروریستهای داعش را اعلام کرده بود. """"علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در واکنش به انتشار خبر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه گفت: "همکاری‌های تهران - مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم." این موضع گیری شمخانی در شرایطی بود که به موجب اصل ۱۷۶ قانون اساسی، """"بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی"""" از وظایف شورای عالی امنیت ملی است. ولی با مخالفت بسیار شدید نمایندگان اصلاح طلب، در نهایت مهماتگیری و سوختگیری در همدان با غوغا راه انداختن "نقض حاکمیت کشور طبق اصل 176 قانون اساسی"" متوقف شد. پزشکیان یکی از امضا کنندگان بود
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      5 2
      پزشکیان تو روهم گردن نمیگیره پس بیخودی مجیزش رو نگو
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      7 4
      پزشکیان باز دروغ گفته و بازم دروغ می گه!!! پیر مستاصل مرض دروغ گفتن داره
    • US ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      2 1
      نص صریح قانون اساسی است که اجنبی مسلح با ادواتش به ایران حق ورود ندارد
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    12 37
    این دوتا اختیاراتی ندارن که. نه تو سیاست خارجی نه فیلترینگ . نه حجاب. اینارو مردم میدونن
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      3 1
      خب برای همین اکثریت مطلق این شو را تحریم کردند. خانه از پای بست ویران شده است.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 1
      برای اختیار نداشته ظریف خودشو تیکه پاره میکنه؟ برای ویرانی اختیار دارن اما برای آبادانی نه؟ کم ماهواره ببین راستی از رسانه هایی که مخاطبشونی بخواه انتخابات آمریکا رو برات تحلیل کنن.اگه نکردن مکث صدا و سیما رو ببین.
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    20 72
    انصافا جلیلی سرتر بود بخصوصی در بحث بورس پزشکیان را کاملاً ضربه فنی کرد
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    16 51
    پزشکیان شاید ادم خوبی باشد اما نقشی که به او سپرده اند صداق کامل یک شارلاتان است.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    3 4
    کسی که برنامه های شفاف و واضح با عدد و رقم داشت قالیباف بود برای همین سطح مناظرات بالا می‌برد اعطای ۲۰۰ متر زمین برای مشکل مسکن برنامه اقدام متقابل پله به پله برای مذاکرات افزایش حقوق متناسب با تورم پایتخت دوم ایران در مکران توسعه خطوط حمل و نقل، برای امتیاز داشتن در کوریدورها هم برنامه اش مشخص بود هم عرضه اجرایی که داشت
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    52 2
    امشب خیلی خوب بود
  • لنم IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    82 34
    باز هم پزشکیان بهتر بود ... آدم پرباری هست... تحصیلاتش رو نمیدونستم تازه فهمیدم... هاوارد آمریکا.. انگلستان و تایلند..بیخود نیست سالومه توی برنامه جدیدش به پزشکیان متلک میندازه..چون اونا دوست ندارن پزشکی بیاد سر کار !!!!!! همینقدر میدونم فرمان دولت سیزدهم رو اگر جلیلی بخاد ادامه بده متاسفانه آینده ایران خوب نخواهد شد ... مردم تصمیم بگیرند....
    • عماد IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      6 2
      نکات برای تجزیه و تحلیل سخنان آورده شده در این مناظره ها بسیارند و روزنه هایی از آینده را هم می توان دید. ساده ترین آن اینست که آقای پزشکیان می گویند: "...تعهد می‌کنم که متخصص‌ترین افراد در اقتصاد را به کار بگیرم" اما چندی پیش همه و جهانی آنهم مستقیما خود دیدند که در اثر عدم تحمل و داشتن خونسردی، یکی از همکاران متخصص شان چگونه میکرفون را به زمین می کوبد و حتی دغدغه اینکه ذرات خرد شده آن به سر و صورت کسی جراحتی وارد کند را هم ندارد... مشت نمونه خروار است... خود با انتخاب های شان اینگونه می خواهند در برابر مشکلات داخلی و خارجی دوام آورده و مشکلات را مدیریت و حل نمایند... لازمه مدیریت خوب و حل مسائل یک مملکت اعم از امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی در ابتدا داشتنِ خونسردی و خویشتن داری می باشد که فضیلتی است که بر پایه اعتماد بنفس، منطق، خرد و شکیبایی کسب می شود... و کار هرکس نیست خرمن کوفتن/گاو نر می خواهد و مرد کهن/
    • عماد IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      4 1
      نکات برای تجزیه و تحلیل سخنان آورده شده در این مناظره ها بسیارند و روزنه هایی از آینده را هم می توان دید. ساده ترین آن اینست که آقای پزشکیان می گویند: "...تعهد می‌کنم که متخصص‌ترین افراد در اقتصاد را به کار بگیرم" اما چندی پیش همه و جهانی آنهم مستقیما خود دیدند که در اثر عدم تحمل و داشتن خونسردی، یکی از همکاران متخصص شان چگونه میکرفون را به زمین می کوبد و حتی دغدغه اینکه ذرات خرد شده آن به سر و صورت کسی جراحتی وارد کند را هم ندارد... مشت نمونه خروار است... خود با انتخاب های شان اینگونه می خواهند در برابر مشکلات داخلی و خارجی دوام آورده و مشکلات را مدیریت و حل نمایند!؟ لازمه مدیریت خوب و حل مسائل یک مملکت اعم از امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی در ابتدا داشتنِ خونسردی و خویشتن داری می باشد که فضیلتی است که بر پایه اعتماد بنفس، منطق، خرد و شکیبایی کسب می شود... و کار هرکس نیست خرمن کوفتن/گاو نر می خواهد و مرد کهن/
    • CA ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      4 2
      پزشکیان مثل قلدرها حرف میزنه و مثل ماشین دسته دوم فروشها دروغ میگه.
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    13 44
    تنها کسی برنامه دارد آقای جلیلی آقای پزشکیان در مورد کارهایشان هیچ چیز را گردن نمی گیرد
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    18 53
    پزشکیان میگه دروغ نمیگم در حالی که پزشکیان پشت برگه‌اش نوشته تورم از سال ۹۸ (دولت روحانی) به سرعت رشد داشته، در ادامه نوشته که بگوییم در دولت رییسی بوده است.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    13 22
    ما کارشناس نداریم،مدیر نداریم،نمی توانیم،نمی شود،امکان ندارد،،پس اومدید برا چی؟پس با کی میخوای اوضاع رو درست کنی.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    18 41
    درود بر دكتر سعيد جليلي
  • رضایی IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    7 37
    این مردک عقلی در سر نداره فقط عربده واهی میکشه.
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    11 46
    پزشکیان به هواداری روحانی بلند شده شاید نمیخواد پته های روحانی و دولتش بیرون بریزه
  • باغبان پیر FR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    21 3
    جمعه آینده در پای صندوق رای از کشورمان در برابر حملات سنگین دشمنان و بد خواهان استقلال ایران دفاع خواهیم کرد یک روز در جبهه های جنوب و غرب در برابر تجاوز صدام به خاکمان از کشورمان دفاع کردیم , امروز در پای صندوق رای در برابر کشور های مستکبر غربی و ضد وطن های وطن فروش خارج نشین و نوکر صفت از کشورمان دفاع میکنیم
    • US ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      1 1
      رای دادن یعنی من میپسندم و هنوز تحمل دارم
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      1 0
      درود بر جلیلی
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    10 54
    پزشکیان شکست خورد، شب بخیر
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      5 7
      از منفی هات مشخصه
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      8 0
      ۱۰:۰۱ مأموریت آلبانی نشینان حمله به طرفداران جلیلی و تشویق به رأی ندادنِ، خودشون اعلام کردن یک سرچ ساده بکنی متوجه میشوی
    • CA ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
      0 0
      ۱۰:۰۱ آره اگه انتخابات به این منفی های قلابی پیرپاتالهای ساکن کمپ آلبانی بود پزشکیان پیروز میشد. دلت رو به منفی های منافقین و سلطنت طلب وصهیونیستها خوش نکن نا امید میشی.
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    11 33
    معاویه:قوی تر از علی سراغ داری؟ عمرو عاص:آری جهل مردم… !!! حسن روحانی عمروعاص زمان
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    7 10
    خبرگزاری کثیفی هستید منافقانه عمل می کنید
  • 09023921373 IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    5 28
    طوفان سعید
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    27 11
    پزشکیان نشان داد که دیدگاههای دقیق تر و کارشناسی تری به مسایل داخلی و بین المللی دارد
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    8 9
    اصلاحطلبها به دروع میگند ما سیاستهای مقام معطم رهبری را اجرا میکنیم برلی اینکه حساسیت ما را بردارند وگرکه احرا نمی کنند حساسی را بردادند که روحانی نباشد و چون از پایگاه دای مامی خواهند رای بکیرند ..مواطب باشید اگاهی برسونید به همه که نسبت به مسیله اگاه باشند ....
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    4 0
    آقار جلیلی و آقتی پزشکیان هرکدومتان برنده شدید افراد دولتتان تا کوچکترین پست راهم درش دقت کنید افراد نفرتی و کینه جو که مسایل شخصیشونو مدیریت میکنند را خواهشا مجال قدرت ندهید.
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    8 11
    هر کی با شهید سلیمانی در افتاد ور افتاد
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    8 11
    امشب جلیلی متفاوت و عالی بود.
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    9 9
    ما از جناب آقای جلیلی در انتخابات حمایت می کنیم و سیاست و تفکر و مسیر جنابعالی را درست می بینیم از تمام ملت ایران دعوت می نمایم در روز انتخابات از جناب آقای جلیلی حمایت کنند تا کشور رو به بهبودی برود و هر چه زودتر در سطح جهانی به ابرقدرتی بزرگ تبدیل شویم
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    6 8
    توی مناظره ی قبل پزشکیان اصل درونی اش را لو داد و اون حرفی که درباره شهید سلیمانی زد، چون خودش نمی فهمه و نمیدونه کارشناس ها بهش گفتن اینی که درباره ی سلیمانی گفتی یعنی توهین به اسطوره ی ملی مردم،برو گندی که زدی درستش کن!
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    9 6
    پزشکیان
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    8 5
    توی مناظره ی قبل پزشکیان اصل درونی اش را لو داد و اون حرفی که درباره شهید سلیمانی زد، چون خودش نمی فهمه و نمیدونه کارشناس ها بهش گفتن اینی که درباره ی سلیمانی گفتی یعنی توهین به اسطوره ی ملی مردم،برو گندی که زدی درستش کن!
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    8 4
    دکتر جلیلی با علم، منطق و شجاعت از روی و تزویر رد شد و لهش کرد. پزشکیان کلام امیرالمؤمنین رو می‌خوند اما برخلافش عمل می‌کرد. به جای برنامه منبر رفته بود. دروغ می‌گفت اما می‌خندید. جلیلی ماشاء الله لا قوة الا بالله العلی العظیم پرده نمایش پزشکیان رو کند انداخت دور. جلیلی عزیز رأی بیاری رأی نیاری پیروزی. جلیلی مثل شیر با وقار، آمریکا، منافقین و مفسدان رو با هم گره زد. بیچاره‌ها دارن می‌میرن! مرگ بر منافقا، مرگ بر حزبیا، مرگ بر مفسدا، مرگ بر رانت‌خوار، مرگ بر کاسه‌لیسای غرب، مرگ بر وزن فروشای خائن
  • گل به خودی @ IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    2 2
    درشب شکست سیاستها ! فریاد بر سر بایدها و نبایدها !
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    3 0
    آقایون خواهشا در چیدمان نفرات دولتتان تا کوچکترین و کمترین پست هم دقت کنید.
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    6 4
    حیف است آقای پزشکیان اینگونه در دام یاران روحانی قرار گرفته است که برای رای به دروغ گفتن روی آورده است. در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، پزشکیان مدعی شد که اعضای ستاد قالیباف به او‌ کمک می‌کنند.
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    6 6
    این پزشکیان با این طرز صحبت بی ادبانه چجوری تایید صلاحیت شده
  • ایرانی IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    26 48
    همین الان بشینین خوب فکر کنین چند روز میشه پزشکیان رو تحمل کرد و به چه قیمتی؟
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      5 7
      شما مگه فکر هم میکنی
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      5 1
      فقط یک رئیس جمهور بی ادب و چاله میدونی را کم داشتیم
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      5 1
      ۹:۵۱ نه شماها که فقط شکم و شهوت رو می‌فهمید و وقتی راه شهوت‌رانی‌تون رو میبندن مثل حیوان اغتشاش می‌کنید فکر می‌کنید!
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      2 1
      اگه فکر نمی‌کرد که این موضوع به ذهنش نمیرسید، ظاهرا این شما هستید که اهل تفکر نیستید،اگر فکر میکردید،دولت سوم روحانی همان ابتدا اوت شده بود.
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    16 86
    چه مناظره ای بود . اقای پزشکیان مدام با نگاه و حرف می خواست جلیلی را تحقیر کند مثلا می گفت این . تهمت میزد و می گفت تهمت میزنید . مثال رای روستاها . و ایتیه تهمتی بود که آقای پزشکیان به مردم روستاها زد. چرا چون رای جلیلی در روستاها زیادتر بود . به نظر من آقای جلیلی برنامه هایش بهتر بود .
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    16 50
    اقای جلیلی محکم صحبت کرد ولی مشکل ما عده ای از مردم هستند که هنوز گول شارلاتان بازی اصلاحات میخورند
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    5 7
    یک ایران جهش
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    5 4
    تیتری که انتخاب کردی کاملا به نفع پزشکیان هست ایکاش بی برنامگی و ادبیات چاله میدونی پزشکیان رو تیتر می کردی پزشکیان تو مناظره دوم خیلی به شهید رئیسی و خدماتش جفا کرد همون‌طور که تو مناظره اول به شهید سلیمانی ظلم کرد. دیشب من یه آدم تحصیلکرده ندیدم بلکه یه آدمی دیدم با ادبیات چاله میدونی و قهوه خونه ای یه آدم خیلی بی ادب دیدم که شبیه ....صحبت می کرد
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    6 4
    مشرق نامردی اگر دروغ پزشکیان رو در مورد تورم افشا نکنی .خدا ازت نگذره پزشکیان دروغگویی که همش؟میگه من دروغ نمیگم رو رسوا نکنی .
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    16 50
    خیلی زشته شرم آوره واقعا خجالت آوره پزشکیان ثابت کرد که اصلا قابل اعتماد نیست .حق خواهان وحق مداران به پای صندوق های رای بیائید واین کذابان را از صحنه ی سیاست خارج کنید
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    15 39
    جلیلی
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    4 1
    مردم حق دارند
  • مجید IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    10 32
    این چه تیتریه مشرق؟! واقعا عجیبه! مهم‌ترین صحبت‌ها درباره بورس رو آقای جلیلی مطرح کرد: ۱. بیمه سهام ۲. شفافیت خرید و فروش‌ها ۳. ثبات تصميم گیری‌ها ۴. تأسیس شرکت‌های بزرگ پروژه و کوچک پروژه بعد شما تیتر زدی جلیلی: سبد کالا افزایش پیدا خواهد کرد/ پزشکیان: ثبات را به بورس برمی‌گردانم! یعنی جلیلی هیچ صحبت مهم‌تری نداشت که تیترش کنی و ضعیف‌ترین بخش صحبتش رو تیتر کردی و پزشکیان که حرف خاصی درباره بورس نداشت، ازش تیتر بورسی زدی!
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    4 5
    داماد پزشکیان درصندوق بازنشستگی چه میکند؟
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    59 13
    پزشکیان
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    14 27
    به‌ پزشکیان میگن برنامه‌ت چیه میگه هر چی کارشناسا بگن. ‏بهش میگن کارشناسای ستادت فلان حرفو گفتن میگه اونا رو ول کن ببین خودم چی میگم! بلاخره بگو تکلیف ما با تو چی باشه؟
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    13 23
    پزشکیان فقط کارش گفتن مشکلات بود. اینو که خب مردم عادی بیشتر از شماها بلدن
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    13 24
    پزشکیان دیروز: اصلاحاتی‌ام. پزشکیان امروز: عضو هیچ حزبی نیستم!
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    16 29
    چیزهایی که هرگز نباید پرسید 1_از یک زن سنش را ۲_از یک مرد حقوقش را ۳_ از پزشکیان برنامه‌ش را
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    5 6
    پزشکیان هستم در مجلس کتاب میزنم و قدم میزدم و سر ماه پول می گرفتم چون من نمی توانم و نمی دانم
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    5 5
    علل استیضاح پزشکیان در مجلس ششم با اکثریت اصلاح طلب نارسایی در تعیین تعرفه های پزشکی مشکلات آموزشی عدم توانایی در به کارگیری نیروهای جوان متخصص و به کارگیری خارج از ضابطه سفرهای خارجی بی هدف ضعف نظام مدیریت وزارتخانه
  • DE ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    7 6
    اقای پزشکیان باز عوام فریبی پشت عوام فریبی ! خجالت بکشید همه اینها بشکل مستند ثبت تاریخی میشه ! تکرار دروغهای روحانی وعده های دروغین روحانی! شما اصلاح طلب ها تاکشور رو به باد ندید ول کن قضیه نیستید!
  • DE ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    6 5
    اقای پزشکیان وعده سر خرمن نده! روزی 700 ایرانی در دولت قبلی که براثرکرونا با به ا ف ای تی اف کشته شدند باید محاکمه بشن و همون وزرا رو تو ستاد شما هستند! تکرار بنفش 3 هرگز!
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    3 5
    در کل بازنده این انتخابات مشرق نیوز خواهد بود
  • DE ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    4 3
    آقای پزشکیان بفرمائید اقای ظریف که در ستاد شما هستند با هشت سال مذاکره کدام امتیاز رو برای ایران اورد؟
  • DE ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    3 4
    بله دردوره خاتمی خانه بهداشت ساختید تا نسل ایرانی رو منقرض بفرمائید! حالا پزش رو می دید! بعنوان یک پزشک چرا با این سیاست ضد ایرانی مقابله نکردید؟ بیشترین جلوگیری از نسل ایرانی جوان دردوره خاتمی اتفاق افتاد باهمون خانه بهداشتون!
  • DE ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    14 26
    با این اوضاع آقای پزشکیان برنامه نداره یعنی میخواد بعدا تصمیم بگیره یعنی این چهارسال فقط لازم داره کار یادبگیره. دیگه وقتی برای اداره کشور و رفع بحران ها مثل زلزله ، سیل ، بیماری های اپیدمی و بحرانی گرانی براش نمی مونه! اونم با این تیمی که از وزرای بنفش 1و 2 دورش جمع کرده و سیاست خودتحریمی شیوه کارشون در هشت سال در بخش مسکن ، فروش نفت و عدم خرید واکسن کرونا از کشورهای دیگه و کشته شدن روزی 700 ایرانی، گرانی معیشت مردم ایران شاهدش بودند!
  • DE ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    10 28
    اقای پزشکیان در مورد یارانه ها باز شعار رو شعار میدی و برنامه شفاف و دقیقی نداری فقط اعتقادات رو میگی ! تازه میخوای ببینی چی به چیه ! خدا بداد! چند سال قراره اینو در بیاری ؟ جواب روشنی نمی دی چگونه یک راهش حداقل گو! باخواندن آیه و حدیث کار مردم درست نمی شود! چه سیاستی رو براش داری ؟
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    13 44
    ماشاءالله فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین دکتر سعید جلیلی ترکوند عاااااالی بود خصوصا نطق پایانیش که تیر خلاص رو به هفت شر اژدها زد خدا حفظت کنه شهید زنده ما
  • DE ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    9 28
    آقای پزشکیان چه طرحی برای توسعه صادرات داری که ارزسازی بشه؟
  • DE ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    13 28
    آقای پزشکیان شما در مورد برنامه مسکن شهید رئیسی دروغ گفتیده شهید رئیسی در سه سال دو میلیون و چهار صد هزار مسکن ساخت. یکی از افراد اصلی ستاد شما آقای اخوندی که میخواد وزیر شما بشه! مسکن رو 700 درصد گرون کرد و مردم رو به خاک سیاه نشاند! اگر شما برفرض رای آوردید! مردم چنین افراد مورد تنفری رو رو نمیخوان تو کابینه بعدی شما ببینند! شما طرفدار و سینه چاک سرمایه داری های باند اصلاحات هستید و میخواید اقتصاد و پول و انحصارات رو دست این خون اشام های خودخواه بدید و با اینکار راند خوارهای طرفدا راصلاحات گلوی مردم رو فشار بدن!
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    12 10
    غش کردن مجری به طرف آقای جلیلی
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    60 17
    استرس جلیلی و آرامش پزشکیان
  • سونامی خصوصی سازی IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    11 20
    نابسامانی های اقتصاد با تفکرات غیرانسانی تعدیل اقتصادی از زمان هاشمی (کارگزاران) آغاز شد . کاهش امنیت شغلی ... تاراج صنایع و معادن دولتی ... خالی شدن دست دولت .... کسری بودجه ... تورم ....
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    7 5
    سبد کالا از فروشگاه های در پیت و اجناس بنجل
  • DE ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    1 7
    بله وزیر بهداشت دوره خاتمی شدید و علیه سیاست جمعیت و جوان سازی اعتراضی نکردید.بزرگ ترین کارخانه کوندوم سازی و سقط جنین دراین دوره آقای خاتمی تحقق یافت! در دولت خاتمی نسل ایرانی جوان به بهترین شکل منقرض شد. امروز جمعیت بسوی پیری و نابودی می رود و هزینه های جدید برجا گذاشت! دستاورد این سیاست ضد ایرانی کوچک شدن صندوق بازنشستگان ،کم شدن نیروی کار جوان ، وابستگی به نیروی کار مهاجرین افعانی شد. اینا دستاوردهای منفی بود که منجر به ضعیف شدن ایران و ایرانی شد. پس به این دولت خاتمی ننازید!
  • DE ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    11 29
    پزشکیان یعنی ایستادن چرخ تولید داخلی و بهانه آوردن برای تورم ها ، دادن اقتصاد به دست راندخواران فاسد وابسته به اصلاحات!
  • DE ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    12 66
    آقای پزشکیان ادرس های غلط نده. اگه جوانمردی قبول کن تمام مشکلات کشور در 32 سال حاکمیت اصلاحات سیاست های کلان مثل مشکل مسکن ، مشکل کسب و کار ، مشکل معیشت و قیمت کالاها و توزیع ناعادلانه یارانه های انرژی بین هشتادو پنج میلیون ایرانی ، مشکل صنعت و تجارت و مشاغل سازی نکردن برای جوانان ، مشکل اختلال در خانواده ایرانی ، نسل کشی ایرانی با سیاست جمعیت ضد ایرانی ، مشکل های تولید شده از برجام اپایه گذاری شد. افراد و ستاد وزرای شما اعضای اصلاحات هستند یعنی بنفش 3 منکر این نمی تونید بشید!
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    6 6
    بنزین 25 تومان یعنی تورم50 درصد
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    7 7
    بنزین 25 تومان یعنی تورم 250 درصد
  • CA ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    41 29
    پزشکیان در مناظرهها نسبت به پنج نامزد دیگه ضعیفتر عمل کرد و در آخرین مناظره نشون داد هیچ برنامه مشخصی نداره . اصلاحطلبها باید تعصبشون رو کنار بذارن و انتخابات رو با تعصب فوتبالی آبی و قرمز نبینن و این واقعیت را بپذیرن که پزشکیان برای اینکار ساخته نشده و درمقام رییس جمهور آسیبهای جبران ناپذیری به این کشور وارد خواهد ساخت. جلیلی بهترین گزینه برای ادامه راه شهید خدمت رییسی است. پزشکیان یعنی دولت سوم روحانی در دست فردی بدتر از روحانی.
  • جنگ جنگ تا پیروزی! PL ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    23 25
    ای کاش مجری دیشب از جلیلی و پزشکیان سوال میکرد که هزینه سنگین و خرج و مخارج نیروهای نیابتی ایران در سوریه و یمن و عراق و لبنان و غزه در سال چقدر است ؟ و بودجه آن ازکجا تامین میشود؟ چرا مردم ایران باید این هزینه را بدهند؟
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      15 6
      گمشو آشغال، اگه اینها برای تو نجگند امروز باید با داعش در خاک خودت می جنگیدی.
    • CA ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      4 0
      پیام تو به عنوان نماینده کودک کشان صهیونیست به همه ایرانیان است اصولگرا،اصلاحطلب،رای داده​ها،و رای نداده​ها. البته تو که برای ته سفره کار میکنی اما به اربابات میگم کووور خواندید و الحمدلله همه دشمنان ایران کورند و به بیراهه میروند.
  • کمال IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    1 2
    من در دور اول رای ندادم
  • PL ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    0 3
    کلاغ پر! کفتر پر ! منطق و گفتگو پر! برجام پر!! دولت مردمی پر! دپیلماسی شد پرپر!!!🙏
  • PL ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    4 0
    رئیس کل : ذخایر ارز و طلای کشور افزایش یافت/چطوری آقای فرزین ؟! یا شمشهای طلا توی خزانه باهم ازدواج کردند و بچه دار شدند! یا مرغهای مرغداریها تخم طلا گذاشتند؟ یا غول چراغ جادو از خواب بیدارشده یا شاید هم گنج پیدا کردید؟!
  • شاه کلید رفاه IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    5 0
    برای رسیدن به تورم پایین و رفاه :‌ .... فرار مالیاتی باید کاهش یابد . ..... قیمت سوخت واقعی شده و افزایش یابد . ( حداقل به اندازه افغانستان ! )
  • محقق و متفکر ! PL ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    0 0
    عدالت اجتماعی با یارانه ۴۰۰هزارتومانی
  • پزشکیان ترانه منافقین !!؟؟ IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    5 4
    در مستند پزشکیان ، از ترانه و آهنگ معروف مجاهدین (منافقین) مربوط به اوایل انقلاب استفاده کرده بودند ! ... آقای پزشکیان ، کارگزاران ، صدا و سیما ... خسته نباشید !!
  • نیکی IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    9 7
    برنده مناظره پزشکیان بود مخصوصا سخن پایانی اش❤
  • سعیدجلیلی IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    5 8
    ما دولت پیر نمیخوایم÷÷÷÷ما دولت بیبرنامه نمیخوایم-----ما دولت وابسته نمیخوایم==رای ما سعیدجلیلی برای اعتلا و پیشرفت ایران قوی و عزیز
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    0 0
    واقعا باعث سرافکندگی
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    2 4
    خدا وکیلی جلیلی تو آدم با خدا و خوبی هستی اگه شدی از این اطرافیانت اجتناب کن منصوری و بهادری جهرمی و بذرپاش همه این ابلهان بودند که بی توجهی وسهل انگاری کردند و یک رئیس جمهور خوب را به فنا دادند اینها فقط و فقط به قدرت فکر می کنند و لا غیر
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    6 7
    آفرین بر دکتر جلیلی . دروغ های پزشکیان معلوم شد . برنامه نداره می گه کارشناس . مجری میگه کارشناس های ستادتون اینو گفتن ، می گه چکار به اون ها داری ببین من چی می گم!!! چیزی جز تناقض و دروغ و بی برنامه ای و توهین به شهید رییسی و حاج قاسم و بی ادبی ، از این پزشکیان ندیدم. بی کفایتی در حدی که مجلس اصلاح طلب ها هم استیضاح ش کرد. تنها وزیر اخراجی توسط مجلس اصلاح طلب ها
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    3 5
    برنامه نداره که بعدآ کسی ازش مطالبه نکنه . برنامه نداره که کسی بهش ایراد نگیره. فقط بلده حرف های کلی بزنه و مشکلات را شرح و بسط بدهد و پارازیت در حرف های دکتر جلیلی بندازه. بی سواد بی ادب. دیشب دکتر جلیلی اتمام حجت کرد که اینها دولت سوم روحانی هستن. اگر رای گرفتن ، گوارای وجود مردم- خلایق هر چه لایق
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    5 6
    پزشکیان دولت سوم روحانی نیست . پزشکیان به تنهایی فاجعه قرن . هر مملکتی که می خواد نابود بشه ، کلیدش و بدن دست پزشکیان. نمیدونم شورای نگهبان این و چه جوری تایید کرد. وزیر استیضاحی است به علت بی کفایتی. اگه رییس جمهور بشه ، شک نکنید کمتر از یکسال عدم کفایتش بررسی می شه و مردم و کشور باید هزینه اش و بدن
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    6 6
    مردم کشورم ، دیشب بر همه حجت تمام شد. امروز نهج البلاغه می خونه فردا فاتحه کشور. رحم الله من یقرا فاتحه مع الصلوات
  • راهی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    12 6
    به نظر من جناب آقای دکتر جلیلی در ابتدا خوب ظاهر شد ولی در ادامه خیلی بی اخلاقی کرد
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    8 4
    مجری: سه سال پیش در جمع دانشجویان گفتین بنزین 25 تومنی. وزیر اخراجی : اون مال سه سال پیش بود و برای دانشجوها!!! الان می گم نه. یا خدا با این منطق و استدلال می خواد رییس جمهور بشه
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      5 0
      مجری سوالات عجیبی از پزشکیان پرسید ،
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    9 12
    فقط پزشکیان
  • حسين DE ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    10 9
    آقاى پزشكيان در اين مناظره چهره واقعى خود را نشان داد،دروغ پردازى،هوچى گرى،لفاظى،بازى با كلمات،اهانت،دادن وعده هاى سرخرمن،حرفهاى پوپوليستى زدن،غربگرايى مطلق ،جستن راهكارها براى برون رفت از تمامى مشكلات كه ناشى از سياستهاى غلط و خائنانه همفكران ايشون در طى مدت زمان سى و دو سال از حاكميت با تكيه به آمريكا نه با با استفاده از تمامى ظرفيتهاى داخل و با تكيه به نيروها و استعدادهاى كشور و استفاده بهينه آنها در جهت برطرف كردن مشكلات، مگر ما در عرصه نظامى تبديل به يك قدرت متطقه ائى نشديم؟ آيا آمريكا و يا رژيم صهيونيستى به ما موشك و پهپاد دادند؟ و يا اينكه دانشمندان ما با تكيه به توانائى ها و ظرفيتهاى داخل توانستند ايران را تبديل به قدرت نظامى كنند كه دشمن جرئت تجاوز به ايران را نداشته باشد،ما اگر توانستيم تبديل به يك قدرت نظامى در منطقه شويم آيا نميتوانيم تبديل به يك قدرت اقتصادى شويم؟ كليد راه حل مشكلات در درون است نه در خارج از كشور،اين همان مورد است كه آقاى پزشكيان و اصلاح طلبان و ليبرالها توان درك آنرا ندارند و براى حل تمامى مسائل و مشكلات كشور در برابر آمريكا زانو زده اند،البته تعامل با همه دنيا درست ولى اولويت با حفظ منافع ملى ، با آقاى پزشكيان و طيف نحله هاى فكرى ايشون ايران بطور قطع و يقين به قهقرا خواهد رفت،با انتخاب آقاى دكتر جليلى ايران را نجات دهيم.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    9 9
    امیدوارم جلیلی بشه
  • سعید AT ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    2 3
    جلیلی دیشب میگفت سهام را بیمه می کند
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    7 10
    رای به جلیلی
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    10 6
    آقای جلیلی مردم خودشون خیلی چیزها رو میفهمن، کل کشورهایی که تو میخوای باهاشون تعامل کنی یک چهارم از کشورهای ۵+۱ هم برای ما سود ندارن، با صادرات به بورکینافاسو و سریلانکا میخوای به رشد ۸ درصد برسی؟
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    1 3
    جلیلی
  • حسین IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    0 0
    جالبه
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    5 2
    چقدر این افساد طلبان بداخلاق وبچه ننه هستند کسانی که نتونستن رو خودشون کار کنند چطورمیتونن مشکلات کشور رو حل کنند مثل بچه ها باید نازشون رو بکشنداخرمناظره هم انقدر عصبانی بود که به جلیلی ومجری برنامه دست نداد متاسفانه فقط نهج البلاغه حفظ کردند دریغ از عمل به اون🤔🤷🤦
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    13 2
    آقای پزشکیان مردم از شما برنامه و ایده و طرح میخوان برای ساماندهی اوضاع فاجعه بار کشور، یعنی چی که فعلا برنامه ای ندارم و در چارچوب قانون عمل خواهم کرد؟ یعنی چی که نمیشه 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم؟ یعنی چی که نمیشه یک میلیون مسکن بسازیم؟ یعنی چی که 1000 نفر دانشجوی جوان بدرد مسائل تخصصی و کارشناسی نمیخورن؟ یعنی چی که ما تو قفس زندانی شدیم؟ یعنی چی که با آمریکا گفتگو و سازش کنیم؟ چرا ایجاد یأس و ناامیدی تو ملت میکنید؟
  • دکتری امیرکبیر IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    12 3
    وجدانا انتخاب کلمات و نحوه حرف زدن پزشکیان رو توجه میکنید!؟ به مجری میگه: "این کِی وقتش تموم میشه که من حرف بزنم؟" واقعا قابل مقایسه نیست سطح شعور و ادب این دو فرد... یک درصد فکر کنید جلیلی این شکلی حرف میزد! هزاران توهین و تمسخر بارش میکردن. مظلوم بودن کافیه، مطالبه گر باشید دوستان و حق و حقیقت رو برای کسانی که مرددن روشن کنید. حتی نمیشه تصور کرد یکی در حد پزشکیان بره سازمان ملل از جانب ما!!!
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
      0 0
      واقعا ،ما در داخل یه خاکی به سرمون میریزیم اما در عرصه بین الملل پرستیژه شهید امیر عبداللهیان و رئیسی رو با پزشکیان مقایسه کنید.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    2 0
    تیتر مقایسهٔ سبد کالا با ثبات بورس عادلانه نیست
  • علی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    0 0
    کیو باید ببنیم‌؟؟
  • حسین IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    2 3
    وقتیکه دولت روحانی تمام می شد بطور متوالی کالاها گرانتر می شدند.این موج گرانی را نمی شد دفعتا" کنترل کرد چون کالاها از همدیگر تا'ثیر می گیرند ولی بعد از گذشت ۳ سال آن موج گرانی آرام گرفته است.این افزایش قیمت زمان رئیسی هم بخاطر تا'ثیرپذیری از گرانی هایی بود که هنگام شروع دولت با امواج بزرگی پیش میرفت.
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    1 1
    رای من عزت ایران جلیلی
  • حمید IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    0 0
    پزشکیان از گرانیها و مشکلات و آمار ۴۰ درصدی مشارکت و بسیاری از سختیهایی که مردم با آن روبرو هستند می گوید ولی خودش و دوستانش و روحانی بیشترین تا'ثیر را در بوجود آمدن اینها داشته اند. مثلا ظریف آمار کاهشی فروش نفت را به صورت نمودار به مردم نشان می دهد و می گوید مردم ببینید که با شما چه کردند ولی آن آمار تا زمان شروع دولت رئیسی بود و بعد از آن را که آمار افزایشی بوده نشان نمی دهد.
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    0 0
    آقای متشخص
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    0 0
    دوستت داریم دکتر
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 0
    رای ما جلیلی
  • اسکندر IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 0
    شما با این تیتر گمراه کننده خواسته یا ناخواسته دارید به مخاطب القاء می کنید که جلیلی برنامش پیش پاافتادس و قراره سبد کالا بده ولی پزشکیان برنامش کلان و اقتصادی و مدرن هست و قراره رو بورس سرمایه گذاری کنه درحالیکه دقیقا برعکس هست و اینکه پزشکیان اصلا برنامه نداره و کاملا سردرگم هست و اصلا اعتقادی به برنامه نداره و همه چی رو حواله میده به کارشناس و اطرافیانش. عجیبه که از بین اینهمه برنامه های کلان جلیلی اومدید یه قسمت پیش پا افتاده رو برجسته کردید و از بی برنامگی محض پزشکیان براش برنامه درست کردید!
  • من IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 0
    به اصلح رای بدید
  • مرتضی IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 0
    ظریف آمار کاهشی فروش نفت را بالا می برد و می گوید مردم ببینید اینها چیکار کردند ولی آن نمودار تا زمان شروع دولت رئیسی بوده و در زمان دولت رئیسی فروش نفت در ادامه آن نمودار که سانسور شده بوده سیر افزایشی داشته است. پزشکیان هم همینطور نمودار کاهشی سرانه مصرف کالری ایرانیان را در مناظره دوم بالا می برد ومی گوید این وضعیت سفره مردم در زمان رئیسی است که روز به روز بدتر می شود ولی آن نمودار تا سال ۱۴۰۱ را نشان می داد که مربوط به دولت روحانی بود همچنین نقدینگی کشور را به صورت نموداری نشان داد که افزایشی بود و به دروغ گفت در زمان شهید رئیسی بوده ولی آن نمودار تا سال ۱۴۰۰ بود در حالیکه دولت شهید رئیسی بعد از ۱۴۰۰ شروع می شد ویدیو این نمودار با نام نمودار دروغ پزشکیان موجود است. پزشکیان و ظریف می گویند وضع معیشتی مردم سخت شده این چه وضعیه که درست کردید برای مردم. مردم از ما مسولین ناراضیند که را'ی نمی دهند و ... اینها درست است ولی باید دید کدام مسو'ولان این کارها را کرده اند و برای اینکه را'ی بیاورند دارند به دروغ به گردن مسو'ولانی می اندازند که خدمتگذار بودند. در زمان روحانی که هر روز مردم شاهد گرانی های شدید بودند آن بورس که سرمایه خیلی از مردم را در عرض چند ماه گرفت .توان خرید مردم هر روز کمتر می شد حالا با این نمودارهای قلابی که جای خادم و خائن را عوضی نشان می دهید دوباره می خواهید همان دوران تلخ را تکرار کنید. این مردم شریف با زحمت زیاد کسب و کار می کنند تا جلوی زن و فرزندشان شرمنده نشوند ان وقت شما برای کسب قدرت دروغ می بندید خجالت بکشید
  • احمد IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
    0 0
    ایده آل کنترل تورم است تا یارانه اما تمام دنیا به ایده آل کاری ندارند با واقع بینی یارانه می‌دهند قطع یارانه و گرانی بنزین اقتصاد کشور را دچار شوک جبران ناپذیر می‌کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس