علاوه بر موشک های مختلف در اختیار نیروهای مسلح کشورمان، یکی از روش های ناشناخته رزمندگان ایرانی در مقابله با آواکس های دشمن استفاده از روش های متنوع جنگ الکترونیک است که جلوه هایی از آن در به دام انداختن پهپادهای مختلف مشاهده شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، هواپیماهای رادار هشدار زودهنگام و کنترل هوابرد را باید از جمله مهمترین دستاوردهای نظامی سال های جنگ سرد دانست. رادارها که در جنگ جهانی دوم در ساختار نیروهای دفاع هوایی جای گرفتند از مسافت های بسیار دور، نزدیک شدن دسته بمب افکن ها و جنگنده های دشمن را آشکار کرده و به اطلاع فرماندهان می رساندند. در نتیجه با تخصیص میزان کافی از توان دفاعی به سمت اصلی حمله دشمن، دفاع مناسبی شکل می گرفت.

ناتوانی رادارهای زمینی در پوشش مناطق بین عوارض طبیعی، عدم توانایی در ردگیری اهدافی که در پس انحنای زمین قرار می گرفتند و کمترین ارتفاع پروازی اهداف که برای رادار قابل کشف بود از جمله دلایل به وجود آمدن فکر استقرار این وسیله مهم روی هواپیماها به شمار می روند.


 
نمونه جدید آواکس های آمریکا بر مبنای بوئینگ737(تصویر بالا) و نمونه قدیمی بر مبنای بوئینگ707(تصویر پائین)

با این ابتکار، نقاط کور رادارهای زمینی تحت پوشش قرار می گرفت، اهدافی که در ارتفاع نزدیک به سطح زمین پرواز می کردند در صورت توانمندی تفکیک عوارض زمینی توسط رادار قابل تشخیص بود و همچنین با توجه به تحرک بسیار بالای این سکوی جدید رادار، امکان زیر نظر گرفتن مناطق مختلف در زمان های مورد نیاز وجود داشت.

بدین ترتیب حلقه مهم و مؤثری به زنجیره دفاعی کشورهای صاحب فناوری افزوده شد که با تجمیع سامانه های مدیریت نبرد در آن، سامانه هشدار و کنترل هوابرد(AWACS) نام گرفت.


 
آواکس روسی بر مبنای ایلیوشین76

امروزه نمونه های مختلفی از این سامانه در دنیا ساخته می شود که بر پایه هواپیماهای کوچک توربوپراپ منطقه ای که بعضاً برای اجرای عملیات از روی ناوهای هواپیمابر توسعه یافته اند تا هواپیماهای پهن پیکر و دوربرد شکل گرفته اند. برد رادار آواکس ها عموماً از حدود 500 کیلومتر تا بیش از هزار کیلومتر و تعداد اهداف قابل کشف توسط آنها دست کم از چند ده تا چند صد هدف را شامل می شود.


 
یک نمونه آواکس کوچک اروپایی روی هواپیمای سی-295(همرده با ایران-140)

شکل رادار این هواپیماها نیز متنوع بوده و نمونه های مختلفی از آنتن هایی که در محفظه متحرک و پهن و مدور روی بدنه قرار دارند تا آنتن های تخت و ثابت که بعضاً به نوعی با بدنه یکپارچه شده اند را در بر می گیرند.

اهمیت آواکس در نبردهای هوایی و نبردهای مدرن

آواکس ها در جنگ شبکه محور که شکل جنگ های امروز را تغییر داده نقش یک گره اطلاعاتی مهم را بازی می کنند و ضمن تولید داده های حیاتی از فعالیت های هوایی و حتی تا حدودی زمینی و دریایی دشمن به عنوان چشم فرماندهان، کار یک ایستگاه رله ارتباطی را نیز انجام می دهند.

دقت رادار آواکس ها به نسبت رادارهای ماوراء افق که آنها هم تا بردهای قابل توجه چند هزار کیلومتری را پوشش می دهند بسیار بهتر است و از این رو در عملیات های هوایی تأثیر بسیار بیشتری دارند.

نکته قابل توجه دیگر، سطح وابستگی دشمن ما به آواکس برای مدیریت صحنه نبرد است که با توجه به نداشتن رادارهای زمینی و پوشش دقیق در عمق خاک ما بیشتر خود را نشان می دهد. البته رادارهایی که برای سامانه سپر دفاع موشکی آمریکا در منطقه نصب شده و خواهند شد تا حدودی پوشش راداری در عمق خاک کشورهای ایران و روسیه را برای این کشور به وجود می آورند اما همچنان دقت رادار آواکس ها موجب باقی ماندن این هواپیما در فهرست اولویت های پروازی هواگردهای آنها در هر روز است.


 
نمای گرافیکی از صحنه یک نبرد هوایی وسیع در تمرینات هوایی آمریکا

گفتنی است معادل این پوشش اطلاعاتی ایجاد شونده با آواکس با ماهواره های جاسوسی و پهپادها نیز فراهم نمی شود زیرا پهپادهای فعلی پذیرش سامانه های راداری لازم را نداشته و ماهواره های جاسوسی نیز با توجه به ارتفاع استقرارشان پوششی گذرا فراهم می کنند.

تغذیه اطلاعاتی واحدهای پیشرو هوایی آمریکا و متحدانش نسبت به هواپیماهای نیروی مدافع هم بوسیله آواکس ها انجام می شود. بنابراین حدف یا ایجاد اخلال در مسیر تأمین این اطلاعات باعث خدشه دار شدن و بروز اشکالات جدی در کسب برتری هوایی توسط نیروهای متحد غربی خواهد شد. به علاوه با بروز مشکل برای آواکس های دشمن، مدیریت جامع صحنه نبرد نیز تنها به سامانه های ماهواره ای وابسته خواهد شد که پرداختن به بررسی روش های اخلال و انهدام ماهواره های دشمن به گزارشی مستقل نیاز دارد.
 
نبود پوشش رادار زمینی یا آواکس، خلبان جنگنده را در اطلاع از موقعیت اطراف به مشکل خواهند انداخت.

روش های احتمالی مقابله از سوی ایران

نگاهی به روش های مقابله با هواپیماهای آواکس که در توانمندی های اعلام شده نیروهای مسلح کشورمان دیده می شود می تواند نشان دهد زنجیره تهاجمی دشمن توسط پهلوانان ایرانی قابل از هم گسسته شدن است.

به گزارش مشرق، به کارگیری آواکس در مقابل ایران برای دشمن از این جهت نیز اهمیت ویژه ای دارد که مرزهای گسترده ایران و عمق مناسب سرزمینی، مساحت جغرافیایی بالایی ایجاد کرده که هر نقطه آن می تواند مبدأ آغاز مأموریت پهپاد، موشک های بالستیک و کروز ضد کشتی و ضد اهداف زمینی نیروهای مسلح کشورمان باشد.

از این روست که روزانه تعدادی از آواکس های دشمن در جنوب کشور و اندکی دورتر از سواحل عربستان، روی خلیج فارس و همچنین در مسیر یکی از پایگاه های موجود در ترکیه به سمت افغانستان و از روی دریای خزر عبور می کنند تا بخش هایی از ایران را تحت پوشش راداری خود داشته باشند.

موشک های سطح به هوای دوربرد

موشک های پدافند هوایی دوربرد یکی از کاندیداهای مطرح برای هدف قرار دادن آواکس های دشمن هستند. به جز سامانه بسیار دوربرد اس-200 ایران که برد نهایی آن می تواند به 300 کیلومتر برسد، سامانه ایرانی جایگزین اس-300 که از آن با نام باور373 یاد می شود هم از گزینه های قابل بحث در این زمینه است که برد نهایی موشک آن برای بررسی نهایی مورد نیاز است.


 
شیوه های حرکتی موشک سامانه اس-200 در برابر اهداف مختلف

موشک اس-200 سرعتی بیش از 7 برابر سرعت صوت داشته و برای درگیر شدن با هدف هایی در فاصله های زیاد دارای پروفیل حرکتی بخصوصی است. بنابر مطالب مندرج در رسانه های داخلی، این موشک در پایگاه های پدافند هوایی در بوشهر و بندرعباس مستقر بوده و با برد 300 کیلومتر می تواند آواکس های پرواز کننده در مسیرهای فعلی مطرح شده در جنوب کشور را به طور جدی تهدید کرده و یا آنها را مجبور به پرواز در ده ها کیلومتر دورتر کند.
 

شلیک موشک دوربرد اس-200

در منابع خارجی از وجود طرح هایی برای تجهیز نمونه هایی از این موشک به جستجوگرهای آشیانه یاب راداری نیز مطالبی به چشم می خورد که بیانگر توانمندی بالقوه بالای آن برای مأموریت های ضد آواکس است.

موشک های هوا به هوای دوربرد

این سلاح از این جهت مورد توجه است که در شرایط بحران اصولاً هواپیمای بسیار ارزشمند اما بی دفاعی مانند آواکس، تحت حمایت هواپیماهای جنگنده یا رهگیر خواهد بود تا از سوی جنگنده های مقابل که اغلب به موشک های کوتاه برد و میانبرد مجهز هستند آسیبی به آنها وارد نشود. از این رو هواپیماهایی با موشک های دوربرد هوا به هوا خارج از برد موشک های مدافعان آواکس ها، می تواند تهدید جدی برای این پرنده باشند.

به گزارش مشرق، دوربردترین موشک هوا به هوای شناخته شده ایران که شواهدی بر ساخت بومی آن نیز دیده شده موشک فینیکس با سرعت 4.3 برابر سرعت صوت(حدود 4400 کیلومتر بر ساعت) است که برد بیشینه نمونه پایه آن در منابع بیش از 180 کیلومتر عنوان شده است. این برد بالا توانمندی خوبی برای تهدید دورایستای رادارهای پرنده و محافظان آن خواهد داشت.


 
موشک هوا به هوای فینیکس

لازم به ذکر است هر چند برخی از موشک های جدید هوا به هوا قابلیت انهدام موشک های هوا به هوای دیگر را دارند و فینیکس هم موشک نسبتاً بزرگی است اما سرعت بالای این موشک امکان هدف قرار گرفتن آن را کم می کند.

جنگ الکترونیک

یکی از روش های ناشناخته نیروهای مسلح کشورمان در مقابله با آواکس های دشمن استفاده از روش های مختلف جنگ الکترونیکی است که جلوه هایی از آن در به دام انداختن پهپادهای مختلف خارجی قابل مشاهده است.

این توان الکترونیکی کشور البته دارای وجوه مختلفی بوده که پرداختن به جزئیات آنها از حوصله این بحث خارج است اما توان ردگیری اهداف مختلف بر مبنای فرکانس های صوتی آنها که در رزمایش های پیشین خبر از آن داده شده بود، اخلالگرهای زمینی دور ایستای ضد آواکس نظیر پلنا (در صورت وجود داشتن در ایران) و همچنین نمونه های هواپایه، اخلالگر سامانه های موقعیت یابی و اهداف فریب دهنده کوچک و پرتعداد از جمله روش های غیر تسلیحاتی برای ایجاد مشکل در فرایندهای کاری آواکس های دشمن است.

هر چند روش های ناشناخته فراوانی در چله کمان رزمندگان اسلام وجود دارد اما مرور سریعی بر همین موارد اعلام شده نیز نشان دهنده شکننده بودن یکی از نقاط اصلی اتکای قدرت هوایی آمریکا و کشورهای متحد آن است که با ایجاد خلل در آن، راهبرد آزموده شده این جبهه در جنگ های اخیر به طور جدی به چالش کشیده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 132
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    2 2
    گزاش خوبی بود واقعا اتکای نیروی هوایی امریکا به سیستم های راداری اواکس هست اگه بشه توش اخلال ایجاد کرد هواپیماهایشان مثل گنجشگ در دام میفتن و در وسعت پهناوری مثل ایران عملا کارایی خودشون را ازدست میدن
  • سروش ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    2 1
    ايران ١٤٠ نمونه اواكس نداره؟
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      0 0
      داشت روحانی لغوش کرد
  • mojicivil ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    1 1
    از این گزارشها بیشتر بگذارید
  • هستی ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    1 0
    یکی از دوستان من در امریکا عموی همکار امریکایش در پنتاگون کار می کنه گفت وقتی دو هفته پیش ایران اعلام کرد قادر به زدن ماهواره های نظامی هستیم.....یکی از کارمندها کیبورد کامپیوترش رو کوبوند توی مانیتور...بغلیش فریاد زد خل شدی لعنتی...داد زد گفت تا الآن ایران چیزی گفته دروغ باشه آشغال! راست و دروغش رو خدا می دونه...
  • ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    2 1
    البته کاملا مشخص هست که موشک ها و بمب های هوا به زمین فوق دوربرد و محرمانه ای هم امریکا برای مقابله با این ضد هوایی های دوربرد ساخته... بخصوص به کمک سرویس ناوبری جهانی و همینطور نسل جدید سیستم های هوش مصنوعی و کنترل خودکار موشک ها.. که راه حل آن سیستم هایی مثل تور مصباح و..هست...
  • متخصص ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    جدآ باید وارد تسلیحات لیزری شد....تکنولوژی رهگیری موشک توسط موشک یا توپ واقعآ داره پیشرفت می کنه...و دیگه فقط در جنگ های نزدیک هوایی زمینی یا دریایی ممکن هست موشک به هدف اصابت کنه و دست برتر با کشوری هست که با سرعت نور یک سلاح لیزری به سایت راداری یک کشور حمله کنه........ موضوعی که امریکا به شدت روی آن داره از زمین و هوا و حتی فضا داره کار می کنه...
  • پاک ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    1 1
    لطفا یک طرفه قضاوت نکنید.....جالب هست ایران اصلا آواکس نداره دخل نیروی هوایی امریکا رو آورد!!!!!!! همین آواکس ها چنان پوشش موج میلیمتری به نیروی هوایی امریکا می دهند که خود موشک شلیک شده فینیکس یا سام ها رو به راحتی رهگیری و منهدم کنه..... اگر ایران آواکس بسازه یا نسل های پنجم رهگیرها برعکسش هم ممکنه! حقیقتا چقدر نیروی هوایی مهه!!!!!!!!
  • اصغر کوپک ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    خیلی مقاله ناقصه! نقش پهپادهای رادارگریز یا جنگنده های استیلث و ضد رادار رو برای شکار این آواکس ها نادیده نگیرید!! و....که بماند..!! اینکه شما هدف رو ببینی تازه شروع ماجراست...تا انهدامش هفت خان رستم فاصله هست اینکه کدوم آواکس جنگنده موشک کروز و...جرات نزدیک شدن به S-300 محافظت شده با سامانه های ضد کروز و ضد موشکی ......و...رو دارد...هم بماند!........ و موضوع بعدی این آواکس ها فرودگاهی برای فرود خواهند داشت!!......
  • ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 1
    این موشک فینیکس اگه ایزانیه پس چرا اسمش ققنوس یا سیمرغ و...نیست؟
  • ایرانی ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 2
    یک مشت حرف مفت خوب کدوم احمقی تو دنیا میاد و اطلاعات نظامی خودش رو منتشر می کنه که شما بیکاره باشی ها اینکار رو میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    باتشکر از مقاله خوبتون چرا در مورد نیروی هوایی هیچ گزارش جامع و تحلیلی نمیزنید بخصوص دستاوردهای بومی در صنعت هوایی که در حقیقت چقدر واقعیند؟؟؟
  • محمد ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    5 3
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. امام خمینی(ره). مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل.
  • فردا ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    تصویر بالا روی هواپیما پرچم ترکیه هسش!
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    ممنون از اطلاعتی که دادید امیدوارم شاهد یشرفتهای روز افزون کشور عزیزمان ایران باشیم
  • بابک ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    خیلی جالب بود: آیا امواج راداری وجود دارند که بتوانند قوس کره زمین را طی کنند و با استفاده از آنها بتوان پشت افق را در ارتفاع کم رصد نمود؟
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    2 0
    داستان سرایی مشرق
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    1 1
    واقعا که هواپیمای دشمن هم فقط وا میسته موشک های ایرانی رو می بینه ؟؟؟؟ یا هواپیمای آواکس با فاصله کم یا نزدیک هواپیمای جنگی حمله می کنه واقعا ت این شیوه نشون داد که ایران هیچ ابزاری نداره و فقط بلوف می زنه و پدر روسیه رو بیامرزن که S200 به ایران فروخت که همجا از این موشک استفاده کنه ...
  • محمد ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    منم با این دوستمون موافقم. لطفا از این دست مطالب بیشتر منتشر کنید.
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    مشتري پرو پا قرص مقالات دفاعي شما هستم. اما فكر كنم اين يكي را اشتباه زديد. هواپيماي آواكس از دقاع غير مستقيم و قوي استفاده مي كند. هر جا كه عمليات مي كند دفاع زميني هوشمند در شعاع عملياتي موثر حمايت مي كند از اواكس. بيشتر دقت كنيد تا گاق تابلو نديد سوژه رسانه هاي غربي مثل .. بشيم. زيرا با تكنولوژي هاي فعلي امكان هدف قرار دادن اواكس نيست. اميدواريم از شعار فاصله بگيريم به عمل نزديكتر بشويم........
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 1
    خول مشنگ، سجیل رو هم روسیه فروخته؟ شهاب 3 رو هم روسیه فروخته؟ باور373 رو هم روسیه فروخته؟ موتور سیمرغ رو هم روسیه فروخته؟ وای خدایا بعضی از این جونورهایی که آفریدی عجب شگفت انگیزند که فقط دوست دارند بگند من بد بختم.... من بیچارم....
  • حجت ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    بله نوع خاصی از رادارها این توانایی رو دارند که با کمک لایه یونوسفر و برشت امواج بتونند اینکارو بکنند که به اون رادار کیهانی می گویند.
  • حجت ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    1 0
    برد راداری آواکس آنقدر هست که در فضای عربستان پرواز کنه و ایرانو پوشش بده. نیاز نداره دنبال هواپیماها راه بیفته.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    ما هم یه همسایه داریم پلیسه !
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    لله جنود السموات و الارض مهم ترین سلاح ما ،ایمان است
  • نام ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    سلام رادار های فر افق نگر ... البته به درد رهگیری نمی خورند و بیشتر به عنوان رادار پیش اخطار به کار می روند ...
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    کاملا موافقم
  • وحید ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    مشرق جان چه عجب گفتی نیروهای مسلح مون.نگفتی سپاه دلاور.امیدوار شدم که تفرقه افکنی رو گذاشتی کنار
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    اس 200 بسیار قدیمی و الان در جهان 35 ساله که از رده خارجه شما واقعا اینو نمیدونین؟! بذارین کنار این تبلیغات گوبلزوار رو برادران
  • saeed ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    زنده باد ایران و ایرانی
  • hamid ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    1 2
    از قابلیت حمله آمریکا با جنگنده های رادارگریز چون f22,وf35 هم بگید.آیا آمریکا می تواند سیستم های دفاعی ایران را فلج کند،همان کاری که در عراق کرد.همچنین درصورت استفاده آمریکا ازبمب الکترونی وفلج کردن سیستم های دفاعی ایران چه کاری می شود کرد؟
  • جلال ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 1
    بودجه اختصاص بدن نیرو داریم
  • رضا ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    ناشناس خیلی نخاله هستی جملت تو جواب هستی مارو 1 ساعت خندوند
  • FARZAD ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    دیوانه عشق غرب کورت کردپرچم ایران نمیبینی
  • یدی ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    اگر حرف های ایران دروغ بود میلیاردها دلار برای نابودی یک دروغگو هزینه نمیکردند
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    با اين مطالب كه مي تويسيد اطلاعات به دشمن ميدهيد يا انها را مي ترسانيد البته من از اينگونه مطالب خوشم مي ايد
  • گمنام ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    فقط به عنوان يك مصداق، مرور چند و چون حمله نيروي هوايي ايران به پايگاه هاي موسوم به H3 در عراق در جريان جنگ تحميلي، نشان مي دهد كه صرفا برتري تسليحاتي تعيين كننده نيست و ايران اين قابليت را دارد كه توانمندي هاي تسليحاتي دشمن را به تهديدي عليه خودش تبديل كند.
  • عمو ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    از عمرش ۳۵ سال میگذره اصلا؟
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    اون که همسایه شان پلیسه منم خیلی خندوند! دستش درد نکنه
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    1 0
    کم توهم بزنید ، جماقت بسسسه ، یکمی هم برید در مورد توانایی های امریکا مطالعه کنید تا بفهمید ایران در مقابل امریکا پشه در مقابل عقاب ه
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    دعا کنین بیفته.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    عزیزم کی گفته ایران آواکس نداره ؟ در مورد چیزی که نمیدونی نظر نده !!!
  • حجت ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    عمو جان شماهم گیردادی هااا.
  • حجت ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    بمب الکترونی که آمریکا داره کاربرد چندانی نداره. بمب های الکترومغناطیسی در صورتی که از نوع غیر اتمی باشند قدرت و شعاع تاثیر کمی داشته و چندان اهمیتی ندارند. در صورتی که از نوع اتمی باشند اول پاچه خودشان را می گیرد. آمریکا در عراق از F22 و F35‌استفاده نکرد. رادارگریزی در این هواپیماها به معنای دیده نشدن کامل نیست بلکه به معنی اینه که دیر شناسایی می شوند. برای این دسته از طیارات از رادارهای با طول موج بلند و رادارهای پسیو استفاده می شود.
  • اسماعیل فراهانی ازمحله نیروگاه قم ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    انصافاایران خودباخته وخود فروخته کم ندارد ای ایران ای مرز پرگهر ای خاکت سرچشمه هنر جانم به فدایت
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    اين اواكس روسي كه نوشتين كه عكس پرچم فرانسه روشه
  • ناشناس ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    اگه اینطوری بود که تا حالا صدبار حمله کرده بود نه اینکه ....
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    نه خود باخته نه مغرور بیجا-سعی کنیم واقع نگر باشیم و مراقب باشیم مغزمون رو شستشو ندن
  • آنتی بهائی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    بعید می دونم بهائی ها که وظیفه لجن پراکنی در سایت ها با نام های مختلف را دارند در کنار پلیس زندگی کنند .
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    موشک تاوو که امریکائی است
  • حجت ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    2 0
    فعلا که همین پشه حال این عقاب رو گرفته. RQ170 فیلمبرداری از ناو هواپیمابر آمریکایی عبور از زیر ناوگان آمریکا زدن هلیکوپتر های آمریکا اسارت مرین های انگلیسی ... رو فراموش نکنین.
  • حجت ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    غرور جانم. هردو بده. جنگ احد رو دوستان فراموش نکنند.
  • آریوبرزن ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    شما نفهم ها آخرش جنگ راه می اندازید و یک مشت گوشت جلوی توپ درست میکنید
  • مملی ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    نفهم هم خودتی. گاگول ما که کاری نداریم اونا هستن که هر روز تهدید می کنن اونا هستن که به هواپیمای مسافربری هم رحم نمی کنن شما گویا خوب پول میگیری از دوستان اونور آبی جدیدا عربستان دست به جیب میشه یه سری به اونا هم بزن
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 1
    کم توهم بزنید ، جماقت بسسسه ، یکمی هم برید در مورد توانایی های امریکا مطالعه کنید تا بفهمید ایران در مقابل امریکا پشه در مقابل عقاب ه
  • ايراني ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    يک شجاعت داشته باش و غيرت. بزدل. از چي ميترسي!
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    تو به این جنازه می گی موشک.......بابااین لگن را بهینه سازیش کنین (سبک سازی با مواد جدید و تقویت موتورش)
  • حسین ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    تو نفهمی که نمیفهمی ! اگر ایران این امکاناتو نداشته باشه بازهم اینا برای قدرت نمایی و نفوذ بیشتر در خاورمیانه و ... آمادن که از امثال توی شهروند درجه دو مثل عراق و افغانستان و .. گوشت کوبیده درست کنند توی طول تاریخ هم اگر کمی مطالعات تاریخی داشته باشی میفهمی همیشه همینطور بوده که دشمن اونقدر که عزت و احترام برای جنگجوی مقابلشون میگذاشته برای خودفروخته ها و ترسوهایی مثل تو نمیگذاشته(یعنی آبگوشت درست میکردن از آدمهای ترسو)
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    سلام تا جایی که میدونم داره
  • عاشورایی ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    اقای فهمیده لانه موش دارم مجانی میدهم
  • ناشناس ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    فهمیده خیلی خوب نفهمیده
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    نه توهم امریکایی شما خوبه...نه غرور ما شکست ناپذیریم...
  • محمد رضا ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    خودم ایران 140 اواکس را در تهران دیدم دوتا بودند
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    منفی دادم به حرف پاک و مثبت به حرف ناشناس !
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    اگه جنگ بشه خوب ما هم کل فضای خلیج فارس رو به صورت هوایی تحت اختیار می گیریم. از اونجا میشه تقریبا بیشتر فضای عربستان رو تحت کنترل و سرنگونی هدف قرار داد.
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    1 0
    اگه دزد بیاد خونه شما می شینی و نگاهش می کنی یا براش سوت و کف می زنی ؟؟؟
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    حیف اون اسمی که برای حرف مفت زدنت گذاشتی
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    هه خیلی حقیری سیب زمینی پشندی جان!!
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    اسمتو میزاشتی موشه دایان برازندت بود
  • امیر ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    متاسفانه خیلی از دوستان به هم بدو بیراه میگن که در شان ما نیست . اگر دوستان دیده باشن سپاه تو رزمایش هوایی خودش نمونه ای از اواکسهای ایران رو به نمایش گذاشت که باعث مباهات ما شد پس مشخص هست که ما نیز خیلی چیزا برا گفتن داریم واونم نابودی متجاوزین به خاک پاک ایرانه
  • ریاضیدان ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    این اعداد رو دوباره ضرب کنید 4/3 برابر سرعت صوت میشه 5400 کیلومتر بر ساعت
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    نه بابا!؟ بزار اونایی رو که زدید مرخص شن بعدا بیاین آواکس بزنید...
  • حجت ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    فعلا آواکس لا موجود.
  • حجت ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    فعلا که عقاب ه رو باد برده
  • عباس ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    پاک یادت نره
  • عباس ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    ایرانی اسمت رو عوض کن این...بار. بگذار خارجی
  • عباس ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    سوت زدن ناشناس
  • عباس ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    دلت رو خوش کن. در مورد پهپادهاشون هم همین هارت و پورت هارو می کردن. دیدیم چه جوری کله پا شدن
  • عباس ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 1
    اول دعا می کنیم بعد می زنیم میفته. کاری که 8 سال رزمنده ها کردن
  • عباس ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    راست میگی. لابد 100 سال پیش ساختن که 35 ساله از رده خارج شده
  • عباس ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    پهپاد هم رادار گریز بود امریکایی
  • عباس ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    ززززززررررررشک. تو مطالعه کردی بسه. ایران در عمل نشون میده چیکارست. همون طور که در 8 سال جنگ تحمیلی با عراق نشون داد که اسمش جنگ با عراق بود ولی در اصل جنگ با سلاح های بلوک شرق و غرب و پول نفت عربها بود. نتیجه اش رو هم دیدیم
  • عباس ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    خواستم دوباره یه چیزی بگم دیدم رفقا حالت رو گرفتن. یکی طلبت
  • UFHS ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    به اون می گیم موشک. به تو هم می گیم جنازه
  • عباس ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    اونی که بزنیم دیگه مرخص نمیشه.
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    فردا ببند اون دهنو
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    ببند اون دهنو بوش خفمون کرد مرتیکه خر... داستان سرایی دیگه چیه؟
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    حجت تنهایی فهمیدی؟
  • مردم ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    بازم که اومدی چقدر پول گرفتی ؟
  • نی نی کوچلو ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    باشه برو مشقت را بنویس خوابت می آید ؟
  • همسایه ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    باشه اسم تو مگه آواکسه که بیام بزنم تو سرت کوچلو ؟
  • رزم آرا ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    ای امریکائیها کم توهم بزنید . جماغت بسسسه . یکمی هم بروید در مورد توانائیهای ایران مطالعه کنید تا بفهمید اجنبی در مقابل ایران پشه در مقابل عقاب هست ؟
  • بله حق با شماست ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    بله حق با شماست ما میتوانیم ما میتوانیم تا اینکه روز عمل برسه بدبختا این تکنولوژی که الان میبینید آمریکا به همه نشون میده ماله 40 ساله پیشه فکرشو بکنید اگه لازم بشه چی رو میکنه ؟! آخه عقل هم خوب چیزیه ! الان کلی منفی میگیرم اما اگه بتونم یه نفرو از کوری خارج کنم برام کافیه
  • امير ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    ايران بايد جنگنده هايي مثل A10 كه برضد نيروهاي زرهي خوب عمل ميكند داشته باشد البته سوخو 25 شبيه ان هست ولي تشكيل نيرويي مثل هوانيروز با اين رده جنگنده ميتونه مفيد باشه
  • ایرانی ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 1
    داداش اینا نفهمند نوفهمند ما اگه زمان جنگ با عراق کم نیاوردیم بخاطر این بود که زاغه های محمات اززمان شاه پربود و تجهیز شده بود تو 8 سال هم خالی شد
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    1 1
    اتفاقاً ما هم یک همسایه ای داریم که حلبی سازه می گفت که چند سالی سفارش ساخت برخی از اقلام نظامی رو بهش میدن
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    دلتون خوشه.....روز واقعه ببینید چه بلایی سرمون می آد
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    اونا اواکس های صدام بودن که به امانت گذاشته بود تو ایران(موقع جنگ با امریکا)
  • عباس ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    بس کن هیلاری
  • عباس ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    سر ترسوها میاد
  • اسماعیل فراهانی ازمحله نیروگاه قم ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    اقای ناشناسی که ازروز واقعه خیالی میترسی بهتراست که قبل ازروزواقعه بساطت را جمع کنی وبروی پیش رفقای ان ور ابیت تاگرفتاربلای خیالی نشوی
  • یوسف ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    شدیدا موافقم...یاعلی
  • یوسف ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    100% خاک تو سرت
  • یوسف ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    چطور به خودشون اجازه میدن اظهار نظر کنن وقتی هیچی نمیدونن..
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    پشه پدرته
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    نه بابا عاقل، جون من کوتاه بیا می خواستی ادای آدما را در بیاری ولی بهت نمیاد
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    روز واقعه بلا سر وطن فروشهای بی غیرت میاد
  • یوسف ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    سلام ... مطمئنا شکار آواکس به این راحتی نیست اما مطمئنا دور از دست رس هم نیست . اما تمام قدرت ایران این نیست که ما تو رژه ها می بینیم ومطمئنا خیلی بیشتر از گفته هاست .. یادمون نره سپاه در عملیات مقابل به مثل خلیج فارس با قایق موتوری با"نبرد ناو" و"رزم ناو "های آمریکایی می جنگید.امروز داشتم با یه دانشجو دانشگاه شهید ستاری صحبت میکردم شادی روح شهدا صلوات.. یاعلی
  • حجت ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    البته تحت اختیار گرفتن فضا اون هم با وضع فعلی نیرو هوایی چندان راحت نیست.
  • حجت ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    وال ما هرچی مانیتورو لمس کردیم شیشه زیر دستمون اومد شما چجوری از یه عکس فهمیدی این زاغارته؟ محض اطلاع کل لامپهای نوری اون تعویض و به خازن تبدیل شده. موتور موشک بهسازی و برد اون افزایش پیدا کرده. عیبی که این سیستم داره قدیمی بودن اون نیست یه چیز دیگه است که بهتره نگیم.
  • حجت ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    اخوی ایران، ایران 140 آواکس نداره. ساخت آواکس به اون راحتی ای که فکر می کنین نیست. بخصوص رادار هواییش. اگه طراحی ایراد داشته باشه یا درست کار نمی کنه یا میشه آواکس سیمرغ (عدنان)
  • حجت ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    ایران آواکس نداره چون هیچ شواهدی وجود نداره. دو تا آواکس داشتیم که یکیش به علت فرسوده بودن سیستم قسمت رادار جدا شد و در برخورد با دم باعث کنده شدن اون و سقوطش شد. دومی هم فعلا خاک می خوره. دقت کنین که پیشرفت پله پله هستش. یه شبه نمی شه اونم بدون کمک آواکس ساخت چون سازه حمل کننده رادار باید جوری طراحی بشه که علاوه بر اینکه کار کنه مثل رادار سیمرغ کنده نشه و پرنده سقوط نکنه. فکر می کنین ساخت راداری به اون عظمت که بالای سرپرنده داره می چرخه نباید جوری طراحی بشه که هنگام پرواز با 600 کیلومتر سرعت خللی تو کار هواپما ایجاد نکنه. اعتماد به نفس خوبه اما نه از نوع کاذبش.
  • حجت ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    هدایت و تعمیر و نگهداری A10‌ کاری بس دشوار و مشکله. البته ایران در رژیم گذشته پول داده بود واسه خرید که *** Su25 هم نگهداریش آسونه و هم هدایتش.
  • حجت ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    والا مسعود جون قرار بود سه روزه تهرانو بگیره ولی فعلا که خودش آلاخون بالا خون شده
  • مجید ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    این که هر انسانی صاحب نظر ومیتونه نظرخودشو بده شکی نیست منتهی حضرت علی امیرالمومنین می فرمائید:(اگرحق از آن شماست چرا ناراحت می شویدواگرحق با شما نیست چرا)هیچ کشوری برای نجات دیگران سربازانش روبه خطر نمیندازه مگربرای بقای ومنفعت خودش به فکر پیروزی میهن باشید تا تشویق دشمن با الله
  • حجت ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    خیر راه حل موشک های مورد نظر شما جمره.
  • حجت ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    فکر کنم تحت تاثیر جنگ ستارگان قرار گرفتید.
  • حجت ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    یه محصل مهدکودک آمریکایی هم اینارو می تونه تو Wikipedia پیدا کنه. بیخودی داغ نکنید
  • ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    0 0
    برادر ايران آواكس داره .
  • ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    0 0
    برو در مورد جنگ نامتقارن مطالع كن .
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    داداش عوض شعار یه کم مطالعه بد نیست. با علمت بکوب تو دهن آمریکا. اون با علمش تونسته شیطنتش هاشو تا حالا پیش ببره . الان دیگه هرکسی میدونه شعار از تعصبه وتعصب در همه حال بدون علم باطله, یا حق.
  • ستار ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    چون علاقه دارید دعوت میکنم . مقالات مرتبط با جنگ هوایی ناتو در عراق وکوزوو راا مطالعه کنید .
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    اس 200 ساخت 1972 هستش!!!
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    سوخو 25 ماموریتش ضد اغتشاشه با A-10تفاوت زیادی داره اگر دیدید سپاه در ماموریتها ومانورهایی از اون استفاده میکنه صرفا برای تمرینه هیچ ماموریت پشتیبانی نزدیکی نداره.!
  • ستار ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 0
    ای کاش درگیری پیش نیاد چون به هر حال جنگ خانمان بر انداز است ولی دوستان عزیز اگر به نتیجه این تقابل فکر می کنید فقط بگم که متاسفانه بسیاری از مسئولین نظامی هم از خیلی از واقعیت ها بی اطلاعند چه برسد به شما دوستان . این رویارویی به هر حال شاید به این زودی اتفاق نیافتد نه به خاطر این که آمریکا نمی تواند بلکه به خاطر اینکه اگر کمی دقت کنید روسیه ، این خرس قهوه ای معروف جهان سیاست فعلا در حال مکیدن خون ملت ماست ولی هر وقت که بهای بیشتری به آنها پیشنهاد شود در یک چشم به هم زدن مارا خواهد فروخت وآن وقت خواهید فهمید که چه قدر در مورد توان نظامی کشورمان بلف شنیده ایم.
  • ستار ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    0 0
    در مورد اس 200 توضیحات خوبی دادید ولی متاسفانه چون این سامانه قدیمی شده به لحاظ تکنولوژیکی در جنگ ناهمتراز خیلی اسیب پذیر است به خاطر اینکه سامانه ای فعال است(دارای تشعشع) به سادگی مکان یابی میشود ،تحرک زیادی نمی تونه داشته باشه وتعدادش بسیار محدوده توی ایران قبل از هر حمله هوایی با موشک کروز (talm-d)به سادگی از میدان نبرد خارج میشه .
  • آنتی بهایی ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 1
    زمانیکه رهبران ایران سخنرانی میکنند آمریکاییها توسط افراد متخصص در زمینه ی body languagel تمام حالات صورت ، چشم ، لب و دهان شخص سخنران را آنالیز میکنن و با استفاده از این علایم متوجه میشوند که جمله ی که شخص سحنران ایراد کرد راست بوده یا دروغ و یا چقدر به حقیقت نزدیک است یا چه مقدار کذب بودنش مشخص... سال 91 تقریبا میشه گفت هر روز صبح که صهیونیستا از خواب بیدار میشدن ایران رو تهدید به حمله نظامی میکردن تا اینکه عید سال 92 رهبر ایران فرمودن غلط زیادی کنین تلاویو و حیفا با خاک یکی میبشه... تقریبا یکسال و نیم از این ماجرا میگذره و حد اقل من یکی دیگه نشنیدم اصراییل ایران رو تهدید کنه... شما نخاله ها هم که دیگران رو به تمسخر میگیرید از تخم و ترکه ی همون صهیونیزمهایی هستین که با 15 یا نهایت 20 ثانیه سخنرانی آقای خامنه ای همشون پاپیون کردن و خفه خون گرفتن..." هستی" داستانی که از دوستت نقل کردی حتی اگه تمامش هم دروغ باشه قطعا بخش آخرش حقیقت داره ینی "ایرانیها در تجهیزات نظامی کشور چیزی نمیگن که دروغ باشه"
  • رضا ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    ایران پراید بلد نیس بسازه اواکس داره مردم از خنده با یه دونه اف 22همه ایران حریف تو رو خدا واقع بین باشین این چ منطقی دارید میگین اگه میتونس حمله میکرد چرا حمله کنه فعلا انقد براش سود داریم که نیازی به زدن ایران نیس سایت مشرق هم از اسمش معلومه همیشه طرفه ایران انقد دروغ نگووو
  • رضا ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    بله یه اواکس به نام عدنان داشتیم که غنیمتی از عراق بود که سقوط کرد یه اواکس دیگه به نام بغداد که اونم غنیمتیه رو هم داریم که چند سالیه پرواز نکرده
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    1 0
    آقا اونی که همسایشون پلیسه دمش گرم خدا خیرش بده روحیم داغون بود کلی خندیدم
  • کوروش ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
    0 0
    امیدوارم یه روزی در جنگ الکترونیک بتوانیم دشمنان این مرز وبوم را پشت سر بگذاریم به نظر بنده در جنگنهای امروزی حرف اول برتری در جنگ الکترونیک ومنحرف کردن تسلیحات دشمن از هدف مورد حمله هست.ان هم با تکنو لوژی الکتونیکی پبشرفته ما به امید خدا خیلی زود به این مهم دست پیدا میکنیم با تلاش کارشناسان نظامی میهن پرستمان.
  • محمد ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    خداوند شفای عاجل عنایت فرماید مردم مارو چشمهاشونو به روی حقایق بسته اند و فکر می کنند جنگ با آمریکا بچه بازیست خوب بیسوادها بیخود نیست که اسم مارو گذاشته اند جهان سوم ما با بهترین و پیشرفته ترین تجهیزات آمریکایی در دهه ی 80 میلادی با عراق جنگیدیم 8 سال طول کشید و آخرش هم چون تجهیزات کم اوردیم قطع نامه رو پذیرفتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس